Gå til innhold

Partibarometer februar 2008


Partibarometer februar 2008  

125 stemmer

  1. 1. Hvilket parti ville du stemt på om det var Stortingsvalg i dag?

    • Demokratene
      0
    • Det Liberale Folkeparti
      6
    • Det Norske Arbeiderparti
      18
    • Fremskrittspartiet
      22
    • Høyre
      26
    • Kristelig Folkeparti
      0
    • Kristent Samlingsparti
      0
    • Kystpartiet
      0
    • Miljøpartiet De Grønne
      1
    • Norges Kommunistiske Parti
      0
    • Rødt
      9
    • Senterpartiet
      0
    • Sosialistisk Venstreparti
      7
    • Venstre
      25
    • Blankt
      4
    • Ville ikke stemt
      2
    • Vet ikke/ingen formening
      5
  2. 2. Hvilket parti liker du minst?

    • Demokratene
      11
    • Det Liberale Folkeparti
      4
    • Det Norske Arbeiderparti
      5
    • Fremskrittspartiet
      38
    • Høyre
      0
    • Kristelig Folkeparti
      7
    • Kristent Samlingsparti
      4
    • Kystpartiet
      0
    • Miljøpartiet De Grønne
      1
    • Norges Kommunistiske Parti
      6
    • Rødt
      14
    • Senterpartiet
      0
    • Sosialistisk Venstreparti
      27
    • Venstre
      0
    • Vet ikke/ingen formening
      8
  3. 3. Hvilken flerpartiregjering ville du ønsket, om ettpartiregjering ikke er mulig?

    • AP, SV og SP
      11
    • AP og SV
      12
    • AP og SP
      5
    • AP og KRF
      0
    • AP, SP og KRF
      0
    • Venstre, KRF og SP
      1
    • Venstre, KRF og Høyre
      6
    • KRF og Høyre
      2
    • Venstre og Høyre
      19
    • Høyre og FRP
      21
    • Høyre, FRP og Venstre
      15
    • Høyre, FRP og KRF
      3
    • FRP og KRF
      0
    • FRP og Venstre
      2
    • Ap og Høyre
      5
    • AP og Venstre
      9
    • Vet ikke/ingen formening
      4
    • Ingen av de nevnte
      10
  4. 4. Har du endret politisk ståsted siden januar?

    • Ja
      14
    • Nei
      94
    • Vet ikke/ingen formening
      17


Anbefalte innlegg

Gått er par måneder siden sist, så på tide å starte opp igjen. Denne er representativ for februar 2008 og stenges i slutten av måneden. Opprettes ny ved månedskifte. Nå som det er mulig med flere avstemninger i en tråd er det utvidet til også å gjelde hvilket parti man minst liker og hvilken samarbeidsregjering som er mest ønsket (her er det mye teoretiske løsninger og alle er åpenbart ikke aktuelle i praksis nå). I tillegg kan man svare på om man har endret politisk ståsted (dvs. skiftet parti man stemmer på).

 

Hva brukere stemte med valget i 2005:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...8&hl=stemte

 

Tidligere partibarometre:

Partibarometer for januar 2006

Partibarometer for april 2006

Partibarometer for mai 2006

Partibarometer for juni 2006

Partibarometer for juli 2006

Partibarometer for september 2006

Partibarometer for oktober 2006

november 2006

Desember 2006

Januar 2007

Februar 2007

Mars 2007

April 2007

Mai 2007

juni 2007

juli 2007

August 2007

September 2007

Oktober 2007

November 2007

 

Man kan si hva man stemmer og hvorfor. Man kan også diskutere fordelingen i testen og spekulere i hvorfor tendensene er som de er (til en viss grense). Ønsker man diskusjon utover dette opprett en ny tråd, eventuelt kan jeg flytte/skille ut diskusjoner som naturlig oppstår om nødvendig. Forutsetter et visst krav til saklighet. Trolling vil som altid ikke bli godt mottatt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvorfor misliker du Demokratene mer enn venstresidens partier? Så vidt jeg er klar over deler de FrPs synspunkter på svært mange saker.

