Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[løst]Xenonlys "kortslutter" Audi'n


voluz

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Kjøpte en Audi A4 1.8TQ Avant 2003-modell for noen måneder siden.

 

Denne har originalt Xenon-lys, men ikke bi-Xenon. Sørget for å ettermontere dette allerede første uka jeg hadde bilen, så nå har den altså Xenon i både nær- og fjernlys. Kjøpte (noe som skal være) et kvalitets-Xenon-kit fra Dybvik Trading til 2500 kroner. Kjøpte også ballaster til flere hundre kroner. Jeg har ikke stått for noen "jalla" montering selv, men hatt et proffesjonelt bilverksted til å montere kit'et for meg.

 

Det var MYE trøbbel i forbindelse med monteringen. Da kit'et var ferdig montert og vi skulle teste så slo "feilsjekken" ut og vi fikk beskjed om at fjernlyspærene var gått. Og Xenon fjernlysene (kit'et) slo seg også av. Det merkelige var at høyre fjernlys til tider virket, men det var relativt tilfeldig. Venstre virket aldri.

 

Viste seg etterhvert at vi hadde fått ballaster med forskjellig styrke. En på 50W og en på 35W såvidt jeg husker. Problemet så ut til å være at 50W var alt for sterk. Mulig denne krevde mye strøm i oppstart eller noe? (Ikke vet jeg...) Dette slo i hvert fall ut på den måten at "feilsjekken" påstod at pæra var gått. Fikk byttet begge til 35W (innbiller jeg meg, mulig det var 25W også...) Og da så alt ut til å være i den skjønneste orden! Nå virket de hver eneste gang som de skulle.

 

Det tok imidlertid ikke veldig lang tid før en ny og mer alvorlig feil oppstod!

 

Da jeg under kjøring slo på langlyset så "korsluttet" hele bilen. Dvs. at alt av varsellamper begynte å blinke. Fikk blant annet beskjed om at det var en alvorlig feil på bremsene, ESP/antispinn-varsellampe slo seg på og indikerte at denne var satt ut av funksjon, servostyring(!) slår seg av, så det blir som å ratte en gammel Volvo 240 og i det hele tatt det meste av varsellamper lyser. Ble selvsagt dritnervøs første gangen dette skjedde! Stoppet bilen tvert og slo av motoren. Til alt hell var alle lamper unntatt ESP slukket når jeg slo på tenningen igjen. For å også slukke ESP-lampen må bilen "slås av og på" 2(!) ganger. Da er alt som det skal være. Men rattet er ekstremt tungt å dreie de første 10 metrene. Virker som servo'n må "ta seg inn" igjen etter at den har slutta å virke. Har "adaptiv steering" på bilen i tillegg til servo, mulig dette har noe med det å gjøre...

 

Anyway; ekstremt irriterende! I 9 av 10 tilfeller funker fjernlysene som de skal, men 1 av 10 ganger når jeg slår på de ettermonterte Xenon fjernlysene så "kortslutter" altså bilen.

 

Har forsket litt på når det inntreffer, og har funnet ut at ca. 90 % av de gangene det skjer så er det fuktig vær! Veldig fuktig i lufta eller helst regn! Trodde helt sikkert dette var feilen helt til feilen også oppstod en dag det var helt tørt, men kan jo hende det hang igjen noe fukt/kondens... Har vært antydning til dugg i begge frontlyktene (også før kit'et ble montert), men vet ikke om dette skal "kortslutte" hele bilen når jeg fyrer opp fjernlysene?

 

Er det noen som har en eller annen teori her? Tenkte jeg skulle spørre her før jeg går til et verksted. Møller er sikkert ikke noe voldsomt "keen" på å "ta saken", da de neppe liker ettermonterte ting, men det finnes jo andre uavhengige verksteder...

 

Skal på laaaaaaaaangkjøring i romjula (ca. 10-timers kjøretur) og hadde vært meget kjekt med fjernlys som var til å stole på da...

 

Hjelp! Anyone? :cry:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar!

