Gå til innhold

Ny ActiveX-rutine i IE


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Artikkelen: "IE-brukere slipper snart å måtte aktivere ActiveX-kontrollere manuelt."

Min tolkning: "MS fjerner snart brukerkontrollen av ActiveX i IE og slipper gjennom alt uten brukerens eksplisitte tillatelse."

 

Jeg er bekymret for hva det vil bety for sikkerheten til Windows-brukere.

ActiveX har alltid vært en sikkerhetsrisiko, så det vil neppe ha noe å si fra eller til.

 

Denne "klikke-for-å-aktivere" greia hindrer jo ikke lasting av kontrollene - det eneste er at brukeren må klikke ett ekstra museklikk for å gi fokus til kontrollen. ActiveX-kontrollen kan altså gjøre masse bøll uten at brukeren klikker, for det er bare ved brukerinteraksjon at man må gjennom denne aktiveringen.

 

Skal man ha ekstra sikkerhet trenger man andre metoder, slik som bekreftelse FØR kontrollen lastes i det hele tatt, slik som man bl.a. har med Firefox og Flashblock.

Lenke til kommentar

Kroneksempel på en funksjon som ikke burde vært patenterbar (som så utallige andre ting innenfor softwareverdenen). I en liste hos Wikipedia (link) finner du mye rart som overhodet ikke burde vært lov å tenke patent på engang, bl.a. en form for progress bar.

 

Bakgrunnen for saken er at selskapet Eolas Technologies hadde patent på en mekanisme som innkapsler eksterne programmer i en nettleser.

 

Det er så tåpelig at det er til å grine av...

 

De som kommer opp med idéer på å patentere slike ting, og ikke minst de som godkjenner patentene "burde vært piska på baillan med en flisat waier", for å sitere Honningsvågrevyen.

Endret av Scienide
Lenke til kommentar
De som kommer opp med idéer på å patentere slike ting, og ikke minst de som godkjenner patentene "burde vært piska på baillan med en flisat waier", for å sitere Honningsvågrevyen.

Jeg er 100% enig med deg :thumbup:

 

Eneste som er synd er at jo at Microsoft selv er en av de mektigste tilhengerne av software-patenter. Derfor klarer jeg ikke å synes altfor synd på dem. De burde heller innsett hvor idiotisk dette patentregimet er (som også rammer dem selv!), og gått imot slike fjollete patenter, som bare hindrer utvikling og gir millioner i lomma på spekulanter som ikke gjør en dritt for å utvikle noe som helst.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
De som kommer opp med idéer på å patentere slike ting, og ikke minst de som godkjenner patentene "burde vært piska på baillan med en flisat waier", for å sitere Honningsvågrevyen.

Jeg er 100% enig med deg :thumbup:

 

Eneste som er synd er at jo at Microsoft selv er en av de mektigste tilhengerne av software-patenter. Derfor klarer jeg ikke å synes altfor synd på dem. De burde heller innsett hvor idiotisk dette patentregimet er (som også rammer dem selv!), og gått imot slike fjollete patenter, som bare hindrer utvikling og gir millioner i lomma på spekulanter som ikke gjør en dritt for å utvikle noe som helst.

 

Du er inne på det: Microsoft har så mange slike patenter at de tjener på dette systemet selv om de må ut med et par mill en gang i blant. Dette systemet er en av tingene som har bidratt til at MS har fått så stor makt.

Lenke til kommentar
Må da være langt mer lønnsomt for Microsoft å gå til sak mot selskapet og få slike idiotiske patenter slått ugyldige.

Trodde da du var mer oppdatert enn det, JonT – Microsoft tapte jo mot Eolas.

 

Simen1: Så lenge det bare er snakk om å åpne for interaktivitet uten å måtte aktivere, slik som man før kunne i IE og kan i andre nettlesere, ser jeg ikke helt det store problemet.

Lenke til kommentar
De som kommer opp med idéer på å patentere slike ting, og ikke minst de som godkjenner patentene "burde vært piska på baillan med en flisat waier", for å sitere Honningsvågrevyen.

Jeg er 100% enig med deg :thumbup:

 

Eneste som er synd er at jo at Microsoft selv er en av de mektigste tilhengerne av software-patenter. Derfor klarer jeg ikke å synes altfor synd på dem. De burde heller innsett hvor idiotisk dette patentregimet er (som også rammer dem selv!), og gått imot slike fjollete patenter, som bare hindrer utvikling og gir millioner i lomma på spekulanter som ikke gjør en dritt for å utvikle noe som helst.

