Gå til innhold

Nordmenn har dyrest telefoner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
I Norge ligger gjennomsnittsprisen på 1868 kroner, mens svenskene bruker 1762 kroner. I Danmark sitter ikke slantene like løst. Der er nemlig gjennomsnittsprisen 1247 kroner.

Hvilke priser er dette? Kommer kostbare abbonementsbindinger i tillegg til denne prisen eller er det uten abbonement eller er det en salig blanding av begge deler?

 

Av andre ting som kom frem av undersøkelsen kan det nevnes at to av tre nordmenn og dansker bestemmer seg for hvilket merke og modell de skal kjøpe på forhånd, mens kun én av tre svensker går til butikken med planene klare.

Det betyr at nordmenn og dansker leser om telefonene på forhånd før de går i butikken. F.eks leser tester hos amobil. Likevel får man det merkelige utslaget at nordmenn og dansker velger vidt forskjellige mobiler.

Lenke til kommentar

Inntekt per innbygger, Nominal per capita (2006):

Norge: 79

Danmark: 57 (-28%)

Sverige: 47 (-41%)

kilde.

 

Så en annen skala, PPP per capita (2007):

Norge: 56

Danmark: 37 (-34%)

Sverige: 36 (-36%)

 

Forklaringen til Valkyria holder ikke mål når det kommer til rangeringen av kjøpeprisen på mobiltelefoner i Sverige:

Norge: 1868

Danmark: 1247 (-33%)

Sverige: 1762 (-6%)

 

Svenskene burde etter hans resonnement kjøpt billigere telefoner enn danskene.

Lenke til kommentar

Jeg har N70 med 3G. 3G har blitt brukt en gang i fylla. Ellers så er det deaktivert.

 

Jeg har mulighet og se filmer på min mobil ved tredjeparts programmvare, men jeg har ikke "orka" og gjøre noe med det etter jeg opptaterte firmwaren og all progamvare forsvant, og husker ikke navnene, backupdrittn låser seg på slutten grunnet noe rart. Men det er over nå da...

 

Jeg trengte egentlig ikke en så tøff mobil. Men seff så skal jeg ha GPS på min neste. Man vet aldri...

Lenke til kommentar
Inntekt per innbygger, Nominal per capita (2006):

Norge: 79

Danmark: 57 (-28%)

Sverige: 47 (-41%)

kilde.

 

Så en annen skala, PPP per capita (2007):

Norge: 56

Danmark: 37 (-34%)

Sverige: 36 (-36%)

 

Forklaringen til Valkyria holder ikke mål når det kommer til rangeringen av kjøpeprisen på mobiltelefoner i Sverige:

Norge: 1868

Danmark: 1247 (-33%)

Sverige: 1762 (-6%)

 

Svenskene burde etter hans resonnement kjøpt billigere telefoner enn danskene.

 

Mao bruker nordmenn og dansker - i forhold til inntekt - omtrent like mye på mobiltelefon, mens svenskene langt mer. Det kan jo ha sammenheng med at de sjeldnere undersøker mulighetene før de handler, og da kanskje kjøper mer avanserte - og dermed dyrere - telefoner enn de har brukt for.

 

Bare litt synsing egentlig.

Endret av switch1
Lenke til kommentar
Det betyr at nordmenn og dansker leser om telefonene på forhånd før de går i butikken. F.eks leser tester hos amobil. Likevel får man det merkelige utslaget at nordmenn og dansker velger vidt forskjellige mobiler.

 

Nordmenn legger tydeligvis ikke vekt på amobil sine tester, heller tvert om. Hadde de gjort det, hadde Nokia hatt 90% av markedet i Norge, noe de selvfølgelig ikke har. Men har på følelsen at enkelte her på dette forumet, og i amobil sin redaksjon, tror det...

Lenke til kommentar

Jeg har ikke sett på tallene, men forholdet mellom fasttelefon og mobiltelefon i landene kan ha stor påvirkning på dette. I Norge tror jeg det de siste par fem pluss årene har vært en trend i å gå bort fra fasttelefon og kun ha mobiltelefon samtidig som at IP-telefoni ikke har blitt populært. Dersom mobiltelefon er eneste kommunikasjonsverktøy er nok viljen til å bruke mer penger på den også der.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...