Gå til innhold

Komplett sender PS5 direkte i originalembalasjen

Anbefalte innlegg

Skrevet
WiiBoy skrev (8 minutter siden):

Du kjøper i like stor grad emballasjen Komplett ville brukt til å pakke inn emballasjen som Sony brukte til å pakke inn PS5en med. Hva med de som er opptatt av den? Skal posten pakke inn emballasjen som komplett pakker inn emballasjen som Sony pakker inn PS5 med? og hva med de som er opptatt av emballasjen til Posten? Enda en runde med innpakkning? 

Nei, dette er tull. Er du opptatt av emballasjen, så må du handle i fysisk butikk og bære den skånsomt ut i bilen selv.

Dette er en ganske useriøs sammenligning. Det er ingen som forventer uendelige lag med emballasje, men det er rimelig å forvente at originalemballasjen til et premiumprodukt ikke blir brukt som yttereske i posten. Poenget er ikke at alt skal pakkes inn til det absurde, men at varen skal behandles på en måte som tar hensyn til både beskyttelse og opplevelse.

Når man kjøper en PS5, kjøper man ikke bare elektronikken, men hele produktet slik produsenten har levert det, inkludert esken.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke en Rolex du har kjøpt. Selvsagt synd at esken er delvis ødelagt, men tvilsomt om du har noe å kreve ovenfor selger. Jeg tenker du kjøper først og fremst produktet, ikke innpakningen. 

• Liker 3
Skrevet
kremt skrev (54 minutter siden):

Det er ikke en Rolex du har kjøpt. Selvsagt synd at esken er delvis ødelagt, men tvilsomt om du har noe å kreve ovenfor selger. Jeg tenker du kjøper først og fremst produktet, ikke innpakningen. 

Nei, selvsagt ikke. Jeg vet også at jeg ikke kan kreve erstatning.

Poenget mitt er at mange er opptatt av originalemballasje for elektronikk- og gamingartikler, og det slår meg som merkelig at en aktør som så tydeleg retter seg mot gamere, ikke har forståelse for dette.

Med å koste på en enkel pappeske så oppnår de både mer fornøyde kunder og minsker sjansen for tyveri og skade. 

Skrevet
sedsberg skrev (1 time siden):

PS5 premiumprodukt??? Det er samlebåndselektronikk!

Alt er relativt. Porscher lages også på samlebånd. 

• Liker 1
Skrevet
oleto skrev (1 time siden):

det er rimelig å forvente at originalemballasjen til et premiumprodukt ikke blir brukt som yttereske i posten

Kun om produsenten selv forventer at det skal være en eske utenpå, og da hadde vel produsenten selv brukt en slik eske når dem sendte produktet til selgeren?

• Liker 3
Skrevet
1 hour ago, oleto said:

Når man kjøper en PS5, kjøper man ikke bare elektronikken, men hele produktet slik produsenten har levert det, inkludert esken.

Jo, det gjør du. Dersom du bestiller en ps5 og den kommer levert i en grå pappeske så er det 100% innenfor. Dersom Komplett kommer og leverer den i en bærepose, så er det 100% innenfor så lenge den er fraktet forsvarlig.

Emballasjen er der for at produktet skal kunne fraktes forsvarlig på en enkel måte. Emballasjen dekoreres av rent markedsføring hensyn.

• Liker 4
Skrevet
Iki skrev (8 minutter siden):

Kun om produsenten selv forventer at det skal være en eske utenpå, og da hadde vel produsenten selv brukt en slik eske når dem sendte produktet til selgeren?

Jeg regner med at de kommer i større forpakninger fra produsent. Produsenten er vel også sannsynligvis interessert i at forbruker får en best mulig opplevelse skulle jeg tro.

Jeg skjønner at dette ikke er viktig for deg, men du må vel klare å anerkjenne at det er det for mange andre. Ikke minst har skadet emballasje en direkte innvirkning på annenhåndsverdien, så å være opptatt av dette er jo også bare sunn økonomisk fornuft.

Skrevet

Om man kjøper en PS5 som gave er det jo litt kjedelig å pakke opp en orginaleske full av bulker og merker..

Forstår veldig godt de som reagerer.

Skrevet (endret)

En Game Boy DMG var også et samlebåndsprodukt da den kom ut, men i dag er en pen eske verdt langt mer enn selve konsollen. Det samme med spill. Grunnen er at originalemballasjen sjelden overlever i like stor grad som selve produktet.

Derfor er det verdt å ta vare på originalemballasjen.

Samlere bryr seg om slikt, selv om mange bare river esken i stykker og fyrer i ovnen med den med det samme man har pakket ut. (Det er også grunnen til at en komplett/mint retrospillpakke er verdt langt mer enn kassetten/konsollen).