Det skader vel fri programvare mye mer enn dem sjøl. Grunnen til at de er for programvarepatenter er jo bare at de er, som alle store selskaper, kyniske.

 

EDIT:

I tillegg har de mer penger enn Gud, så de har råd til å kjøpe opp en hver spekulant.

Endret av haalo
Lenke til kommentar
Denne "klikke-for-å-aktivere" greia hindrer jo ikke lasting av kontrollene - det eneste er at brukeren må klikke ett ekstra museklikk for å gi fokus til kontrollen. ActiveX-kontrollen kan altså gjøre masse bøll uten at brukeren klikker, for det er bare ved brukerinteraksjon at man må gjennom denne aktiveringen.

 

Skal man ha ekstra sikkerhet trenger man andre metoder, slik som bekreftelse FØR kontrollen lastes i det hele tatt, slik som man bl.a. har med Firefox og Flashblock.

Nå opprettholdes jo sikkerheten i at ActiveX ikke kan installeres før den er godkjent av brukeren da. Sikkerhet er det altså fortsatt - til en viss grad. Når det gjelder flashblock så tar du helt feil. Den blokkerer ikke innholdet før det lastes. Har du en litt treg PC vil du oppdage at innholdet lastes før FlashBlock rekker å reagere ;)

 

 

Holder meg til firefox jeg :D

Det var et lite gjennomtenkt utsagn. Det er ikke alltid man kan velge å ikke besøke en side som ikke er kompatibel med nettleseren din.

Lenke til kommentar
Eneste som er synd er at jo at Microsoft selv er en av de mektigste tilhengerne av software-patenter. Derfor klarer jeg ikke å synes altfor synd på dem. De burde heller innsett hvor idiotisk dette patentregimet er (som også rammer dem selv!), og gått imot slike fjollete patenter, som bare hindrer utvikling og gir millioner i lomma på spekulanter som ikke gjør en dritt for å utvikle noe som helst.

Tilhenger i hvilken grad?

Jeg aner ikke hvor MS står i saken, men jeg vet at mange store firmaer som f.eks. IBM kjøper opp hauger og lass av patenter hele tiden. Ikke fordi de vil være enerådende over funksjonaliteten, men for å unngå søksmål dersom de skulle lage noe lignende. Tror de overgav hauger med patetenter til en eller annen OSS-organisasjon, for å "gi dem til folket/utviklerene"

Lenke til kommentar
Holder meg til firefox jeg :D

Det var et lite gjennomtenkt utsagn. Det er ikke alltid man kan velge å ikke besøke en side som ikke er kompatibel med nettleseren din.

Optimalt skal en webside og en webleser bruke de STANDARDER som er definert (W3C). Det er riktig at IE og f.eks. M$ Frontpage er helt ELENDIGE på å følge disse - og tidligere kunne M$ fortsette slik siden IE ble brukt av (nesten) alle.

 

Så, skal man fortsette å la M$ diktere "standarder", eller skal man gå over til alternativer, slik at M$ selv er nødt til å følge standardene?

Jeg mener i alle fall at det er klart hva som er "lite gjennomtenkt" her.

Lenke til kommentar

xtreme: Nå svarer du vel på noe helt annet enn enden mente.

 

Man kan ikke gå over til alternativer om man aksessere informasjonen på siden som uheldigvis bare fungerer i IE.

Klart, du kan jo eksempelvis drite i å logge inn på nettbanken på aldri så lenge fordi den kun fungerer i IE, men hvem gidder å gå i den fysiske banken bare for å opprettholde en boikott mot en nettleser?

 

Utsagnet bryter på ingen måte med et ønske om et standardisert nett (tro meg, jeg er webutvikler og helt enig), men verden er både svart og hvit og alle gråtonene i mellom. Man kan ikke alltid holde seg til det hvite alternativet, selv om man gjerne skulle ønske man kunne det.

 

---------

 

Og rekka av vurderinger av 'gjennomtenktheten' til andre brukere slutter her.

Endret av Haraldson
Lenke til kommentar
Blir nok mye eklere å få spyware å addaware på PC-en nå da.

Før kunne du svare nei til programer som bruker active x skal dette gå automatisk, så vil spyware problemene stå i kø.

 

Da har du misforstått hele poenget. Det handler ikke om at de skal kjøres automatisk, det handler om at man til nå har måttet gi en ActiveX-komponent fokus før man har kunnet aktivere den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...