Gå til innhold

Guide: Innstallering/Konfigurering, Fedore Core 6


Anbefalte innlegg

Introduksjon

 

Meningen med denne guiden er å lære nye linux brukere hvordan de kan sette opp et Linux system(nærmere bestemt Fedora Core 6) der alt av Java, Multimedia(divx, mp3, flash...) fungerer like bra eller bedre enn et Windows system.

Guiden vil også selfølgelig gi en innføring i Fedora Core 6(alle distroer har sine ulikheter) og forklare hva som er nytt i forhold til den eldre Core 5 og hva vi har å se frem til :)

 

Distroen Generelt

 

Fedora Core er som sagt i så mange andre tråder, en linux distro som fokuserer på å bringe det beste og det nyeste av åpen kildekode programmer(heretter ref. som OSS).

Fedora Core(heretter ref. som FC) slippes i ny versjon hver 6. måned og har alltid noen nye godbiter ved hver release. Noen lurer på hva slags type ting som er nytt som du ikke kan laste ned til tidligere versjoner... I nye versjoner av distroen finner du gjerne oppgraderinger som er så dypt lagt inn i systemet at de krever oppgradering av resten av systemet, noe som gjerne kommer på nærmere 1gb med pakker. Eksempler er ny versjon av den grafiske tjeneren X.org (som har gått fra versjon 7.0 til 7.1 fra FC5 til FC6 og inkluderer støtte for AIGLX, altså 3D grensesnitt ala Windows Vista), ny versjon av skrivebordsmiljøet Gnome(som gikk fra 2.14 til 2.16), ny måte å behandle kjerner på(før hadde FC seperat kjerner for multicore og singlecore systemer, nå er disse slått sammen i èn og samme kjerne), støtte for virtualisering(forbedret siden FC5 med egen veiviser og alt) og selfølgelig en heftig oppdatering på alle programmene distroen skilter med :)

 

Jeg har også forklart litt mer om FC i distro tråden som er sticky, hvis du vil lese mer om FC så foreslår jeg at du starter der. For en komplett review kan du lese dette: FC6 Review Engelsk

 

Før du Begynner

 

For det første er det lurt å skaffe FC for det mediumet som passer deg best enten det er CD eller DVD(for torrents, se her). Pass også på at du skaffer deg den versjonen som passer best, enten det er 32 eller 64-bit(eller ppc for mac). For de aller fleste vil Zod-dvd-i386.torrent være et sikkert valg eller Zod-binary-i386.torrent hvis dere ikke har DVD brenner. Det er fult mulig å laste ned en rescuecd som er på rundt 7mb også foreta installasjonen over HTTP/FTP. Siden jeg sitter på trådløst nett(og FC ikke følger med trådløse drivere ved default) har jeg ikke mulighet til å dekke dette i denne guiden.

 

Hvis du har lyst å teste FC6 uten å måtte fysisk instalere det på hardisken(e) din(e) så kan du laste ned og brenne en LiveDVD her(torrents). LiveDVD kjører Fedora Core rett fra DVD'n uten at noe instaleres på din maskin :)

 

Merk: Legg merke til hvilken versjon du laster ned, har personelig aldri lastet ned noen av disse LiveDVD'ene så vet ikke hvilken versjon som passer best for nybegynnere men pass på at du laster ned FC6 LiveDVD og ikke FC5 LiveDVD, vesentlig forskjell... Pass også på at du skaffer en LiveDVD for din arkitektur(altså 32 eller 64-bit). Muligens verdt å notere root passordet som står under torrent linkene...

 

Når du har gjort dette er det bare å stappe cd'n inn og boote fra cd'n. Bios må selvfølgelig stilles inn slik at den booter fra cd hvis et medium er tilgjengelig.

 

For dere med trådløst nett

 

FC følger ikke med drivere for trådløse nettverkskort som standard. Dette har med at de aller fleste trådløse driverne ikke er helt åpne eller hindres å lanseres med FC pga lisens.

