Gå til innhold

5 ting vi hater med iPhone


Anbefalte innlegg

En gjenomsnittelig Nokia til kr 3k+ med binding varer i snitt 6-12 mnd.

 

8884199[/snapback]

 

hvor har du disse tallene fra? :!:

8884284[/snapback]

Hvem vet :laugh:

 

Min W800i fikk jeg for snart 2år siden og den har ingen problemer utenom minnekortet, men det kan jeg skifte ut, i motsetning til minnet på iPhonen :p

8884615[/snapback]

 

Egen erfaring :thumbup:

 

Mobiler i dag er ikke laget for å vare lengre en et år, det sier mobilprodusentene selv rett ut. Flere grunner til det, en er at det ikke penger i å lage en mobil som varer, en annen er at forbrukerene krever ny teknologi lenge før den blir moten, og det får konsekvenser.

All flaming her er basert på tanken at iPhone skal bli perfekt og er helt uten feil. Det er ingen fra verken Apple eller her på forumet som noen gang har sakt noe som ligner på det.

 

iPhone har mange fordeler, og mange ulemper. Jeg og mange andre mener at ut i fra det vi har sett og hørt veier fordele opp for ulempene, noe som gjør den til en bedre telefon en andre. Er du ikke enig i det, kjøp ikke en og slutt å syt over folk som vil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
iPhone har mange fordeler, og mange ulemper. Jeg og mange andre mener at ut i fra det vi har sett og hørt veier fordele opp for ulempene, noe som gjør den til en bedre telefon en andre. Er du ikke enig i det, kjøp ikke en og slutt å syt over folk som vil.

8893077[/snapback]

Så man har kun lov å yttre seg dersom man tror man tror man kommer til å like telefonen? Om man uttaler seg negativt om et produkt så syter man? Spoken like a true fanboy ;-)

Det er forskjell på å syte og å diskutere om noe er bra eller ikke.

Lenke til kommentar
En gjenomsnittelig Nokia til kr 3k+ med binding varer i snitt 6-12 mnd.

 

8884199[/snapback]

 

hvor har du disse tallene fra? :!:

8884284[/snapback]

Hvem vet :laugh:

 

Min W800i fikk jeg for snart 2år siden og den har ingen problemer utenom minnekortet, men det kan jeg skifte ut, i motsetning til minnet på iPhonen :p

8884615[/snapback]

 

Egen erfaring :thumbup:

 

Mobiler i dag er ikke laget for å vare lengre en et år, det sier mobilprodusentene selv rett ut. Flere grunner til det, en er at det ikke penger i å lage en mobil som varer, en annen er at forbrukerene krever ny teknologi lenge før den blir moten, og det får konsekvenser.

All flaming her er basert på tanken at iPhone skal bli perfekt og er helt uten feil. Det er ingen fra verken Apple eller her på forumet som noen gang har sakt noe som ligner på det.

 

iPhone har mange fordeler, og mange ulemper. Jeg og mange andre mener at ut i fra det vi har sett og hørt veier fordele opp for ulempene, noe som gjør den til en bedre telefon en andre. Er du ikke enig i det, kjøp ikke en og slutt å syt over folk som vil.

8893077[/snapback]

 

Jeg syntes du bør komme med en kilde til din påstand om at mobilprodusentene mener at mobiler ikke er laget for å vare mer enn ett år. I rettssaken hvor det ble foreløpig klarlagt at det er fem års reklamasjonsrett på mobiltelefoner prosederte mobilprodusentene selv på at en mobil har en normal levetid på tre til fire år.

 

Bruker jeg flere tusen på en mobiltelefon så skal den vare lengre enn ett år med normal bruk. Jeg bytter mobil rundt en gang i halvåret grunnet teknologiske fremskritt og funksjoner som lanseres som fatter min interesse. Likevel lever flere av mine tidligere mobiler i beste velgående i daglig bruk av familie og bekjente.

 

Jeg tror iPhone kommer til å gjøre det bra i USA ved lansering og ser frem til å lese skikkelige tester fra både profesjonelle medieaktører såvel som brukere. Hvis den kommer til Europa med 3G og ellers ganske like spesifikasjoner som er kjent så langt kommer jeg dog ikke til å kjøpe den. Jeg liker ikke mobiler uten taster og etter flere års bruk av pda'er som jeg aldri ble fortrolig med. Og verken "multitouch" eller andre funksjoner kan veie opp for det å trykke ned fysisk taster.

