Gå til innhold

Centrino-konkurrent fra AMD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Supert, mer konkurranse på det bærbare markedet er topp! Men er det prosessoren som er den store strømslukeren?

8637415[/snapback]

Prosessoren gir et betydelig bidrag ja. Harddisk gir også et betydelig bidrag og da gir nok AMDs "HyperFlash" en forbedring av batteritid. Ellers så er nok skjerm det største batterisluket, og blir dermed en større prosentmessig del av batteriforbruket når de andre delene forbedres. Det betyr også at når OLED-skjermer og LCD med LED bakbelysning kommer så bil man kunne se en større prosentvis økning av batteritid enn det vi gjør i dag.

Lenke til kommentar

AMD har til nå hatt brikkesett for bærbare med alt for høyt effektforbruk, så jeg håper at dette blir bedre.

 

Men uansett er vel dette snakk om cpuer som kommer om et år. AMD har vel sagt at nye Turion skal alt komme snart, og disse skal også ha lavere effektforbruk.

 

Overgang til "Displayport" på veikartet?

Lenke til kommentar
AMD har til nå hatt brikkesett for bærbare med alt for høyt effektforbruk, så jeg håper at dette blir bedre.

8638107[/snapback]

Trodde AMD sin arkitektur allerede var veldig bra med tanke på effektforbruk i og med at store deler av brikkesettet ligger i CPUen. Intels løsning er vel mye værre?

 

Noen som har noen tall på effektforbruk på brikkesett?

Lenke til kommentar
AMD har til nå hatt brikkesett for bærbare med alt for høyt effektforbruk, så jeg håper at dette blir bedre.

8638107[/snapback]

Trodde AMD sin arkitektur allerede var veldig bra med tanke på effektforbruk i og med at store deler av brikkesettet ligger i CPUen. Intels løsning er vel mye værre?

 

Noen som har noen tall på effektforbruk på brikkesett?

8640261[/snapback]

 

Jeg har hørt AMD sitt brikkesett ikke er så bra på det. Intel virker til å være de blant de beste på det, både til bærbar og desktop (selv om de langt ifra er bra på desktop, bare mindre dårlig)

 

AtW

Lenke til kommentar
"Griffin" blir egentlig AMDs første dedikerte bærbar-prosessor, siden dagens versjoner bare er en nedtonet versjon av dagens desktopprodukter med optimalisert energiprofil.

 

Det er vel ikke helt riktig? Hva med AMDs Geode prosessorfamilie? (http://www.amd.com/us-en/ConnectivitySolutions/ProductInformation/0,,50_2330_9863,00.html)

 

AMD Geode er en x86 prosessorer som yter ca. tilsvarende en VIA C7 prosessor. Geode bruker fra ca. 1w til 6w. (Mye brukt i Asia, både i tynne klienter og i mobilene enheter.)

 

Her er en ytelsestest av en AMD Geode prosessor på et mini-itx kort. http://www.epiacenter.com/modules.php?name...showpage&pid=88

Endret av reidar76
Lenke til kommentar
Jeg mente Simen1 hadde noen tall på hva northbridge/southbridge trekker av strøm på de forskjellige arkitekturene en gang i tiden.

8640829[/snapback]

Ja, jeg fant noen tall i en tabell på theinquirer, men det var kun brikkesett til stasjonære PCer. Jeg har ikke funnet noe til bærbare.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...