 

Tja.. skal ærlig innrømme at jeg ikke har peiling på bil, så jeg har bare lest meg frem på div. forum om at kit'ene fra Dybvik Trading holdt bra kvalitet. Men om de GJØR det, det vet jeg ikke...

 

Du ser på bildet hva kit'et består av. Ballasten er den firkanta "klumpen" nederst til høyre...

 

Godt mulig det er det du sier... men ble ledet til at det hadde noe med Watt å gjøre da det begynte å funke med svakere ballaster. Og så ledet til at det har med fukt å gjøre da... strømmen går vel gjerne lettere feil om det er fuktighet?!

 

Hørt noen som benyttet transistorer(?) (nå er jeg på tynn is...) for å stabilisere strømmen i forbindelse med tenning av lyktene osv. Aner ikke om dette har noe med saken å gjøre...

 

Jaja, flere teorier?

Lenke til kommentar

JSM xenon balast

JSM-ballast.jpg

 

Som du kan se så er det lokk på begge sidene av ballasten og det ser ikke ut til å være noen form for pakning der heller, på xenonkit som blir ansett for å være av god kvalitet har et helstøpt lokk av aluminium med pakning slik at de er vanntett og derfor holder ute vann og fuktighet slik som ballasten vist under.

 

Kingwood xenon ballast

12V_35W_Electronic_Ballast_for_HID_Xenon_Lamp.jpg

 

Jeg anbefaler deg å demontere xenonkitet intill du finner ut av dette da bilens elektronikk kan få permanente skader av å få støt på 20kv, i ditt tilfelle så er det mest sansynlig at det blir overslag et eller annet sted til jord som slår ut elektronikken i bilen din, nå vet jeg ikke om det er metall eller plast reflektorer i lyktene dine men skulle xenonpæra komme for nært reflektoren så kan det bli overslag. Gå over alle kontaktene og sjekk at de er skikkelig isatt, sjekk også at pærene er montert riktig og at der er skikkelig sentrert i lykta.

 

Kjøpte (noe som skal være) et kvalitets-Xenon-kit fra Dybvik Trading til 2500 kroner. Kjøpte også ballaster til flere hundre kroner

 

Det er en ting jeg ikke forstår her, i.f linken du oppga så følger det med ballaster i kitet men alikevell kjøpte du ballaster uteom, why?

Endret av Rebel-Rider
Lenke til kommentar

Høres mest ut som en feilkobling i mine ører. Det som ofte er nødvendig på enkelte biler med slik selvdiagnose er at xenonsettene må kobles opp med rele, der de tar styrestrøm fra lyset man skal ha til xenon, og med strøm direkte fra batteriet.

 

Dette fordi Xenonsettet i enkelte tilfeller ikke drar nok kontinuerlig strøm for til å indikere at pæren er hel. Samtidig er det en peakstrøm på opp mot 10A (ved 35W ballaster) ved oppstart av ballastene slik at kretsen til lysene kan være underdimensjonert og med en sikring lavere enn 10A. Derfor oppkobling med rele.

Endret av sjokolademelka
Lenke til kommentar
Det er en ting jeg ikke forstår her, i.f linken du oppga så følger det med ballaster i kitet men alikevell kjøpte du ballaster uteom, why?

7515131[/snapback]

Hei! Og takk for alle svar... Tja, er vel lagt om litt sida siden jeg kjøpte. Var liksom ikke et sett før, så kjøpte xenon-lykt-"greiene" + balalstene hver for seg. Nå selges de vel som "pakker". Får uansett litt inntrykk av at dette er jalla ja. Kjipt, men... har lest mange på VW-Audi Club som bruker det og som aldri har opplevd noe feil... de skryter av det. Men ser jo litt jalla ut i forhold til de du viser...

 

Dette fordi Xenonsettet i enkelte tilfeller ikke drar nok kontinuerlig strøm for til å indikere at pæren er hel. Samtidig er det en peakstrøm på opp mot 10A (ved 35W ballaster) ved oppstart av ballastene slik at kretsen til lysene kan være underdimensjonert og med en sikring lavere enn 10A. Derfor oppkobling med rele.

