Gå til innhold

AMD øker inntektene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette tyder på at prisene på cpuer er presset til et minimum.

Og på kort sikt er det bra for forbrukerne. Men hvis dette fortsetter så er det en stor mulighet at AMD må legge om driften betraktlig og muligens ikke lenger vil konkurrere på samme linje som Intel. Dermed vil Intel sitte i en monopolsituasjon, noe vi forbrukere ikke vil nyte godt av, hverken på pris eller utvikling.

Det som kan redde AMD er jo en bra og stabil cpu som de kan selge dyrere en de gjør i dag.

Ergo blir det billigere for oss forbrukere, på lang sikt, hvis de kan sette opp prisene sine.

Så alle Intel-fans her, håper dere krysser fingrene for at AMD lager bra produkter framover.

Lenke til kommentar
Tittelen burde vel heller vær AMD minker tapene:) Får håpe de begynner å se grønt snarest mulig.

 

Noen som vet om hvor mye og når AMD solgte sitt 90nm utstyr til russland? Vært artig å vite om det var med i regnestykket.

Alle realisasjoner er nok med i resultatet. Hvilken effekt det har i regnskapet er avhengig av salgsum kontra nedskrevet verdi. Nå spiller egentlig liten rolle, annet en eventuell påvirkning av akkurat det kvartalsresultatet. Har ellers ikke sett beskrevet ekstra store nedskrivninger eller realisasjonsinntekter i noen av artiklene rundt omkring.

 

Ellers så er faktisk AMD i stor grad reddet av en kraftig vekst i det totale salget av CPU-er. Dersom den fortsetter, betyr det at AMD faktisk kan se akseptable resultat uten at markedsandelen øker særlig mye. Problemet er at veksten gir Intel større overskudd, og dermed muligheten til å prise ennå mer aggressivt.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
Det som kan redde AMD er jo en bra og stabil cpu som de kan selge dyrere en de gjør i dag.

Ergo blir det billigere for oss forbrukere, på lang sikt, hvis de kan sette opp prisene sine.

Så alle Intel-fans her, håper dere krysser fingrene for at AMD lager bra produkter framover.

AMD lager bra produkter, problemet er at Intel akkurat nå lager hakket bedre produkter og det er nok dessverre mer resultat av ett mye større F&U budsjett og ressurser generelt enn at AMD er inkompetente. Rent praktisk tror jeg det kan være vanskelig for AMD å konkurrere dersom de ikke klarer å levere billigere CPUer enn Intel uten å gå med slike formidable tap som vi ser nå. Personlig tror jeg AMD bør la Intel lede an og heller fokusere på å levere billige CPUer som kanskje ikke rent teknisk er like avanserte som de skulle ønske. Akkurat nå virker det for meg som at AMD prøver å produsere BMWer til Toyota priser heller enn Toyotaer til Toyota priser slik Intel gjør, dvs de overfokuserer på engineering, f.eks "ekte" firkjerner" og ting som den jevne bruker ikke bryr seg om heller enn å levere produkter som kan selge i store kvantum...

Lenke til kommentar
Er beløpene 3,4 og 2,1 milliarder kroner justert for oppkjøpet av ATI?

 

Ja! Alle kostnader, verdier og inntekter knyttet til oppkjøpet av ATI har vært med i AMD sine regnskaper siden fusjonen ble formelt gjennomført. Og disse har vært betydelige, og forteller kortsiktig at AMD har tapt betydelig på det kjøpet. Hva det langsiktige resultatet blir, er for tidlig å spå, men vi ser en indikasjon i at HD 2000 serien av GPU-er faktisk gir et positivt bidrag i 3 kvartal.

 

Så tapene på 3,4 og 2,1 er for det sammenslåtte selskapet.

Lenke til kommentar
Akkurat nå virker det for meg som at AMD prøver å produsere BMWer til Toyota priser heller enn Toyotaer til Toyota priser slik Intel gjør, dvs de overfokuserer på engineering, f.eks "ekte" firkjerner" og ting som den jevne bruker ikke bryr seg om heller enn å levere produkter som kan selge i store kvantum...

