Gå til innhold

NASA utvikler 5G med satelitter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

bildet lignet litt på supervåpen i ett strategispill :p men ellers kan dette bli interessant. Men løser dette problemet på alle som bor i sjygger av fjell og i daler som i dag sliter med f.eks mobil, tvantenne, parabol og alt annet?

så lenge usa er i spisen så tviler jeg på f.eks iran får tilgang :p

Men det må jo bli mye stråling av ett slikt system? egentlig rart vi ikke har tatt det i bruk alerede. For det er jo ett system som gjør at f.eks kan nå telefon sin satelitt i kina, og kanskje slippe å betale 4 årslønner på en 5min samtale hjem til mor :p

Lenke til kommentar

var ikke bill gates eller microsoft tungt inne i ett lignende system på 90-tallet, iridium?

 

og når det gjelder båndbredde, minnes å lese at japan nylig skøyt opp en satellitt som skulle gi solid båndbredde til visse øygrupper.

 

men problemet er vel som alltid forsinkelsen som oppstår, så jeg tror ikke jeg vil prøve en FPS over slik tilkobling ;)

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar
var ikke bill gates eller microsoft tungt inne i ett lignende system på 90-tallet, iridium?

 

og når det gjelder båndbredde, minnes å lese at japan nylig skøyt opp en satellitt som skulle gi solid båndbredde til visse øygrupper.

 

men problemet er vel som alltid forsinkelsen som oppstår, så jeg tror ikke jeg vil prøve en FPS over slik tilkobling ;)

Det var vell ikke akurat for gaming at disse øyene skulle få nett :p

Men tiscali leverte nett via satelitt en gang i tiden, hvordan dette prosjektet har blitt aner jeg ikke etter telenor kjøpte selskapet

Lenke til kommentar
det er jo også en grunn til at vi har reflektoren i satellitt-tvmottakeren, og også til andre satellitter som ikke står stille på himmelen. til dem, så må antennen med reflektor snu seg etter

satellitten.

 

dette ser jeg på som ønsketenking.

 

Satelittene som brukes til formidling av tv/radio er geostasjonære, dvs de står på samme posisjon på himmelen hele tiden. Så selv om man bare mottar data fra en sattelitt, trenger man ikke bevegelige reflektoren.

 

I dette tenkte 5G nettet satses det nok på mange, små sattelitter i lav høyde. Disse vil ikke være geostasjonære, og en fordel med det er at de kan plasseres andre steder enn langs ekvator. Her heller vil man ikke trenge noen bevegelig reflektor. Når du mister kontakt med en sattelitt er det en annen som tar over, akkurat som hvis du hadde kjørt fra en mobilmast sitt område til en annen.

 

PS: Jeg tror gutta i NASA vet hva dem gjør :)

Lenke til kommentar
var ikke bill gates eller microsoft tungt inne i ett lignende system på 90-tallet, iridium?

 

og når det gjelder båndbredde, minnes å lese at japan nylig skøyt opp en satellitt som skulle gi solid båndbredde til visse øygrupper.

 

men problemet er vel som alltid forsinkelsen som oppstår, så jeg tror ikke jeg vil prøve en FPS over slik tilkobling ;)

 

Nesten riktig: http://en.wikipedia.org/wiki/Teledesic

 

Dette er ikke akkurat ny teknologi nei. Problemet var ikke forsinkelser, men kostnader målt opp mot antall brukere. En må jo skyte opp en haug med satellitter for å dekke alle områder konstant. Og med bedre og bedre mobilnett vil jeg tro at dette lønner seg mindre og mindre.

Lenke til kommentar

Klarer ikke å begripe hvordan satelittene bare skal 5-50 kilo. De pleier å veie langt mer, så hva som blir gjort for å få de så lette, er vanskelig å si. Mye er nok droppet.

Hadde dette gitt mer stabil dekning over alt om det konmer. I så fall, så tror jeg det er lenge til vi forbrukere kan bruke det. :)

Lenke til kommentar
det er jo også en grunn til at vi har reflektoren i satellitt-tvmottakeren, og også til andre satellitter som ikke står stille på himmelen. til dem, så må antennen med reflektor snu seg etter

satellitten.

