Gå til innhold

hvilken HDMI-kabel til ps3? kvalitet/pris


RedZpider

Anbefalte innlegg

jeg skal kjøpe meg en HDMI kabel til ps3en min nå. har ikke satt meg så mye inn i det så trenger råd på hvilken jeg burde kjøpe. jeg vil ha best mulig bilde men vil jo ikke betale over 1000 spenn for en kabel liksom... jeg har hørt noe om at hvis jeg skal kjøpe HDMI kabel burde jeg velge "monster" kablene?

 

faren min kjøpte en til meg på elkjøp til 700 kr ca. på den står det "monster 300 HDMI"

bak står det:

1. 24k gold contacts

2. Heavy-duty outer mesh jacket

3. Double-sided aluminum-bonded foil shield and ultra-high density copper braid

4. Duraflex protective jacket

5. Gas-injected cellular dielectri

 

 

 

kommer jeg til å få bra nok bilde med denne kabelen? eller er det en annen jeg heller burde kjøpe? hvis denne var for dyr i forhold til kvaliteten den leverer...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ingen expert innen hifi og spesielt ikke innen kabler, men litt veit jeg. Merket Monster er et annerkjent merke som produserer kabler av ytterste kvalitet. Det er livstidgaranti på kabelen samt den koster hele 700kr, mens andre hdmi kabler koster 2-300kr. Etter det jeg har hørt så er Monster kabler noe av det råeste du kan få av kabler. Så ja, du vil få bra nok bilde! Har faktisk selv en monster hdmi kabel, og er strålende fornøyd! Hadde vel egentlig klart meg med en kabel til 300kr, men siden pengene var der kjøpte jeg en skikkelig en :)

 

Er jo litt fancy at det er gull og greier , men om det er verdt pengene er en annen sak :p

Endret av mr.nauz
Lenke til kommentar

Det er nok ingenting å seie på kvaliteten på ein Monster-kabel...men oddsa er gode for at ein betalar for noko ein ikkje har noko nytte av i det heile. Å kjøpe ein Monster-kabel er litt som å kjøpe ein juvelbeslått gulltallerken for å ha noko å ha middagen på:

Er det ein fin tallerken? Ja.

Er det ein DYR tallerken? Definitivt.

Smakar maten betre enn frå ein vanleg tallerken til ein brøkdel av prisen? Nei.

 

Der er to ting alle burde vite om digitale lyd- og bilete-kablar:

1. So lenge informasjonen kjem fram utan vesentleg tap, får du eit tilnærma perfekt resultat.

2. Det er ikkje vanskeleg eller dyrt å sende informasjonen 1-3 meter frå PS3-en til TV-en utan vesentleg tap.

 

Dessverre har enkelte kabelprodusentar og ekspeditørar på Elkjøp/Ekspert/Hifi-klubben klart å lure folk til å tru at dess "betre", og derfor dyrare, kabelen er, dess betre blir resultatet. I verkelegheita når ein veldig raskt eit nivå der det rett og slett ikkje blir betre, samme kor påkosta kabelen er.

 

Kay

Endret av KayAU
Lenke til kommentar
jeg skal kjøpe meg en HDMI kabel til ps3en min nå. har ikke satt meg så mye inn i det så trenger råd på hvilken jeg burde kjøpe. jeg vil ha best mulig bilde men vil jo ikke betale over 1000 spenn for en kabel liksom... jeg har hørt noe om at hvis jeg skal kjøpe HDMI kabel burde jeg velge "monster" kablene?

 

faren min kjøpte en til meg på elkjøp til 700 kr ca. på den står det "monster 300 HDMI"

bak står det:

1. 24k gold contacts

2. Heavy-duty outer mesh jacket

3. Double-sided aluminum-bonded foil shield and ultra-high density copper braid

4. Duraflex protective jacket

5. Gas-injected cellular dielectri

 

 

 

kommer jeg til å få bra nok bilde med denne kabelen? eller er det en annen jeg heller burde kjøpe? hvis denne var for dyr i forhold til kvaliteten den leverer...

 

Vanlige billige kabler fra Clas Ohlson ville gitt deg samme lyd og billedkvalitet mens de sto på hodet. Det er det fine med HDMI. Så du har mer enn dyr nok kabel fra før - for å si det på den pene måten.

