Gå til innhold

Flere forbedringer med Penryn


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er imponerende. De nye Intel prosessorene er altså rundt 10% raskere enn eksisterende Core2Duo på samme klokkefrekvens og buss.

 

DivX som bruker SSE4 har en ytelsesøkning på 132% (!!)

 

Det er også bra å se at strømforbruket synker drastisk sammenlinget med 65nm Core2

 

65nm

Idle: 61W (41 C)

Load: 83W (49 C)

 

45nm

Idle: 43W (31 C)

Load: 59W (37 C)

 

Tallene er fra HKEPC sin test som artiklen linker til.

 

Det som bekymrer meg mest er at Intel nå er ute med engineering samples, og viser masse tester og tall....

 

AMD har vi nesten ikke sett noe til. Hadde de hatt noe som knuste Intel ville de vel banket i bordet med det (noe ala hva Intel gjorde med Core2)?

Lenke til kommentar

jeg har pleid å kjøpe ny PC når ytelsen dobler seg fra den jeg har. Jeg sitter nå med en 2.66ghz prescott og lurer på om det med den nye prossersoren begynner å bli på tide å bytte ut.

 

Skal bli behagelig å få seg ny, men er vel ennå en stund til den kommer på markedet.

Lenke til kommentar
Raptor,07/08-2007 : 10:39]Dette er imponerende. De nye Intel prosessorene er altså rundt 10% raskere enn eksisterende Core2Duo på samme klokkefrekvens og buss.

Nja, legg merke til en ting: Det er snakk om to forskjellige hovedkort med forskjellige brikkesett: G33 vs. P35. Det kan ha noe betydning i en del av testene, f.eks ved at det gir ulike minnetimings eller ulik minnebåndbredde. (Noe man ser i de rene minnebåndbredde-testene som alle viser ca +7%)

 

DivX som bruker SSE4 har en ytelsesøkning på 132% (!!)

115% står det. Ikke 132. Ellers så bør man legge merke til at det er et program på alfa-stadiet med eksperimentell støtte for SSE4. Til sammenligning var Vista på alfa-stadiet ca et år før det ble lansert. Det kan altså være mye bugs, kvalitetsproblemer, blåskjermer og annet tull med et program på dette stadiet. Ferdig utviklet SSE4-støtte vil trolig komme i løpet av vinteren og tilby denne 115% ytelseøkningen til oss som ikke liker blåskjermer, sync-problemer og annet tull.

 

Det er også bra å se at strømforbruket synker drastisk sammenlinget med 65nm Core2

Merk at det er en ES (testprosessorer for egne og partneres ingeniører) som er veldig lavt klokket: 2,33GHz. Det skal altså ikke være noen heksekunst å få lavt effektforbruk på en sånn. Det blir mer spennende å se hva effektforbruket blir på de man får kjøpt selv og som er høyere klokket.

 

Det som bekymrer meg mest er at Intel nå er ute med engineering samples, og viser masse tester og tall.... AMD har vi nesten ikke sett noe til. Hadde de hatt noe som knuste Intel ville de vel banket i bordet med det (noe ala hva Intel gjorde med Core2)?

9224150[/snapback]

Det virker som AMD har vært litt restriktive med å spre K10 og ytelsetester vilt rundt seg denne gangen. Men uansett så har de i hvert fall presentert en 3,0GHz firekjerners Phenom X4. Som riktignok har blitt FUD'et ned av CPU-hooligans, men det er nå en annen sak.

 

Hvor mye av den 10% forbedrede ytelsen skyldes mer L2-cache?

9224473[/snapback]

Ytelseforskjellen mellom Conroe 2 og 4MB er i gjennomsnitt ca 3,5%. På grunn av effekten "deminishing returns" vil ytelseøkningen bli mindre for hver gang man legger til 2MB. Jeg tipper derfor at L2-cachen i gjennomsnitt står for ca 2-3% av ytelseforbedringen. Jeg tror også brikkesettets minnekontroller og hovedkortets bios-innstillinger kan stå for så mye som i gjennomsnitt 5-7% av det resultatet vi ser her.

Lenke til kommentar

Har vi noen idè om hvilke klokkehastigheter Penryn vil lanseres med i starten? Vil vi se de samme hastighetene som vi allerede har i Conroe, eller noen hakk høyere? Man skulle tro at med bare 70% av effektforruket så skulle det være rom for å presse den høyere i frekvens :)

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...