 

dette ser jeg på som ønsketenking.

 

Satelittene som brukes til formidling av tv/radio er geostasjonære, dvs de står på samme posisjon på himmelen hele tiden. Så selv om man bare mottar data fra en sattelitt, trenger man ikke bevegelige reflektoren.

 

I dette tenkte 5G nettet satses det nok på mange, små sattelitter i lav høyde. Disse vil ikke være geostasjonære, og en fordel med det er at de kan plasseres andre steder enn langs ekvator. Her heller vil man ikke trenge noen bevegelig reflektor. Når du mister kontakt med en sattelitt er det en annen som tar over, akkurat som hvis du hadde kjørt fra en mobilmast sitt område til en annen.

 

PS: Jeg tror gutta i NASA vet hva dem gjør :)

jeg tror du missforstod meg litt. kanskje jeg formulerte meg dårlig.

jeg mente ikke å si at satellittv-reflektorer må snu seg, jeg er nemlig klar over at de satellittene er geostasjonære.

jeg mente at til de satellittene som ikke er geostasjonære, så må man bevege satelitten.

 

og jo, NASA vet nok hva de gjør, men det er neppe å prøve å utvikle teknologi som kan skape et mobilnett

for folkemassene basert på satellitteknologi.

Lenke til kommentar

det jeg mener er det aller største problemet, er båndbredde, og deretter forsinkelse av signalet.

tenk deg at alle innbyggerene i oslo skal bruke dette "5G" nettet. oslo er en relativt mellomstor by

såvidt jeg vet, og har vel et innbyggertall på 2 millioner eller noe.

det er mange telefoner.

 

jeg sier ikke at det ikke kan fungere som et mobilnett, men jeg sier at det ikke kan fungere som

et nestegenerasjonsnett.

 

det er en grunn til at internett er lagt i fiberoptiske kabler, for å si det slik ;)

Lenke til kommentar

Jeg husker godt Iridium-satsningen. Det var ikke MS, men Motorola. De brukte uhorvelig mye penger på det, og holdte på og gå dukken pga dette. Satsningen var stor, også i Norge. Jeg var i Oslo på et eller annet seminar. Husker ikke i farten hva det egentlig var, men Motorola var der. De hadde flere Key Account Managere som visste stolt fram Iridium, som var ment og revolusjonere verden. Kameratene mine og jeg, var og er teknologifrelste, og gledet oss masse til dette skulle begynne. Vi hadde jo såvidt begynt og leke med GSM-telefoner, og dekningen på den tiden var jo ikke spesielt bra.

 

Problemene for Iridium var mange. Antennen. Systemet består av såkalt lav-profil-satelitter. De går i bane lavere enn vanlige satelitter. Endrer du retningen på antennen er dette milevis ute i rommet, og problemet for å holde signalet. Prøv og snu litt på parabolen din, og du skjønner problemet. Og få det til og virke innendørs var selvfølgelig en helt annet problem, i byer tettsteder med høye bygninger osv osv. Og dette, i tillegg til prisen, gjorde vel at Iridium ikke tok av som vi håpet på :)

Lenke til kommentar
det jeg mener er det aller største problemet, er båndbredde, og deretter forsinkelse av signalet.

tenk deg at alle innbyggerene i oslo skal bruke dette "5G" nettet. oslo er en relativt mellomstor by

såvidt jeg vet, og har vel et innbyggertall på 2 millioner eller noe.

det er mange telefoner.

 

Forsinkelse trenger ikke være noe problem i det hele tatt. Sier vi at satelittene er 200km fra jorden/deg, vil signalet bruke 1,33 ms. Og så bruker selvfølgelig serveren litt tid på å prosessere informasjonen, så vi kan runde det opp til 2 ms. Ikke merkbart under noen som helst omstendigheter. Båndbredde blir selvfølgelig en utfordring, ettersom 5G nett vil implisere hastigheter i 10-100Mbit/s området per klient. Men jeg ser ingen umuligheter ved konseptet.

 

Forøvrig har Oslo by et innbyggertall på ca 500'000. :)

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...