Gå til innhold

Prøver seg på forbrukerne


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har ikke R50- og R60-serien (med flere) vært rettet mot forbrukere lenge?

 

Govassa: Thinkpad har tradisjonelt hatt en stjerne i Linux-markedet grunnet god støtte for drivere og et stort utviklingsmiljø. Det blir spennende å se om de vil gjøre som Dell planlegger høylytt, å tilby valgfrihet mellom Windows og Linux på bærbare.

 

Redigert: HP har forresten bestemt seg for å kaste Linux-brukerne på havet så de blir nok svært uaktuelle.

Lenke til kommentar

Jeg har gode erfaringer med IBM/Lenovo i arbeidssituasjon. De er robuste og stabile men jeg syns dessverre de er litt for trauste og teknologisk føler jeg at de ikke henger med med tanke på grafikkytelse o.l. Dette utelukker dem for meg som trenger en laptop som jeg kan ta med meg rundt og spille på.. :) Litt det samme som HP som også satser på velprøvd teknologi og ikke eksperimenterer så mye og dermed ligger litt lavere i f.eks grafikkytelse enn fsc og Dell.

 

Men hvem vet? Kanskje de disker opp med en overraskelse? :)

 

:Edit Enig med deg Simon.. R50/60 har nok ofte blitt solgt som vanlige forbruker laptoper men er har ikke de vært veldig low-end da med integrert grafikk, 1024x768 og celeron m f.eks?

Endret av Carnifex
Lenke til kommentar

ja en ting er nå hvertfall sikkert., fikk jeg valget mellom spilling med fsc/dell, eller ikke spille med hp/lenovo, så er nå det hvertfall klinkende klart at det ikke blir spilling..

 

Finnes vel mandagsmodeller i alle leire, men det er vel sjeldent man har så mange mandager som "noen" har... :)

Lenke til kommentar
Govassa: Thinkpad har tradisjonelt hatt en stjerne i Linux-markedet grunnet god støtte for drivere og et stort utviklingsmiljø.

 

thinkwiki

 

Det blir spennende å se om de vil gjøre som Dell planlegger høylytt, å tilby valgfrihet mellom Windows og Linux på bærbare.

 

Det går an å få kjøpt en thinkpad med PC-DOS. Men dette er mer "spesialavtale" enn "allment" tilbud.

 

Men, hvorvidt Lenovo velger å levere en laptop med Linux er langt mindre interessant enn hvorvidt de velger å levere en laptop uten windows. Det første skrittet med en Linuxthinkpad vil være å bli kvitt den eksisterende installasjonen og rulle ut sin ydlingsdistribusjon. Like interessant er det om ikke-windows laptoper blir merkbart billigere enn windowslaptoper.

 

Redigert: HP har forresten bestemt seg for å kaste Linux-brukerne på havet så de blir nok svært uaktuelle.

8265211[/snapback]

 

Haha. Det er mulig den type tiltak fra produsentenes side aksepteres i USA, men jeg skulle likt å se HP gjøre dette i Norge. Hadde saken gått rettens vei, ville HP ha tapt til de grader.

Lenke til kommentar

Hva med å holde seg til emnet? Hvor Hanne er født, Norge eller en annen plass, er da irrelevant for emnet.

 

zotbar1234: PCer uten windows er kanskje mer interessant enn PC med Linux fordi de som vil fri fra Windows ofte vil velge selv. Men på den andre siden betyr ferdig installert Linux en god drift i driverproduksjonen til Gnu/Linux generelt på nye modeller.

Lenke til kommentar

Hm.. Hva er galt med Thinkpad i forbrukermarkedet da? Jeg har aldri tenkt over at de var ment for kun bedriftskunder. Men det er klart at handlenettsidene til Lenovo kan bli mye mer brukervennlige. Selv Dell, som er markedsleder på netshop-konseptet for datautstyr har mye å gå på før de er bra nok.

