Gå til innhold

En av årsakene til økende vold blant ungdom


Anbefalte innlegg

http://www.itavisen.no/php/art.php?id=358851

 

Hei, mitt navn er Victor. Alle i klassen min på skolen har fått ett år på seg til å skrive ferdig en større oppgave om et valgfritt tema. Den skal være på omtrentlig femti sider og jeg er på jakt etter mere stoff å skrive om. Mitt tema er økningen av vold i dagens samfunn, mere nøyaktig årsaken til denne voldsøkningen. Årsaken er i svært stor grad TV og dataspill - dersom jeg virker bastant eller unøytral er det fordi det for meg eksisterer omtrent like lite tvil i denne saken (sammenlagt 3,500 forskningsrapporter har klart å overbevise meg) som om jorden er rund eller firkantet.

Mine tidligere erfaringer med internettdebatter har jeg hatt god nytte av, mye fordi jeg får bedre orden på kildene jeg har med i oppgaven.

 

Oppgaven vil jeg dele inn i 5 deler;

 

Del 1: Gjøre rede for økningen i vold¹, ingen kan nekte for at samfunnet vårt opplever en enorm økning av vold. Samtidig blir flere og flere mennesker kastet i fengsel for hvert år som går. Befolkningen i de vestlige land blir rett og slett mere voldelig!

 

Del 2: Greie ut om den psykiske sperren mennesker såvel som andre dyr i naturen har mot å drepe sin egen art. Den er som regel svært undervurdert og få er klar over hvor sterk den faktisk er. Denne delen vil i likhet med del 3 dreie seg mye om "killology" - som er et eget fag for seg selv dedikert mennesker og dreping. En vet svært mye om dette, mye takket være militæret og kriger.

 

Del 3: Diskutere ulike måter å overkomme den psykiske motstanden mot å drepe. Med andre ord, hvordan lære opp et menneske til å bli i stand til å drepe andre mennesker?

 

Del 4: Sammenkobling av del 1, 2 og 3. Føre bevis for at

Til eksempel, mye av det barn og ungdom ser på som "underholdning" idag er i beste fall desensitiverende, og i verste fall drapstrening som selv ikke militæret vil benytte på sine soldater.

 

Del 5: Diskutere eventuelle løsninger på problemet.

 

Dersom du vil engasjere deg i debatten, er det svært viktig at du forstår hvor mye forskning som er gjort på dette emnet. Stikk motsatt av de myter som blir spredd av visse mennesker, hersker det ingen tvil innbyrdes blant vitenskapsmenn, psykologer eller forskere om TV'en sine skadelige virkninger.

Over 4000 forskningsrapporter konkluderer med en sammenheng mellom TV og agressiv oppførsel, samtidig som de oppfordrer myndighetene til å gjøre noe med problemet. 18 forskningsrapporter mener det ikke er sammenheng mellom TV og vold, minst 12 av disse er bestilt og betalt av TV-industrien.

Amerika's samlede psykologforening har for lenge siden uttalt at de anser "debatten" om hvorvidt TV er skadelig eller ei, som ferdig. Idag er en kommet langt med hjerneforskning og en begynner å forstå nøyaktig hva TV-titting gjør med hjernen. I utgangspunktet var TV en god idé, men desverre blir den nok mest brukt til destruktive formål heller enn konstruktive.

 

Dersom du mener det motsatte av det jeg vil komme til å skrive i denne oppgaven, vil du ikke få støtte av de forskere som har forsket på dette. Det er egentlig ikke mulig å debattere imot noe som er såpass vanntett og grundig bevis, det blir omtrent som å tvile på om setebeltet faktisk redder liv.

 

Om du ønsker å lese mer så har jeg skrevet en del relevant stoff i et annet innlegg her.

 

Helst diskuter saklig, eller ikke diskuter i det hele tatt. Dette er et veldig alvorlig tema, og jeg ser egentlig helst at kun voksne deltar i diskusjonen. Men har du noe spennende eller relevant å tilføre, eller spørsmål, nøl likevel ikke med å gi en lyd ifra deg.

 

Kilder:

¹: FBI sine arkiver - http://bjsdata.ojp.usdoj.gov/dataonline/Se.../StateCrime.cfm

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ser det heller slik at det er trådstarter som må bevise det motsatte.

 

Reagerer på det samme. I opninginnlegget blir det satt fram mange påstandar utan argument eller dokumentasjon for desse.

 

Eg kan jo henge meg opp i det eine som er dokumentert, statistikken fra FBI, og kome med ein innvending: er det volden som har auka, eller andelen rapporterte voldsepisodar som har auka?

 

Mitt tema er økningen av vold i dagens samfunn, mere nøyaktig årsaken til denne voldsøkningen. Årsaken er i svært stor grad TV og dataspill.