Hvis dere har et trådløst nettverkskort må dere finne ut hvilken driver du trenger for å få det til å fungere under Linux og kompilere det etter instalasjon, dette dekkes ikke i denne guiden. Hvis du er såpass heldig at nettverkskortet ditt støttes av madwifi pakken(se her for hvilke kort som støttes) så kan du laste ned madwifi pakkene fra livna og instalere dem etter instalasjon. Hvordan dette gjøres(og hvordan kortet konfigureres) er dekket i denne guiden.

 

madwifi pakkenavn

1. kmod-madwifi-0.9.2-3.2.6.18_1.2798.fc6.i686.rpm

2. madwifi-0.9.2-1.lvn6.i386.rpm

 

Merk, kmod-madwifi pakken kan kun instaleres med tilsvarende kernel. Når en ny kernel slippes til FC vil Livna automatisk lansere ny versjon av kmod-madwifi og den gamle pakken slettes. Hvis livna har en kmod-madwifi pakke som ikke tilsvarer 2798(dette versjon nummeret står i navnet på kmod-madwifi pakken) så må du laste ned og instalere en ny kernel etter instalasjon av FC. Ny kernel(når det blir utgitt en ny) kan hentes her: FC mirror

 

Pass også på at du har en minimum 5gb ledig partisjon til instalasjonen.

 

Advarsler

 

Siden FC6 ikke følger med trådløse drivere kan det være et herk og sette opp. Hvis nettverkskortet ditt heller ikke støttes av madwifi pakken så kan det kanskje være bedre(hvertfall lettere) for deg å prøve deg på Ubuntu isteden...

 

FC6 har nettopp blitt utgitt og derfor kan det være noen irriterende småbugs som henger igjen. Det er mange som velger å vente en måneds tid for så å laste ned en re-spin også instalere. En re-spin er en oppdatert versjon av FC som inkluderer alle oppdateringer utgitt for FC. På den måten slipper du å last ned et par hundre oppdateringer ved første boot av distroen :thumbup:men det har ikke kommet ut så mange oppdateringer ennå, så relax

 

Instalasjonen

 

Hvis bios er konfigurert riktig bør FC6 instalasjonen boote fra CD/DVD og du vil få visse valg. For de aller fleste er det bare å trykke enter her for å starte en grafisk instalasjon. Før det skjer vil FC teste instalasjons mediumet ditt, noe som tar litt tid, men det er alltids greit å vite at mediumet ikke er korrupt eller hva?

 

Etter dette vil den hoppe inn i en grafisk instalasjon og etter en liten 'velkommen' skjerm står du fritt til å velge språk og keyboard layout, noe som jeg har valgt til norsk... naturligvis :p

 

Denne guiden vil regne med at Norsk er språket i og etter innstalasjonen.

 

Nå kommer kanskje den vanskeligste delen av instalasjonen, nemmelig partisjonering. Som standard vil FC partisjonere linux partisjoner over ledig plass, noe som er greit for de fleste brukere. Du kan også velge hvilken harddisk den skal opprette partisjoner på. Hvis du er usikker på hva FC vil gjøre kan du sjekke av boksen helt nederst som gir deg muligheten til å se over formateringsvalget til installasjonen, sånn at du kan forsikre deg om at du ikke gjør noe feil. Også var det over(var det så fryktelig vanskelig?)

Det er mulig, og mange anbefaler det, å partisjonere home(tilsvarende mine dokumenter i windows) som en egen partisjon... på den måten slipper du å miste innstillinger for forskjellige programmer og dine egne filer hvis du bytter distro. Siden jeg ikke har funnet bilder for instalasjons programmet så vil jeg dessverre ikke dekke hvordan dette gjøres i denne guiden.

 

Du vil nå få valg angående oppstartsprogrammet Grub. Grub gir deg valget over hvilket OS som skal startes når du booter maskinen og gjør det enkelt å duel/multi-boote en datamaskin. Standard innstillinge er vanligvis helt ok her.

 

Du vil så få muligheten til å stille noen generelle netverksinnstillinger og konfigurere regionen du bor i(som er standard til Oslo, Norge) og tidssonen. Til sist får du valget av å skrive inn et root passord, som tilsvarer et administrator passord, husk dette passordet ettersom du ikke får gjort endringer på systeminstillinger eller instalert/fjernet pakker uten det...

