Gå til innhold

Den Store SAS Tråden


Anbefalte innlegg

Fant ut av at det var like greit å lage en dedikert SAS tråd siden det er så få som vet noe om SAS.

 

 

Let the tests begin :w00t::dribble:

 

Testmaskin: Abit-Ix38 | q6600@3,7-4gb ram | Vista 64 | Lsi 3000 series 4porter | Adaptec 31205 12 porter | 8 stk Seagate 15k.5 73gb

 

LSI sas pci-e x4 4port 2 stk 15k.5 @raid-0

 

 

post-42975-1199491611_thumb.jpg

 

 

Adaptec 31205 pcie- x8 2 stk 15k.5 @ raid-0 stripe 1024

 

 

post-42975-1199498649_thumb.jpg

 

 

Adaptec 31205 pcie- x8 2 stk 15k.5 @ raid-0 stripe 1024 HdTach

 

 

post-42975-1199497019_thumb.jpg

 

 

Tror faktisk det umulig kan bli noe raskere med 2 stk disker i raid-0 enn dette :yes:

 

Adaptec 31205 pcie- x8 4 stk 15k.5 @ raid-0 stripe 256 HdTach

 

 

post-42975-1199552030_thumb.jpg

 

 

Samme disker i raid-0 forskjellige kontrollere.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

-Satadisker funker på SAS kontrollere.

-Sasdisker funker ikke på SATA kontrollere

SAS vs SATA

SATA devices are uniquely identified by their port number connected to the Host bus adapter while SAS devices are uniquely identified by their World Wide Name (WWN).

Most SAS drives provide Tagged Command Queuing, while most newer SATA drives provide Native Command Queuing, each of which has its pros and cons.

SATA follows the ATA command set and thus only supports hard drives and CD/DVD drives. In theory, SAS also supports numerous other devices including scanners and printers. However, this advantage could also be moot, as most such devices have also found alternative paths via such buses as USB, IEEE 1394 (FireWire), and Ethernet.

SAS hardware allows multipath I/O to devices while SATA (prior to SATA II) does not. Per specification, SATA II makes use of port multipliers to achieve port expansion. Some port multiplier manufacturers have implemented multipath I/O leveraging port multiplier hardware.

SATA is marketed as a general-purpose successor to Parallel ATA and is now common in the consumer market, while the more expensive SAS is marketed for critical server applications.

SAS error recovery and reporting utilize SCSI commands which have more functionality than the ATA SMART commands used by SATA drives.

SAS uses higher signaling voltages (800-1600 mV TX, 275-1600 mV RX) than SATA (400-600 mV TX, 325-600 mV RX). When SAS is mixed with SATA, the SAS drives run at SATA-voltages. One reason for this higher voltage is so SAS may be used in server

 

Hovedkort som støtter SAS-kontrollere:

 

Abit ix38: Støttes i alle pci-e portene. Adaptec 3 series pci-e x8 testet. Lsi 3000 series, pci-e x4 testet.

 

Asus p5k deluxe: Adaptec pci-e x8 funker i pci-e 2.0 porten og pci-e 1.1. Lsi pci-e x4 funker kun i pci-e x16 porten som er x4 eletrisk (sorte sporet)

 

 

Asus Evolution: Funker i ALLE pci-e spor. Adaptec, Lsi. Sikkert alt annet også :p

 

 

 

 

Formula for raid-0 som jeg skal teste: stripe size = cluster size / number of RAID-0'd drives

 

 

SAS kontroller test:

 

Areca 1680ix-12 (Seagate SAS Battleship 1GB/s +!)

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1056106

 

http://www.treadlayers.com/PC_Hardware/Sto...AS_RAID/1.shtml

 

Viktig kontroller infor for hardcore fans:

 

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=195005

 

Kjøpe SASkontrollere i utlandet? Irland f.eks.:

 

http://www.eurostor.com/english/ArcRAID.E.php

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Super tråd!

