Gå til innhold

VMware oppgraderer Mac-virtualisering


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvilken motor er det som legger grunnlaget for kjøringen av Windows-applikasjonene rett på Mac OSX skrivebordet med VMware Fusion? Er det Codeweavers Crossover Mac som har blitt en del av VMware Fusion nå? Hvor godt fungerer egentlig denne?

 

Kan man egentlig kalle denne helt nye funksjonen i VMware Fusion for virtualisering? De eldre VMware Fusion baserer seg jo på å gjøre gjeste-OS på Mac'en, men i følge artikkelen virker det ikke som man trenger noe gjeste-OS i bunnen med denne nye versjonen.

Lenke til kommentar
Hvilken motor er det som legger grunnlaget for kjøringen av Windows-applikasjonene rett på Mac OSX skrivebordet med VMware Fusion? Er det Codeweavers Crossover Mac som har blitt en del av VMware Fusion nå? Hvor godt fungerer egentlig denne?

 

Kan man egentlig kalle denne helt nye funksjonen i VMware Fusion for virtualisering? De eldre VMware Fusion baserer seg jo på å gjøre gjeste-OS på Mac'en, men i følge artikkelen virker det ikke som man trenger noe gjeste-OS i bunnen med denne nye versjonen.

 

Det er ingen "motor" bak, det er mer som en slags hack som viser applikasjonene med OSX sin tittel-linje. Det blir kalt "Unity". Dette er forresten ikke nytt i 1.1 men har vært med en stund. Parallells var først ute med denne typen funksjon, men synes VMware har mer enn tatt igjen forspranget.

Endret av arokh
Lenke til kommentar

Regner med at det er samme opplegg som har vært i VirtualBox en stund og da dreier det seg verken om noe Wine/Crossover-basert eller noe API-mellomlag, men "ekte" integrering. Altså at VMWare er i stand til å hente ut et vindu/program fra Windows-virtualiseringen og vise det som et eget vindu i host-systemet.

Lenke til kommentar

Betyr dette at du kan kjøre diverse windows spill på mac med samme ytelse som om du kjørte windows? Eller får du et kraftig ytelses tap sånn som på linux? Jeg kan ikke en dam skitt om mac.

 

Må si jeg er litt intresert i å brøve mac for jeg hater microsoft windows.

Lenke til kommentar
Betyr dette at du kan kjøre diverse windows spill på mac med samme ytelse som om du kjørte windows? Eller får du et kraftig ytelses tap sånn som på linux? Jeg kan ikke en dam skitt om mac.

 

Må si jeg er litt intresert i å brøve mac for jeg hater microsoft windows.

Ytelsestap, problemet blir jo "løst" ved å kjøre dualboot. Så kan man Boote inn i windows de gangene man skal spille.

Lenke til kommentar
Betyr dette at du kan kjøre diverse windows spill på mac med samme ytelse som om du kjørte windows? Eller får du et kraftig ytelses tap sånn som på linux? Jeg kan ikke en dam skitt om mac.

 

Må si jeg er litt intresert i å brøve mac for jeg hater microsoft windows.

Hvis du tenker på Wine så vil det gå ganske mye raskere ja. Er ikke helt sikker på hvor raskt det er i forhold til å kjøre Windows nativ. Men ville tro at med moderne prosessorer med støtte for virtualisering innebygget ikke vil være snakk om store forskjeller. Om du har lite ram kan dog dette fort være et problem siden begge operativsystemer vil kjøre samtidig og man derfor ofte må tildele Windows 500-700 mb (litt avhengig av hva du skal spille).

 

Men selv om Wine er treigt er ikke nødvendigvis Linux så veldig mye mindre egnet til spill enn mac. Wmware, Parallels og andre virtualiseringsprogrammer finnes også for Linux (og Windows). Riktignok har WMware stappet noe teknologi inn i macversjonen som skal gjøre at denne versjonen kjører DirectX raskere. Men hvor mye dette har å si tør jeg ikke svare på.

Lenke til kommentar

Vil tro at Wine kjører spill (vertfall OpenGL-spill) raskere enn hva en virtualisert Windows gjør, men det er på papiret. I praksis er vel Wine den eneste muligheten fordi disse virtuelle maskinene har veldig begrensende grafikk-muligheter pr. i dag. Når grafikk-mulighetene kommer på plass vil jeg tro at ytelsen mellom de vil kunne variere mye, kanskje særlig i forhold til maskinvaren.

Den store forskjellen ligger i at Wine bare er en delvis implementasjon av Windows og mange programmer virker ikke i det hele tatt, det problemet slipper man med virtualisering siden man da kjører en ekte Windows.

Lenke til kommentar

vmware fusion fungerer kjempebra, og det er en lettelse å slippe å måtte bruke et eget vindu til windows, selv om det ser litt rart ut med stygge vista-glassvinduer på det fine leopardskrivebordet mitt.

hastigheten på den virtuelle maskinen kommer helt an på hva slags prosessor du har og hvor mye minne du har, og selvsagt hvor mye av dette du har satt av til den virtuelle maskinen. jeg har en ny 2,2ghz macbook pro med 2gb minne, og fusion bruker automatisk en cpukjerne og 512mb ram. det er sikkert unødvendig å si at vista går relativt tregt med dette, og at spilling er umulig. men dersom jeg setter av mer ressurser fungerer ting knirkefritt. selve innstallasjonen av vista (ultimate) tok i overkant av en halvtime (fra iso-image), og er sannsynligvis den raskeste windowsinnstallasjonen jeg noensinne har gjennomført - og jeg har gjort dette en del ganger (har jobbet som pc-tekniker)..

skal du spille kjører du dualboot. selv om det hadde vært mulig å kjøre helt nye spill i vmware fusion ser jeg ingen grunn til å gjøre det, da ytelsen blir såpass mye dårligere enn om du kjører de direkte i windows (boot camp)..

Lenke til kommentar

Har VMware Fusion kun støtte for de OS som er nevnt i artikkelen, eller kan en forvente ett tilsvarende mangfoldig utvalg slik som man får med VMware Workstation? Workstation varianten kan en jo kjøre på Windows vert (eng: host) og Linux vert.

 

Er VMware Fusion noe begrenset ellers også på andre funksjoner, sett i forhold til Workstation varianten?

Lenke til kommentar
Har VMware Fusion kun støtte for de OS som er nevnt i artikkelen, eller kan en forvente ett tilsvarende mangfoldig utvalg slik som man får med VMware Workstation? Workstation varianten kan en jo kjøre på Windows vert (eng: host) og Linux vert.

 

Er VMware Fusion noe begrenset ellers også på andre funksjoner, sett i forhold til Workstation varianten?

fusion er for å kjøre andre os i mac.

og du kan kjøre stort sett det du vil i fusion.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...