Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Nektet å handle på polet, grunnet venn


veos

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Herregud for et barnslig innlegg, "trykke loven i trynet på dama".

 

Men for å si det ærlig så skulle jeg gjerne sett den loven der det stod at hun hadde plikt til å selge til deg. For noe slikt finnes ikke.

 

Man kan selv velge hvem man vil handle med så lenge det ikke er diskriminerende. Dessuten hadde vedkommende en mistanke om at vennen din kjøpte for deg også, slik at hun gjorde det som var det eneste rette fra hennes ståsted.

 

At prepubertale unger ikke forstår dette, er ikke henens feil dessverre.

 

Kort og usakelig innlegg fjenet.

 

MVH

 

KVTL

Lenke til kommentar

Greit nok jeg kanskje er barnslig nå, men det kan da umulig være slik at hun kan nekte han i å kjøpe alkohol fordi han var der med meg? Synd for hans del, da han måtte kjøre en halvtime til neste pol siden han ikke fikk handle der..

 

Det blir jo det samme som at jeg blir nektet å kjøpe sigaretter dersom jeg går med søsteren min på 14?

Lenke til kommentar
Om hun mener det ligger til grunne langing (dvs at hun tror at kompisen din kjøper alkohol til deg som er under den lovlig alderen) har hun all rett til å nekte det salget. Det står i salgsloven for alkohol.

Takk for svaret! ;) Da trodde hun vel det og hadde vel full rett til å nekte han å kjøpe! :)

Lenke til kommentar

Hun har nok plikt til det ja, langing er og straffbart ved lov og når hun ser at du står ved siden av og at på til vet den korrekte alderen din, så har hun blitt direkte medskyldig hvis hun hadde solgt og kompisen din hadde gitt den til deg (sett at dere ble tatt). I tillegg hadde de mistet salgs bevilgningen sin.

 

Jeg mener hun opptråtte i korrekt orden. Har selv nektet personer under den korrekte alderen alkoholservering opptil flere ganger. Har og spurt om legitimasjon flere ganger. Jeg har blitt umåtelig upopulær for dem som ikke fikk alkoholen sin men det bryr meg mitt i ratataen.

Lenke til kommentar
Hun har nok plikt til det ja, langing er og straffbart ved lov og når hun ser at du står ved siden av og at på til vet den korrekte alderen din, så har hun blitt direkte medskyldig hvis hun hadde solgt og kompisen din hadde gitt den til deg (sett at dere ble tatt). I tillegg hadde de mistet salgs bevilgningen sin.

 

Jeg mener hun opptråtte i korrekt orden. Har selv nektet personer under den korrekte alderen alkoholservering opptil flere ganger. Har og spurt om legitimasjon flere ganger. Jeg har blitt umåtelig upopulær for dem som ikke fikk alkoholen sin men det bryr meg mitt i ratataen.

Ja, når du sier det på den måten så går det egentlig opp for meg at jeg tok feil, men synes bare det var så utrolig merkelig akkurat der og da..

 

:)

Lenke til kommentar
Ja, når du sier det på den måten så går det egentlig opp for meg at jeg tok feil, men synes bare det var så utrolig merkelig akkurat der og da..

 

:)

Til tross for at de har rett angående den situasjonen må jeg generelt si det er dumt av staten å ha 2 aldersgrenser på kjøp av alkohol, de som drikker for å bli dritings blir det uansett.

 

Som 18-åring er man definert som voksen av staten selv men i få tilfeller blir man forskjellsbehandlet, det synes jeg er feil.

Lenke til kommentar

Nå må jeg jammen si meg uenig i dette gitt. Selvfølgelig har ikke denne kassadama noen rett til å nekte kompisen din å handle alkohol! Det er rett og slett latterlig, er man ikke uskyldig frem til det motsatte er bevist her i landet kanskje? Denne kassadamen er ikke hverken dommer eller domstol og kan derfor ikke nekte å selge alkohol til kompisen din med mindre han ikke fyller kriteriene for kjøp av alkoholholdig drikk.

 

Jeg har aldri opplevd dette, men trikset er vel å aldri dra på polet sammen med noen som ikke er gammel nok til å kjøpe det du selv skal handle.

