Gå til innhold

Tråden om post-apokalyptiske filmer


Awesome X

Anbefalte innlegg

Slik overskriften sier handler denne tråden om post-apocalyptiske filmer i alle sine former. Her kan du diskutere de forskjellige filmene eller du kan nevne de som ikke er listet opp under.

Anime

Zombie

Medvirkende: Vintermåne, CollectTheCheck, Montag, LunarPoet, Tharos, thecrow77, L4r5, covah, andrvas, VictorMordenheim, hishadow

 

Awesome X anbefaller:

 

PA-listen begynner å bli såpass lang nå at selv jeg som har vært med på å lage den sliter med å holde oversikt over hva som er bra eller dårlig. De som ikke er godt kjent med sjangeren vil da ha svært store problemer. Disse listene håper jeg da kan rett opp dette:

 

 

Must see PA:

PA å se frem til:

Semi-trashy action/adventure:

Anime:

For dere som ikke ser filmer eldre fra før år 2000:

Siden jeg kun har begrenset meg til filmer jeg har sett vil mange si at det mangler endel filmer på denne listen. Om det er noen filmer dere så absolutt mener mangler, eller ikke burde være, på listen så er det bare å rope ut. Jeg vil da endre listen fra Awesome X anbefaller til Brukerne anbefaller.

 

Se også: Tråden om dystopiske filmer

Endret av Awesome X
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finfint initiativ. Legg til disse to:

 

28 Days Later (2002)

28 Weeks Later (2007)

 

 

[burl="http://imdb.com/title/tt0289043/"]28 Days Later[/url] (2002)
[burl="http://imdb.com/title/tt0463854/"]28 Weeks Later[/url] (2007)

 

 

Der har du kodene til det og, så blir det litt lettere for deg ;)

 

edit: Jeg satt en liten b foran begge url-ene, slik at det skulle gå :p

Endret av Vintermåne
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er post-apocalyptic med denne?

 

Den er nå like post-acopalyptisk som t.eks. Death Race 2000, Akira, m.m..

 

Jeg har alltid sett det for meg at filmen er satt til et totalitert post-acopalyptisk samfunn. Ødeleggelsene i området spillet foregår viser ganske godt at filmens handling ikke er satt ved sivilisasjonens høyest punkt.

Lenke til kommentar

Hva er post-apocalyptic med denne?

 

Den er nå like post-acopalyptisk som t.eks. Death Race 2000, Akira, m.m..

 

Jeg har alltid sett det for meg at filmen er satt til et totalitert post-acopalyptisk samfunn. Ødeleggelsene i området spillet foregår viser ganske godt at filmens handling ikke er satt ved sivilisasjonens høyest punkt.

Det er et totalitert fremtidssamfunn. Ikke post-apocalyptisk. Eneste som har skjedd er en forranding i makten og i folkets moral. Akira derimot er satt til Neo-Tokyo. Etter tredje verdenskrig. Etter Tokyo ble ødelagt, for så å bli gjennoppbygget. Ingenting i The Running Man er ødelagt. Områdene i spillet er begrenset, og spesielt tilrettelagt for spillet.

 

(Death Race 2000 har jeg ikke sett).

Lenke til kommentar
Det er et totalitert fremtidssamfunn. Ikke post-apocalyptisk. Eneste som har skjedd er en forranding i makten og i folkets moral. Akira derimot er satt til Neo-Tokyo. Etter tredje verdenskrig. Etter Tokyo ble ødelagt, for så å bli gjennoppbygget. Ingenting i The Running Man er ødelagt. Områdene i spillet er begrenset, og spesielt tilrettelagt for spillet.

 

Nå har filmen status som post-apocalytisk hos IMDb, så jeg er ikke alene om min påstand.

 

Vi får riktig nok ikke noe eksplesitt informasjon om hvordan samfunnet ble slik det ble, men jeg får i alle fall inntrykket av at det skjedde gjennom er samfunnskollaps.

