Gå til innhold

Test: Nokia 6290


Anbefalte innlegg

Har det meste en trenger, men dere kan ikke forvente at den skal Wi-fi og Hsdpa når den koster rundt 2500 kr. Skjønner at dette er noe å sammeligne med, men en skal vel litt opp i prisklasse for at det er vanlig.

Likevel skjønner jeg ikke helt at ikke Nokia, (og andre produsenter forøvrig) lager 3.5 millimeters til lyd- utgang. Det hadde vært så mye enklere enn å begynne å plugge i en dings utpå som bruker plass og som kanskje også gir skurring..

Endret av kornelen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm.....i testens konklusjon får telefonen minus pga dårlig lysstyrke på skjermen, men i testen skriver Amobil at:

 

"Innerskjermen til 6290 er et knalleksempel på hvordan en mobilskjerm skal være. Med oppløsningen 240 x 320 punkter fordelt på 2,2 tommer er skjermen sylskarp, og det er en fryd å se på bilder og video."

 

En smule forvirrende? :hmm:

Endret av Bibben
Lenke til kommentar
Har det meste en trenger, men dere kan ikke forvente at den skal Wi-fi  og Hsdpa når den koster rundt 2500 kr.

8538392[/snapback]

 

Nei, helt riktig. Men nettopp derfor trekker disse manglene heller ikke mer ned enn de gjør. Telefonen ligger og stanger opp mot sekstallet.

 

Hmm.....i testens konklusjon får telefonen minus pga dårlig lysstyrke på skjermen, men i testen skriver Amobil at:

 

"Innerskjermen til 6290 er et knalleksempel på hvordan en mobilskjerm skal være. Med oppløsningen 240 x 320 punkter fordelt på 2,2 tommer er skjermen sylskarp, og det er en fryd å se på bilder og video."

 

8539095[/snapback]

 

Her har det sneket seg inn et kulepunkt fra en annen test. Er rettet på nå. Takk for tipset! :thumbup:

Lenke til kommentar
Unntaket her er at 6290 har fått tre egne menytaster på utsiden av telefonen

Det er fler unntak enn som så. 6290 er vel den første Series60-mobilen til nå som ikke har blyanttast.

 

6290 er akkurat for stor til at den ligger komfortabelt i bukselommen. Telefonen er i samme klasse som sværinger ala Nokia N93i og HTC S710.

Det kan dere da ikke mene. I samme klasse som N93i? N93i er vel hele 30% større.

 

6290s mål:

94 x 50 x 20.8 mm, 88 cc

 

Hvis dere synes den er så stor kan dere jo bruke argumentet fra en annen artikkel:

Rett nok er ikke Z310i særlig tynn, men så har da heller ikke Sony Ericsson for vane å lage slanke kamskjelltelefoner.

Rett nok er ikke 6290 sykelig liten, selv om den er en av de minste S60-telefonene til nå, men så har da heller ikke Nokia for vane å lage små S60-klamskjell. Da er det visst greit.

 

Hvilemodusen er en veldig praktisk funksjon, og legger til en ekstra snarveismeny øverst på skrivebordet, slik at du slipper å grave deg ned i menyen når du skal ha tak i en funksjon du bruker ofte.

Her vil en leser som ikke har hørt om aktiv hvilemodus tro at alt det innebærer er en ekstra snarveismeny.

 

En formulering på siden etter gir og nøyaktig samme inntrykk.

 

Menyene skal forøvrig ha pluss for å være svært oversiktlige og lett å forstå for nye brukere. Series 60 har ikke alltid vært slik, og det skinner tydelig gjennom at Nokia har lagt mye arbeid i å få menyene så brukervennlige som mulig.

Hva er det som er så annerledes med tanke på oversiktelighet og organisering her? Series 60 har alltid vært det mest brukervennlige grensesnittet, så lenge man tar seg noen minutter til å lære seg mulighetene.

 

Alle de praktiske løsningene gjør det til en lek å skrive meldinger, og 6290 er langt enklere og langt raskere enn selv andre Nokia-telefoner.