 

Jeg har rett og slett fått et dårlig inntrykk av medlemmene av Demokratene, slik de har figurert i mediene. Jeg liker heller ikke den kristen-konservative linjen deres. Jeg ser på meg selv som en sosialliberalist, og ligger et sted mellom partiene Venstre og Høyre rent ideologisk. Grunnen til at jeg gjerne også tar med FrP i et ønsket regjeringssamarbeid er fordi jeg mener det er mest fornuftig å samle de borgelige partiene, samtidig som jeg synes både V og FrP har enkeltpunkter som er bra å ta med seg inn i en ny regjering. De kan jo eventuelt holde hverandre i ørene. :p Liker ikke venstresidens partier heller, men av en eller annen grunn så er jeg enda mer skeptisk til Demokratene. Det samme gjelder forsåvidt også DLF.

Endret av VikingF
Lenke til kommentar
Det samme gjelder forsåvidt også DLF.

Jeg klarer ikke heilt å assosiere de formeningene du har om Demokratene til som om du har de samme formeningene om DLF? Er det noe evt annet du ikke liker ved DLF?

 

 

Jeg uttrykte meg isåfall feil. Jeg skrev at jeg faktisk er mer skeptisk til Demokratene enn til venstresidens partier. Det samme gjelder også DLF. Jeg mente ikke å påstå at det var noen likheter mellom Demokratene og DLF. Grunnen til min skepsis til DLF er rett og slett at jeg ser endel ulemper med at de mer eller mindre vil fjerne velferdsstaten. Som sosialliberalist ønsker jeg et sikkerhetsnett i samfunnet for dem som faller utenfor, selv om jeg også har liberalistiske verdier, som f eks at jeg ser fordeler med et åpent marked, og at jeg mener at staten skal ha mindre kontroll over enkeltindividet.

Lenke til kommentar

Tenker ikke taktisk i spørreundersøkelser, så stemte Venstre her. Men vil nok helst ha en AP/V-regjering av de alternativene som finnes. Skulle gjerne også hatt med Venstre i den regjeringen. Mener fortsatt FrP er et populistisk grilldressparti for rike, så hater dem mest.

Endret av Traadstarter
Lenke til kommentar

Liker minst??

FRP fordi det er et parti som skriker opp om hvor ille det er når det skjer noe i et annet parti,samtidig som de ikke kan forstå at andre skal bry seg og forlange innsyn når de selv fikser og trikser og prøver å jukse. Skremmende med at parti som mener juks og fanteri er greit når de selv gjør det.

Lenke til kommentar

Virker som om Venstre er det nye populist partiet. Kanskje det er derfor de øker på meningsmålingene her og ellers. Er jo i realiteten en stemme ut av vinduet siden de neppe vil havne i regjering etter neste valg så lenge de ikke er åpne for et vidt samarbeid på borgerlig side. Eller kanskje vi får en mindretallsregjering med H, V og KRF med støtte fra AP? Tviler.

Lenke til kommentar

Venstre må virkelig ta standpunkt i hvor de vil være.

 

AP prøvde seg med en flørt mellom AP og Venstre på kommunesektoren, kanskje det hadde vært mulighet for å sammerbeide hvis Venstre hadde nærmet seg mer mot rødt. AP har nettop vært gjennom prossesen der de gikk mer mot høyre og gikk på en smell der så snudde jo mer mot rødt igjen før forrige stortings valg :) Hadde vært inressant å se om AP, Venstre og SP kunne fungert som en koallisjon, men er litt risky for Venstre siden det sikkert er endel kjernevelgere hos Venstre som hadde likt det svært dårlig, AP er jo tross alt ikke så veldig røde at det gjør noe, når er no det helst SV som trekker regjeringen mot rødt.

 

SV er uaktuell i en slik koallisjon.

 

Høyre-FRP koallisjon ser jeg på som uaktuell siden det ofte inn mot valget er slik at FRP synker endel og "små" partier som KRF og Venstre(gjerne hoppet over sperregrensen) henter inn endel. Samme gjør ofte SP og.

Endret av Litek89
Lenke til kommentar

Ville ha stemt Høyre/Frp. Høyre har god skolepolitikk + at de faktisk utrettet mye bra når de satt i regjering.

 

Tror dog ikke Erna er en særlig sterk leder (type Jensemann), så skulle gjerne likt å sett Siv Jensen som statsminister. Frp har en god innvandring- og bilpolitikk, men jeg er redd de ikke kommer til å få utrettet brøkdelen av sakene de vil få igjennom.

 

Det partiet jeg liker minst er SV. Liker ikke skole og miljøpolitikken deres, pluss at statsrådene fra SV framstår som idioter.

Endret av Majestixx
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...