Gå til innhold

Ny harddisk! 500 eller 750? merke?


YamHAeroX

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Skal ha meg ny harddisk på minst 500gb. Har ikke så mye peiling på området, men har sett på en del tester og erfaringer. Jeg ser at erfaringene er ganske splittet på de fleste produsenter, så har ikke så mye å hente ved å se på de. Så hva anbefaler dere? bør jeg gå for 750bg eller 500gb? Seagate, Samsung eller Maxtor? Maks pris er ca.1200kr.

 

Har sett mest på Samsung, men hørte at det var vet dårlige valg en f.eks Seagate?

 

Takk for svar :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Seagate som har 5 års garanti, eller samsung sine gode disker er å foretrekke

 

Begge er raske, pålitelige og stille.

 

WD derimot er det stikk motsatte.

 

WD er neppe det motsatte.

Ingen av de 20 WD (minst) jeg har kjøpt de siste 5-6 årene har jeg hatt problemer med. Alle fungerer faktisk den dag idag. Til og med 20 GB versjonene jeg har fra 2000... Med andre ord er min erfaring at de er veldig pålitelige.

Derimot har jeg hatt 1 samsung-disk (sluttet å fungere etter noen måneder).

Det eneste skal vel være at de bråker bittelite mer enn samsung-disken.

 

Og det skal sies, nå bråker de mye mer enn Samsung-disken, ettersom den er død ;)

Lenke til kommentar
Masse forskjellige erfaringer her ja :yes:

 

Så det er enten Seagate eller samsung jeg skal satse på eller?

Helt klar JA.

 

Klart alle har forskjelige erfaringer. Sånn blir det jo.

 

Seagate som har 5 års garanti, eller samsung sine gode disker er å foretrekke

 

Begge er raske, pålitelige og stille.

 

WD derimot er det stikk motsatte.

 

WD er neppe det motsatte.

Ingen av de 20 WD (minst) jeg har kjøpt de siste 5-6 årene har jeg hatt problemer med. Alle fungerer faktisk den dag idag. Til og med 20 GB versjonene jeg har fra 2000... Med andre ord er min erfaring at de er veldig pålitelige.

Derimot har jeg hatt 1 samsung-disk (sluttet å fungere etter noen måneder).

Det eneste skal vel være at de bråker bittelite mer enn samsung-disken.

 

Og det skal sies, nå bråker de mye mer enn Samsung-disken, ettersom den er død ;)

Som sagt, alle har forskjellige meninger.

 

Men samsung og seagate kom i alle fall godt ut i test.

 

Hadde en WD i min første maskin, den ble ødelagt- sendte inn å fikk en ny. Den levde i maks 3-4mnd, så lagde den dødelige lyder og senere stoppet den.

Så kjøpte jeg samsung- den har jeg idag- fungerer også knirkefritt. 2 1/2 år gammel. Har også prøvd WD nå for noen mnd siden- fungerer enda den. Men liker ikke WD :!:

Endret av -Shark-
Lenke til kommentar

Tåpelig diskusjon.

Det som er spørsmålet er om du vil koste på deg en påkostet disk mot en billig disk. En påkostet disk (f.eks. WD RE2 500GB) vil være mer pålitelig enn en billigdisk. Dette gjelder ALLE merker.

 

Har tidligere kjøpt billigdisker (de som har gitt mest lagringskapasitet pr krone, men det skal jeg aldri gjøre mer. Skal heretter alltid kjøpe påkostede disker. De få hundrelappene i forskjell er utrolig irriterende den dagen billigdisken ryker og all data er tapt.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Har selv 4 disker fra WD, og jeg har ikke hatt noe problemer med de.

 

Vil nok gå for WD neste gang også. Har 2 påkostede disker, og to vanlig. De påkostede står i raid0, og har gjort det i et par år nå.

 

Nyeste enterprise disken til WD i 500gig til 900kr: http://www.psdata.no/ps.asp?it=134204&mlevel=070400

 

750gig til 1450: http://www.psdata.no/ps.asp?it=134288&mlevel=070400

Endret av jale
Lenke til kommentar

Selv har jeg kun erfaring med WDs påkostede disker, som f.eks. denne. Er ikke sikker på hva high-end seriene til de andre produsentene heter, men det kan sikkert noen annen finne ut.

 

Har selv WD RE2 500GB (den i linken) og 2stk WD RE 400GB (første raid-edition generasjon) i en altiris-server i raid0 og den pusher images med en hastighet på 1Gbit/s mange timer sammenhengende i løpet av den dag. Dette har den gjort de siste 2 årene, og diskene er dønn stabile. De diskene har meget høy last, og tåler det godt.

 

Edit: ser ut som søket min på prisguiden ble litt snålt.... se linken til jale istedet. Var ikke klar over at det hadde kommet 750GB versjon av RE2... det MÅ jeg ha :)

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...