Gå til innhold

Lov å ta bilde på t-bane stasjon?


Anbefalte innlegg

Som tittelen sier, er det tillatt å ta bilde på en t-bane stasjon? Jeg vurderer å ta et bilde av et imøtekommende tog i fart til bruk på en hjemmeside, og da er det fint å vite om det i det hele tatt er tillatt med tanke på at folk er veldig redde for terror og slikt og et kamera kan brukes til planlegging av angrep osv...

 

Jeg husker spesielt da jeg var i New York, var det strengt forbudt å ta bilder på t-banen, men kanskje det bare var fordi amerikanerne tross alt er i krig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Som tittelen sier, er det tillatt å ta bilde på en t-bane stasjon? Jeg vurderer å ta et bilde av et imøtekommende tog i fart til bruk på en hjemmeside, og da er det fint å vite om det i det hele tatt er tillatt med tanke på at folk er veldig redde for terror og slikt og et kamera kan brukes til planlegging av angrep osv...

 

Jeg husker spesielt da jeg var i New York, var det strengt forbudt å ta bilder på t-banen, men kanskje det bare var fordi amerikanerne tross alt er i krig.

8843207[/snapback]

 

Er jo bare å høre med nærmeste t-banestasjon det. Burde ikke være noe stort problem. New York er nok litt værre enn Grorud for å si det sånn..

Lenke til kommentar
Som tittelen sier, er det tillatt å ta bilde på en t-bane stasjon? Jeg vurderer å ta et bilde av et imøtekommende tog i fart til bruk på en hjemmeside, og da er det fint å vite om det i det hele tatt er tillatt med tanke på at folk er veldig redde for terror og slikt og et kamera kan brukes til planlegging av angrep osv...

 

Jeg husker spesielt da jeg var i New York, var det strengt forbudt å ta bilder på t-banen, men kanskje det bare var fordi amerikanerne tross alt er i krig.

8843207[/snapback]

 

Er jo bare å høre med nærmeste t-banestasjon det. Burde ikke være noe stort problem. New York er nok litt værre enn Grorud for å si det sånn..

8843290[/snapback]

 

Jeg tenkte nå først og fremst på en stasjon i Oslo, med tanke på at bildet vil bli best hvis det er tatt innendørs.

Lenke til kommentar

Du skal ikke holde på lenge før vekterne kommer; har selv fått kjeft og måttet pakke sammen ved to ulike tilfeller (på henholdsvis Nydalen og Stortinget).

 

Men det spørs jo hvor lenge man holder på da; tar man opp kameraet, fyrer av noen bilder i løpet av 10 min og så drar videre så er det neppe noe problem. Skal man jobbe litt med lange eksponeringer/stativ osv. så er det jo også lettere å bli lagt merke til.

 

Og ja: Inne på T-baneområdet er det vel strengt tatt Oslo Sporveier sin eiendom som de har råderett over akkurat som du kan nekte folk å begynne å fotografere i hagen din.

Lenke til kommentar
Og ja: Inne på T-baneområdet er det vel strengt tatt Oslo Sporveier sin eiendom som de har råderett over akkurat som du kan nekte folk å begynne å fotografere i hagen din.

8849051[/snapback]

 

Selv om det er deres område så er det offentlig område. På offentlig område kan du ta så mange bilder du vil. Du kan gå opp til personer og ta bilder av dem uten å be om tillatelse. Det er lov, men du vil nok få noen skråblikk om du gjør det.

 

Det er viktig å skille mellom selve fotograferingen, og en eventuell offentliggjøring av fotografiet. Offentliggjøring har strengere regler enn selve fotograferingen. Det er svært få situasjoner der det å ta bilder er forbudt. Her og nå kommer jeg bare på under rettssaker, og på vei til og fra retten, og mot militært område.

 

Dere skal bare utfordre vektere om de prøver seg. Ofte har de et kun et kort kurs før de får utlevert uniformen og svært mange prøver å utøve myndighet de ikke har. Vektere har ikke politimyndighet, selv om mange av dem later til å tro det. Selvsagt kommer man langt med alminnelig høflighet, og om man forklarer situasjonen så bør de ikke være noe problem. Om de likevel ønsker å bråke må du be dem om å dokumentere forbudet mot å ta bilder på plassen du er på.

Lenke til kommentar
Dere skal bare utfordre vektere om de prøver seg.

8869836[/snapback]

Det er ikke vekterne 'som prøver seg' skjønner du; begge gangene jeg ble kontaktet av vektere hadde de blitt oppringt fra T-banens stillverk som i det ene tilfellet hadde fått klager fra et par av førerne, og i det andre tilfellet observert meg selv på overvåkingskameraene.

 

Jeg synes det er alminnelig høflighet å rette seg etter eierne av et hvilket som helst område hvis disse ikke ønsker at det skal taes bilder der. Det være seg i en butikk, på T-banen eller på en byggeplass.

 

Og å krangle med eventuelle vektere - som bare gjør som de har blitt fortalt 'ovenfra' - bare fordi man 'har retten på sin side' synes jeg rett og slett er dårlig gjort.

