Gå til innhold

Akam tester gamle leketøy


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Utviklingen har gått fort ja men jeg tror digitalfoto fortsatt er i barndommen, så vi skal nok ikke se bort ifra at om kanskje 10 år vil vi se tilbake på dagens tenknologi og tenke det samme som vi tenker nå om disse kameraene...

Endret av m3
Lenke til kommentar
Utviklingen har gått fort ja men jeg tror digitalfoto fortsatt er i barndommen, så vi skal nok ikke se bort ifra at om kanskje 10 år vil vi se tilbake på dagens tenknologi og tenke det samme som vi tenker nå om disse kameraene...

7574728[/snapback]

Lite trolig. Vi kan ikke få evig skarpe bilder! Og utviklingen av megapixler bør stoppe. Så, vis ser nok mer tilbake på hvor mye støy det var i bildene. Og et kamera som er i god stand, og 10år gammelt tar like gode bilder da enn når det var nytt.

Lenke til kommentar
Utviklingen har gått fort ja men jeg tror digitalfoto fortsatt er i barndommen, så vi skal nok ikke se bort ifra at om kanskje 10 år vil vi se tilbake på dagens tenknologi og tenke det samme som vi tenker nå om disse kameraene...

7574728[/snapback]

 

Kanskje vi om 10 år republiserer noen av årets tester, så vi kan kose oss, og le litt av dem i jula :D

 

God jul alle sammen.

 

Erik

Lenke til kommentar
post-35248-1167078032_thumb.jpgHei. Artig lesing. Men må si at det var noen kamera fra den tiden som virkelig hevdet seg. Tok lang tid før jeg så kamera som slo Olympus sin C-830L når det gjelder fargene i bildet. Kameraet er fra 1998. Må nesten ta vare på sitt første kamera og første mobil. Snart er det inn med 90 talls fester - DA er det inn på arenaen med tidsriktig utstyr. :D
Lenke til kommentar

Syns dere kunne kalt det "Nostalgi" enn lekekameraer. For det er slettes ikke leketøy dette (iallefall ikke på den tida). Har fortsatt et slikt agfa kamera liggende. Har dratt det fram et par ganger for å titte (Har jo Nikon D50 nå, litt annerledes) og må si jeg ikke helt føler for å kaste det. Men jeg vil heller ikke kalle det lekekamera. Er mer nostalgi for meg. Slik som med gamle 386 og 486.

Lenke til kommentar
Hvilket minnekort brukte disse kameraene?

7576357[/snapback]

 

Agfa ble levert med et 2MB smartmedia kort. Alle kortleserene våre støtter dette, men vi klarte likvel ikke å lese kortet i noen av leserne, så eneste måten å få ut bildene på var via seriekabelen (når vi fant en maskin med serieport). Heldigvis var det støtte for kameraet i operativsystemet.

 

HP C200 bruker vanlig Cf-kort, og et 8MB kort fulgte med. Den gangen var det stort nok til at det faktisk kunne brukes. Men vi satte inn et 1GB kort for å teste, og fungerte helt fint.

 

Erik

Lenke til kommentar

Jeg er enig i at dette ikke var leketøy.

 

Jeg kjøpte selv en Agfa CL30;

http://cgi.ebay.com/AGFA-CL30-DIGITAL-CAME...1QQcmdZViewItem

i -98/99. En kamerat av meg var i USA på den tiden, og kunne rapportere at den kostet ca. NOK 4.000 "over there". Jeg var imidlertidig heldigere, som fant det samme kameraet hos Lefdal for BARE kr 2.800.

 

Jeg kjøpte den av den enkle grunn, at den var den billigste av alle. Ellers kostet et digitaltkamera fra 10" og oppover, og kvaliteten på de var heller ikke å hoppe i taket for.

 

Minnekortene var de dyreste, og det er først nå at slikt er blitt virkelig billig. Skal ikke lenger tilbake enn april 2004, da betalte jeg kr 1.500 for et Sandisk Ultra II 512 mb.

Et så stort kort ville ha kostet en formue i 1998, om det var å få tak i.

