Gå til innhold

Hvordan organiserer dere bildene deres


Anbefalte innlegg

Hvordan organiserer dere bildene dere tar?

 

Foreløpig lager jeg en ny mappe med dato og evnt noe kort beskrivelse for mappa. Men enkelte av disse er jo bilder som er bedre enn andre, som jeg kanskje ville ha samlet sammen igjen?

Har dere egne mapper for portrett, dyr, landskap?

Lurer litt på hvordan jeg skal gjøre dette for å enkelt finne de igjen ved en senere anledning, ettersom det blir en hel del bilder etterhvert.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har en enkel katalog struktur. En katalog for hvert år; under de, en katalog for hver begivenhet. Noen ganger deler jeg opp "begivenheten" i nye underkataloge - særlig hvis det er mange bilder. Mer gjør jeg ikke på filnivå. I stedet bruker jeg Photoshop Elements for å organisere bildene. Der bruker jeg tags for å sortere bildene ut i fra forskjellige kriterier; f.eks. Safari, Kenya, OKtoberfest, Bryllup, osv. Det er også mulighet for å gi bildene 1-5 stjerner. I tillegg har har Elements muligheter for kolleksjoner - disse er fine når jeg ønsker å velge ut bilder til kalendre, fotbøker, webgallerier osv.

 

Funker for meg :D

 

Tom

Lenke til kommentar

Jeg sorterer først mapper etter år. Deretter måned. Og så mapper som er merket År/måned/dato.

Har lenge hatt planer om om å gå gjennom alle å tagge de etter hva det er av og hvor det er :dontgetit:

Men hører at noen sier at å tagge me forskjellige programmer kan føre til kluss å dill å dall. I tillegg blir jo jobben med å tagge alle bilder bare større og større...

 

Men synes ihvertfall systemet jeg har nå fungerer greit. Bruker å huske sånn noen lunde når et bilde ble tatt hvis jeg leter etter et. Og da tar det ikke så veldig lang tid å finne det frem.

 

Er forresten Canon camera window som lager dette systemet for meg. :)

Lenke til kommentar

Mapper med beskrivelse og dato, eller bare dato for tømming av minnebrikke hvis det er bilder fra forskjellige settinger. Skriver inn IPTC tekst for lettere å kunne søke etter bildene.

 

Bruker DPCat og/eller Fotostation Pro for å organisere og finne igjen bilder!

 

Finnsen

Lenke til kommentar
Hvordan organiserer dere bildene dere tar?

 

8568117[/snapback]

Anbefaler guiden til FastStone som kan lastes ned gratis her.

Der er det noen meget gode tips for hvordan man bør overføre og organisere bildene.

FastStone er et gratis og MEGET bra program til dette, og på norsk!!

Du har hotspots på alle 4 kantene i detaljbildet, som gir deg mye nyttig informasjon. Last ned og prøv!!

 

Til selve organiseringen bruker jeg PhotoShop Elements, som har en suveren tagging funksjon. Det er meget raskt og effektivt å merke store billedsamlinger, og gir meget bra søkemuligheter i etterkant.

Lenke til kommentar

Først en mappe for bilder på en raid 6 stasjon.

Derunder mappe for en mappe for RAW og en for behandlede/ferdige

Organiseringen under disse er lik, først på år, deretter på måned.

Jeg lar bare filene ligge under disse med filnavnet fra kameraet, men tagger de med event/beskrivelse i Adobe Photoshop Bridge, så jeg kan søke på de der.

Bruker også rating etter egne kriterier der, som landskap, macro, portrett o.l så det er mulig å søke etter flere kriterier.

 

På den måten kan jeg raskt browse de ferdigbehandlede filene, og kan utfra informasjonen der raskt vite hvor jeg også finner RAW-fila om jeg trenger den/ønsker å korrigere denne...

 

Mitt råd er ihvertfall å være grundig med organiseringen alt når man henter filene ut fra kameraet, det er langt tyngre å ta igjen 4000 bilder enn å bruke 5-10 min på den hver gang :-)

Lenke til kommentar

Mappenr, begivenhet og dato.

F.eks 100. Konfirmasjonen til Lasse 6. mai 2007

 

Andre mapper, slik som "kreativitet", "Bakgrunnsbilder" legger jeg ikke noe nr. foran, slik at disse havner på en egen linje i mappen.

 

Det eneste minuset er at de nyeste mappene havner nederst på grunn av at 1 kommer etter 2 osv..

Lenke til kommentar
Mappenr, begivenhet og dato.

F.eks 100. Konfirmasjonen til Lasse 6. mai 2007

 

Andre mapper, slik som "kreativitet", "Bakgrunnsbilder" legger jeg ikke noe nr. foran, slik at disse havner på en egen linje i mappen.

 

Det eneste minuset er at de nyeste mappene havner nederst på grunn av at 1 kommer etter 2 osv..

8575429[/snapback]

 

Et minus til - du må manuelt passe på nummereringen. Hva gjør du hvis du oppdager at du har glemt 107 eller har 2 stk. 112, når du er på 142 ?

 

Tom

Lenke til kommentar

For meg høres det ut som du trenger iView. Selv bruker jeg dette og det gir meg store muligheter til å raskt finne frem bilder etter personer som er med, dato, kamera, brennvidde, sted, begivenhet, og selvfølgelig en rating (gi 5 til alle bilder du liker best f.eks). Det er svært effektivt, og er lett å lage backup med.

