Gå til innhold

Er ordet neger uakseptabelt?


Bør man unngå å bruke ordet "neger"?  

733 stemmer

  1. 1. Bør man unngå å bruke ordet "neger"?

    • Ja
      167
    • Nei
      527
    • Vet ikke/ingen formening
      39


Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt på dette veldig lenge.

I miljøet jeg kommer fra bruker vi det hele tiden når vi omtaler en svart person, så for meg er det ganske normalt. Mange lærere jeg har hatt/har har brukt ordet når de snakker om svarte personer. Faren min bruker det, moren min bruker det. Onkel, tante, mormor, bestemor, bestefar, broren min, vennene til broren min. Rett og slett alle jeg kjenner.

 

Men jeg byttet klasse, og her er det absolutt helt uakseptabelt å si ordet. Jeg sa det en gang og gjett om jeg fikk høre fra absolutt alt og alle.

Jeg bruker jo ikke ordet rasistisk, jeg bruker det for å beskrive en svart person fra afrika. Jeg bryr meg ikke hvis noen sier at jeg er arier feks.

Jeg mener at det er forskjell på N-eger og N-igger. Første en beskrivelse, andre en nedlatende og rasistisk.

 

Hva mener dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
svart person fra afrika. Jeg bryr meg ikke hvis noen sier at jeg er arier feks.

Jeg mener at det er forskjell på N-eger og N-igger. Første en beskrivelse, andre en nedlatende og rasistisk.

 

Hva mener dere?

7367166[/snapback]

 

Hei

Jeg er forsåvidt enig med deg, men tenker meg om i forsamlinger før jeg sier det. Og jeg mener slik når jeg sier det, som en beskrivelse på en "svart person fra afrika"

(dog det finnes hvite der også) ;)

Jeg er også enig i det med at det er forskjell på N-eger og N-igger. Etter min mening er også første en beskrivelse, andre en nedlatende og rasistisk.

 

Hva med å begynne å si afrikaner istedet...

Endret av KenBjork
Lenke til kommentar
Hva med å begynne å si afrikaner istedet...

 

Hmm, ja det er jo bedre kanskje.. men jeg synes afrikaner er et litt vidt begrep, da kan du jo like godt snakke om en hvit afrikaner, eller en marokkaner som ikke er i nærheten å være like svart i huden som en " neger ".

Når jeg tenker meg om trenger han jo ikke være fra afrika. Han kan jo være fra amerika, asia, Oceania.. Men er han skikkelig mørk i huden faller han i kategorien neger for meg.

Endret av Latskap
Lenke til kommentar

Det er alltid blitt sett på som et såpass negativt ord at jeg har liksom ingen trang til å si det. Velger heller å bruke andre ord enn å tråkke på noen sine tær. Har heller ingen stor trang til å dele folk inn i hudfarger. Kommer heller på noe mer logisk å si enn han negeren, eller han svarte. Det er bare tåpelig.

Lenke til kommentar
Hadde ikke blitt likt å kalt "hun hvite" vist det var meg så...

7367272[/snapback]

Du står i en gruppe med 5 svarte mennesker, og en person 20 meter borte spør kompisen sin om han synes du er søt. Han spør "hvem av dem?", og kompisen svarer "hun hvite".

 

Er dette galt?

7367304[/snapback]

 

Ikke i den sammhengen nei. Men kjenner utrolig mange som bare er han svarte på skolen. Han svarte på trening. Han svarte i klassen. Han svarte på jobb... Skjønner?

Lenke til kommentar
Hadde ikke blitt likt å kalt "hun hvite" vist det var meg så...

7367272[/snapback]

Du står i en gruppe med 5 svarte mennesker, og en person 20 meter borte spør kompisen sin om han synes du er søt. Han spør "hvem av dem?", og kompisen svarer "hun hvite".

 

Er dette galt?

7367304[/snapback]

 

 

motsatt sitvasjon, en afrikaner(en svart en sådan) står ved gruppe me 5 hvite nordmenn

og noen sier hn var søt, kameraten spør hvem av dem, og du svarer *neggern* eller* han svarte*

 

er dette det samme?

Endret av danielzu
Lenke til kommentar
Hadde ikke blitt likt å kalt "hun hvite" vist det var meg så...

7367272[/snapback]

Du står i en gruppe med 5 svarte mennesker, og en person 20 meter borte spør kompisen sin om han synes du er søt. Han spør "hvem av dem?", og kompisen svarer "hun hvite".

 

Er dette galt?

7367304[/snapback]

 

 

motsatt sitvasjon, en afrikaner(en svart en sådan) står ved gruppe me 5 hvite nordmenn

og noen sier hn var søt, kameraten spør hvem av dem, og du svarer *neggern* eller* han svarte*

 

er dette det samme?

7367319[/snapback]

 

Jeg har hvert i den situasjonen, jeg syntes det ikke var galt når kompisen min sa " negeren " til en jente som var på andre siden av rommet. Hun var søt også faktisk.

Men når du sier " neggern " føler jeg at du legger et mer negativt trykk på det enn når du sier neger.. faktisk.

Jeg mener det er akseptabelt og si neger. men hva dere synes er spørsmålet.

Endret av Latskap
Lenke til kommentar

Neger er akseptabelt. Det er dog et veldig primitivt utrykk, så personlig bruker jeg det veldig sjelden.

 

Bruken av det må sees på differensiert, en kan ikke sammenligne "jeg møtte en neger på byen i går" med "du er en jævla neger, reis til Afrika for faen".

 

Dette er i mine øyne sammenlignbart med bruk av skjellsord. Dersom et skjellsord brukes uten at det rettes mot noen er det i mine øyne intet som taler mot det. Igjen kan det eksemplifiseres, "det er jævla godt med røyk etter middag" og "du er en jævla idiot".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...