 

Jeg har inntrykk av at post-apocalyptiske totalitære samfunn som oftes defineres av lav levestandard, fravære av lov og orden og ruiner. Her glir The Running Man glatt inn. På den andre siden finner jeg at totalitære samfunn som ikke er post-apocalyptiske er definert med god eller ok levestandard, lov og orden (foruten en lite gruppe opprørere) og pompøsitet, her kan vi t.eks. nevne Equlibrium.

 

Nå skal jeg ikke si at denne er gjeldene hele tiden, t.eks. Demolition Man har et rent post-apocalyptisk totalitær samfunn, mens man i 1984 har et skittent "naturlig" totalitært samfunn.

 

Logans run passer kanskje inn?

 

Den har jeg ikke sett, så jeg legger den ikke inn før en tredjepart går god for den.

Lenke til kommentar
Nå har filmen status som post-apocalytisk hos IMDb, så jeg er ikke alene om min påstand.

IMDb sin informasjon kommer fra brukere, og er ikke noe man skal stole blindt på.

 

Vi får riktig nok ikke noe eksplesitt informasjon om hvordan samfunnet ble slik det ble, men jeg får i alle fall inntrykket av at det skjedde gjennom er samfunnskollaps.

 

Jeg har inntrykk av at post-apocalyptiske totalitære samfunn som oftes defineres av lav levestandard, fravære av lov og orden og ruiner. Her glir The Running Man glatt inn. På den andre siden finner jeg at totalitære samfunn som ikke er post-apocalyptiske er definert med god eller ok levestandard, lov og orden (foruten en lite gruppe opprørere) og pompøsitet, her kan vi t.eks. nevne Equlibrium.

 

Nå skal jeg ikke si at denne er gjeldene hele tiden, t.eks. Demolition Man har et rent post-apocalyptisk totalitær samfunn, mens man i 1984 har et skittent "naturlig" totalitært samfunn.

Post-Apokalypse handler om sivilisasjonens undergang, og hvordan livet er i ettertid. Ikke bare samfunnskollaps. Totalitære stater og dysiotopiske verdener er ett vanlig element i post-apokalyptiske filmer, men påvirker på ingen måte om man kan kalle filmen for post-apokalyptisk.

Om det økonomiske kollapset som skapte den totalitære staten i The Running Man var så kraftig, at man kan kalle det for sivilisasjonens undergang vet vi ikke. Du har for så vidt all rett til å anta hva enn du vil. Men jeg syns det er litt rart.

Endret av LunarPoet
Lenke til kommentar
IMDb sin informasjon kommer fra brukere, og er ikke noe man skal stole blindt på.

 

Jeg er klar over det. Poenget er uansett at jeg er ikke alene i å definere filmen som post-apocalyptisk.

 

Post-Apokalypse handler om sivilisasjonens undergang, og hvordan livet er i ettertid. Ikke bare samfunnskollaps. Totalitære stater og dysiotopiske verdener er ett vanlig element i post-apokalyptiske filmer, men påvirker på ingen måte om man kan kalle filmen for post-apokalyptisk.

Om det økonomiske kollapset som skapte den totalitære staten i The Running Man var så kraftig, at man kan kalle det for sivilisasjonens undergang vet vi ikke. Du har for så vidt all rett til å anta hva enn du vil. Men jeg syns det er litt rart.

 

Det finnes ingen faste definisjoner på hvor grensen går mellom sjangerene, derfor legger til litt godvilje i denne tråden. Med den definisjonen du har vil t.eks. Soylent Green ikke kunne definieres som post-apocalyptisk, siden samfunnet ikke har kollapset, men bare stagnert. Likevell vil jeg anta at de fleste, slik som meg, vil definere Soylent Green som post-apocalyptisk.

 

Kriteriet om samfunnskollaps er dermed ikke helt endelig, samfunnsmessig stagnasjon gjelder også. Dette er noe av grunnen til at jeg mener The Running Man er post-apocalystisk.

 

Ikke glem den siste Resident Evil-filmen da.

Mer post-apokalyptisk blir det ikke.

 

Hvis du leser igjennom listen en gang til ser du at den er der. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...