 

Først bruker jeg Photo Mechanic til å legge inn bilder med. Den lager automatisk mapper med dato først. Bruker samme program til å forakste og ta vare på bilder fra minnekortet som er verdt å ta vare på.

 

Etter dette er gjort legges de inn i iView-katalogen. Her setter jeg inn informasjon som hvem som er mer på bildet, hvor det er og gir ratings og så videre. De bildene jeg vil etterbehandle åpner jeg i Photoshop eller DxO Optics Pro.

 

Det sparer masse tid. Jeg hater denne prosessen og dette er den raskeste måten jeg har funnet.

Lenke til kommentar

Trådstarter peker på et veldig godt poeng: Man vil gjerne ha bildene sine sortert etter FLERE kriterier samtidig!

Jeg legger alle mine bilder i mapper med navn etter måned (01-12) og de igjen i mapper med årstall. Men det hadde jo vært artig å kunne ha f.eks. blinkskuddene samlet. Eneste muligheten til å få det til idag er jo å kopiere de filene til en egen mappe. Sløsing med lagringsplass! Derfor gledet jeg meg til det nye filsystemet som skulle komme i Windows Vista: WinFS. Det kom dessverre ikke :dontgetit:

WinFS skulle ha mulighet for dynamiske mapper og filer. Det vil si at i tillegg til dine "fysiske" bildefiler og mappene de ligger i, kunne du opprette virtuelle mapper og filer. Du ville kunne dra utvalgte filer fra bildesamlingen din over i virtuelle mapper. Dette ville ikke ta noe ekstra plass, det er bare pekere til originalene i de fysiske mappene!

Slik kunne vi ha laget utallige "samlinger" med forskjellige tema: Blinkskudd, bursdager, bryllup osv. som ikke tok noe ekstra plass. Mens det hele tiden bare èn samling originaler i en datobasert mappestruktur i bakgrunnen :thumbup:

 

Jeg er fullt klar over at man kan lage snarveier i windows nå, men sett fra et bildevisningsprogram er og blir det bare en "snarvei-fil" og ikke en bildefil. Men en virtuell fil i WinFS skulle bli umulig å skille fra originalen, sett fra et pogram som bruker den.

 

Er det noen som vet om denne muligheten finnes i tredjeparts programvare?

Lenke til kommentar
Trådstarter peker på et veldig godt poeng: Man vil gjerne ha bildene sine sortert etter FLERE kriterier samtidig!

Jeg legger alle mine bilder i mapper med navn etter måned (01-12) og de igjen i mapper med årstall. Men det hadde jo vært artig å kunne ha f.eks. blinkskuddene samlet. Eneste muligheten til å få det til idag er jo å kopiere de filene til en egen mappe. Sløsing med lagringsplass! Derfor gledet jeg meg til det nye filsystemet som skulle komme i Windows Vista: WinFS. Det kom dessverre ikke  :dontgetit:

WinFS skulle ha mulighet for dynamiske mapper og filer. Det vil si at i tillegg til dine "fysiske" bildefiler og mappene de ligger i, kunne du opprette virtuelle mapper og filer. Du ville kunne dra utvalgte filer fra bildesamlingen din over i virtuelle mapper. Dette ville ikke ta noe ekstra plass, det er bare pekere til originalene i de fysiske mappene!

Slik kunne vi ha laget utallige "samlinger" med forskjellige tema: Blinkskudd, bursdager, bryllup osv. som ikke tok noe ekstra plass. Mens det hele tiden bare èn samling originaler i en datobasert mappestruktur i bakgrunnen  :thumbup:

 

Jeg er fullt klar over at man kan lage snarveier i windows nå, men sett fra et bildevisningsprogram er og blir det bare en "snarvei-fil" og ikke en bildefil. Men en virtuell fil i WinFS skulle bli umulig å skille fra originalen, sett fra et pogram som bruker den.

 

Er det noen som vet om denne muligheten finnes i tredjeparts programvare?

8596834[/snapback]

 

Du har akkurat beskrevet systemet som brukes av de forskjellige verktøyene som er forslått her. Istedet for å bruke OS/filsystem har disse programmene egne databaser som du legger inn så mange tags (etiketter) du vil. Last ned demoutgaver Photoshop Elements, ACDSee Pro e.l. og prøv ut.

 

Tom

Lenke til kommentar
Mappenr, begivenhet og dato.

F.eks 100. Konfirmasjonen til Lasse 6. mai 2007

 

Andre mapper, slik som "kreativitet", "Bakgrunnsbilder" legger jeg ikke noe nr. foran, slik at disse havner på en egen linje i mappen.

 

Det eneste minuset er at de nyeste mappene havner nederst på grunn av at 1 kommer etter 2 osv..

8575429[/snapback]

 

Et minus til - du må manuelt passe på nummereringen. Hva gjør du hvis du oppdager at du har glemt 107 eller har 2 stk. 112, når du er på 142 ?

 

Tom

8575951[/snapback]

 

En løsning på at 1 kommer sist er å legge flere 0, f.eks. 0001, 0002.....0123 etc.

Lenke til kommentar

Under mappen "Mine bilder" er bildene organisert etter filtype, deretter årstall, mnd og tilslutt en beskrivende navn.

 

Eks:

 

DNG

2006

01 Januar

02 Februar

Bymarka

 

Bruker Lightroom for tagging (keywords) og for samlinger av diverse bilder . Ved å bruke et dedikert program for katalogisering (Lightroom, Ivew Mediapro etc) trenger man ikke å kopiere bilder hvis en vil ha flere bilder i ulike mapper plassert i samme gruppe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...