Gå til innhold

Prøv Vista SP1


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Regner med at SP1 er Windowsk for "Release Candidate 2"? Kanskje er Vista snart klar for vanlige brukere etter fem år utvikling og over ett år med betalt betatesting? For bedrifter er det imidlertid langt langt igjen.

 

Nei, da er det bedre å prøve M$ andre flaggskip - Home Server - hvis den ikke hadde slettet filene som den er satt til å administrere da....

 

Flotte greier.

Lenke til kommentar
Regner med at SP1 er Windowsk for "Release Candidate 2"? Kanskje er Vista snart klar for vanlige brukere etter fem år utvikling og over ett år med betalt betatesting? For bedrifter er det imidlertid langt langt igjen.

 

Vista har vært klar for vanlige brukere lenge. Jeg har Vista Ultimate på 4 maskiner hjemme, 3 av dem er x64, og har til dags dato ikke hatt noen problemer med noen av installasjonene. Problemene befinner seg gjerne mellom tastaturet og stolryggen.

Lenke til kommentar
Har samme erfaring som Aqualong og er helt enig i uttalelsen hans ;)

 

 

Men hvordan avinstallerer man den gamle service packen ? :dontgetit:

 

Kontrollpanel, klassisk visning, programs and features, og inn på "view installled updates".

Der finner du en oppdatering KB936330, den skal fjernes :)

 

EDIT:

 

Windows Vista Service Pack 1 skal visstnok bli "RTM" 2. Februar :)

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

Jeg har da brukt Vista x64 på min stasjonær siden Februar. Det har da fungert, bortsett fra litt treg filkopiering til tider. Med Sp1 RC1 ble det borte, og med refresh nå så har jeg ikke klart å finne noe annet enn at den "gamledagse, dvs uten hybrid sleep på" hibernation er litt vell treg i å starte opp igjen. Når RC2 og SP1 Final kommer er jeg sikker på at vi endelig har et MS OS som virker.

 

XP har ALDRI fungert så bra så Vista gjorde da det ble sluppet, om man glemmer tregheten i filkopieringen. XP er det største møkka de har sluppet noen gang.

Lenke til kommentar
Når RC2 og SP1 Final kommer er jeg sikker på at vi endelig har et MS OS som virker.

XP har ALDRI fungert så bra så Vista gjorde da det ble sluppet, om man glemmer tregheten i filkopieringen. XP er det største møkka de har sluppet noen gang.

Det kan godt hende at XP var dårligere enn Vista ved release, men hva så? Det er jo hvordan ting virker nå som betyr noe. Ifølge deg selv har du jo sittet en stund med et OS som ikke virker.
Lenke til kommentar

Er veldig fornøyd med RC refresh! har brukt det i 2 dager, og fil tom. 300 poeng mere i 3dmark 06 og 700 poeng mere i pcmark 05 for de som bryr seg om det :)

 

Treg filkopiering har jeg aldri merket noe til, kanskje dette problemet ikkje har vært med SAS?

 

Nå er det faktisk ikkje noen vei tilbake til xp for meg gitt :D

Lenke til kommentar

Hei,

eg har arbeidd med å få Vista 64 til å kjøre i sikkert ei lita arbeidsveke. Det første problemet var Lan-driver, som førte til stadige blåskjermer. Kanskje er det i orden no. Det andre var Audio-drivere. Dette er kanskje i orden no. Det neste er Raid-drivere, der vista x64 driveren påstår at maskina mi ikkje er kompatibel. Og så vidare... Det skal ikkje vere lett. Og så er det internet explorer som i Vista bruker minst dobbelt så lang tid til å laste inn nettsider som eg er vant til.

-Eg trur ikkje det er "user error" i dette tilfellet. Eg angrar egentlig på at eg ikkje kjøpte XP Pro x64 isteden.

 

EDIT: Det ser etter kvart ut som om eg har fått installert drivere og oppdateringer på en slik måte at det heile er meir stabilt. Det som gjenstår er å få installert en Intel Raid-driver på hovedkortet for Vista 64. Gigabyte's egen Raid-driver for SATA-kanalane på PCIexpress x4 fungerer no, i alle fall, og LAN-driveren har ikkje gitt meg blåskjerm på ei stund.

Endret av erlendhagen
Lenke til kommentar
Hei,

eg har arbeidd med å få Vista 64 til å kjøre i sikkert ei lita arbeidsveke. Det første problemet var Lan-driver, som førte til stadige blåskjermer. Kanskje er det i orden no. Det andre var Audio-drivere. Dette er kanskje i orden no. Det neste er Raid-drivere, der vista x64 driveren påstår at maskina mi ikkje er kompatibel. Og så vidare... Det skal ikkje vere lett. Og så er det internet explorer som i Vista bruker minst dobbelt så lang tid til å laste inn nettsider som eg er vant til.

-Eg trur ikkje det er "user error" i dette tilfellet. Eg angrar egentlig på at eg ikkje kjøpte XP Pro x64 isteden.