Lenke til kommentar
Har søkt litt rundt omkring etter gode definisjoner på hva en smartphone egentlig er tidligere også, og har funnet mye forskjellig. Dessverre er ikke alle definisjonene enige med hverandre, så i følge noen definisjoner er iPhone absolutt en smartphone, mens det i følge andre definisjoner nok blir litt mer tvilsomt.

Kan du vise til et par definisjoner hvor iPhone går under hovedgruppen definert?

 

 

For min del har iPhone én eneste tilsynelatende fordel over andre telefoner i praksis, og det er farten Safari er brukt i demonstrasjoner. Dersom dette er gjort med en på en måte cached side, turbooverklokket demomobil eller på en annen måte fake mister den med en gang det aller meste av telefonenes killer-app jeg har sett hittil. Telefoner med det relativt dårlige systemet Windows CE og det lovende OpenMoko som kan vise til FTP, IRC, FTP, SSH, Telnet, MSN, RDP, osv osv klienter og systemer er hvertfall for min del mye mer lokkende og lengre varende enn iPhone, selv om de platformene også har sine ulemper. Tiden vil vise, og jeg tror det er ganske stor sjanse for at iPhone direkte flopper i Europa med mindre en tredjepart programmvare kan lages uten sertifisering og raskere connectivity blir lagt til slik at den kan sammenlignes med de eksisterende og konkurrerende platformene.

Lenke til kommentar
iPhone har mange fordeler, og mange ulemper. Jeg og mange andre mener at ut i fra det vi har sett og hørt veier fordele opp for ulempene, noe som gjør den til en bedre telefon en andre. Er du ikke enig i det, kjøp ikke en og slutt å syt over folk som vil.

8893077[/snapback]

Så man har kun lov å yttre seg dersom man tror man tror man kommer til å like telefonen? Om man uttaler seg negativt om et produkt så syter man? Spoken like a true fanboy ;-)

Det er forskjell på å syte og å diskutere om noe er bra eller ikke.

8893435[/snapback]

 

Kritikk. Bra

Flaming, whining, Herregud så dårlig. Not

 

Ang kilder på at mobilprodusentene sier at mobiler kun skal vare i et år så har jeg ikke noe skriftlig. Man bare nevne en privat muntlig kommentar fra en utviklingssjef i et større mobilfirma. Stemmer at det er lovpålagt med 5 års reklamasjonsrett. Men vi vet alle at they dont make them like they used to....

Lenke til kommentar
Kan du vise til et par definisjoner hvor iPhone går under hovedgruppen definert?

8893476[/snapback]

Her er noen eksempler som indikerer at iPhone kan kalles en smartphone, eller som i allefall ikke utelukker at den kan det:

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
http://www.pcmag.com/encyclopedia_term/0,2...&i=51537,00.asp:
Definition of: Smartphone

 

A telephone with advanced information access features. It is a cellular telephone that provides digital voice service as well as any combination of e-mail, text messaging, pager, Web access, voice recognition, still and/or video camera, MP3, TV or video player and organizer (see PDA).

ANY combination, faktisk... I følge denne kan dermed nærmest en hvilken som helst mobiltelefonmodell på mobiltelefonmarkedet kalles en smartphone. Dette er sånn sett en av de mer meningsløse definisjonene. Denne definisjonen har jeg forøvrig sett gjengitt flere steder, blant annet her:http://www.techweb.com/encyclopedia/define...term=Smartphone

 

En til: http://searchmobilecomputing.techtarget.co...i330613,00.html

DEFINITION - The term smartphone is sometimes used to characterize a wireless telephone set with special computer-enabled features not previously associated with telephones.

 

In addition to functioning as an ordinary telephone, a smartphone's features may include:

"may" include, ja. Ikke noe krav med andre ord. Denne utelukker heller ikke at iPhone er en smartphone slik jeg leser den. Egentlig en ganske svevende definisjon, i likhet med mange andre.

