Gå til innhold

Kan Nvidia kjøpe VIA?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
I praksis er VIA den eneste uavhengige x86-prosessorprodusenten som kan gi AMD og Intel noe å tenke på.

 

Hva med IBM for eksempel? Ikke at de er inn på akkurat det markedet, men om de ville komme inn på markedet så har de nok stilt mye sterkere enn VIA vil jeg tro. Håper nesten at de satser på markedet i framtiden, for å gi Intel litt mer konkurranse enn AMD gjør.

Lenke til kommentar

Man kan jo spørre seg om nvidia har noe valg. Jeg synes det er rart at de har ventet så lenge med å skaffe seg en x86 CPU. Integrert grafikk kommer bare til å spise en stadig større del av kaka og den vil om sider bli integrert på CPU isteden for chipset slik vi har i dag. Det gir lavere CPU-GPU forsinkelse, lavere GPU-RAM forsinkelse om du har integrert minnekontrolleren på CPU og som regel er det bedre CMOS prosess som er benyttet på CPU enn på chipset, hvilket er et stort pluss for en GPU.

 

Derfor er det bare snakk om kort tid før det er en absolutt nødvendighet å ha en egen x86 CPU om man skal ha noen forhåpning om å levere GPU i nevneverdig kvantitet slik at en får råd til å levere i god kvalitet. Jeg tviler på at det blir særlig levedyktig å levere kun high-end grafikk løsninger. Kan jo bare se hvordan det gikk med SGI sine arbeidsstasjoner...

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

VIAs prosessorer har hatt en sørgelig dårlig utvikling de siste 5-8 årene.

 

Håper Nvidia får ut fingeren og kjøper VIAs CPU-divisjon. Brikkesett, grafikk og lyd trenger de jo ikke. Håper også at VIA ikke prøver for hardt å utnytte situasjonen ved å kreve for høy pris.

 

Under Nvidias ledelse tror jeg det kan bli mer fart på utviklingen i VIA.

Lenke til kommentar

Det koster enormt med penger å utvikle prosessorer. Per i dag kan jeg ikke se at VIA kan være i nærheten av å matche Intel/AMD.

 

VIA har i årevis bygget videre på deres nå ganske gamle design (C7?). Arkitekturen var ikke så dårlig i utgangspunktet, men nå ligger den veldig langt etter.

 

Tech Report tok en kikk på VIAs helt nye design. Det ser riktignok greit ut, men jeg stiller meg litt tvilende pga VIAs historie når det kommer til (mangelen på) skalering.

Lenke til kommentar
I praksis er VIA den eneste uavhengige x86-prosessorprodusenten som kan gi AMD og Intel noe å tenke på.

 

Hva med IBM for eksempel? Ikke at de er inn på akkurat det markedet, men om de ville komme inn på markedet så har de nok stilt mye sterkere enn VIA vil jeg tro. Håper nesten at de satser på markedet i framtiden, for å gi Intel litt mer konkurranse enn AMD gjør.

 

IBM lager ikke X86 prosessorer, derfor ble de ikke nevnt, og jeg trur ikke de tenker på å lage x86 prosessorer heller..

Endret av Extremetel
Lenke til kommentar
I praksis er VIA den eneste uavhengige x86-prosessorprodusenten som kan gi AMD og Intel noe å tenke på.

 

Hva med IBM for eksempel? Ikke at de er inn på akkurat det markedet, men om de ville komme inn på markedet så har de nok stilt mye sterkere enn VIA vil jeg tro. Håper nesten at de satser på markedet i framtiden, for å gi Intel litt mer konkurranse enn AMD gjør.

 

IBM lager ikke X86 prosessorer, derfor ble de ikke nevnt, og jeg trur ikke de tenker på å lage x86 prosessorer heller..

 

Ja som jeg sa, de er ikke inne i det markedet. Men tror likevel at IBM kan tjene på å investere penger og ressurser i X86.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...