Det med rele osv. for å omgå feilsjekken har jeg hørt før ja..... Samtidig som jeg VIL ha feilsjekken da. Vil jeg få melding om pæra går hvis jeg bruker rele? Forøvrig er det jo ikke feilsjekken som slår ut når det går galt, men hele el.systemet i bilen som tar kvelden... Hadde bare el.sjekken sagt i fra hadde det vel ikke vært så alvorlig...

 

Jeg hadde hvertfall ikke gamblet med el-systemet på en 2003-modell bil ved å bruke tvilsomme Xenon-sett.

Kan fort koste dyrt å spare litt på det ;)

Hei! Nei, betalte jo 3-4000 kr for dette settet inkludert monteringa på verksted da, så var ikke akkurat meninga å spare på noe nei... :cry: Gjorde jo research også da jeg har hørt om mange jalla Xenon-sett. Siden dette hadde fått mye skryt på Club'en så håpet jeg det var bra.. Kan jo få inntrykk av noe annet, men.. What to do... :hmm:

 

Koster mye å få satt inn rele da folkens? Det må dessuten gjøres på et verksted da jeg er n00b. Tror dere totalprisen på dette vil bli? Og vil det være løsningen på problemet....? Får være forsiktig med å bruke fjernlysene fremover da skjønner jeg... :no:

Lenke til kommentar
Har ikke peiling jeg da, men 3-4000 spenn hørtes vanvittig billig ut!

Koster vel mer å bare skifte pærene!

7528116[/snapback]

Hehe... vet ikke hva disse settene pleier å koste jeg. Noen som vet...? Kan vel kanskje gi et hint om kvaliteten... SÅ dyre er de vel ikke. Det er jo egentlig bare snakk om ei pære, en ballast og litt elektronikk...

Lenke til kommentar

Har det samme problemet med samme sett.Får ett nytt sett.Kan ikke se på bildet om du har det gamle eller nye settet.Det kamle har en releboks litt mindre enn en fyrstikk eske mens det nye har ingen.Det er ikke feilkobling som gjør det.Det er nok spenningstopper som slår ut i ledningsnettet.

Lenke til kommentar

å kople på et slik sett som vi snakker om er like enkelt som å skifte pære.Problemet er at xenon skal ha konturnuerlig justering som blir styrt av en nivåsensor som ikke bilen din og mange andre ikke har,noe som gjør at problemet med blending forsterkes.så vær nøye med justering og juster når du har last mm

Lenke til kommentar
Mulig at xenon kittet har for lite motstand, slik at bilen tror du har satt inn feil pærer. Men dette skal egentlig bare komme opp som at en pære har røket, og ikke annet..

7581171[/snapback]

Ikke hvis bilen har lysmodul.Hvis du kobler et rele som trekker 0,2 amp så sjønner den ingenting.Den sjekker hele tiden alle pærer er i orden og styrer en annen pære til å lyse hvir den mener en pære er defekt.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Får ta opp tråden igjen... Lei av å ikke ha fjernlys nå, så på tide å gjøre noe med dette. Tok kontakt med Dybvik Trading (hvor jeg kjøpte settet) og fikk følgende tilbakemelding ang. feilen:

 

Det kan virke som ballastene dine har "overledning" pakk dem inn i plast og legg dem en plass de ikke kommer i kontakt med karosseriet. Har vært borti noen få tilfeller som har samme symptomer som du forklarer og dette har vært løsningen.

Har bestilt verkstedtime til neste uke for å prøve dette. Noen som har tro på at det vil virke eller? :hmm:

Lenke til kommentar

Jeg har akkurat samme problem med mitt xenon kit ifra Kingwood.

Har prøvd det meste med mitt kit da...

Holdt alt i luften over bilen, men det slår inn helt vilkårlig på min bil. Aldri noen system i det, det bare skjer. En kompis av meg som kan endel om dette mente at det kanskje var ledningene som var dårlig isolert, ihvertfall de ledningene som går til pærene ifra ballasten, iogmed at alt ifra batteriet til ballastene går på 12v. Har lenge tenkt på å pakke ledningene inne i aluminiumsfolie og deretter bruke elektriker teip rundt ledningene, men har ikke giddet enda.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...