Gå til innhold

Hvilke program til screencapture skal du ha?


ilpostino

Anbefalte innlegg

Det dukker støtt og stadig opp trådet hvor folk lurer på hva de skal bruke for å lage filmer/screencapture av spill, msn og lignende. Her har jeg samlet en liten oversikt over de programmene som er mest vanlig å anbefale til slikt bruk.

 

Jeg har ikke personlig brukt alle disse programmene. Selv foretrekker jeg SnagIt og synes livet fungerer greit med det. Hva en velger å bruke av programmer er en smakssak så det kan være greit å teste litt før en bestmmer seg for et program.

 

Felles for alle disse programmene er at de lager filmene de genererer i AVI. De kan alle ta opp deler av eller hele skjermbildet.

 

Jeg har lagt til en liten beskrivelse av de forskjellige programmene. Hvis noen har brukererfaringer med noen av disse vil en litt mer utfyllende beskrivelse være bra. Oversikten over programmene er alfabetisk sortert.

 

Noen av disse programmene er gratis mens andre må du betale for og er lisensiert. I mange tilfeller kan du klare deg med de programmene som er gratis men de som krever lisens har som regel tillegsfunksjoner som gjør at disse programmene er mer avanserte. Lisensprogrammene kan i de fleste tilfeller lastes ned og brukes i en viss periode (feks at du kan ta opp i 30 minutter) men disse vil kunne legge inn feks vannmerke i filene du tar opp.

 

Programmene er delt i to deler. Den ene er for å ta opp spill mens den andre er for opptak av skrivebordet.

 

Opptak av spill (som CS, BF o.l)

 

Taksi - link

Gratis og open kjeldekode. "Inspirert" av Fraps.

 

Game Cam/Game Cam Lite - link

For ei oversikt over forskjellane mellom desse sjå her. Ein kan bruke programmet gratis, utan å registrere det, men då får ein eit vannmerke på videoen. For å fjerne dette må ein kjøpe det.

 

Prisar:

Game Cam: $24,95 USD (omlag 150kr)

Game Cam Lite: $9,95 USD (omlag 60kr)

 

Fraps - link

Ein kan bruke dette utan å betale, men då er ein begrensa til 30 sekund opptakstid om gongen. For å ta opp meir må ein betale for fullversjonen.

 

Pris:

$37 USD (omlag 225kr)

 

Skal du ta opp i CS bruker du ikke et slikt program men utnytter Half-Lifes egen opptaksfunksjon. Guide til hvordan dette gjøres kan du finne her

 

Opptak av skrivebordet («vanlege» program som Photoshop, OpenOffice o.l.)

 

Gratisprogram

 

CamStudio - link

Kan ta opp heile skjermen eller deler av skjermen, og lyd. Ein kan ta opp direkte til eit høveleg format eller ta opp til eit midlertidig format og konvertere med t.d. Virtualdub etterpå. MSU-codecen nemnt her er ein god codec. Det er ein Flash-konverterar med programmet, om ein skulle ynskje å bruke Flash (.swf). Det er mogeleg å vise "captions", tekstboksar, under opptaket.

 

For tips om bruk, sjå

og FAQ-en på sida.

 

Windows Media encoder - link

 

Kan ta opp heile skjermen eller deler av skjermen, og lyd. Eit program hovudsakleg for konvertering av videofiler til WMV, men kan ogso filme skrivebordet. Videoen vert lagra i Windows Media-formatet, og ein kan velgje mellom tre ulike kvalitetsnivå.

 

Wink - link

Litt annleis enn dei fleste andre, då det ikkje tek opp video, men stillbilete, og gjer det mogeleg å lage "interaktive" læringsvideoar, ved å leggje til tekst og knappar ein må trykke på for å gå vidare i videoen. I nokre høve kan dette passe svært bra. Det ferdige resultatet kan lagrast som mellom anna ei .exe-fil, PDF, eller Flash.

 

For døme på dette sjå til dømes denne sida. Fleire finn de her.

 

Betalprogram

 

TechSmith Camtasia Studio - link

 

Dette er eit av dei mest populære programma for skjermopptak. Det kan ta opp heile skjermen, eit vindauge eller eit bestemt område, og lyd, og i tillegg vise når ein klikker med musa. Camtasia Studio er ogso eit enkelt redigeringsprogram, liknande Windows Moviemaker, so du kan redigere opptaka dine etterpå. Den medfølgjande Techsmith-codecen er svært bra for skjermopptak. Demoen kan brukast fritt i 30 dager.

 

Pris:

$299,00 USD (omlag 1800kr)

Pakkepris, Camtasia og SnagIt: $319,00 USD (omlag 1950kr)

 

TechSmith SnagIt - link

 

Kanskje hovudsakleg for å ta skjermskot, men kan ogso ta opp video og lyd, av heile skjermen eller berre deler. Har ikkje redigeringsprogrammet som Camtasia Studio er. Demoen kan brukast fritt i 30 dager.