Nok en gang; Hva er bedre? Andre S60-telefoner er da helt raske når det gjelder sms-skriving, så hva er forbedret her?

 

6290 har en helt grei Java-ytelse, og yter det som trengs for å kunne kjøre de fleste standard-programmer.

Nok en gang gir dere inntrykk av at denne er middels på programstøtte. Folk må ha kunnskap om Symbian og Series 60 fra før for å skjønne at det er feil.

 

6290 har heller ikke Wi-Fi-støtte, noe som ville vært naturlig for en Nokia-telefon av denne typen.

Det hadde vært høyst unaturlig om denne hadde hatt wifi. Den hadde konkurrert med en rekke Nokia-modeller som de ikke ønsker den skal. Nokia er gode på slikt. Prøv å tenk dere litt om.

 

Ellers ser jeg ikke et eneste sted nevnt at det er første S60 på markedet med Feature Pack 1. Jeg ser heller ingenting om hva FP1 innebærer, da må jeg hit:

http://www.amobil.no/artikkel/symbianos/fo...fra_nokia/32605

 

Helt grei test. Føler det er mye å lese som gir lite utbytte. Karakter og konklusjon derimot stemmer ganske fint.

Lenke til kommentar

Artikkelen opplyser i avsnittet "Maskinvare" forskjellige data på batteriets standby-tid og høyttalere i faktarute, kontra i teksten.

 

Batteritiden er opplyst til hhv 360 og 260 timer, og høyttalerne hhv mono og stereo.

 

Har prøvd telefonen i butikk, og den var veldig kjapp. Hadde ikke kameralinsen sittet så utsatt til, tror jeg at jeg hadde kjøpt den. I stedet gikk jeg for en SE W850i.

Lenke til kommentar

Er det kanskje på tide å slutte å kritisere mengden internminne? Om det er 50 eller 100 MB internminne er da revnende likegyldig så lenge 2 GB micro-sd koster et par hundre kroner. Mangler telefonen minnekort-støtte, så kan jeg heller forstå at mengden internminne vektlegges.

 

Ikke misforstå, det er greit at mengden internminne oppgis, men det bør ikke tillegges noen særlig betydning lenger.

Endret av Ar`Kritz
Lenke til kommentar

Jeg ble forelsket i denne telefonen fra første blikk, og bestilte den to dager etter at den kom ut. Et par av mine punkter:

 

God skjerm, enormt bra faktisk, klare farger, høy oppløsning, bra lysstyrke, lysreguleringen funker som en drøm, og blir det mørkt nok skrur lyset i tastene seg på.

 

Man kan stille lysstyrke variabelt på ytterskjermen, lyset kan slåes helt av på denne.

 

Kameraet gir bra bilder, skarpe og lite pikselerte så lenge man ikke bruker den digitale zoomen. Jeg er usikker på hva man mener med autofokus, men dette kameraet fokuserer i hvertfall på alle bildene jeg har prøvd å ta... Irriterende når jeg prøvde å ta bilde på et insekt i vinduet, og kameraet fokuserte gjennom vinduet. Den fryktelige kameralyden er høy og irriterende, og jeg har enda ikke klart å skru den av. Filmingen gir helt greit bilde.

 

Høytalerne er helt syke. Beste mobiltelefonkameraet jeg har hørt noensinne. Utkonkurerer lett de aller fleste laptoper, slår de fleste billige høytalerne på klarhet også.

 

Lyden i headsettet som fulgte med var alt for lavt for bruk i rushtidstrafikk. Dessuten er det det dårligste headsettet jeg har brukt, helt verdiløst. Heldigvis koster adapter 40kr på clas ohlson, men det burde fulgt med.

 

Mini-usb er genialt, hadde de bare fått inn 3.5mm kontakt istedenfor 2.5mm til lyd hadde jeg blitt imponert.

 

Ang utsatt linse hadde jeg ikke bekymret meg for det, de fleste riper kommer på kanten opp til linsa.

