Gå til innhold

X38 er offisiell


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I motsetning til forgjengerne er ikke X38 ment for noe annet enn desktop. 975X og chipset som kom før der igjen har også workstation-klassifisering. Det har ikke X38, og dermed er ikke X38 en verdig nok arvtaker etter 975X. Dette har noe å si for oss som ser etter kvalitetskomponenter på hovedkortet. Synes dette egentlig er ganske trist. Selv har jeg begynt å se meg om etter andre alternativer, f.eks. P35 hovedkort fra Intel eller Supermicro, eller hovedkort basert på 3000-serien chipset fra Intel eller 5000X chipsettet. Supermicro har faktisk et hovedkort basert på 5000X, med bl.a. 2x Gbps LAN fra Intel, HD audio og 2 prosessorsokler. Ulempen er at hovedkortet må ha S771 prosessorer, altså Xeon "Clovertown" (f.eks. Xeon E5335) og FB-DIMM minne. Kortet er på ATX-format, og heter X7DAL-E+.

Lenke til kommentar
I motsetning til forgjengerne er ikke X38 ment for noe annet enn desktop. 975X og chipset som kom før der igjen har også workstation-klassifisering. Det har ikke X38, og dermed er ikke X38 en verdig nok arvtaker etter 975X. Dette har noe å si for oss som ser etter kvalitetskomponenter på hovedkortet. Synes dette egentlig er ganske trist. Selv har jeg begynt å se meg om etter andre alternativer, f.eks. P35 hovedkort fra Intel eller Supermicro, eller hovedkort basert på 3000-serien chipset fra Intel eller 5000X chipsettet. Supermicro har faktisk et hovedkort basert på 5000X, med bl.a. 2x Gbps LAN fra Intel, HD audio og 2 prosessorsokler. Ulempen er at hovedkortet må ha S771 prosessorer, altså Xeon "Clovertown" (f.eks. Xeon E5335) og FB-DIMM minne. Kortet er på ATX-format, og heter X7DAL-E+.

Enig i at X38 har mistet litt av workstation følelsen, men det blir jo en rå desktop. Tror forøvrig at det skal komme Xeon chipset med DDR2 minne snart, både SP og DP. Intel gjorde en aldri så liten blunder da to hoppet over det fra begynnelsen av. Ellers mener jeg å ha sett 8 sokkel Opteron kort med 3 stykk Marvell GbE kontroller (+ en intel). Tror de er ganske OK altså, men for tiden er Intel nettverk å foretrekke på tyngre Intel chipset baserte maskiner pga I/OAT som reduserer CPU load vesentlig.

Lenke til kommentar
Helt enig i at X38 nå ser mer ut som en "gaming plattform" enn hva 975X gjorde. Personlig er jeg skuffet over at X38 ikke viser til samme konsept som tidligere med kvalitetskomponenter hele veien.

Ja, det er det inntrykket jeg nå har av X38. 875P ble til og med brukt på S604 Xeon hovedkort, og støttet f.eks. Xeon "Nocona", Intel sine første prosessorer som støttet EM64T. Se på hovedkortet Asus NCCH-DL, så skjønner du hva jeg mener. Kortet hadde også 2 prosessorsokler. Det hovedkortet dro ut det fulle potensialet av 875P. Hvis hovedkortprodusentene hadde villet, hadde vi sett S771 hovedkort basert på 975X chipsettet med 2 prosessorsokler, da 975X støtter opptil 2 fysiske prosessorer og er et fullverdig workstation chipset, altså støtte for Xeon "Clovertown".

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke X38 er noe mer ustabilt enn 975X chipset. Kommer vel mer an på hovedkort produsentene om de plasserer kvalitetskomponenter eller ikke? Dessuten de hovedkorta fra Asus som er rettet mot entusiaster har vel kvalitetskomponenter uansett siden de korta skal tåle det stresset som overklokking påfører. Altså høyere frekvenser og volt enn standard. Så skjønner ikke helt hva du klager på da stigfjel... :hmm:

Lenke til kommentar
Jeg tror ikke X38 er noe mer ustabilt enn 975X chipset. Kommer vel mer an på hovedkort produsentene om de plasserer kvalitetskomponenter eller ikke? Dessuten de hovedkorta fra Asus som er rettet mot entusiaster har vel kvalitetskomponenter uansett siden de korta skal tåle det stresset som overklokking påfører. Altså høyere frekvenser og volt enn standard. Så skjønner ikke helt hva du klager på da stigfjel... :hmm:

Det jeg klager over er manglende bruk av kvalitetskomponenter når det kommer til lyd, nettverk, sekundær diskkontroller osv. Klokking er en annen faktor uavhengig av dette, og i denne sammenheng er høyere frekvens/spenning irrelevant.

Lenke til kommentar
Men da skjønner jeg hva dere mente. Ja hvis dere har behov for slike komponenter så må man kjøpe et server/workstation kort som det stigfjel sa da.

Ja. Og derfor er det synd at X38 ikke har fått workstation klassifisering som det 975X har, samt forgjengerne. Det vil ha noe å si for hovedkortprodusentenes fokus på dette chipsettet i forhold til f.eks. 975X. Dermed vil vi som vil ha disse kvalitetene måtte se oss om etter helt andre hovedkort. Det skal ikke være enkelt.

Lenke til kommentar
Ja. Og derfor er det synd at X38 ikke har fått workstation klassifisering som det 975X har, samt forgjengerne. Det vil ha noe å si for hovedkortprodusentenes fokus på dette chipsettet i forhold til f.eks. 975X. Dermed vil vi som vil ha disse kvalitetene måtte se oss om etter helt andre hovedkort. Det skal ikke være enkelt.

 

Jeg som hadde gledet meg til å bytte ut mitt 875P kort :( Nå ble jeg bare veldig i tvil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...