Gå til innhold

Wine 1.0 snart klar


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg mener jeg leste for en stund tilbake at directx 10 var bygget opp på en helt annen måte som også gjorde det mye enklere for Wine å bruke windows API'ene. Å kjøre DX10-programmer under Wine skulle derfor gå langt bedre. Stemmer dette? Er det noe slikt vi ser nå?

 

Har ikke fått prøvd Wine så veldig mye enda, men tenker jeg prøver det i fullskala til sommeren når da 1.0 kommer. Mtp bakoverkompatibiliten slipper man da å knote med forskjellige versjon så dette kan jo bli en skikkelig boost for spilling under Linux (som er det Linux trenger)

Lenke til kommentar
Wine har vært under utvikling i over ett tiår, og til sommeren blir den første stabile utgaven tilgjengelig.

 

 

 

Les mer

En programvare kan være stabil selv om den er under versjon 1.0.

 

Poenget er vel at APIet skal være stabilt, uten å gjennomgå potensielle store endringer fra versjon til versjon sånn som tilfellet er med dagens versjoner.

 

Edit: Bruker forøvrig WINE til å spille World of Warcraft, og det funker 100%.

Endret av Sokkalf^
Lenke til kommentar

Liker veldig godt den gode fremgangen Wine-prosjektet har hatt de siste/alle årene. For bare ett år eller to siden var det nærmest umulig å spille det enkleste windows-spill i Ubuntu, men nå spiller jeg Sam and Max uten å tenke på å måtte boote over i windows, og Steam funker uten noe form for pes. :) Gleder meg til vi oppnår full kompabilitet, og det ikke lenger er _noen_som_helst_ grunn til at noen noensinne skal bruke windows. :)

Lenke til kommentar
Wine - som ironisk nok står for Wine Is Not an Emulator

Wine er ikke en emulator, Wine er et kompatibilitetslag hvilket er en stor forskjell

 

Fra http://www.winehq.org/site/myths#slow :

Myth 1: "Wine is slow because it is an emulator"

 

Some people mean by that that Wine must emulate each processor instruction of the Windows application. This is plain wrong. As Wine's name says: "Wine Is Not an Emulator": Wine does not emulate the Intel x86 processor. It will thus not be as slow as Wabi which, since it is not running on a x86 Intel processor, also has to emulate the processor. Windows applications that do not make system calls will run just as fast as on Windows (no more no less).

Some people argue that since Wine introduces an extra layer above the system a Windows application will run slowly. It is true that, in theory, Windows applications that run in Wine or are recompiled with Winelib will not be able to achieve the same performance as native Unix applications. But that's theory. In practice you will find that a well written Windows application can beat a badly written Unix application at any time. The efficiency of the algorithms used by the application will have a greater impact on its performance than Wine.

 

Also, and that's what people are usually interested in, the combination Wine+Unix may be more efficient that Windows. Just as before it's just how good/bad their respective algorithms are. Now to be frank, performance is not yet a Wine priority. Getting more applications to actually work in Wine is much more important right now. For instance most benchmarks do not work yet in Wine and getting them to work at all should obviously have a higher priority than getting them to perform well.

 

But for those applications that do work and from a purely subjective point of view, performance is good. There is no obvious performance loss, except for some slow graphics due to unoptimized Wine code and X11 driver translation performance loss (which can be a problem sometimes, though).

Lenke til kommentar

Hmm, wine 1.0

Hva blir det neste? Enlightenment kommer ut av beta? Duke Nukem Forever blir ferdig? Griser som flyr :p

 

Jeg mener jeg leste for en stund tilbake at directx 10 var bygget opp på en helt annen måte som også gjorde det mye enklere for Wine å bruke windows API'ene. Å kjøre DX10-programmer under Wine skulle derfor gå langt bedre. Stemmer dette? Er det noe slikt vi ser nå?
Etter hva jeg har lest hist og her, skal DX10 være mye "renere" enn dx9, så det skal være lettere å programmere støtte for DX10 i Wine.

Men jeg kan ikke huske å ha lest noen konkrete planer om det fra Wine teamet.

Lenke til kommentar

Vel, det går fremover med Wine også. Vi får håpe at version 1.0 blir bra!

 

Men jeg er skeptisk. Personlig er jeg skuffet over Wine. En ting er at bakoverkompatibiliteten ikke har vært god, men verre er det at mange programmer krever ganske mye fikling og tilpasning for å virke.

 

I så måte kan en front-end til Wine, som hjelper til med installering og tilpasning være noe for oss som ikke elsker å leve med Wine-dokumentasjonen og hjelpeforumer halve døgnet. Et slikt program er PlayOnLinux. Etter min mening er dette programmet et must hvis man skal bruke Wine. Les mer om PlayOnLinux på Linux.com: Play Windows games on Linux with PlayOnLinux.

Lenke til kommentar
Så mye enklere å støtte MS med noen hundrelapper og få spillt spillene sine uten noe pes... Microsoft <3

 

Skal man ikke spille er det jo verdt å ta en titt på linux.. men whine, jeg kommer ikke til å bruke mye tid til å få til å spille via det.

 

"noen" hundrelapper? :p

Lenke til kommentar

Beit jeg på min egen trolling? har jeg trolla? jeg sier bare at Windows fungerer godt til Spill. Whine fungerer til noe, men ikke til alt.

 

Har aldri hatt noen problemer med å spille noe som helst via Windows, hvem sier jeg bruker vista?

 

Jo, forsovidt så har jeg også en vista maskin.. må si at det fungerer særdeles bra der også.

Endret av vargaz
Lenke til kommentar
Beit jeg på min egen trolling? har jeg trolla? jeg sier bare at Windows fungerer godt til Spill. Whine fungerer til noe, men ikke til alt.

 

Har aldri hatt noen problemer med å spille noe som helst via Windows, hvem sier jeg bruker vista?

 

Jo, forsovidt så har jeg også en vista maskin.. må si at det fungerer særdeles bra der også.

Ja, du har trollet.

 

Jeg lurer litt på om du argumenterer for at Windows Vista fungerer godt til spill, eller om det er XP. Er det XP så argumenterer du for at operativsystem som er på avsluttningen av sin produktsyklus og som ingen vil få lov til å kjøpe om 3-4 mnd. Det er naturlig at wine aldri vil få akkurat 100% den samme kompabiliteten som XP har (de ønsker tross alt ikke å være kompatible med alle bugsa).

 

Er det Vista du snakker om så ønsker jeg gjerne at du begrunner hva du mener med "bra" da halve internett har en annen erfaring.

Lenke til kommentar
Så mye enklere å støtte MS med noen hundrelapper og få spillt spillene sine uten noe pes... Microsoft <3

Nå er det ikke alle av oss som ønsker å ha to OS'er inne da... Og kanskje ønsker å kjøre spill samtidig som noe annet og dette andre føler man at et annet OS gjør mye bedre... Og kjører man inn Linux og Windows på samme maskin er det en del ekstra pes hvis når man må reinstallere sistnevnte mtp på riktig oppstartsmeny og slike ting.

 

Det er ikke bare i jobbsammenheng (IT-bransjen) jeg har erfart at jo færre systemer å administrere jo bedre er det. Så jeg skjønner ikke helt hvor du vil hen; innkjøpskostnaden er bare én del av det totale ressursbildet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...