 

Skjønner ikkje at folk har så mye driverproblemer med Vista 64? Sjekker egentlig folk for nye drivere, eller legger de inn orginale drivere fra medfølgende cd?

 

Skal ikkje si at alt er brukerfeil, men jammen så er det mye av dette ute å går ;)

 

For min del så har jeg ikkje hatt noen driverproblemer med Vista 64. Kanskje det er flaks? Har hatt 5 forskjellige hovedkort de siste halve året, og alt har funka fint.

Lenke til kommentar
Hvis du sliter med 64-bit drivere til Vista tror jeg du skal være glad du hoppet over XP 64-bit. Driverstøtten til det OSet er begredlig.

Var mener du vel? 64bit-utgaven av Windows XP hadde begredelig driverstøtte da det var nytt for over 2,5 år siden, men det har hele tiden blitt gradvis bedre og for ca 1,5 år siden vil jeg si det hadde brukbar driverstøtte. Nå er driverstøtten faktisk ganske god.

 

Jeg tror folk har glemt helt å oppdatere seg på driversituasjonen med Windows XP x64 etter det førsteinntrykket de fikk våren 2005. Gamle fordommer ligger og ulmer og blåses liv i hver gang temaet dukker opp. Selv om grunnlaget for fordommene har gått ut på dato for lengst.

 

Forøvrig er jeg spent på om Microsoft klarer å fjerne nok insekter med SP1 når den kommer ut. Feilfritt blir det aldri, men med nok mener jeg 80% av de viktigste insektene som er oppdaget hittil. Hvis de klarer det begynner Vista å bli en seriøs utfordrer til XP. Men tiden vil vise om det er et behov for en SP2 eller ikke før Vista blir frisk nok.

Lenke til kommentar
Hei,

eg har arbeidd med å få Vista 64 til å kjøre i sikkert ei lita arbeidsveke. Det første problemet var Lan-driver, som førte til stadige blåskjermer. Kanskje er det i orden no. Det andre var Audio-drivere. Dette er kanskje i orden no. Det neste er Raid-drivere, der vista x64 driveren påstår at maskina mi ikkje er kompatibel. Og så vidare... Det skal ikkje vere lett. Og så er det internet explorer som i Vista bruker minst dobbelt så lang tid til å laste inn nettsider som eg er vant til.

-Eg trur ikkje det er "user error" i dette tilfellet. Eg angrar egentlig på at eg ikkje kjøpte XP Pro x64 isteden.

 

Skjønner ikkje at folk har så mye driverproblemer med Vista 64? Sjekker egentlig folk for nye drivere, eller legger de inn orginale drivere fra medfølgende cd?

 

Skal ikkje si at alt er brukerfeil, men jammen så er det mye av dette ute å går ;)

 

For min del så har jeg ikkje hatt noen driverproblemer med Vista 64. Kanskje det er flaks? Har hatt 5 forskjellige hovedkort de siste halve året, og alt har funka fint.

 

Selv har jeg heller ikke opplevd et eneste driver problem med Vista 64bit, heller ikke opplevd store problemene med kompatibilitet i det hele store.

Eneste var at det ikke var noen "offisiell" driver til min Linksys WUSB54Gv4 adapter, men det var et lite google søk, så fant jeg en modifisert driver som funker utmerket :)

 

http://www.start64.com/ er er fin nettside :)

Lenke til kommentar
Hvis du sliter med 64-bit drivere til Vista tror jeg du skal være glad du hoppet over XP 64-bit. Driverstøtten til det OSet er begredlig.

Var mener du vel? 64bit-utgaven av Windows XP hadde begredelig driverstøtte da det var nytt for over 2,5 år siden, men det har hele tiden blitt gradvis bedre og for ca 1,5 år siden vil jeg si det hadde brukbar driverstøtte. Nå er driverstøtten faktisk ganske god.

 

Jeg tror folk har glemt helt å oppdatere seg på driversituasjonen med Windows XP x64 etter det førsteinntrykket de fikk våren 2005. Gamle fordommer ligger og ulmer og blåses liv i hver gang temaet dukker opp. Selv om grunnlaget for fordommene har gått ut på dato for lengst.

 

Det er jo generelt det samme problemet som er med Vista da.

Folk tenker bare hvor store problemer det var ved lansering, om du prøver Vista i dag, og spesielt 64bit utgaven syntes jeg + SP1 så er jo nesten alle tidligere problemer borte.

Men folk svartelister fremdeles Vista, for de problemene de hadde ved lansering, helt uvitende og uinteresserte om at de fleste av problemene har blitt rettet på.

Lenke til kommentar

RamGuy: SP1 er ikke ferdig ennå og jeg med mange flere gambler ikke på å teste ut uferdig programvare som diskvalifiserer for support-støtte. Vi får se om SP1 kan gjøre Vista bra nok når det kommer, men inntil videre mener jeg at Vista tilbyr for mange problemer og for få fordeler til at det er verd prisen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...