 

Så begynner "morroa". Nemmelig pakkevalget! Nå kan du bestemme hvilke pakker som skal instaleres. Du kan benytte deg av standard innstillinger, noe jeg anbefaler hvis du er ny til linux siden du mest sannsynelig ikke vet hvilke pakker som er hva, men hvis du likevel vil snope rundt og se hva som instaleres skal du få lov til det ;) Bare kryss av boksen som heter noe lignende "se over pakkeinstallasjon". Du får også muligheten til å aktivere Extra repoen som gir deg tilgang til en 3000+ programmer, hvis du er såpass heldig å bruke en kablet tilkobling til nettet så kan du jo grave litt i denne repoen og se om det er noen programmer du vil instalere alt nå(f.eks Azureus til torrents). det er ingen krise å instalere ekstra programmer etter instalasjon heller ;)

 

Når du så er ferdig er det bare å starte instalasjonen som vanligvis tar rundt 15 minuter for en standard instalasjon. Når den er ferdig blir du bedt om å fjerne installasjons mediumet og trykke ok(noe som rebooter datamaskinen).

 

Installasjonen av FC6 er tatt helt fra hukomelsen så noen ting kan forekomme i annen rekefølge enn jeg har skrivd her... hvis det er tilfellet så håper jeg du kan sende meg en PM så jeg kan endre dette for fremtidige lesere. Beklager også for mangel på bilder, fant ingen på nettet, finner du screenshots fra FC6 installasjonen ville jeg også vært interisert å høre om det over PM så instalasjon av FC6 blir så nøyaktig som mulig i denne guiden

 

Firstboot

 

Ved aller første boot av systemet vil du komme inn i firstboot.

 

Her setter du grunninnstillinger for systemet som f.eks firewall og SElinux(SElinux er et sikkerhetssystem for Linux... Denne guiden tar ikke hensyn til at SElinux er skrudd på og jeg har dessverre ikke ekspertisen til å rette opp feil skapt av SElinux). Du vil også få muligheter til å stille inn NTP(som synkroniserer datoen og tiden til en server) og lydkortet. Til slutt lager du en bruker for bruk av systemet.

 

Etter en ny liten reboot kommer du inn i selve systemet.

 

Konfigurasjon av Fedora Core

 

Najs. Ok, det siste jeg skal guide dere gjennom er å instalere noen "kjekt-å-ha" programmer, enkle drivere, multimedia programmer og codecs, de-aktivere noen tjenester vi ikke kommer til å bruke for å minske boot-tiden. Vi skal også stille inn Samba for kontakt med Windows Nettverket og lære oss hvordan vi legger til flere harddisker ved å redigere fstab.

Men aller først er det greit og ha nett. For dere med kablet nett som ikke trenger å instalere madwifi pakken kan godt hoppe over den kommende delen.

 

Konfigurasjon av Trådløst nett

 

Overfør madwifi og kmod-madwifi pakkene til skrivebordet ditt(hvordan du velger å gjøre dette er opp til deg. Enkleste er kanskje å bruke en usb minnebrikke... Når du kobler minnebrikka til systemet skal det automatisk komme en snarvei på skrivebordet ditt og minnebrikka skal automatisk bli åpnet og filene er det bare å dra over :)). Gå inn i terminalen(Programmer->Tilbehør->Terminal fra menyen) og skriv:

cd Desktop for å gå fra Home mappa til skrivebordet

su <administrator passord> logger deg inn som administrator så du kan instalere pakkene

rpm -ivh <navn på madwifi pakke> <navn på kmod-madwifi pakke> Dette vil instalere pakkene på systemet. Hvis du skal instalere en ny kernel er det bare å legge til navnet etter madwifi pakkene

 

Nå skal Madwifi pakken være instalert og hvis nettverks kortet ditt støttes av madwifi skal det nå bare gjenstå å konfigurere kortet. Start Nettverkskonfiguratoren(System->Administrasjon->Nettverk i menyen) og klikk deg inn på Maskinvare tabben. Her skal nettverkskortet dit stå som Wireless. Hvis det ikke gjør det må du redigere modprobe.conf. Da åpner du terminalen og skriver:

su <administrator passord>

gedit /etc/modprobe.conf

Dette skal åpne modprobe.conf fila i et redigeringsprogram. Skriv inn dette helt nederst:

alias wifi0 ath_pci

også trykker du lagre og avslutter gedit.