 

Enda en:http://treo.about.com/od/s/g/glsmartphone.htm

Definition: A cell phone that also handles data, organization features and other duties, including entertainment and information.
Ja, i følge denne kan man nesten kalle en hvilken som helst mobiltelefon for en smartphone siden funksjonaliteten som nevnes har vært vanlig på et betydelig antall mobiltelefoner i flere år nå. :no:

 

For ordens skyld kan jeg jo ta med en som tilsynelatende utelukker iPhone som en smartphone også:http://www.webopedia.com/TERM/S/smartphone.html

Smartphones are a handheld device that integrates mobile phone capabilities with the more common features of a handheld computer or PDA. Smartphones allow users to store information, e-mail, install programs, along with using a mobile phone in one device. For example a Smartphone could be a mobile phone with some PDA functions integrated into the device, or vise versa.
Så vidt jeg har skjønt støtter ikke iPhone egentlig tredjeparts programvare, ikke på samme linje som mange andre enheter i allefall.
Lenke til kommentar
Her er noen eksempler som indikerer at iPhone kan kalles en smartphone, eller som i allefall ikke utelukker at den kan det:

*snip snap*

8894923[/snapback]

Et godt eksempel på hvor ubrukelig ordet smartphone er. Men det skal sies at i Jobs keynotes vises det en slide med eksempler på smartphones når Jobs sier hvor fantastisk iPhone er sammenligned med dagens telefoner. Alle disse telefonene er telefoner med tung PDA funksjonalitet. Så Apple har tydeligvis selv valgt å sammenligne seg med telefoner med PDA funksjonalitet, og der kommer iPhone veldig til kort.

Lenke til kommentar
En gjenomsnittelig Nokia til kr 3k+ med binding varer i snitt 6-12 mnd.

 

8884199[/snapback]

 

hvor har du disse tallene fra? :!:

8884284[/snapback]

Hvem vet :laugh:

 

Min W800i fikk jeg for snart 2år siden og den har ingen problemer utenom minnekortet, men det kan jeg skifte ut, i motsetning til minnet på iPhonen :p

8884615[/snapback]

 

Egen erfaring :thumbup:

 

Mobiler i dag er ikke laget for å vare lengre en et år, det sier mobilprodusentene selv rett ut.

8893077[/snapback]

 

Mobilprodusentene sier "rett ut" at en mobil skal vare i 3-4 år, dette kom fram under reklamasjons debatten for en stund siden.

Lenke til kommentar
Ang kilder på at mobilprodusentene sier at mobiler kun skal vare i et år så har jeg ikke noe skriftlig. Man bare nevne en privat muntlig kommentar fra en utviklingssjef i et større mobilfirma. Stemmer at det er lovpålagt med 5 års reklamasjonsrett. Men vi vet alle at they dont make them like they used to....

8893534[/snapback]

For det første... hva får deg til å tro at iPhone skal vare mye lengre enn andre mobiler når den ikke er kommet i butikkene engang?

For det andre... hvem har sagt at mobilen ikke skal vare lenger 1 år? Under rettsaken nå ang. akkurat reklamasjonsretten har vel både Nokia og Sony Ericsson uttalt at mobilen har en holdbarhet på ca. 3 år.

For det tredje... det står ikke rett ut i loven hva som gjelder og ikke. Man tolker loven og siden mye krangling ang. mobiler er saken nå på vei til høyesterett - før den saken er ferdig er det 2 år som blir praktisert.

Lenke til kommentar

Har aldri påstått noe bestemmt om hvor lenge iPhone kommer til å vare. Jeg svarte på et annen innlegg på at hvis iPhone hypotetisk sett kommer til å vare i 2 år, er det fortsatt godt i forhold til konkurrentene.

 

For uansett hva som blir sakt om holdbarhet på mobiler, om 2år 3år 5år, så er kvaliteten laaangt ifra bra nok. Hvor lenge siden er der vi har hatt en forbrukermobil laget i metall? Eller med utskiftbare deksler og taster?

Kompaktkamera er sammenlignbare teknisk kompliserte, og har i alle år hatt varig kvalitet. Selv de aller billigste kommer i metallinnfatning.

Endret av Burja
Lenke til kommentar

Tråden her begynner å bli litt drøy syns jeg. Hvor lang reklamasjonstid det er på mobil er milevis unna 5 ting man hater og 5 ting man elsker med iPhone.

Hvor lenge en telefon er ment å vare er egentlig totalt irrelevant i tillegg. Det er jo hvor lenge man i gjennomsnitt beholder en telefon som har noe å si. Og gjennomsnittet av hvor lenge man beholder en telefon er mye lavere enn telefonenes gjennomsnittelig levetid. Noe som skyldes den hurtige teknologiske utviklingen.