Skal man f.eks. samle på alle konsoller, er det ikke kult å ha en bulkete eske med pakkelapp på utstillingshylla.

Endret av Fibonacci
Skrevet
28 minutes ago, oleto said:

vet også at jeg ikke kan kreve erstatning.

Åpnet du esken og startet å bruke PS-en? Ellers kunne du jo returnert på angrerett og kjøpt den i fysisk butikk

Skrevet
oleto skrev (10 minutter siden):

Jeg skjønner at dette ikke er viktig for deg, men du må vel klare å anerkjenne at det er det for mange andre. Ikke minst har skadet emballasje en direkte innvirkning på annenhåndsverdien, så å være opptatt av dette er jo også bare sunn økonomisk fornuft.

Det er en vanlig PlayStation.

Om det i det minste var snakk om en spesialutgave så kanskje.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Iki skrev (6 minutter siden):

Det er en vanlig PlayStation.

Om det i det minste var snakk om en spesialutgave så kanskje.

Om 30-40 år, er en mint PS5 i originalemballasje verdt mye mer enn i dag.

Skrevet
26 minutes ago, Fibonacci said:

Game Boy DMG var også et samlebåndsprodukt

Mest verdt er vel Nintendo Playstation.

Men dette blir uansett likt søkte sammenligninger. Ferrari F50 er samlerobjekt mens tesla mod s overhodet ikke er det. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Ikke  nei. Original PlayStation var heller ikke et samlerobjekt da den kom ut. Den var et samlebåndsprodukt.

Edit: ser nå du skrev Nintendo PlayStation. Ja, den er jo i høyeste grad et samlerobjekt, og har alltid vært det. Siden den var en protoype.

Poenget er at alt blir samlerobjekter når det går lang nok tid. En bærepose fra 1980-tallet er svært sjelden i dag, selv om det sannsynligvis ble produsert mange titalls millioner av den. For alle kastet de etter bruk.

Endret av Fibonacci
Skrevet
Fibonacci skrev (40 minutter siden):

Om 30-40 år, er en mint PS5 i originalemballasje verdt mye mer enn i dag.

Mulig. Men det er ikke en mint ps5 om brukeren har pakket den ut for å bruke den.

Skrevet

Sjølv om at det ikkje er noko som er hemmeleg, så synes eg det er litt ugunstig at det skal være så tydeleg kva som kjem i posten. Særleg med omsyn til faren for tjuveri i løpet av postgangen, spesielt om pakken blir levert i postkassa.

Skrevet

Emballasje er først og fremst en transportbeskyttelse. Jeg forstår ikke fetisjen for plettfri papp med trykk.

Men jeg tenker litt på risikoen for skader på produktet (PS5) ved å ikke ha noen tilleggsbeskyttelse når det sendes via posten eller verre: postnord. En vakuumert og forseglet plastpose hadde gjort mye. Både mot riper, dråper fra regn og for å sette klistreetiketten på.

Fra produsentens side så skjønner jeg godt valget av palle som er surret inn i plastfolie. Det er egnet for den type transport til butikk. Men enkeltpakker som ruller rundt på transportbånd i postens pakkesenter bør ha bedre beskyttelse, som f.eks plast.

@sedsberg Harddisker bør håndteres og pakkes av folk som vet hva de driver med. Enten det eller så bør hver harddisk komme fra fabrikken med emballasje på størrelse med en kabinkoffert spesielt designet for å kompensere for røff behandling.

Skrevet

Tipper at komplett tar en kalkulert risiko. Har bestilt mange konsoller fra dem, og ps5 har lenge blitt sendt direkte i originalinnpakning uten ekstra eske, mens Switch så godt som alltid sendes i en ekstra pappeske. Om det er fordi ps5 sin emballasje regnes som mer solid og "trygg" eller om det er fordi at passende pappesker til ps5 er knotete eller dyrere, vet jeg ikke. Det er nok av folk som selger tomme ps5-esker, så at mange kaster originalesken pga plassmangel er nok tydelig.

Kan ikke huske at elkjøp har sendt uten pappeske, så ville enten bestilt derfra (de har også gratis frakt og prismatcher vel komplett), evt har jo power også gratis levering, evt må man som nevnt tidligere, kjøpe i butikk.

Skrevet

Overrasket over at det ikke er mer unison enighet om at dette er litt ugreit.

Neonex skrev (5 timer siden):

Om det er fordi ps5 sin emballasje regnes som mer solid og "trygg" eller om det er fordi at passende pappesker til ps5 er knotete eller dyrere, vet jeg ikke. Det er nok av folk som selger tomme ps5-esker, så at mange kaster originalesken pga plassmangel er nok tydelig.

Det er heller regelen enn unntaket at det er en del luft i eskene jeg får fra Komplett. Nå har jeg to pakker på vei, får se hva de finner på denne gangen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...