Start Nettverkskonfiguratoren på nytt, forhåpentligvis vil du da se en trådløs enhet i Maskinvare noe som tilater deg å trykke på ny og følge veiviseren for å legge til en ny trådløs enhet. Ikke glem å velge den trådløse enheten etter på under Enheter tabben og trykk rediger, for så å velge "Aktiver enhet ved oppstart" hvis du vil kobles til nettet når FC starter... Hvis nettverket ditt er sikret med annet enn WEP enkrypsjon(som f.eks WPA) så må du bruke Network Manager, aktivering av Network manager tar jeg for meg i neste del, Konfigurere Tjenester.

Network Manager er en liten Applet som legger seg i tray ved siden av klokka. Denne vil finne alle trådløse nettverk innenfor rekkevidde og spørre deg om passord hvis nettverket skal være sikret. Eneste negative er at passordet lagres i en keychain som du må skrive inn et passord(et du lager selv) for å åpne. Dette fører til at du må skrive inn et passord hver gang du starter maskina på nytt for å koble deg til nett og jeg har dessverre ikke funnet en måte å gå rundt dette på... ennå...

 

Konfigurere Tjenester

 

Vi kan gjøre oppstart av FC raskere ved å de-aktivere visse tjenester ved start. For dette må vi inn i tjeneste konfiguratoren(System->Administrasjon->Tjenerinnstillinger->Services i meny)

 

Her er det bare å bla gjennom og velge hvilke tjenester du vil skal starte opp ved boot. Hvis du planlegger å koble deg til et Windows nettverk(dele filer eller bruke/dele en printer) bør du aktivere smb tjenesten(smb for Samba).

 

Hvis du trenger å bruke Network Manager for å koble deg til trådløse nettverk som ikke benytter seg av WEP enkryptering så må du velge krysse av boksen som star ved siden av NetworkManager og NetworkManagerDispatcher. Disse vil nå starte neste gang du starter maskinen. For å starte dem med en gang, velg dem i listen og trykk på Start knappen.

 

Yumex, Livna og "Kjekt-og-ha" programmer

 

Først og fremst, start en terminal(Programmer->Tilbehør->Terminal fra meny) og skriv følgende:

su <administrator passord> Logger deg inn som administrator/root

yum install yumex yumex er en front-end for yum så du slipper å bruke terminalen for å instalere programmer. FC har et innebygd alternativ som heter Pup, for å starte dette er det bare å velge fra meny: Programmer->Add/Remove Software. Men jeg foreslår Yumex fordi den har flere funksjoner enn Pup og ser bedre ut :p

rpm -ivh http://rpm.livna.org/livna-release-6.rpm Legger til livna repoet til bruk med yum. Livna har programmer og drivere som kan bli nødvendige f.eks madwifi(denne pakken oppdateres med hver kernel oppdatering), mplayer og ATI/Nvidia drivere.

 

Du kan nå starte Yumex fra Programmer->Systemverktøy->Yum Extender i menyen. Yumex vil komme med en dialog du bare trykker Ok på, standard er fint ;) Så vil den laste ned listene fra de forskjellige repoene og legge disse til fil-listen. Når yumex er klar kan vi endelig laste ned en del programmer/drivere/scripts :thumbup:

 

Forslag

1. Numlockx - Aktiverer numlock automatisk etter boot. Noe jeg er vant med fra XP.

2. Azureus - En god Bittorrent klient, den offisielle bittorrent klienten finnes også i repoet.

3. Amarok/XMMS - Amarok er nok den mest populære musikk avspilleren for Linux, sterkt anbefalt. For dere som digger Winamp så er nok XMMS alternativet for dere, XMMS er en winamp klone i linux. Hvis du instalerer Amarok, ikke glem å instalere xine-lib-extras-nonfree, dette lar deg bruke lyd codec'ene som du instalerer etterpå. Hvis du vil ha mp3 støtte i XMMS så last ned xmms-mp3.

