Gå til innhold

Størst salg for bærbare i 2007


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fåreslo at vi på jobb må tenke mer i rettning bærbar maskin. Folk slipper å ha to maskiner noen har tre ved at de har hjemmekontor. Vi kan ha disse på kurs/konferanse rommene (det brukes mye tid på flytte fram og tilbake)

Strømforbruke vill gå ned og mobiliteten blir enklere.

 

Men ble nedstemt :/

Endret av VikinGz
Lenke til kommentar

Jeg selv har planer om å kjøpe meg en Macbook når OSX Leopard kommer .

Har en gammel Toshiba med Ubuntu på nå , men den har gjort jobben sin . Relativt gammel , dvs Pentium 3 1Ghz 256MB ram . Holder til smurfing og epost . Trenger egentlig ikke den maskinen jeg har lyst på , men det er gøy å prøve noe nytt . :dribble: Til spillinga har jeg det jeg trenger , dvs at jeg oppgraderer den stasjonære etter hva jeg har lyst til / føler behov for . :whistle:

Endret av erikoi
Lenke til kommentar

ulempen med bærbare er at om du skal ha en bærbar som skal være en ordentlig spillboks så er den ikke så veldig bærbar lenger... Personlig foretrekker jeg å ha

* flatt (og lavt) tastatur (bærbare blir ofte litt høye)

* stor skjerm (minst 1600x1200, helst 1920x1200)

 

når jeg skal sitte og jobbe over lengre perioder.

 

Alt dette kan la seg løse vha docking, men da blir prisen uforholdsmessig mye dyrere enn en stasjonær løsning.

 

For mitt bruk så er en bærbar aldri noe annet enn en nr. 2 maskin. Men heldigvis har ikke alle like sære behov som meg :)

Lenke til kommentar
De råeste bærbare med 2 x 200 gb-disker, nvidia 7900go-grafikkort (noen har til og med SLI), 4 gb minne og 2,33 GHz C2D-cpu viser jo at det ikke trenger å være så mye å hente på å velge stasjonære fremfor bærbar ift ytelse, prisen er imidlertid en annen diskusjon ;)

7548328[/snapback]

er vell noen bærbare som har 8gb med minne også....

Lenke til kommentar
De råeste bærbare med 2 x 200 gb-disker, nvidia 7900go-grafikkort (noen har til og med SLI), 4 gb minne og 2,33 GHz C2D-cpu viser jo at det ikke trenger å være så mye å hente på å velge stasjonære fremfor bærbar ift ytelse, prisen er imidlertid en annen diskusjon ;)

7548328[/snapback]

er vell noen bærbare som har 8gb med minne også....

7548862[/snapback]

 

Ja, kan godt hende det, men de fleste har kun 2 minnesport og såvidt jeg vet selges ikke 4 gb-brikker ennå,s elv 2 gb-brikker for bærbare er vanskelig/svært dyre å oppdrive.

Lenke til kommentar
Større marginer på bærbare. Har det med mindre konkurranse å gjøre?

7548157[/snapback]

Det er vanligvis slik markedsfunksjonene fungerer. Men marginene minker etterhvert som konkuuransen blir mer intensiv, ikke nødvendigvis med antall aktører.

 

Store aktører med skalafordeler kan som regel produsere billigere enn små aktører.

 

Margin = markedspris - produksjonskost.

 

I en teoretisk fullverdig konkurranse/frikonkurranse er margin = 0, altså markedspris = produksjonskost.

 

Flere konkurrerende store aktører vil altså presse markedsprisen mer ned enn veldig mange små.

 

At marginen er større i bærbarsektoren tyder altså på at konkurransen er mindre intensiv. => Plass til flere aktører.

Lenke til kommentar
Samtlige av komponentleverandørene legger også opp til en strategi som er spesielt godt tilpasset mobile miljøer: mindre effektforbruk, lavere varmeutvikling og fysisk mindre komponenter.

Vet ikke helt om ATI og nVIDIA er med i den listen med sine nyeste kreasjoner.

Virtualisering må nok uansett til før jeg kan gjøre min bruk av laptop til annet enn andre-maskin eller lavere som i dag.

Lenke til kommentar

I sommer når feriepengene kom vurderte jeg også bærbar. Men den blir dyr siden jeg bruker pc'en stortsett til å spille. Har en par kompiser som har kraftige bærbare med gode skjermkort, drar spill veldig godt. Det store minuset som gjorde at jeg ikke kjøpte bærbar er at de bråker veldig. Viftene er små og hissige, det er en ganske høyfrekvent og irriterende lyd. Det var faktoren som gjorde at det ikke ble bærbar pc på meg.

Lenke til kommentar
ulempen med bærbare er at om du skal ha en bærbar som skal være en ordentlig spillboks så er den ikke så veldig bærbar lenger... Personlig foretrekker jeg å ha

* flatt (og lavt) tastatur (bærbare blir ofte litt høye)

* stor skjerm (minst 1600x1200, helst 1920x1200)

 

når jeg skal sitte og jobbe over lengre perioder.

 

Alt dette kan la seg løse vha docking, men da blir prisen uforholdsmessig mye dyrere enn en stasjonær løsning.

 

For mitt bruk så er en bærbar aldri noe annet enn en nr. 2 maskin. Men heldigvis har ikke alle like sære behov som meg :)

7548494[/snapback]

 

Snakkeru om, jeg har en Dell XPS M1710 her og det står at den veier 4 KG, men jeg synes den er veldig lett, har den med til skolen hverdag, og er ikke noe problem det, har 1920x1200 res, og tastaturet på den er flatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...