 

Telefonen er godt beskyttet, og jeg lurer på om den ikke er vanntett også (har ikke tenkt til å prøve). Men smuss kommer ikke lett ned der det ikke skal være. Bra Nokia.

 

Videospilleren som følger med støtter ikke .avi eller wmv, eller mpg, bare mp4 , men med ekstraprogrammer funker det fett. Den sliter litt med store filer, så konverter filene til ca 10-12mb (3-4min) så går det fint.

 

Noen menyfunksjoner er litt klønete, og trenger unødvendige mange tastetrykk, istedenfor å legge file-browser under verktøy, så må man inn på instillinger->telefoninnstillinger->generell(eller liknende) og så file explorer.

 

Openoffice følger bare med som "lese" version, skal du endre eller lage nye dokumenter må du betale ekstra.

 

Lydutgangen gir fin lyd om man kobler til stereoannlegg eller gode høretelefoner, hadde bare det som følger med vært litt bedre så...

 

De kantene rundt skjermen og tastaturet som ser grå ut på bildet er egentlig krom-farget, veldig utsatt for riper og flekker. Skjermen er en fett-magnet. Store digge taster med god respons.

 

Restart av denne mobilen er ingenting man burde grue seg til. N70 bruker ca 1-2 minutter på å restarte. 6290 bruker ca 10 sekunder.

 

Musikkvideoer er morsomt å se på på denne mobilen

 

Dette er ting jeg synes burde vært med i artikkelen, og som jeg har merket etter noen ukers bruk.

 

EDIT: Dette ble nesten like langt som anmeldelsen selv :no::ph34r:

 

EDIT2: Om dere lurer på noe er det bare å spørre

Endret av micke090
Lenke til kommentar
Jeg ble forelsket i denne telefonen fra første blikk, og bestilte den to dager etter at den kom ut. Et par av mine punkter:

 

----Klippet -----

 

Dette er ting jeg synes burde vært med i artikkelen, og som jeg har merket etter noen ukers bruk.

 

EDIT: Dette ble nesten like langt som anmeldelsen selv  :no:  :ph34r:

8567746[/snapback]

 

 

At du legger ned såpass mye arbeid, er jo bare flott! Og det er alltid nyttig at en test blir supplert med brukererfaringer i forumet.

 

Så takk for en flott jobb du har gjort! :thumbup:

Lenke til kommentar

Takk CellularDude, bare si i fra om det er noe du lurer på.

 

En ekstra ting jeg glemte. Om du har mange programmer oppe så kan den begynne å slite litt pga for lite internminne. Jeg tror ikke den klarer å bruke eksternminne til systemet. Man får beskjed om å lukke litt programmer om det blir for mye.

 

EDIT: Det står at det er 3 taster på utsiden av telefonen, det er feil, det er nemlig 6 stykker. De tre på toppen, volum opp og ned, og en TOS knapp.

 

EDIT2: I denne mobilen sitter det en 400mhz cpu, i forhold til Nokia N70 og N73. Det er ikke helt samme prosessorserie, men det kan gi et lite hint om hvorfor denne telefonen er så rask.

Endret av micke090
Lenke til kommentar
EDIT2: I denne mobilen sitter det en 400mhz cpu, i forhold til Nokia N70 og N73. Det er ikke helt samme prosessorserie, men det kan gi et lite hint om hvorfor denne telefonen er så rask.

8573375[/snapback]

6290 har en ARM 11 single CPU som kjører på 369 mhz, det er kraftigere enn N70 og N73 sine ja. N93, N95 o.l. har derimot ARM 11 Dual CPU på 339 mhz. Hvilken av alternativene som er kraftigst eller raskest vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Har kjøpt meg 6290 som første Nokia på lenge (vært i SE leiren en god stund). Har heller ikke hatt Symbian før. Totalinntrykket er meget bra, men jeg har et par ting jeg ikke liker:

 

* Når noen ringer blinker skjermen på og av (ja, skjermen skrur seg helt av annehvert sekund). Meget irriterende ettersom man nesten ikke rekker å lese hva som står før skjermen slår seg av. Har sjekket andre symbiantelefoner og der ser det ut som om bare backlight'en skrur seg på og av. Mulig det er en bug? Er det slik hos andre med 6290?