 

Kjapp på konklusjonen her. Kva med større og større andel innvandrarbefolkning i dei vestlege landene? Statistikk fra til dømes www.ssb.no viser at ikkje-vestlege innvandrarar har ein klart relativt større andel som er offer for vold eller er gjerningspersonar for vold enn nordmenn.

Endret av fenris1911
Lenke til kommentar
Del 1: Gjøre rede for økningen i vold¹, ingen kan nekte for at samfunnet vårt opplever en enorm økning av vold. Samtidig blir flere og flere mennesker kastet i fengsel for hvert år som går. Befolkningen i de vestlige land blir rett og slett mere voldelig!

 

Javel, men du kan jo ikke tillegge dataspill og TV skylden for all vold. Du sier at TV og dataspill er i stor grad en faktor som bidrar til den økte volden blant barn og unge, riktig? For det første må du i Del 1, bevise at volden har økt blant aldersgruppen du fokuserer på, ikke bare si generelt. For det andre, det er mange faktorer som bidrar til økt vold blant barn og unge - si... 6 - 15 år, jeg vet ikke hva demografen din er, men du må finne det ut, før det kan diskuteres nøyaktig rundt emnet - ikke bare TV og spill, jeg kunne nevnt over ti faktorer her nå. Men det nytter som sagt ikke å diskutere dette skikkelig før du er mer nøyaktig i hva du vil bevise, eller din påstand.

 

Forresten:

 

Debatten raser i Tyskland og flere partier krever strengere lover eller totalforbud mot voldelige spill.

 

Du kunne sett nærmere på volden i Tyskland, blant barn og unge, de har jo hatt veldig strenge lover når det gjelder dataspill, i mange år har de hatt for vane å ikke selge spill som er for voldelig, eller sensurere dem. Har dette redusert volden blant barn og unge i Tyskland?

Endret av BTK
Lenke til kommentar

Nor jeg spiller spill, blir jeg gal, løper til byen ned til og skaffer meg en gønner og skyter folk. :innocent: Neida, etter at jeg har spilt spill så gidder jeg ikke å gjøre en drit. Men jeg spiller ikke så mye heller da. Men noen er fucka fra fødselen og blir mer fucka etter spilling av GTA, er det min feil? :hmm:

Lenke til kommentar

tror volden har med å gjøre at folk i yngre aldrer drikker seg drita i helgene.. ikke bare dataspill.. f.eks her i bygda er det blitt inn å slå driten ut av folk du ikke liker..

 

Om jeg skulle si noe om dataspill er det vel bare at de kan gi en viss inspirasjon til allerede syke sjeler..

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvor seriøst jeg skal ta slike undersøkelser. Akkurat på samme måte som du innleder din oppgave med en forhåndsinstilling som sier at dataspill øker volden i samfunnet, har nok de undersøkelsene du nevner også hatt den forhåndsinstillingen da de begynte å undersøke temaet. Ja, volden øker i samfunnet, men er det virkelig dataspillenes skyld? Det er så sinnsykt mange faktorer som spiller inn her, og alle, da mener jeg ALLE undersøkelser kan man få til å bli slik man ønsker ved å vinkle den på en måte som bekrefter det utgangspunktet man har. Etter å ha en del studiepoeng i statistikk og metode og dataanalyse, så vet jeg at man ikke skal ta alt for god fisk. Som du sier, de undersøkelsene som er betalt av industrien selv, viser at det ikke er sammenheng... men det gjelder det samme andre veien. Hvem har satt i gang de undersøkelsene?

Hvilken metode har de brukt? Har det vært en kvantitativ eller kvalitativ undersøkelse? Hvem har de spurt, hva er grunnlaget? Har de sett på andre faktorer, generell utvikling ellers i samfunnet? Politisk system, innvandring (ingen rasistiske antydninger her, bare så det er klart), arbeidsløshet, ja... jeg kan fortsette i det uendelige...

 

Min personlige mening er at dataspill ikke er verre enn det som dukker opp på nyhetene hver dag. At noen har større sjans til å bli påvirket enn andre, det er klart... men hadde ikke dataspillene vært der, hadde det vært andre ting som hadde utløst en reaksjon da de mest sannsynlig er såpass psykisk ustabile fra før at det ikke har noe å si (kan jo bare lese snorres kongesagaer, og du får rikelig med inspirasjon til å gå og slakte tilfeldig forbipasserende... eller bibelen for den saks skyld).

Jeg liker å slakte motstanderne mine i spill, og gjerne med motorsag der det er mulig (GoW... jeg er forelsket:P)... men det er et spill, noe som skjer i en virituell verden som alle med litt omløp i hodet vet ikke kan gjøres i virkeligheten uten alvorlige konsekvenser. Jeg går ikke ut med motorsaga på kveldstid og løper rundt som en galning mens jeg sier "oh yeah...", "nice", "I could do this all day long". Og det gjelder de fleste andre normalt oppegående også.