4. Gdesklets - Et program som lar deg lagre applets på skrivebordet som f.eks klokker, startbar(i stil med Mac), værmelding eller systeminfo... det finnes også kontrollere for XMMS og Amarok, er litt stil å styre media avspillern med knapper på skrivebordet :p Desklets finner du her.

5. Mplayer - Media avspiller som spiller av film.

6. mplayerplug-in - plugin til Firefox og fungerer som Quicktime og .wma avspiller til firefox og andre browsere som kan lese mozilla plugins. Kan spille av de samme formatene som mplayer, og mplayer kan spille av alt når vi har instalert codec'ene.

7. ATI/Nvidia drivere - Nvidia brukere laster rett og slett ned kmod-nvidia mens ATI brukere laster ned kmod-fglrx. Log deg inn og ut av brukeren din og kjør glxgears i terminal, dette vil teste skjermkortet ditt, hvis du får lav FPS(under 1000) så kjør glxinfo fra terminal og se om Direct Rendering er satt til 'yes', hvis det står no så kjør følgende kommando og log in/ut igjen og se om det fungerer.

ATI brukere som root:

aticonfig --initial

Nvidia brukere som root:

/usr/sbin/nvidia-xconfig

8. Wine - Wine lar deg instalere og bruke noen windows programmer/spill. For å se hvilke, se her.

9. gaim-guifications - dette lar gaim advare deg ved hjelp av pop-up vinduer ala msn messenger.

10. k3b - brenneprogram for linux ala Nero.

11. gstreamer-ffmpeg, gstreamer-plugins-bad og gstreamer-plugins-ugly - Disse tre pakkene har codec'er til gstreamer nettverket som andre mediaspillere enn mplayer og amarok i Fedora Core benytter seg av.

12. unrar og unace - legger til støtte av rar og ace arkiver slik at du kan åpne disse arkivene med file-roller/ark.

 

Java, Flash og Codecs

 

Når det kommer til de tre overnevnte finnes det allerede veldig gode instruksjoner for hvordan disse skal instaleres. For å instalere de overnenvte, venligst følg instruksene her: Stanton Finley's Guide

 

Merk: Denne guiden viser hvordan du instalerer Flash 7. En Flash 9 Beta utgave er ute men jeg vil ikke vises hvordan dette gjøres i denne guiden. Men du kan jo alltids prøve på egenhånd, det er en veldig lett installering med tanke på at det kjøres fra terminal. Denne guiden er for installasjon av Java 1.5.08 og nyeste versjon er 1.5.09, pass derfor på at du gjør om alle kommandoer fra _08 til _09, ellers vil det ikke fungere. Denne guiden er også lagd for FC5, men det fungerer også på FC6, det er min maskin et tydelig tegn på. :)

 

Starte programmer ved boot

 

For at et program skal starte automatisk ved login må du skrive dem inn i session manager'en. Gå til System->Brukervalg->Flere Brukervalg->Sesjoner i meny og trykk på Oppstartsprogrammer tabben. Trykk så på legg til og skriv programmet som skal startes. F.eks amarok, azureus, gdesklets...

Programmene vil nå starte ved login :)

 

Automatisk login

 

Eneste brukeren på din maskin? Litt glad i at XP logger deg inn automatisk? La oss gjøre det i FC også :thumbup:

Gå til System->Administrasjon->Innlogingskjerm og trykk på Brukere tabben. Velg "inkluder alle brukere fra /etc/passwd (ikke for NIS)" også trykker du på Sikkerhet og krysser av for "Aktiver Automatisk innloging". I drop-down boksen under velger du ditt brukernavn og ved neste oppstart logges du inn automatisk :w00t:

 

Mounte til andre harddisker... Trash disc?

 

Som du kanskje allerede har erfart så er det ikke lett å finne de andre harddiskene dine. Dette er fordi dem ikke er mountet, eller lastet ennå. For at dette skal skje må du skrive dem inn i fstab fila som ligger i /etc/.