Endret av TheCooler
Lenke til kommentar

Jeg mente selvsagt ikke at man skulle oppsøke slike situasjoner for å krangle med vektere. Men om vekterne prøver å begrense din rett til å drive med hobbyen din, uten å ha noe annet enn en instruks å vise til, ja da mener jeg at man skal utfordre dem på dette. Selv om de har en instruks på at de skal vise bort fotografer, så krever det faktisk hjemmel i lov å innskrenke dine, og mine, rettigheter på den måten.

 

Lov om forsvarshemmeligheter innskrenker retten til å ta bilder på forsvarets områder. http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?d...ml&emne=foto*&&

Lenke til kommentar

Det er dårlige kår for klassisk reportasjefotografi av Magnum-skolen for tiden. Det er en fryktelig trist utvikling, i og med at det er min favorittgenre innenfor fotografikunst.

Vi får krysse fingrene og be til høyere makter om at vi ikke er i ferd med å se starten på slutten for gatefotografiet slik vi kjenner det.

Henry Cartier-Bresson roterer nok som en wankelmotor i sin grav nå. Siden C-P var en venstreradikaler, så kan jo magnumstilen bli en ny type sivil ulydighet for fremtidens frihetlige sosialister og autonome radikalere :ph34r:

 

Edit: Omformulerte et par formuleringer, men ikke radikalt :whistle:

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Dette spørsmålet gir svar som har grunnlag i åndverksloven. En t-banestasjon er en offentlig plass, selv om den har en eier. Alt har jo en eier, enten det er staten, eller Oslo Sporveier. Jeg har tatt bilder flere steder, og ikke blitt jagd bort.

 

Men det er viktig å respektere eiernes regler og interesser. Hvis de kommer bort til deg å sier at du ikke får lov, så ikke gjør det. Ikke provoser frem noe som helst for disse pappsoldatene. Personlig ser jeg ingenting galt med å ta bilder der du selv ferdes fritt og lovlig, dermed også t-banestasjon, togstasjon, for ikke å glemme inne på t-banen/toget.

 

Det du skal passe på er hva du tar bilde av. Tar du bilde med personer på så gjelder det forskjellige bestemmelser:

§ 45c. Fotografi som avbilder en person kan ikke gjengis eller vises offentlig uten samtykke av den avbildede, unntatt når

a) avbildningen har aktuell og allmenn interesse,

b) avbildningen av personen er mindre viktig enn hovedinnholdet i bildet,

c) bildet gjengir forsamlinger, folketog i friluft eller forhold eller hendelser som har allmenn interesse,

d) eksemplar av avbildningen på vanlig måte vises som reklame for fotografens virksomhet og den avbildede ikke nedlegger forbud, eller

e) bildet brukes som omhandlet i § 23 tredje ledd eller § 27 andre ledd.

Vernet gjelder i den avbildedes levetid og 15 år etter utløpet av hans dødsår.

 

Men det du kan argumentere med vekterne for er hva forskjellen er å ta et digitalt bilde og et mentalt bilde av stasjonen.

 

Ellers anbefaler jeg folk til å lese boka Free Culture av Lawrence Lessig, som tar seg for dette med opphavsrett i det offentlig rom:

Gratis PDF: http://www.free-culture.cc/freecontent/

Gratis lydbok: http://www.free-culture.cc/

Endret av ronny-andre
Lenke til kommentar
Det du skal passe på er hva du tar bilde av. Tar du bilde med personer på så gjelder det forskjellige bestemmelser:
§ 45c. Fotografi som avbilder en person kan ikke gjengis eller vises offentlig uten samtykke av den avbildede, unntatt når

a) avbildningen har aktuell og allmenn interesse,

b) avbildningen av personen er mindre viktig enn hovedinnholdet i bildet,

c) bildet gjengir forsamlinger, folketog i friluft eller forhold eller hendelser som har allmenn interesse,

d) eksemplar av avbildningen på vanlig måte vises som reklame for fotografens virksomhet og den avbildede ikke nedlegger forbud, eller

e) bildet brukes som omhandlet i § 23 tredje ledd eller § 27 andre ledd.

Vernet gjelder i den avbildedes levetid og 15 år etter utløpet av hans dødsår.

8953755[/snapback]

 

Det du bommer på her er akkurat det som _ART_ påpeker tidligere: Du kan ta bilder av nær sagt hva og hvem du vil, så lenge fotograferingen ikke bryter andre lover, som f.eks. om militære hemmeligheter eller privatlivets fred. Det du siterer her er regler som omhandler offentliggjøring av bildene, noe som er mye mer begrenset.

 

Det som forresten er ganske interessant er at man har utvidet rett til publisering på hjemmesider, utstillinger og butikkvinduer, f.eks, dersom dette er å regne som reklame for sin egen virksomhet som fotograf.

Lenke til kommentar

Folk kan nekte å la seg avbilde, men utover det tror jeg det skulle gå helt greit. Ber vekterene deg stoppe, så gjør det..

Anbefaler Carl Berners Plass T. Den har blitt stilig i det siste (og tror ikke den er så strengt bevoktet.. Vekterne henger stort sett på strekningen Majorstuen-Tøyen, og ikke utenfor hovedlinjen..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...