Til sammenligning så får du et slikt kort i dag for kr 150.

 

Jeg har faktisk 2 bilder hengende her i stua, tatt med CL30 i A4 størrelse, og kvaliteten er grei. Ikke noe mer, men hadde jeg ikke hatt med meg det kameraet da, så hadde jeg aldri hatt de bildene.

 

Husker også en annen ting med det, og det er at det slukte strøm. Oppladbare batterier var heller ikke billige på den tiden, og de hadde heller ikke den kapasiteten vi har i dag.

 

LCD skjermen brukte man ikke, for det var et strømsluk! Så optisk søker var påkrevd.

 

Da jeg kjøpte mitt kamera, var det bare CF kort på markedet. Det fulgte et kort på hele 4 mb. Til sammenligning hadde den ordinære PC 64 mb RAM på den tiden.

CF kortene var dominerende på markedet helt til 2003, da Secure Digital (SD) kortene passerte CF kortene.

 

Om ikke noen hadde kjøpt disse kameraene, så hadde vi heller ikke hatt den utviklingen vi har hatt innen digitalfotografi.

Den største utviklingen vil skje innen vibrasjonsdemping, dynamikk, støybekjempelse og på optikk siden. Det hjelper ikke å utvikle bedre kameraer om ikke optikken følger med. Det lages for mye elendig optikk, og om ikke det bedrer seg, så nytter det ikke å lage bedre sensorer.

 

For min del, har jeg begynt å kjøpe gamle mekaniske kameraer, og har nå fått i hus både en Nikon FM2, og F2SB Photomic + masse annet snadder :innocent:

Jeg tror prisen på disse kvalitetskameraene vil stige betraktelig, bare se på mekaniske klokker.

Lenke til kommentar

Her har dere en test av Sony CyberShot D700 fra 1999. Steves-digicams har plassert den under digital DSLR men den er mer (ultra)zoom kamera - vel egentlig er det ikke mye ultra i den zoomen 28-140 mm eqvilant (5x) - sensoren hadde en oppløsning på hele 1,5 megapixler. Den kostet under 2000 dollar i USA den gang som tilsvarer 12000 kr (jeg tør ikke tenke på hvor mye den kostet i Norge).

http://www.steves-digicams.com/d700.html

Lenke til kommentar

Morsom test. Det setter ting litt i perspektiv. Bildekvaliteten er hakket høyere enn på min 3 år gamle mobiltelefon Sony Ericsson T610, men langt i fra mange av dagens mobiltelefoner.

 

Jeg lurer på hvordan utviklingen vil være de neste 7 årene. Neppe noe i nærheten av det de foregående 7 årene har gitt oss, men noen forbedringer her og der må vi nok vente oss.

 

Personlig håper jeg på bedre optikk, bedre batteritid, mer brukervennlighet og smartere elektronikk som kan kompensere bedre for flere av de optiske feilene optikken gir. Ja også kompaktkameraer (uten speilmekanismen,) men likevel med utbyttbare objektiver. Trådløs overføring til PC via Wireless USB, blåtann, Wifi, 3G eller tilsvarende kommer vel også.

Lenke til kommentar
Her har dere en test av Sony CyberShot D700 fra 1999. Steves-digicams har plassert den under digital DSLR men den er mer (ultra)zoom kamera - vel egentlig er det ikke mye ultra i den zoomen 28-140 mm eqvilant (5x) - sensoren hadde en oppløsning på hele 1,5 megapixler. Den kostet under 2000 dollar i USA den gang som tilsvarer 12000 kr (jeg tør ikke tenke på hvor mye den kostet i Norge).

http://www.steves-digicams.com/d700.html

7580834[/snapback]

 

etter å ha lest testen tror jeg uten helt å kunne sette fingeren på det at dette kameraet har noen aspekter dagens kamera burde ha hatt. Spesielt kult at den i teorien støtter alle minnekort på markedet (untatt Microdrive), men bare slot'en til den spesielle PCMCIA-minnekortplassen tar vel mer plass enn hele kamerahuset til de minste man får kjøpt i dag.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...