 

Linux kan ikke lese NTFS(windows) partisjoner uten kmod-ntfs modulen(lastes ned med yum/yumex) men du får bare lese rettigheter med denne modulen. Det beste er at trash-disken din(dvs. harddisken der alle filmene, spillene, backupene etc. er lagret) bruker Ext3 filsystemet som Linux støtter nativt. Du kan finne Windows drivere for Ext3 her.

Alternativt kan du prøve ut ntfs-3g som visstnok skal gi deg full lese/skrive rettighet til ntfs disken din, denne modulen kjøres også i userspace som skal gi et ytelsesboost, men gjør at den ikke er tilgjengelig i 64-bit utgaven av FC. Jeg har aldri brukt ntfs-3g eller kmod-ntfs så eventuelle konfigurasjons problemer med disse modulene kan jeg dessverre ikke dekke i guiden her...

 

Start en terminal og skriv følgende:

su <administrator passord>

gedit /etc/fstab

dette bør åpne fstab i en tekst editor. legg til dette på nederste linje:

/dev/<hardisknavn: sdc1, sda1, hda1...> <mount mappe, hvor du skal ha tilgang til harddisken> <filsystem: ntfs, ext3...> defaults 0 0

her ser du hvordan mitt ser ut på nederste linje av fstab:

/dev/sdc1 /home/Skinney/Share ext3 defaults 0 0

 

Legg til flere harddisker på samme måte, når du er ferdig, lagre fstab og lukk gedit. skriv inn:

mount -a

og så skal harddisken mountes til <mount mappe> (denne mappen må eksistere ellers vil mount gi deg feilmelding) og du skal nå ha tilgang til harddisken din fra denne mappen.

 

Samba og Windows Nettverket

 

Gå til System->Administrasjon->Tjenerinnstillinger->Samba i meny. For å dele noen mapper, trykk på "legg til resurs". Kryss av for synlig så andre brukere kan se denne mappen og velg et passende navn ;) i den andre tabben bør du kanskje velge "Tilgjengelig for alle" så alle kan bruke denne mappen. For at du skal kunne koble til nettverket og at folk skal kunne koble seg til deg må du gjøre noen innstillinger, så gå til Brukervalg->Tjenerinnstillinger. Skriv inn navnet på windows nettverket i arbeidsgruppe feltet. I Sikkerhet tabben velger du Delt resurs i autensieringsmodus og ditt eget brukernavn i Gjestekonto.

Way! Windows Nettwork baby! :)

 

Ctrl + Alt + Delete = System Monitor!

 

Fra windows er du kanskje vant til at en "system monitor" popper opp når du taster ctrl+alt+delete. Gnome har System Monitor veldig lignende Windows sin, men hvordan får vi denne til å starte når vi taster Ctrl+Alt+Delete?

 

Først må du laste ned gconf-editor fra Yum, gconf-editor er et program for å endre innstillinger i gnome som du ikke finner i noen annen front-end. Her kan du f.eks endre hotkeys som brukes i Compiz eller skru av Compiz' plugins. Du kan også fjerne trash/home/computer iconene fra skrivebordet skulle du ønske det, men det er ikke hensikten med denne guiden.

 

Instaler gconf-editor fra yum:

su <administrator passord>

yum install gconf-editor

 

Du kan nå åpne gconf-editor fra menyen(Programmer->Systemverktøy->Konfigurasjon). Gå så til apps->metacity->global_keybindings og skriv inn "<Control><Alt>Delete" (uten " ") i run_command_1 feltet. Gå så til mappa apps->metacity->keybindings_commands og skriv inn "gnome-system-monitor" (igjen, uten " "). Gå ut av gconf-editor.

 

Fra nå av skal du få opp system monitoren hver gang du trykker Ctrl+Alt+Delete :)

Du kan godt leke deg litt i gconf-editor så du blir litt mer kjent med verktøyet, kanskje kan du få skrivebordet til å passe deg litt bedre? :)

 

AIGLX/Compiz, også kjent som 3D Grensesnitt

 

ATI sine drivere har ennå ikke støtte for AIGLX så dere ATI brukere må dessverre vente litt før dette blir tilgjengelig.

