Gå til innhold

MSI tar i bruk RD790-brikkesettet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ser jeg en godt skjult kobbervifte?

Hmm... sikkert ikke. Lurer på om det blir plass til cpu-kjøler, syns det har vært problematisk på de msi-kortene jeg har hatt.

 

Men det er godt å se at AM2+ begynner å komme med saker og ting. Tror jeg skal ha meg hovedkort fra ASUS med en Phenom FX så snart det kommer. Skal bli deilig å få noe som gruser disse intel extreme folkene som sitter å emulerer firekjerner.

 

Syns det skulle stått litt mer om komponenter på hovedkortet o.l. MSI bruker som regel å ha dårlige nettverkskort som ikke støtter etherchannel og andre viktige ting :dontgetit:

Endret av icc
Lenke til kommentar

Jeg er spent på om alle PCIe-portene fungerer med hvilke som helst PCIe-kort. Håper x16-portene støtter f.eks x8-raidkontrollere.

 

Så vidt jeg kan skjønne er den elektriske konfigurasjonen slik:

PCIe-x16

PCIe-x1

PCIe-x4

PCI

PCIe-x16

PCI

PCIe-x4

 

Det virker som hovedkortet bare har SB600 sørbro (pga bare 4 likt fargede SATA-porter). Jeg håper SB700 kommer snart og aller helst SB750 også sånn at vi får flere SATA-porter (og innebygget Raid5 i tilfellet SB750).

Lenke til kommentar

Det ser sånn ut ja. Her er et annet hovedkort med det samme brikkesettet. Med og uten skjermkort.

 

post-3851-1192027897_thumb.jpg

post-3851-1192027902_thumb.jpg

 

Entusiaster vil sikkert sette pris på at MSI-kortet har mulighet for 4 skjermkort med kjølere som tar to porter.

 

Fargeforskjellen på SATA-portene indikerer nok om de hører til brikkesettet eller til en kontrollerbrikke. F.eks må et par disker som skal settes i Raid stå på porter med samme farger.

Lenke til kommentar
Det ser sånn ut ja. Her er et annet hovedkort med det samme brikkesettet. Med og uten skjermkort.

 

post-3851-1192027897_thumb.jpg

post-3851-1192027902_thumb.jpg

 

Entusiaster vil sikkert sette pris på at MSI-kortet har mulighet for 4 skjermkort med kjølere som tar to porter.

 

Fargeforskjellen på SATA-portene indikerer nok om de hører til brikkesettet eller til en kontrollerbrikke. F.eks må et par disker som skal settes i Raid stå på porter med samme farger.

4 kort med kjøler som krever ett ekstra spor = 8porter bak, vi har 7 på standard atx kabinett... så skal ha blitt vanskelig uansett!

Lenke til kommentar
Skjønner ikke helt hvorfor det skal være så viktig med vitfeløs kjøling på kortet når det er beregnet for 4 high-end skjermkort. Du merker nok ikke en billig chipsetvifte i alt det bråket. :!:

Hvis "den var til meg", så snakker jeg om m-ATX hovedkort i 7x0-serien med integrert grafikk, ikke disse performance hk'ene på bildene over. Og vil anta at alle som vurderer et m-ATX til stue-pc, i det lengste håper at chipset vifta ikke gjør sitt inntog ennå. Men på den annen side er det vel u-unngåelig i lengden hvis grafikk-chipen blir stadig mer råå.

Lenke til kommentar

En ting til om det med 7 porter og 4 "doble" skjermkort: Hvis det nederste skjermkortet "bare" har to utganger bak og kabinettet har et par cm ledig plass under hovedkortet så kan skjermkort med kjølere som tar to porter fortsatt få plass. Dvs. så lenge kjøleren ikke trenger en port ut på baksiden av kabinettet så kan den jo fint stå inni å ta opp litt ekstra plass helt nederst i kabinettet. Det blir nok langt i fra alle vanlige kabinett som har plass til det, men entusiaster som kjøper 4 skjermkort og et så rått hovedkort vet nok å velge seg et kabinett som har plass nok.

Lenke til kommentar

AMD 790FX chipset consumes only 8W

Dette er jo nesten for godt til å være sant. Jeg håper virkelig det stemmer.

 

Til sammenligning produserer Nvidias råeste brikkesett hele 48W varme, 5 ganger mer enn AMD 790FX. Intels brikkesett ligger nok et sted i mellom. Hvis jeg ikke husker galt så produserer i965P 23W. P35 og X38 vil jeg tippe produserer litt mer varme enn det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...