Lenke til kommentar

Det er nok helt riktig at noen vil bli påvirket av spill. Men, og et stort MEN, ansvaret ligger ikke på de som utvikler spill(eller lager filmer for den del). Ansvaret ligger hos foreldrene.

 

En annen ting. Jeg tror media har veldig mye av skylda. De blåser jo opp disse skolemassakrene på forsider og skriver om dem i ukesvis. Dette er nok en større inspirasjonskilde enn det.

 

Et lite spørsmål: Hvorfor er det ingen som skylder på tilgjengeligheten av våpen? I USA av alle steder skylder de på dataspill. De kan jo kjøpe våpen og ammo på nærmeste kjøpesenter der. "Jammen det står i grunnloven at vi kan bære våpen." Spør du meg, er det ikke så rart at folk går rundt og skyter hverandre når deres ledere gjør akkurat det samme.

 

 

Religion har også skylda for mye av dette.

Endret av RRhoads
Lenke til kommentar
Det er nok helt riktig at noen vil bli påvirket av spill. Men, og et stort MEN, ansvaret ligger ikke på de som utvikler spill(eller lager filmer for den del). Ansvaret ligger hos foreldrene.

 

En annen ting. Jeg tror media har veldig mye av skylda. De blåser jo opp disse skolemassakrene på forsider og skriver om dem i ukesvis. Dette er nok en større inspirasjonskilde enn det.

 

Et lite spørsmål: Hvorfor er det ingen som skylder på tilgjengeligheten av våpen? I USA av alle steder skylder de på dataspill. De kan jo kjøpe våpen og ammo på nærmeste kjøpesenter der. "Jammen det står i grunnloven at vi kan bære våpen."  Spør du meg, er det ikke så rart at folk går rundt og skyter hverandre når deres ledere gjør akkurat det samme.

 

 

Religion har også skylda for mye av dette.

7354068[/snapback]

 

Nettopp hva jeg mener. Altså, hvordan har de egentlig utført de undersøkelsene? Har de tenkt sånn: i de tilfellene det har vært grove voldshandlinger i det siste, har gjerningsmannen/kvinnen (må ikke glemme de, finnes mange syke kvinner og :thumbup: ) spilt dataspill? Jepp... det har de... da må det være dataspillenes skyld. :tease:

Lenke til kommentar
En annen ting. Jeg tror media har veldig mye av skylda. De blåser jo opp disse skolemassakrene på forsider og skriver om dem i ukesvis. Dette er nok en større inspirasjonskilde enn det.

 

Et lite spørsmål: Hvorfor er det ingen som skylder på tilgjengeligheten av våpen? I USA av alle steder skylder de på dataspill. De kan jo kjøpe våpen og ammo på nærmeste kjøpesenter der. "Jammen det står i grunnloven at vi kan bære våpen."  Spør du meg, er det ikke så rart at folk går rundt og skyter hverandre når deres ledere gjør akkurat det samme.

7354068[/snapback]

 

Har du sett dokumentaren Bowling for Columbine av Michael Moore? En bra film som ta opp problematikken du nevnte der.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvor du har hentet stoffet ditt fra, men det finnes til dels STORE mengder forskning og litteratur innen medievitenskapelig forskning som bestrider resultatene. Hadde du støttet deg til seriøs forskning, ville du ikke kommet med såpass bastante og bombastiske påstander som du kommer med i det originale innlegget ditt.

 

Foreslår at du plukker opp noen grunnleggende lærebøker i medievitenskap, og ser nærmere på diskusjon omkring saker som "injeksjonsteorier" og tilsvarende. Det er vel ingen som bestrider at TV og tilsvarende massemedier (som feks spill) kan ha en viss innvirkning på folks holdninger og atferd, er det LANGT fra uproblematisk å komme med påstander av den sorten du gjør her.

 

Jeg er litt for trøtt til å komme med noen konkrete referanser akkurat nå - men jeg vil som sagt anbefale deg å fordype deg i litt seriøs medievitenskapelig litteratur, og gjerne stoff av blant annet Barbara Gentikow og hennes diskusjoner omkring dette. Du vil fort se at verden ikke nødvendigvis er så svart/hvit som det du antyder i ditt første innlegg.

 

Skråsikkerhet og bombastiske utsagn er ALLTID et signal om at man bør være på vakt. Spesielt når det gjelder seriøs forskning :)

 

Edit:

 

Hvis du mot formodning har problemer med å finne frem til relevant litteratur - gi meg en lyd, så skal jeg se om jeg ikke kan finne noen gode referanser til deg.

Endret av cetram
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...