 

Lurer på om en som har litt peiling på dette kan sette opp to forslag til kontroller og disker for å få kjørt Raid0 med to disker. Gjerne to eksempler. Ett med billig utstyr for "normale", og et med utstyr for oss "idioter" som nesten er villig til å betale "hva som helst" for å spare to sekunder på å starte Windows ;-)

Lenke til kommentar

Hva som er elementært å spørre seg om først når man leser denne tråden er jo:

 

Hva er SAS?

Hva er fordelene med å velge SAS over SATA?

Hva er den prismessige forskjellen mellom SAS og SATA? (kr.pr.GB lagringsplass)

Hvor mye raskere er SAS enn SATA rent praktisk?

Hvordan ser framtiden ut for SAS?

 

Mange spørsmål og mye å gi svar på ;)

Lenke til kommentar

@Cerv: må være en feil i prisguiden. Den disken er SATA. Vanligivs har SAS-disker blant annet høyere rotasjonshastighet og finnes AFAIK ikke i størrelser over ca 300GB (skyt meg hvis jeg tar feil).

 

 

BTW, Nå som vi først har en SAS-tråd: er det noen fordeler for normale PC-brukere (på entusiastnivå) å ha SAS-disker, eventuelt i RAID? Tenker på generell bruk, både lesing, skriving, og, uhm, resten :p

 

-G.G.

Lenke til kommentar

En veldig fordel med SAS i raid, er at man kommer ALLTID først inn på brett i Battlefield 2 og man kan pakke opp en 700 MB rarfil på 2 sekunder :D ca 1 sekund med 4 stk i raid-0 :D

 

-lav søketid selv med raid. 5,7 ms med 2stk 15k.5 i raid-0

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

OK - her kommer mitt første resultat. Anbefaler at vi prøver HDTach som "standard" testprogram for å få best mulig sammenligningsgrunnlag. OK ?

 

Dette er da med Adaptec 31605 kontroller og med 4 stk 36GB SAS Hitachi disker i RAID 0 som OS-disker.

 

Til uken kommer tilsvarende resultat med 6 disker -:)

 

post-120140-1199546080_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Utrolig ytelse med de SAS-diskene i raid, willy77.

 

Min sata 7200rpm har 80mb/s lesehastighet (ifølge HD Tach), og med 2 i raid ble det vel rundt 130mb/s eller noe sånt.

 

Og Nizzen, 2 sekunder på 700mb? Det kunne jeg OGSÅ virkelig tenkt meg. Prøvde nettopp å ekstrakte en 1GB-fil, og dette tok 1 minutt :blush:

 

 

Kan man spørre SAS-relaterte spørsmål i denne tråden, eller er det mer en benchmarktråd?

 

Jeg prøver meg med noen få :whistle:

1. Hvorfor trengs dedikerte kontrollere til å "styre" diskene eller hva de gjør?

2. Med dobbel roteringshastighet vs. det "normale" 7200rpm; blir det mye mer støy?

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar
Utrolig ytelse med de SAS-diskene i raid, willy77.

 

Min sata 7200rpm har 80mb/s lesehastighet (ifølge HD Tach), og med 2 i raid ble det vel rundt 130mb/s eller noe sånt.

 

Og Nizzen, 2 sekunder på 700mb? Det kunne jeg OGSÅ virkelig tenkt meg. Prøvde nettop å ekstrakte en 1GB-fil, og dette tok 1 minutt :blush:

 

 

Kan man spørre SAS-relaterte spørsmål i denne tråden, eller er det mer en benchmarktråd?

