Gå til innhold

Hot piksel på ditt Pentax K20D?


Anbefalte innlegg

I testingen av Pentax k20D har jeg støtt på en liten merkelig sak som jeg gjerne skulle visst om andre K20D-eiere har lagt merke til eller ikke.

 

I testbildene fra rådhuset har jeg funnet en såkalt hot pixel, men kun på JPG-bildet og ikke på RAW-bildet, fra samme eksponering. Den er tydeligst på 800 ISO, og blir gradvis svakere nedover mot 100 ISO. den er ikke synlig på verdiene over 800 - jeg vil tro den har blitt fanget opp av støyfjerningen.

 

Testbildene ser dere her:

800 ISO, RAW

800 ISO, JPG

 

Pikselen det er snakk om ligger mellom statuens hode og høyre bildekant.

 

Fint om andre K20D-eiere kan fortelle oss om de finner noe lignende på sine bilder eller ikke. Pentax i Norge har sendt forespørsel om dette til teknikerne sine i Tyskland. Vi vil komme tilbake til saken når vi evt får svar derfra.

 

DPReview rapporterer her og her at de har pauset testingen av K20D inntil de vet mer om dette problemet.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Snålt.

 

Det er et litt rart fenomen på vinduskarmen nede til høyre også. Et slags gult kors som er synlig på jpeg-bildet, men ikke på det som er tatt fra råformat.

 

Skulle jeg tippet ville jeg sagt det er ett eller annet rart med oppskarpingsalgoritmen i huset. Forandrer det seg avhengig av hva du setter oppskarping til i jpeg-innstillingene?

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar
Det er en gul pixel der nede også ja, er nok snakk om flere pixler her da.

 

Japp, ser den også ja. I tillegg er det minst en slik som den første et annet sted i bildet, utenfor dette utsnittet.

 

Men er det noen av K20D-eierne våre som har lagt merke til noe slikt på sine kameraer? Det er mulig det har noe med LiveView å gjøre, men ikke sikkert.

Lenke til kommentar

Har tatt over 6000 bilder sidan eg fekk mitt kamera og eg har ikkje lagt merke til Hot Pixels i mine bilder, men eg skyter kun i RAW. Har og sjekka en del bilder med henblikk på dette, etter at dette kom ut etter tråden på Dpreview, uten å finne noko, men vil nok sjekke meir.

 

No er det vel nokså vanleg med Hot Pixels på alle kamerabrikker, så eg bekymrer meg ikkje så mykje over dette, men blir det synlig i JPG bilder rett frå kamera, så er nok det verre.

 

Det at det ikkje er synlig i RAW er at RAW konverteren fjerner desse punkta automatisk, iallefall ACR, skal en få fram HotPixels bør en bruke en RAW viewer som FastStone eller liknande. Du kan no sjekke dette.

 

Edit: Der er foresten en funksjon i kamera som fjerner døde/hotpixels, har du prøvd den..

Endret av Kaffilars
Lenke til kommentar
Det at det ikkje er synlig i RAW er at RAW konverteren fjerner desse punkta automatisk, iallefall ACR

 

Meget mulig at det er der det ligger ja.

 

Bibble nekter å åpne filen, men FastStone viser hotpikslene ja, så du er nok inne på noe her.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar

Dette er tema i en del fora rundt omkring. Fenomenet ble først oppdaget i en polsk test. Men det er svært få som har vært i stand til å reprodusere dette. Det ligger en Sticky tråd på Pentaxforums.com som oppfordrer folk til å poste eksempler. Sist jeg sjekka hadde det kommet et bilde. Jeg har overhodet ikke sett spor av noe slikt, men så bruker jeg raw og konverter som mapper ut heite pixler.

 

Ut fra det jeg har lest så virker det som om langvarig bruk av Live View er en fellesnevner for de som har funnet heite pixler. Egentlig ikke så rart, i og med heite pixler og varm sensor ofte henger sammen.

 

Men Aetius. Du har blitt spurt om pixlene lar seg mappe ut av kameraet pixelmapping-verktøy. Hadde vært greit om du svarte på det.

 

Jeg lurer og på om det bildet du viser er et enkeltstående tilfelle, eller om du finner heite pixler på flere bilder? Er det enkeltstående, så er det kanskje ikke grunn til å lage så stort nummer ut av det. Skjer det på et og annet bilde, vil det være en relativt enkel jobb å klone det ut i de fleste tilfeller. Men er det hyppig, så vil jeg kalle det et problem for de som bruker jpg.

Lenke til kommentar
Du har blitt spurt om pixlene lar seg mappe ut av kameraet pixelmapping-verktøy. Hadde vært greit om du svarte på det.

 

Sorry, men i og med at det var tydelig at ACR fjernet dem automagisk, så anså jeg spørsmålet som besvart. Jeg har ikke prøvd andre pixel-mapping verktøy, men det er vel neppe nødvendig heller, når ACR klarer jobben helt fint.

 

Ellers har jeg bare funnet tre stykker per bilde so far, men det er etter ikke særlig lang tids bruk av LiveView - maks et halvt til ett minutt. Og som sagt er de mest fremtredende i 800 ISO, men også tydelige på 400 og 200. På 100 ISO er de knapt synlige, slik at man må vite hvor de er for å se dem.

 

Hovedgrunnen til at jeg postet her var at jeg ønsket å vite noe om hvor vanlig dette var, og om det var noe stort problem for brukerne. Når DPReview pauser testingen sin pga et problem så høres problemet relativt alvorlig ut. Det har aldri vært min intensjon å lage noe stort nummer av dette, og det synes jeg heller ikke at jeg har gjort. Om dette ikke er mer utbredt enn innleggene her hittil kan tyde på, ser jeg ingen grunn til at dette skulle påvirke vår test i noen retning, annet enn å nevne fenomenet med en setning eler tre. Å gjøre som DPreview og pause testingen er i alle fall uaktuelt.

 

EDIT: Tyrkleif.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar
Hovedgrunnen til at jeg postet her var at jeg ønsket å vite noe om hvor vanlig dette var, og om det var noe stort problem for brukerne. Når DPReview pauser testingen sin pga et problem så høres problemet relativt alvorlig ut. Det har aldri vært min intensjon å lage noe stort nummer av dette, og det synes jeg heller ikke at jeg har gjort.
Neida Aetius. Du her ikke laget noe stort nummer ut av det, overhodet ikke.

 

Utsagnet mitt var nok mer uttrykk for generell frustrasjon over reaksjonene denne saken har fått i pixel peeper-miljøene på DPR o.l.

 

EDIT: Ting har så lett for å bli blåst ut av proposjoner i slike miljøer. Godt å se at du gir uttrykk for litt mer nøkternhet

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Har du lyst å røpe noen dato for når testen er ferdig Aetius? (Ja, jeg vet at jeg maser om det hver gang dere tester noe nytt :p )

 

Ikke så mye igjen nå, så i løpet av uken, men mest sannsynlig blir den ikke publisert før på fredag. Kommer an på hvor mye annet som skjer, og om andre tester blir ferdige i løpet av uken også.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...