Jeg må si meg enig i at det dessverre har blitt litt sånn ja. Ting tar tid å utvikle og de kunne neppe forutse for 2-4 år siden at Intel skulle gjøre et så kraftig comeback i 2006. Likevel virker det som AMD har siktet litt mer i retning av større volum av enkle produkter i et par år allerede. Dvs. at de har startet planleggingen og design av prosessorer med CPU og GPU i samme pakke. Oppkjøpet av ATI var nok et strategisk godt valg for framtida i den sammenhengen. Om et par år dukker vel de første resultatene av det opp i form av kodenavn "fusion" og "bobcat". (Jeg husker ikke alle kodenavnene i farta. Det var mange flere.) Slike prossessorer tror jeg vil gi AMD en sterk produktserie for innbyggingsklare ting. F.eks TVer, mediespillere og en rekke andre små og spesialiserte enheter. Intel har også noe slikt på lur så det er bare å håpe på at ingen av de blir så sent ute at konkurransen svekkes mye.

Lenke til kommentar
Tittelen burde vel heller vær AMD minker tapene:)

 

Som flere har påpekt så blir dette direkte feil i forhold til regnskap. Du kan si at det reduserer tapet sum sumsumarium i en diskusjon som dette, men det blir litt feil i artikkel sammenheng.

 

Ellers er det svært gledelig lesning, fint å se det løsner på vpu/gpu markedet. Hadde vert veldig morrsomt om de kan ta tilbake entusiast markedet også, det er god PR.

Ellers er det litt overaskende at de øker såpass kraftig på cpu til bærbare, dette har vell en direkte sammenheng med lav pris på cpu`er ?

Lenke til kommentar

At de øker så mye på bærbare er at den vanlige mann vil ha bærbar ikke stasjonær, og med den relativt lave andelen av bærbare som amd har hadd er det ikke vanskelig å få en fin økning i %

 

har du e1 krone og får en kr mer har du 100% mer en du hadde, har du 2 kr og får en kr mer har du 50% mer har du 3 kr og får en kr mer har 33,3 mer osv. osv.

Endret av Osse
Lenke til kommentar

De gode nyhetene er at marginene har øket fra 33& til 41%. Uten dette hadde tapene bare vært marginalt lavere enn sist. Men dog av en høyere omsetning, så den prosentvise forbedringen er merkbar.

 

Men fortsatt klarer de å tape 24% på net revenue. Med dagens marginer måtte de solgt for en milliard dollar mer (2,6 istedet for 1,6 milliarder) for å tjene penger (øket salget med 65%.) Eventuelt hatt bruttomarginer på 65% (At det blir samme prosenttall er tilfeldig)...

 

Rene driftstap er med de bedrede marginene på 150 millioner dollar. Det vi si før kostnadene med ATI-oppkjøpet. Avskrivninger, renter og andre tap er nokså stabile siden sist gang. Hadde ikke marginene bedret seg hadde de samlede tapene vært på over 500 millioner dollar.

 

Tallene finnes i 8K-rappporten her: Link

 

Geir :)

Lenke til kommentar
De gode nyhetene er at marginene har øket fra 33& til 41%. Uten dette hadde tapene bare vært marginalt lavere enn sist. Men dog av en høyere omsetning, så den prosentvise forbedringen er merkbar.

Aner ikke hvilke marginer som er vanlige i denne bransjen, men 41% og fremdeles tap er i mitt hode ikke spesielt bra... Hvor store marginer har Intel til sammenlikning?

 

+ at jeg liker amd bedre enn intel

:) Liker logoen til Intel bedre, grønnfargen til AMD er ikke noe spesielt fin...

Lenke til kommentar

Intel hadde drøyt 50% marginer siste kvartal, og fikk et stort overskudd. Men de ville gått break even med "bare" 41% i margin, selv med dagens utgiftsnivå. Mens AMD med sin nåværende omsetning og utgifter altså ville trengt 65%. Det sier noe om hvilke utfordringer AMD står overfor.

 

Utgiftene kommer ikke til å forsvinne, så de er nødt å selge mer. Mye mer. Eventuelt skru opp prisene og håpe at folk fremdeles kjøper.

 

Ellers ser vi av tallene at AMD bruker 29% av omsetningen på R&D, Intel bare 15. AMD bruker 22% på markedsføring og aministrasjon, Intel 13%. Allikevel bruker Intel 3-4 ganger så mye i rene penger som AMD. Intel har rett og slett mye mer omsetning (10,9 mrd mot 1,6) og det hjelper selvsagt.

 

Geir :)

 

Edit: Rettet en alvorlig leif. Jeg skrev at AMD bruker 19% av omsetningen på R&D, det skulle være 29%.

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...