Gå til innhold

Guide: Vista-teknologiene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Et par spørsmål?

- Er ganske sikker på at det er skjermen som bruker mest strøm på en bærbar.

- At dette forstørrelsesglasset bruker Aero teknologi, betyr det at ting du zomer inn vil bli rendret i en bedre oppløsning, så lenge det er mulig(regner med at det meste i Vista er vektorgrafikk), eller vil det være hakket slik som før?

Endret av jeg_er_lur
Lenke til kommentar
Hva med Palladium? Det er en teknologi som egentlig er ganske skremmende.

7430242[/snapback]

 

Av en eller annen grunn tror jeg ikke det blir noe problem. Er det ikke ganske strenge regler fra datatilsynet om overvåking og slikt? Tviler på at noe sånt som fjernstyring vil bli godkjent...

Endret av andyn
Lenke til kommentar
Hva med Palladium? Det er en teknologi som egentlig er ganske skremmende.

7430242[/snapback]

 

Av en eller annen grunn tror jeg ikke det blir noe problem. Er det ikke ganske strenge regler fra datatilsynet om overvåking og slikt? Tviler på at noe sånt som fjernstyring vil bli godkjent...

7430360[/snapback]

Man ser jo hvor flinke noske myndigheter er til å håndheve lovene, Apple får jo fortsatt lov til å til å selge iPod i Norge :no: Så jeg tviler på at de noen gang vil forby MS produkter i Norge, men det hadde jo vært fint om de gjorde det :)

Endret av jeg_er_lur
Lenke til kommentar
Hva med Palladium? Det er en teknologi som egentlig er ganske skremmende.

7430242[/snapback]

 

Av en eller annen grunn tror jeg ikke det blir noe problem. Er det ikke ganske strenge regler fra datatilsynet om overvåking og slikt? Tviler på at noe sånt som fjernstyring vil bli godkjent...

7430360[/snapback]

Jeg har ikke så veldig stor tillit til det regelverket. Palladium kommer før eller senere, det er jeg ganske sikker på. Når man ser hvordan M$ snor seg igjennom rettssalen, så vil nok Palladium dukke opp. Jeg er også sikker på at Palladium er blitt delvis implementert i dagens Vista, riktignok ikke i fullskala fordi Palladium også krever spesiell maskinvare. M$ driver med utstrakt lobbyvirksomhet, de er blitt en stor maktfaktor.

Lenke til kommentar

Det jeg lurer på er om det er kommet noen avklaring på hva 3d rendringen av GUI i vista vil på virke ytelsen i spill for oss som har 2 skjermer og gjerne bruker den andre skjermen aktivt i windows samtidig som spillet kjører på den andre skjermen?

 

eller løses dette ved programmerbare GPUer som setter av en eller to shadere til GUI i windows og de andre til spillet?

Lenke til kommentar
Flip3D er vel det mest meningsløse med Vista, og har etter min mening ingen nytteverdi.

 

Ellers var det noen interessante forbedringer.

7430441[/snapback]

Ja hele 3D-grensesnittet til Vista er jo ikke så mye å hoppe i taket over, og nå er man vel stuck med det de neste 6-7 årene :cry:

7430485[/snapback]

XGL/AIGLX er på full fart inn i Linux/UNIX nå, skal bli spennende å sammenligne Aero med XGL/AIGLX.

Lenke til kommentar
Flip3D er vel det mest meningsløse med Vista, og har etter min mening ingen nytteverdi.

 

Ellers var det noen interessante forbedringer.

7430441[/snapback]

 

Det er vel nærmest en teknologipresentasjon. Flip3D er realtime og viser innhold fra levende video etc.

 

Palladium er ikke en del av Vista. Dvs vi har fått med noen gode ting med Palladium - sikkerhet - BitLocker. Dvs det er ingen BigBrother. rettighetssperrer eller tilsvarende.

 

En annen ting som kunne vært skrevet mer om er Speech Regoc. Dette er en meget lovende teknologi som blir mer og mer interessant fremover, jo flere av oss som sliter med senebetennelse etc ;)

Lenke til kommentar

Ja hele 3D-grensesnittet til Vista er jo ikke så mye å hoppe i taket over, og nå er man vel stuck med det de neste 6-7 årene :cry:

7430485[/snapback]

 

Du har vel ikke akkurat sett mye av. Husk at det ligger i som en del av Windows Presentation Foundation, eller .Net 3.0 om du vil. Så du må jo vente til applikasjoner som benytter dette kommer på markedet. Da vil skjermoppløsning få en helt annen betydning, og vi kan slippe uttalelser i tester av LCD skjermer som: "Dessverre gir en oppløsning på 1920x1200 på en 17" for liten skrift".

Lenke til kommentar
XGL/AIGLX er på full fart inn i Linux/UNIX nå, skal bli spennende å sammenligne Aero med XGL/AIGLX.

7430560[/snapback]

Jeg er ikke særlig kjent med disse teknologiene, men hvis jeg skjønner teknologien i Vista rett så burde det være fullt mulig å lage helt andre oppsett enn Aero for tredjepartsutviklere. Programmer tegner vel bare stuffet sitt til en direct3D-flate (eller hva man kaller det), så det burde vel være mulig å gjøre hva man vil med det? Blir bare spekulasjoner fra min side, men jeg vet at f.eks. stardock som driver med slikt har sagt mye bra om hvor mye enklere det blir å endre på miljøet i Vista i forhold til XP.

Lenke til kommentar

Desktop Window Manager har jeg selv tatt en titt på (API/SDK) og dumpet over et artig tillegg til Vista sin Flip3D som heter Exposé for Vista. Det er en etterligning av Apple's Exposé-funksjon i Mac OS X.

 

Sjekk selv:

http://blogs.labo-dotnet.com/simon/archive...1/08/11485.aspx

 

Det fungerer ved at Desktop Window Manager tillater programmer å hente inn levende miniatyrbilder av programvinduer (Live Thumbnails) som de så kan presentere på hvilken måte de vil. Her kan man ane mye morsomt i tiden fremover.

 

th_myexpose.jpg

(klikk for større bilde)

Lenke til kommentar

"ReadyDrive" - burde ikke disken selv ordne det med bufring og når flash skal brukes og ikke? Hva gjør windows sin implmentasjon bedre enn åkjøre drevet i feks XP eller et annet OS?

 

Ellers er jeg spent på ytelsen over nett, med den nye nettverksstacken. Windows er for tregt over nett, spesielt når man akksesserer nettverksdrev.

 

AtW

Lenke til kommentar
Det jeg lurer på er om det er kommet noen avklaring på hva 3d rendringen av GUI i vista vil på virke ytelsen i spill for oss som har 2 skjermer og gjerne bruker den andre skjermen aktivt i windows samtidig som spillet kjører på den andre skjermen?

 

eller løses dette ved programmerbare GPUer som setter av en eller to shadere til GUI i windows og de andre til spillet?

7430559[/snapback]

 

Ja, jeg skulle gjerne ha oppklart dette selv, virker ikke som vista med 3d er sågodt egnet for dual-monitor. Minnekravene ms har satt opp for så høye oppløsninger er ganske heftige.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...