 

Jeg prøver meg med noen få :whistle:

1. Hvorfor trengs dedikerte kontrollere til å "styre" diskene eller hva de gjør?

2. Med dobbel roteringshastighet vs. det "normale" 7200rpm; blir det mye mer støy?

 

Har du 386 eller? :p

 

Dedikerte kontrollere trengs akkurat like mye som et dedikert skjermkort. Fungerer litt som samme greia. Trenger man høy ytelse med disker, har man en god diskkontroller. Trenger man mye grafikk ytelse, har man et dedikert skjermkort :)

 

De nye sasdiskene er nesten like stille som alle andre satadisker i idle tilstand og leseaktivitet. Når diskene skriver 15k rpm, så bråker det litt mere. Dette blir ofte ikkje noe problem, da det mest vanlige i en datamaskin er lesing.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar
Nizzen: Er det noe særlig å hente på å kjøre 1024 stripe ?? Kjører standard på alle mine RAID - mener kontrolleren foreslo 256.

 

Hva er dine erfaringer med forskjellige stripestørrelser ?

 

Har ikkje testa forskjellen enda. Testa 4stk i raid-0 nå med standard 256k stripe. Update i 1. post om få minutter

Lenke til kommentar

Se der ja - nå begynner det å ligne noe !!

 

Førstemann over 300 ?? -:)

 

Blir nok deg - får ikke mine to siste SAS før mandag eller tirsdag.

 

Det som er forbausende er hvor like oppsettene yter. Vi har da begge 4 disker, samme RAID 0 og samme stripe, samme type kontroller. Men, jeg har Hitachi Ultrastar disker og du har Seagate Cheetah 15.k5. Disse skulle vel egentlig "dra fra" iflg tester på Storagereview.

 

(Min C-drive er nå 52% full, dvs. 71 GB hvis det er av interesse).

Lenke til kommentar
Se der ja - nå begynner det å ligne noe !!

 

Førstemann over 300 ?? -:)

 

Blir nok deg - får ikke mine to siste SAS før mandag eller tirsdag.

 

Det som er forbausende er hvor like oppsettene yter. Vi har da begge 4 disker, samme RAID 0 og samme stripe, samme type kontroller. Men, jeg har Hitachi Ultrastar disker og du har Seagate Cheetah 15.k5. Disse skulle vel egentlig "dra fra" iflg tester på Storagereview.

 

(Min C-drive er nå 52% full, dvs. 71 GB hvis det er av interesse).

 

319,6 average er jo greitt nok :p

 

Det ble visst mye tall på HdTune :dontgetit:

post-42975-1199551492_thumb.jpg

post-42975-1199552467_thumb.jpg

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar
Har du 386 eller? :p

 

Dedikerte kontrollere trengs akkurat like mye som et dedikert skjermkort. Fungerer litt som samme greia. Trenger man høy ytelse med disker, har man en god diskkontroller. Trenger man mye grafikk ytelse, har man et dedikert skjermkort :)

 

De nye sasdiskene er nesten like stille som alle andre satadisker i idle tilstand og leseaktivitet. Når diskene skriver 15k rpm, så bråker det litt mere. Dette blir ofte ikkje noe problem, da det mest vanlige i en datamaskin er lesing.

 

386, hehe det var min første PC :D tidlig 90'tallet... i forrige århundre :p

 

Men, Når diskene skriver 15k RPM sier du, Nizzen... Relaxer diskene på 15k RPM når de ikke har noe og gjøre eller?? :p (subber ned til 10k RPM bare eller no sånt? :p HEHE)

Lenke til kommentar
Finnes det S-775 hovedkort med SAS kontroller ?

 

Inntil da så er jo Adaptec 3405 + et par Fujitsu MAX3036RC

et rått og ikke alt for dyrt alternativ til et par Raptor disker.

 

Jeg har ikkje sett et s775 hovedkort med sas kontroller. De s771 hovedkorta som har saskontroller innebygd, er ikkje like bra som externe kontrollere.

 

Adaptec 3405 er et veldig bra valg av kontroller. Personlig liker jeg veldig godt Seagate på scsi og sas, men det er fordi jeg ikkje har hatt noe som helst problemer med dem. 8 sas disker og 2 scsi harddisker. Har ikkje hatt problemer med maxtor scsi heller da :D

 

Fujitsu yter veldig bra de også, noe som Willy77 kan bekrefte med sitt sas raidopsett :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...