 

Det blir faktisk litt selvmotsigelser etterhvert her syns jeg. Så fort man sier noe om at iPhone er dårlig teknisk utrustet, så sies det at jammen den er jo helt ny, bare vent til det har kommet er par generasjoner til. Men når telefonen prises sånn som den gjør, er det absolutt ikke en telefon hvor man kjøper ny hver gang det kommer ny versjon.

Endret av cyclo
Lenke til kommentar

Jeg tror den langsliktige suksessen til iPhone ligger først, om de leverer en god billigversjon. Men mengden og kvaliteten på nedlastbart innhold blir det som skikkelig kan forsvare et iPhone kjøp. Aller best hvis de klarer å åpne telefonen for tredjeparts programmer. Det er første mobil med et fullverdig operativsystem, det gir mulighet for en helt ny generasjon mobil programvare.

 

Det er ryktet at Nintendo jobber med å utvikle spill spesifikt for iPhone. Hvis dette er sannt og der blir en suksess kan flere produsenter hive seg på, og plutselig har Apple en helt ny spillplattform mellom hendene. Multi-Touch kan åpne opp for helt nye spillmuligheter. En N-Gage folk vil ha!

 

Men en ting som, i hvert fall jeg ikke ser den store bruken i er iPod funksjonen. De 4-8 gig me interntminne kommer for det meste til å forsvinne til Family Guy på min. 8 gig med musikk er mye, men fortsatt begrenset. Jeg gidder ikke prøve å gjette hva slags musikk jeg kommer til å få lyst å hørre på, jeg vil hørre det jeg vil, når jeg vil, derav min 80 gig iPod som jeg tror jeg aldri kommer til å fylle opp. Jeg håper på tett integrasjon mellom fremtidige iPoder, og iPhone.

 

Hvis de lanserer nestegenerasjons iPoder med trådløs teknologi, kunne iPhone synket med dem for å få spillt av innholdet. Slikt kan du fortsette å bruke iPhones UI, du kan bruke høreklokkene til iPhone med mic for å svare på telefonanrop, eller se video som ligger på iPoden på større skjerm. iPoden kan da også legges mindre lett tilgjengelig, f.eks. i en ryggsekk eller bæreveske. Slikt blir størrelsen på iPod også mindre kritiskt. 80 gig er bra, men Nano er sweet.

 

Leopard skal kommer med veldig godt nettverkssøk. AppleTV og Airport er også trådløs. Det skulle være fint mulig å lage en spinnoff av dette til iPhone.

Endret av Burja
Lenke til kommentar

Burja:

 

«Aller best hvis de klarer å åpne telefonen for tredjeparts programmer.»

 

kanskje du burde lage ein liten vri å meine at tredieparts programmer er ein mangel og ikkje noko som er tillegg, sidan dei fleste telefonar har det.

 

«Det er første mobil med et fullverdig operativsystem,»

 

har ikkje du høyrt om symbian og windows, linux er også rett rundt hjørnet.

 

«det gir mulighet for en helt ny generasjon mobil programvare.»

 

og det seier du når den er «lukka» og manglar støytte for tredieparts programmer LOL

 

«Det er ryktet at Nintendo jobber med å utvikle spill spesifikt for iPhone.»

 

det finst mange java spel for «alle» telefonar i dag.

 

«Hvis dette er sannt og der blir en suksess kan flere produsenter hive seg på, og plutselig har Apple en helt ny spillplattform mellom hendene.»

 

eg er ein slags nintendo-fan, men kjem garantert ikkje til å kjøpe ein dyr iPhone for å spele på den. Folk vil vel heller kjøpe nintendo ds, eller psp.

 

«Multi-Touch kan åpne opp for helt nye spillmuligheter.»

 

ja du får prøve slike spel på nintendo ds.

 

«En N-Gage folk vil ha!»

 

manglar knappar, og eg vil ha knappar viss vi skal kunne spele.

 

«derav min 80 gig iPod som jeg tror jeg aldri kommer til å fylle opp. Jeg håper på tett integrasjon mellom fremtidige iPoder, og iPhone.»

 

Var det ikkje meininga at du skulle ha iPod og telefon i same enhet?

 

Så fortsett han å fantasere:

«Hvis de lanserer nestegenerasjons iPoder med trådløs teknologi, kunne iPhone synket med dem for å få spillt av innholdet. Slikt kan du fortsette å bruke iPhones UI, du kan bruke høreklokkene til iPhone med mic for å svare på telefonanrop, eller se video som ligger på iPoden på større skjerm. iPoden kan da også legges mindre lett tilgjengelig, f.eks. i en ryggsekk eller bæreveske. Slikt blir størrelsen på iPod også mindre kritiskt. 80 gig er bra, men Nano er sweet.»