 

Det som er problemet her er at de som langer ikke drar med seg de de langer for på polet, så å nekte noen som står i kassa med varer fordi man misstenker at de langer til den som står bak er ren idioti med null rot i virkeligheten.

Lenke til kommentar
Nå må jeg jammen si meg uenig i dette gitt. Selvfølgelig har ikke denne kassadama noen rett til å nekte kompisen din å handle alkohol! Det er rett og slett latterlig, er man ikke uskyldig frem til det motsatte er bevist her i landet kanskje?

Jo, det er man... derfor møter ikke politiet opp og setter vedkommede i fengsel men man blir enkelt å greit nektet kjøp.

 

Så lenge det er mistanke om at personer under aldersgrensen kan få tilgang til varen har man ikke bera rett men også plikt til å nekte salg.

Lenke til kommentar
Jeg har enda tilgode å se èn henvisning til en relevant kilde som støtter opp om noe av synsingen i denne tråden.
Samme her. Eneste jeg kunne finne var alkoholloven § 8-8, som kriminaliserer kompisen; driver ulovlig fremsalg av alkoholholdig drikk med 22 volumprosent alkohol eller mer til noen som er under 20.
Lenke til kommentar
Nå må jeg jammen si meg uenig i dette gitt. Selvfølgelig har ikke denne kassadama noen rett til å nekte kompisen din å handle alkohol! Det er rett og slett latterlig, er man ikke uskyldig frem til det motsatte er bevist her i landet kanskje? Denne kassadamen er ikke hverken dommer eller domstol og kan derfor ikke nekte å selge alkohol til kompisen din med mindre han ikke fyller kriteriene for kjøp av alkoholholdig drikk.

 

Jeg har aldri opplevd dette, men trikset er vel å aldri dra på polet sammen med noen som ikke er gammel nok til å kjøpe det du selv skal handle.

 

Det som er problemet her er at de som langer ikke drar med seg de de langer for på polet, så å nekte noen som står i kassa med varer fordi man misstenker at de langer til den som står bak er ren idioti med null rot i virkeligheten.

Hvorfor må det foreligge et rettsgyldig vedtak for å nekte å selge alkohol til noen som oppfyller kravene til aldersgrenser på alkohol? Dette har ingenting med prinsippet om uskyldig inntil det motsatte er bevist å gjøre. Dette er ikke en rettsak. Salgspersonellet ved Vinmonopolets utsalgssteder utøver skjønnsmessige vurderinger utallige ganger hver dag, året rundt for saker som dette (dvs. om de har en mistanke om at brudd på alkoholloven §8-8 finner sted).

 

Forhandlere er dessuten ikke pliktige i å selge til en kunde bare fordi vedkommende kunde oppfyller lovmessige krav til å kjøpe denne type varen.

Endret av lpride
Lenke til kommentar
Nå må jeg jammen si meg uenig i dette gitt. Selvfølgelig har ikke denne kassadama noen rett til å nekte kompisen din å handle alkohol! Det er rett og slett latterlig, er man ikke uskyldig frem til det motsatte er bevist her i landet kanskje? Denne kassadamen er ikke hverken dommer eller domstol og kan derfor ikke nekte å selge alkohol til kompisen din med mindre han ikke fyller kriteriene for kjøp av alkoholholdig drikk.

 

Jeg har aldri opplevd dette, men trikset er vel å aldri dra på polet sammen med noen som ikke er gammel nok til å kjøpe det du selv skal handle.

 

Det som er problemet her er at de som langer ikke drar med seg de de langer for på polet, så å nekte noen som står i kassa med varer fordi man misstenker at de langer til den som står bak er ren idioti med null rot i virkeligheten.

 

Det har ingen ting med uskyld å gjøre, det legges mye til rette i alkoholloven at man skal kunne vurdere situasjonen. Og i denne situasjonen synes jeg det er gjort korret bestemmelse i følge denne loven:

 

Det er forbudt å kjøpe alkoholholdig drikk med 22 volumprosent alkohol eller mer på vegne av noen som er under 20 år eller annen alkoholholdig drikk for noen som er under 18 år.

 

Der har dere forøvring loven jeg har gått ut etter, så noe sysing har det aldri vært.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...