 

HP har forresten bestemt seg for å kaste Linux-brukerne på havet så de blir nok svært uaktuelle.

8265211[/snapback]

Herregud... snakk om å gå mot strømmen! Jeg teller timer og dager før HP føler seg tvunget til å beklage hendelsen.

Lenke til kommentar
Herregud... snakk om å gå mot strømmen! Jeg teller timer og dager før HP føler seg tvunget til å beklage hendelsen.

8268921[/snapback]

Hele saken dreier seg om en misforståelse mellom kunden og inderen på HP support. Det er ingen hardwaregarantier som ryker om man installerer Linux på en HP/Compaq. Uansett hvor i verden man er, så er disse garantibetingelsene de samme. Dessverre så gidder ikke skribenter å undersøke noe som helst før de legger ut det de skriver. Og det er jo selvfølgelig lettere å bare ta det for god fisk istedet for å undersøke fakta selv for leserne.

Lenke til kommentar

Bare til info, r50 og r60 har aldri vært ment som forbruker maskiner, men derimot elevPCer på skoler og til små bedrifter. Thinkpad generelt har aldri hatt hjemmebrukere i tankene(bortsett fra z60m som prøvde å tilfredsstille begge markeder på en gang)

 

Lenovo PCene som det her snakkes om er bedre på pris/ytelse, har bedre grafikk osv, men ikke samme kvalitet og levetid på modeller...

Lenke til kommentar
:Edit Enig med deg Simon.. R50/60 har nok ofte blitt solgt som vanlige forbruker laptoper men er har ikke de vært veldig low-end da med integrert grafikk, 1024x768 og celeron m f.eks?

8265225[/snapback]

Stemmer at mange av de modellene har vært low-end, med 1024x768 (XGA) og Celeron prosessor. Men ikke alle. Man fikk mange av de med Pentium M, og min R52 har «Centrino» 1,86GHz, ATi Mobility Radeon X300, SXGA+ (1400x1050) osv. Men den kostet vel omlag dobbelt så mye som en kjip R51 med Celeron/XGA-oppløsning... :p

Lenke til kommentar

Joda, men business dreier seg mye om politikk. Og hvis det truer ens gode navn og rykte (ref. Sonys rootkit- og batteriskandaler) kan nok HP bli tvunget til å beklage dette mer tydelig allikevel. Det avhenger av hvordan kundene reagerer i lengden. Mitt poeng er at HP går mot strømmen i den forstand at de ikke forstår at de må få Linux-brukere inn i varmen som kunder.

 

Here er forresten en mer direkte link:

http://enterprise.linux.com/article.pl?sid=07/03/30/199253

Lenke til kommentar
Joda, men business dreier seg mye om politikk. Og hvis det truer ens gode navn og rykte (ref. Sonys rootkit- og batteriskandaler) kan nok HP bli tvunget til å beklage dette mer tydelig allikevel. Det avhenger av hvordan kundene reagerer i lengden. Mitt poeng er at HP går mot strømmen i den forstand at de ikke forstår at de må få Linux-brukere inn i varmen som kunder.

8281196[/snapback]

http://www.hp.com/linux/

 

Det er lov å undersøke litt før man hevder at et firma ikke tar en større gruppe kunder inn i varmen.

Lenke til kommentar
Det er for bedrifter og ikke noe nytt. Vi snakker om fruen som kjøpte seg en laptop PRIVAT.

 

http://www.theinquirer.net/default.aspx?article=38540

8284619[/snapback]

Nok en gang, det er lov å lese. Dersom du faktisk tar deg bryet med å kikke litt på sidene, så finner du også en haug av notebooks, desktops og printere som er for hjemmebrukere.

 

Men, siden det ikke har noe med topic å gjøre, og tydeligvis heller ikke hjelper å komme fakta etter at et par journalister har skrevet noe annet, er ikke det her en diskusjon jeg gidder å fortsette med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...