 

Det finnes uoffisielle ATI drivere som er åpne og inkludert i FC6. Den nyeste drivern støtter AIGLX og ATI kort opp til X850XT. Dessverre er denne driveren mindre stabil og gir dårligere ytelse enn de offisielle driverne med ca 30%-50%. Jeg er usikker hvilken versjon av de uoffisielle driverne som følger med FC, og om de er tilgjengelig på forumet eller instaleres automatisk ettersom jeg bruker Nvidia... I alle fall bør Radeon 9800 brukere og andre ha mulighet til å kjøre AIGLX, men hvordan er ikke beskrevet i denne guiden.

 

Nvidia brukere kan instalere driverne fra Livna-testing repoet med yum og etter en liten konfigurasjon til xorg.conf så skal dere være klar for litt AIGLX morro.

 

I terminal skriv som root:

yum update --disablerepo=livna --enablerepo=livna-testing

 

dette bør oppdatere nvidia driverne du har instalert fra før.

Også for å få AIGLX til å fungere feilfritt så skriver du dette også som root:

gedit /etc/X11/xorg.conf

og legg dette til under Section "Module":

Load "extmod"

lagre det og lukk gedit.

skriv i terminal som root:

/usr/sbin/xconfig-nvidia

Dette vil legge til resten av kommandoene som er nødvendig for at AIGLX skal fungere.

 

Gå nå til System->Brukervalg->Desktop Effects. Trykk på Enable effects knappen og nå skal AIGLX/Compiz fungere. HAIL 3D!

 

Her er forskjellige kommandoer du kan prøve:

<Ctrl><Alt><piltast>

<Shift><F9>

<Alt><Musehjul opp/ned> (mens du har musa over et vindu)

prøv også å dra vinduer over kanten av skjermen eller flytt musa til øverste høyre hjørne av skjermen.

 

Jeg sier ikke hva disse forskjellige tingene gjør... det får du finne ut selv :)

 

Diverse småting

 

Nautilus er programmet som fungerer som Utforskeren(altså, ser gjennom mapper akkurat som Windows Utforsker) som du kanskje har merket så åpner den et vindu for hver mappe. For at den åpner alt i et og samme vindu så start Nautilus(åpne en mappe). Trykk Rediger->Brukervalg og trykk på Oppførsel tabben. Her krysser du av "Alltid åpne i leservindu" og saken er biff!

 

Hvis du bruker Amarok og har instalert Codec'ene så er det kanskje greit å ta dem i bruk. Etter du har fullført veiviseren til Amarok så gå til Innstillinger->Oppsett av Amarok i menyen. Velg Lydmotor tabben og sett Xine-Motor som lydsystemet. Xine skal kunne dra nytte av codecene du har instalert tidligere.

 

Helt til Slutt

 

Nå bør du ha greid å sette opp FC instalasjonen din slik at det meste fungerer som det skal. Hvis du trenger hjelp med noe som ikke er relatert med noe jeg har referert til her så prøv å start en tråd på fedoraforum.org, der er du nesten garantert hjelp. Spørsmål angående det som er skrivd her, rettelser eller trykk-leifer kan du nevne for meg over pm eller svar til denne tråden.

 

Jeg har sikkert glemt en del i denne guiden og sikkert forklart et par ting litt dumt, men husk det er første utkastet så kom heller med konstruktiv kritikk enn surmuling. Har tenkt å legge til bilder i en senere oppdatering av tråden, men det er ikke akkurat en prioritet for øyeblikket så kan ta "litt" tid...

 

Håper dette hjalp og lykke til med Fedora Core! :w00t:

 

EDIT: Oppdatert informasjon om ATI drivere og AIGLX.

EDIT1: Oppdatert "Yumex, Livna og "Kjekt-og-ha" programmer" med støtte for mp3 i xmms og hvilken pakke du bør instalere for lyd støtte i Amarok(dette har endret seg siden sist). Har også lagt til hvordan du kan få en System Monitor til å komme frem ved Ctrl+Alt+Delete comboen(Windows Behavior ;)).

EDIT2: La til informasjon om ntfs-3g programmet under Mounting av andre disker..., og lagt til informasjon angående LiveDVD under Før du begynner.

