Gå til innhold

Tusenkjerneprosessor om 15 år?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det høres ut som science fiction for meg.

Tror neppe noen av dagens datamaskiner klarer å dra nytte av en tusenkjerne prosessor.

Produsentene av datamaskiner har isåfall en kjempeutfordring her.

 

Jeg ser for meg at slike maskiner først og fremst blir aktuellle i forskningsmiljøer og slikt. i alle fall i første omgang.

Lenke til kommentar
Det høres ut som science fiction for meg.

Tror neppe noen av dagens datamaskiner klarer å dra nytte av en tusenkjerne prosessor.

Produsentene av datamaskiner har isåfall en kjempeutfordring her.

Altså, vi snakker om 15 år frem i tid her, da driter man vel i å nevne "dagens datamaskiner". 15 år er jo evigheter i IT-tid.
Lenke til kommentar

Steina, denne artikkelen er vel fra før Morgans tid?

 

Uansett så er dette fremtiden, ikke nødvendigvis 1000kjerner men teknologien bak dette. Et selskap i Israel har allerede laget en "laser" prosessor som baserer kalkulasjoner på lys. Tror ikke det blir å sammenligne dagens transistor prosessorer med en slik ny teknologi riktig.

Programvare som støtter dette kommer nok, utviklingen går videre :)

Husker i sin tid at 28kb minne skulle være mer enn nok til hvem som helst :p

Lenke til kommentar

De prøver å få det til å virke som det er en sensasjon pga. antallet prosessorer når det egenlig ikke er det som er gjennombruddet.

 

Skjønner ikke hvorfor de skal drive å spå slike ting 15år fram i tid i IT industrien.

1000 prosessorer om 15 år, de tallene der var jo også faktisk veldig lite imponerende egentlig.

 

Alle spådommene er jo bare latterlige: "8 kjerners cpu innen år 2014!", "2TB 3.5" harddisker innen år 2010!" wow.

 

Hvor er gjennombruddene?

Harddisker har stort sett fortsatt samme hastighet som for 10 år siden, bare kapasiteten øker.

SSD harddisker har jo vært under utvikling lenge og de er fortsatt for trege og dyre til at de har noe for seg.

Så lenge produsentene kan tjene penger på det gamle så har de ikke nok initiativ til å satse skikkelig på noe gjennombrudd, alle tjener på å hele tiden tyne markedet og hele tiden komme med små forbedringer.

 

Å hoppe over skritt ut utviklingen er rett og slett ikke lønnsomt.

 

Er så lei av at det gjøres sensasjon av alt dette som jeg ser på som naturlig fremmgang..

Lenke til kommentar

Slik jeg forstod nyheten var det første målet å krympe supermaskiner og ikke nødvendigvis putte 1000 kjerner i alle hjem.

 

Jeg vil si at det er et enormt forbedringspotensiale for både bedre ytelse, mindre strømforbruk og mindre areal når det gjelder supermaskiner som per i dager opptar hele bygninger, krever enorme kjøleanlegg og utveksler data over nettverk.

Endret av Kimble
Lenke til kommentar

Huff da... Her er det mye negativ energi ute og går...

 

Når det gjelder seriøsiteten av en slik spådom, er det kanskje usikkert hvor rett de kan ha. Nå er jo imidlertid IBM en seriøs aktør i markedet, og hvis de har begynt å jobbe med denne teknologien, er det vel ikke helt usannsynlig at noe slikt vil kunne komme... Men kanskje best å holde kjeft av frykt for å bli flame'a av sinte forumbrukere... :whistle:

Lenke til kommentar
Og så blir det oppgaven å programmere til tusen kjerner :whistle:

 

Har du først programmert et program for to kjerner, funker det også på 1000 kjerner, i sin enkleste form...;)

For det første er dette feil sånn generelt sett og selv i de tilfeller hvor en har kodet programmet slik at det kan spawne et vilkårlig antall tråder så er du ikke garantert at ytelsen går opp. Det finnes masse eksempler på at ytelsen går ned når en begynner å passere noen titalls tråder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...