 

Eneste Obs følgende ved billige HDMI kabler:

Er den over 5-6 meter, skal overføre 1080p signaler, Dolby True HD eller DTS HD MA bitstream eller ukomprimert 7.1 kanals PCM på en gang og du tror at en dag blir 120HZ standarden istedet for 60 så vær litt obs... (Det finnes faktisk 120hz kabable display allerede, men om den overføringsmetoden blir aktuell er noe annet). Ellers greier man seg med billig utgaven. Faktisk kan disse dyre, tykke og litt tunge kablene være en bakdel da de lettere faller ut av apparatet pga tyngden og de er vanskeligere å trekke rundt hjørner pga stivheten og tykkelsen.

 

Det er ikke noe galt eller mangelfult med kabelen din. Snarere overkill. Men du har i hvert fall en kabel hvor ikke behøver være redd for at den bli ødelagt ved kontaktpunktene hvis du gjør mange til og fra koblinger.

 

EDIT: Tenkte jeg fikk ta med en (av mange) kilder for disse standpunkt:

Steve Venuti (the Director of Marketing for the HDMI Licensing LLC, the licensing agent responsible for administering the licensing of the HDMI Specification, promoting the HDMI standard and providing education on the benefits of HDMI to retailers and consumers. Steve actively works to build awareness for HDMI among consumers, retailers, installers as well as the 400 manufacturers who have adopted the HDMI specification.) - har sagt følgende:

Digital cables are either compliant or they are not; they either work or they don't.

Unlike analog, there is no such thing as an HDMI cable that makes the digital audio or video data come out better than another. If the 1s and 0s make it to the other end, the cable has done its job, period.

Fatter cables do not necessarily mean better signals. Previously, fat cables were deemed superior because the copper was thicker and the cables carried more shielding. Additional shielding reduced the likelihood of interference between the copper strands, which led to a better signal.

 

In the world of digital cables, there's no need for shielding since there is no possibility of interference within a cable. As for the thickness of copper, however, thicker copper will be able to extend the length of a digital signal, but for shorter cable lengths (two meters and under), there is no need for overly thick copper strands. In fact, thicker cables can sometimes be problematic since they are less flexible to bend around sharp corners and the increased weight can cause them to fall out of vertically mounted connectors.

 

Så - virker en kabel, billig eller dyr, så er det greit. Det er ingenting å hente på å kjøpe en dyrere HDMI kabel. Hva hvis den ikke virker, hvordan kan man så oppdage det? Ganske greit - enten får du ikke sync med apparatene i hele tatt og derfor intet bilde, eller man kan oppleve bilde dropper ut til stadighet/mister sync mellom apparatene - eller du kan se hvite "gnister" på skjermen (lett å oppdage) pga for mange "nullere og enere" som aldri ble overført. Har man ikke disse probleme så.. spar pengene.

Endret av Dr.Peedee
Lenke til kommentar

Eg har lese, men ikkje prøvd og erfart, at med kablar på 10-15 meter kan den billigaste typen være eit problem som du ikkje har med litt dyrare.

 

Har ikkje sett noko test av det, kun henta det får diverse audioforum.

 

Nokon som har synspunkter? Om ein billigare kabel mister nokre 1-er og 0-er eller er meir utsatt for støy veit eg ikkje.

Lenke til kommentar
Eg har lese, men ikkje prøvd og erfart, at med kablar på 10-15 meter kan den billigaste typen være eit problem som du ikkje har med litt dyrare.

 

Har ikkje sett noko test av det, kun henta det får diverse audioforum.

 

Nokon som har synspunkter? Om ein billigare kabel mister nokre 1-er og 0-er eller er meir utsatt for støy veit eg ikkje.

Det er slik at billige kabler fungerer 100%, uavhengig av lengde på 720p.

 

Reglene endres når du skal kjøre 1080p signal, da dette krever mer. Har du en billigkabel på 15m, kan ikke den garantere at det fungerer. Derfor burde man kjøpe den billigste kabelen man finner, men med merket "1080p Certified" e.l.

 

Om du skal kjøre 1080p på korte lengder, (under 10m) fungerer det også. Selv om kabelen ikke er sertfisert for deg også.. :)

 

 

 

EDIT: Endret litt. Var litt feil her og der.

Endret av AnaXyd
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...