Gå til innhold

Akam.no: Anbefalninger innen optikk til dSLR?


Anbefalte innlegg

Hvorfor eksisterer det ikke en anbefalningliste over optikk til de ulike sSLRene der ute?

 

Etter å ha hengt her en stund er det jo liten tvil om hva som utelukkende dukker opp:

 

eks: Tamron 17-50 f/2.8, Sigma 30mm f/1.4, Sigma 50-150 f/2,8, Canon / Nikon 85mm 1.8, Nikon / Canon 70-200

 

osv.

 

Kanskje en guide for deg som skal handle på ebay eller importere ditt eget utstyr også?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvorfor eksisterer det ikke en anbefalningliste over optikk til de ulike sSLRene der ute?

 

Etter å ha hengt her en stund er det jo liten tvil om hva som utelukkende dukker opp:

 

eks: Tamron 17-50 f/2.8, Sigma 30mm f/1.4, Sigma 50-150 f/2,8, Canon / Nikon 85mm 1.8, Nikon / Canon 70-200

 

osv.

 

Kanskje en guide for deg som skal handle på ebay eller importere ditt eget utstyr også?

 

Da er ditt ønske etterkommet.

Vi har akkurat lagt ut en guide til optikk for de som skal erstatte kit-objektivet.

http://www.akam.no/test//anbefalinger_av_optikk/46172

Lenke til kommentar
Savner egentlig anbefalinger innen spesialopptikk også, ikke bare normaler, men jeg antar det kommer etterhvert :)
Det blir uansett egen artikkel i så fall, dette er fortrinnsvis ment for dem som oppgraderer kitobjektivene sine. Vi tok med vidvinkel-objektiver i denne omgang, da det har vært litt etterspørsel etter det på forumet.

 

Med spesialoptikk, regner jeg du mener makro og portrett-objektiver f.eks.? Makro er egentlig greit nok - det finnes knapt nok et ekte makroobjektiv som ikke er bra. Det er ikke alle som er like egnet til alle områder, f.eks er en 50mm macro på en Canon 5D meget uegnet til å fotografere insekter med, med mindre de er døde. Men det kan vi ta i en annen artikkel...

Lenke til kommentar
k-ryeng hva med å systematisere linker til de beste nettstedene med tester og brukeromtaler av optikk?
Absolutt en idé. Har ikke tid akkurat nå, men vi kan jo starte en forumtråd med dette, så kan jeg prøve å oppsummere den i en artikkel etter en stund. Jeg har jo mine favoritter, men andre har sikkert også steder jeg ikke bruker eller kjenner til.
I tillegg kunne det vært lagt inn flere linker i produktguiden, og fullstendig tekniske data for hvert objektiv.
Helt enig. Jeg har ikke noe med produktguiden å gjøre, problemet er at det er tidkrevende. Ikke all informasjon er lett tilgjengelig, men jeg savner selv fra tid til annen informasjon om forskjellige produkter, særlig størrelse og vekt kommer ofte ikke med. Flere linker ville i hvert fall kunne bidra noe.
Lenke til kommentar

Ettersom denne tråden alt ligger i "tilbakemeldinger" og det bla. var den siste artikkelen her jeg skulle referere til;

Jeg var inne på fotomagasinet.no for noen dager siden og fikk for første gang vite at også Sigma lager Digital speilrefleks kamera. Joda det kan skyldes at jeg er ett steg og to fra å være en allmenn viter, men.....

Hvorfor har det seg slik at det ikke Sigma kameraene kommer frem i lyset?

Av det jeg kan se av pris og spesifikasjoner skulle vel disse være på full høyde med hva som er ellers i markedet?
Jeg har kun fått med meg at sigma lager optikk, og det er godt synlig i alle kamerabutikker og webshopper, dog var dette altså første gang jeg fikk med meg deres DSLR kamera.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Hvorfor har det seg slik at det ikke Sigma kameraene kommer frem i lyset?

 

Av det jeg kan se av pris og spesifikasjoner skulle vel disse være på full høyde med hva som er ellers i markedet?

Jeg har kun fått med meg at sigma lager optikk, og det er godt synlig i alle kamerabutikker og webshopper, dog var dette altså første gang jeg fikk med meg deres DSLR kamera.

Akam har testet Sigma SD-14, det nyeste speilreflekskameraet til Sigma.

http://www.akam.no/test/speilrefleks/sigma_sd14/41427

Lenke til kommentar

Ouch! /slap

Dårlig dårlig research ja. Takk for pointer.

Den linken virket ikke i opera, jeg måtte gå inn på tester og finne det frem, helt samme adresse.... og nå fungerer det å bare legge inn adressen...
Noen som vet om det er en instilling i nettleseren min (O9.24)?


Så Sigma stiller rett og slett ikke bra nok. Er det først nylig de har kastet seg inn i markedet på dette området? Eller har de bare alltid ligget bak?

Synes det virket intressant med den nye sensor teknologien, eller... kanskje jeg bare synes den gamle virker litt lite elegant.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Så Sigma stiller rett og slett ikke bra nok. Er det først nylig de har kastet seg inn i markdet på dette området? Eller har de alltid bare ligget bak?
Tja, de har ikke ligget foran da, hvis du ser på resultatet. Ser du på teknologien de anvender derimot, synes jeg den er meget fremtidsrettet, og jeg personlig tror at det er i den retning vi til syvende og sist skal - vel og merke uten interpolering som Sigma roter med nå. Sånn sett ligger de foran - selv om teknologien ikke er helt moden ennå...
Lenke til kommentar
Hvorfor eksisterer det ikke en anbefalningliste over optikk til de ulike sSLRene der ute?

 

Etter å ha hengt her en stund er det jo liten tvil om hva som utelukkende dukker opp:

 

eks: Tamron 17-50 f/2.8, Sigma 30mm f/1.4, Sigma 50-150 f/2,8, Canon / Nikon 85mm 1.8, Nikon / Canon 70-200

 

osv.

 

Kanskje en guide for deg som skal handle på ebay eller importere ditt eget utstyr også?

 

Da er ditt ønske etterkommet.

Vi har akkurat lagt ut en guide til optikk for de som skal erstatte kit-objektivet.

http://www.akam.no/test//anbefalinger_av_optikk/46172

En fin artikkel for nybegynnerne innen SLR dette :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...