 

Er ikkje dette tungvindt? så må du kjøpe deg nok ein iPod.

 

Så må han skryte Apple opp i skyene igjen:

«Leopard skal kommer med veldig godt nettverkssøk. AppleTV og Airport er også trådløs. Det skulle være fint mulig å lage en spinnoff av dette til iPhone.»

 

Apple fansen seier mykje rart. God betring.

Lenke til kommentar

Jeg står på mitt

 

Symbian, Windows mobile osv er ikke fullverdige operativsystemer. De er nedstrippete, skalerte, begrensete OS. Mange av agrumentene mine har jeg hentet rett fra denne artikkelen. Jeg ser Walt som en som har greie.

 

Ja det finnes javaspill. Noen som bruker dem jevnt? Og som vil anbefale installasjon og bruk av dem til den vanlige mann på gata?

Mobiler har ikke blitt spillt på i stor skala siden Snake dagene, for snart 10 år siden.

 

Og en må få lov å drømme.

Lenke til kommentar
Et OS er fullverdig når det kan sammenlignes med et som kjører på en PC.

8924518[/snapback]

 

Hvordan kan du kalle operativsystemet på iPhone for fullverdig når du er begrenset til å bruke de preinstallerte programmene, og ikke engang har tilgang på et shell? :) Operativsystemet på iPhone er like nedstrippet som andre mobil-OS, noe annet er bare markedsførings-mambojambo.

Lenke til kommentar
Et OS er fullverdig når det kan sammenlignes med et som kjører på en PC.

8924518[/snapback]

 

Hvordan kan du kalle operativsystemet på iPhone for fullverdig når du er begrenset til å bruke de preinstallerte programmene, og ikke engang har tilgang på et shell? :) Operativsystemet på iPhone er like nedstrippet som andre mobil-OS, noe annet er bare markedsførings-mambojambo.

8924594[/snapback]

 

OSer er sperret for tredjeparts programmer ja, forreløpig.

Men Apple har sakt de kommer med rullende oppdateringer og tilleggsprogrammer.

 

Og hvordan kan DU vite at OSX på iPhone er like nedstrippet som andre mobil OS.

All informasjon tyder på det motsatte, både fra Apple og nøytrale kilder.

Lenke til kommentar
Et OS er fullverdig når det kan sammenlignes med et som kjører på en PC.

8924518[/snapback]

Sorry mac, men det er en helt på trynet påstand. Vil du si at os som kjører på diverse bokser på et fly ikke er fullverdig, for det ikke kan sammenlignes med det som kjøres på en pc?

Og Mac OS X kjører jo ikke på PC (ix86), det kjører på mac. Er ikke det fullverdig?

 

Et mobil OS vil aldri i følge din definisjon kunne være fullverdig. For en mobil kommer alltid til å ha dårligere hardware enn en PC, og dermed kjøre et mer begrenset OS enn en PC.

 

Dette var jammen dagens dårligste påstand.

 

 

 

Til slutt: Et OS er ikke synonymt med Brukergrensesnitt slik mange Mac og Windows fanboys tror. (Og sikkert mange andre for den saks skyld).

Et operativsystem (OS) er et grunnleggende program som kjører som en plattform på en datamaskin og som fordeler ressursene i datamaskinen til andre programmer. Med ressurser menes flere ting: Én type ressurs er tilgangen til eksterne enheter. For eksempel bør ikke to programmer forsøke å skrive ut en side på en skriver samtidig. Operativsystemet holder styr på dette. En annen type ressurs er interne ting som minne og prosessorer. Dette er svært grunnleggende ting som operativsystemet også holder styr på.

Windows og Mac OS X, Symbian, Windows Mobile, består i utgangspunktet av tre ting:

-OS

-Grafisk grensesnitt

-En haug applikasjonsprogramvare

 

Det har blitt svart vanlig å kalle alle tre tingene til sammen for et OS, men følger man slavisk definisjoner er det feil.

 

Det å kalle Symbian, etc. som ikke fullverdige OS, blir da omtrent som å si at en T-ford ikke er en fullverdig bil, da den ikke har setevarmer?

Endret av cyclo
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...