 

* "Multimediaknappen" (den firkanten mellom grønn og rød tast) slutter å funke etter en stund. Eneste måte å få den igang igjen er en restart av telefonen. Veit ikke helt om det er en bug eller noe annet, men irriterende er det iallefall.

 

* Volum på alarmen. Jeg vekker iallefall hele huset, og finner ingen steder å sette volum på alarmen. Kan jo tilpasse en mp3 slik at den har lavere volum, men er jo litt teit å ikke kunne sette det.

 

* Dato i lydløs profil. Jeg bruker alltid lydløs profil. Dato er da skjult bak teksten "Lydløs". Meningsløst.

 

* Klipp og lim. Har ikke testet så mye, men på meg virker det som klipp og lim funksjonaliteten er *mye* dårligere enn det jeg kjenner fra tidligere SE telefoner jeg har hatt.

 

* Når fikk jeg SMS'en? Ikke så veldig viktig, men med så mye plass på skjermen burde det vel ikke være noe problem å putte inn tid og dato?

 

Totalt sett er jeg *meget* fornøyd, og mange av "manglene" er vel ikke Nokia sin skyld. Dog, alt jeg irriterer meg over er småting, som burde være en smal sak å fikse.

Lenke til kommentar
Vel, det er jo Nokia sin skyld, siden de tross alt har utviklet operativsystemet selv ...

8579511[/snapback]

Grensesnittet ja, altså S60. Det er langt i fra bare Nokia som står for Symbian.

 

* Klipp og lim. Har ikke testet så mye, men på meg virker det som klipp og lim funksjonaliteten er *mye* dårligere enn det jeg kjenner fra tidligere SE telefoner jeg har hatt.

Hvordan er klipp og lim systemet på 6290, og hva er bedre fra dine tidligere SE telefoner?

 

6290 er den første av mange Series 60 telefoner som kommer uten blyant-knappen.

Lenke til kommentar
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Vel, det er jo Nokia sin skyld, siden de tross alt har utviklet operativsystemet selv ...

8579511[/snapback]

Grensesnittet ja, altså S60. Det er langt i fra bare Nokia som står for Symbian.

8579715[/snapback]

 

Er klar over hva Symbian er og hva S60 er, men S60 er jo utviklet og designet av Nokia, så slike bugs som snupi nevner er noe Nokia på ta på sin egen kappe, eller hur?

Lenke til kommentar
* Klipp og lim. Har ikke testet så mye, men på meg virker det som klipp og lim funksjonaliteten er *mye* dårligere enn det jeg kjenner fra tidligere SE telefoner jeg har hatt.

Hvordan er klipp og lim systemet på 6290, og hva er bedre fra dine tidligere SE telefoner?

 

6290 er den første av mange Series 60 telefoner som kommer uten blyant-knappen.

8579715[/snapback]

 

Etter å ha fiklet litt nå fant jeg ut at klipp/kopier og lim faktisk funker ganske ok på 6290. Var bare at jeg ikke hadde fått helt med meg åssen det funka. Så det punktet trekker jeg tilbake :)

 

På 6290: "Redigeringsvalg -> kopier/klipp/lim inn" finnes på valg-menyen. Etter å ha valgt kopier/klipp må man starte markering, markere og så stoppe markering.

 

På SE: Mer eller mindre som på 6290, bortsett fra at den automatisk startet merking når man velger kopier/klipp.

Lenke til kommentar

Det at skjermen blinker av og på er vel for å tiltrekke seg oppmerksomhet. Jeg rekker helt fint å lese hva som står. Den skrur ikke skjermen av heller, men skrur av lyset. Multimedieknappen hadde jeg stress med i begynnelsen også, men det ble fikset med en system update av telefonen. Enig i det med datoen, men jeg trykker bare et skritt til siden, og så på knappen i midten, så kommer hele kalenderen opp. Alarmen er jeg helt klart enig i.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...