 

Pris:

$39,95 USD (omlag 245kr)

Pakkepris, Camtasia og SnagIt: $319,00 USD (omlag 1950kr)

 

Screen Recorder Gold - link

 

Pris:

$29,95 USD (omlag 180kr)

 

Jing Project - link

 

Pris:

Gratis

 

Adobe captivate - link

 

Pris:

fra $699

 

 

 

edit 1: uthevet navnene og la til noen programmer

edit 2: La til info om Camtasia Studio.

edit 3: endret litt på oppsettet etter forslag fra Torbjørn T

edit 4: lagt til informasjon om CS.

edit 5: la til to nye programmer

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikkje dumt, det har vore mange slike spørsmål. Kan eg foreslå at du uthever namna til programma, so dei vert litt enklare å sjå?

 

CamStudio: Kan leggje til at det i blogen deira vart lagt ein link til

Det er og nokre tips i FAQen.

 

Wink: Les meir her.

 

Windows Media Encoder 9: Hovudsakleg for komprimering av videoar til Windows Media, men kan og nyttast til screencasting. Lagrer ikkje overraskande direkte i WMV. Last ned her.

 

Begge desse er gratis.

Endret av incanus
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...

Jeg har et problem med CamStudio Lossless Codec v1.0. Den filmer jo helt perfekt, men når jeg legger filmen inn i Adobe Premiere Pro 2.0 så blir filmen helt mørk, og spiller skikkelig dårlig av. Den hakker ekstremt. Spiller helt fint av i Windows Media Player.

Har prøvd å åpne den i VirtualDub og konvertere den på nytt til AVI med en Xvid Codec, men da fekk jeg Error -100.

 

Jeg filmer i Google Earth. Har skoleprosjekt i Geografi :) Lyden er satt på 44.1 kHz, stereo, 16-bit PCM på mikrofonen. Noen som vet hva problemet er?

Lenke til kommentar

Lurer på om eg hadde litt problem med å bruke filer komprimert med den eg og. Kjem sikkert av måten den komprimerer videoen på. Prøv å ta opp i Microsoft Video 1 i staden. Filene vert mykje større, men det skal ikkje by på store problem å bruke filene i redigeringsprogram og/eller komprimere på ny trur eg.

 

Redigert: Forresten, ilpostino, eg ser no ein liten feil du har gjort. Det du har kopiert inn for å skildre CamStudio handler om Camtasia.

Endret av incanus
Lenke til kommentar

Samme problem :hmm: Gjekk heller ikke å rendre denne gangen. Fekk Error.

camstudioff7.png

 

Redigert: Åja. brukte i alle fall den codec'en. Her er alle jeg har nå:

 

* CamStudio Lossless Codec v1.0

* MSU Screen Capture Lossless Codec v1.2

* TechSmith Screen Capture Codec

* XviD MPEG-4 Codec

* Microsoft Video 1

* Intel IYUV codec

* Intel Indeo® Video 4.5

* Cinepak Codec by Radius

 

Redigert igjen: Fekk det til. Microsoft Video 1 var først mørk og hakket den og, men så prøvde jeg å konvertere denne i VirtualDub til en Xvid AVI, og det gjekk. Den spiller nå helt fint av i Adobe Premiere Pro :) Takk Incanus.

Endret av MacGyver007
Lenke til kommentar

Fant et nytt og skikkelig bra Screencapture program, Screen Recorder Gold.

15830-screen-recorder-gold.jpg

 

Dette fekk det perfekte resultatet for meg når jeg filmet Google Earth. Som codec i det programmet velger du Uncompressed, da får du full kvalitet i tillegg til en god fps. Så åpner du filmen i VirtualDub og konverterer den om til Xvid Codec i full kvalitet. Min blei fra 101MB til 903KB med samme kvalitet :)

preferencesinsrgbi4.png

Endret av MacGyver007
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...

Hmmm prøvde taksi og gamecam ingan av de funka fraps har jeg å det funker svært sårlig. Taksi tok opp men ble ikke noe film ble bare et svart bilde eller ne svart strek.

Game cam får jeg error på når jeg skal starte. Noen som ahr peiling på hva som er galt og om det er mulig å få fiksa det?

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Om du bruker program som Camstudio vil kvaliteten avhenge av codecen du bruker og innstillingane til den. Med t.d. ein codec som MSU SCLC (Screencapture Lossless Codec) kan du få veldig bra resultat med relativt små filer. Eg prøvde å ta opp ein klokkewidget, og det gjekk utan problem.

 

Ulempa med den er at ein må installere codecen for å kunne spele av videoane, so den er ikkje so heldig for redistribusjon.

 

Redigert: Ein kan få ganske gode resultat med x264 ogso, men det kan kanskje vere best å bruke ein annan codec til sjølve «filminga» (som MSU-codecen), og so rekomprimere i Virtualdub.

Endret av Torbjørn T.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...