EDIT3: Retta opp feil kommando for å konfigurere xorg.conf med ATI drivere, også lagt in mer informasjon generelt om innstallering av ATI/Nvidia drivere(hvordan du skal sjekke om du har 3d-aksellerasjon).

EDIT4: trykkleif angående drivernavn(ATI/Nvidia).

EDIT5: Glemte å legge til informasjon om unrar/unace som er nødvendig for å åpne/pakke ut arkiver av typen rar og ace. Ligger nå i "yum, livna og kjekt-å-ha programmer" seksjonen.

Endret av Skinney
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At folk gidder å skrive lange kjedelige tråder om slikt døfødt stoff er meg uforståelig.

 

Neida, bra initiativ Robin :) Klapp på skulderen skal du ha ^^

 

Denne bør vel bli gjort til sticky vel? Ettersom den kan hjelpe mange Linux nybegynnere (som meg selv) til å komme igang.

 

Jeg gjorde selfølgelig denne konfigurasjonen samtidig som du skrev en guide om den jeg da ;)

Lenke til kommentar
ATI sine drivere har ennå ikke støtte for AIGLX så dere ATI brukere må dessverre vente litt før dette blir tilgjengelig.

 

Men du kan ha flaks med den åpne radeon-driveren. Fungerte ut-av-boksen med mitt ATi 9600 her.

Hvis kortet ditt er støttet av radeon-driveren da, selvfølgelig.

Endret av JonJ
Lenke til kommentar
Btw..compiz er sooooo last month..

7185510[/snapback]

 

Hva er "this months"? XD

7185582[/snapback]

 

 

Vi snakker beryl i denne måneden. tihi

7185884[/snapback]

 

heh, Beryl er jo bare en fork av Compiz og for øyeblikket er Compiz bedre... Jeg sa noe om nyeste og BESTE? hehe, neida, enig at Beryl er "this months" men jeg har fortsatt litt tvil i prosjektet, trur Compiz kommer seirende ut av den kampen...

 

Men du kan ha flaks med den åpne radeon-driveren. Fungerte ut-av-boksen med mitt ATi 9600 her.

Hvis kortet ditt er støttet av radeon-driveren da, selvfølgelig.

 

Det har du helt rett i, glemte den uoffisielle driveren... Nyeste versjon av den driveren støtter opp til X850XT og er inkludert med X.org 7.2 som kommer om ikke så altfor lenge(hvis den allerede ikke er ute). Dessverre snakker vi dårligere ytelse med disse driverne... men hvem bruker Linux til spill nå til dags uansett? hehe :p

 

Skal oppdatere tråden til å gjennspeile dette, takk for at du pekte det ut :thumbup:

Lenke til kommentar
Hmm... En ting som mange kanskje lurer på, jeg vet jeg lurer på det. Men ettersom jeg tror det har mer nytte for seg hvis du poster det her (evt oppdaterer guiden),

 

Hvordan få mediakeys på keyboardet til å fungere?

7186468[/snapback]

 

Problemet her er at det er så uendelig mange måter å gjøre det på og jeg bruker bare Gnome konfig til å gjøre jobben, Gnome støtter dessverre bare de færreste keyboard og jeg er heldig at jeg har hatt to keyboard som er støttet av Gnome. Mange bruker programmer som lineakd og et annet program for å finne ut hva keycoden er til hver enkelt hotkey. I ditt tilfelle mixy så fungerer ikke det engang fordi du trenger spesielle drivere. Hovedfokuset mitt med denne guiden var å forklare begreper som var felles for alle(du kan kanskje klage litt på AIGLX delen min, men den BLIR tilgjengelig for alle bare ATI får ut fingern).

 

Men du har rett, jeg burde ha en liten del angående hotkeys og kanskje jeg legger det til imorra :p haha

 

Hva vil du si er Fedora's store fordel i forhold til f.eks Ubuntu?

 

Fordeler og Fordeler... Det går for det meste i smak og behag. Jeg elsket at Ubuntu hadde omtrent alt av drivere og codec'er ferdig i eller rett etter installasjon. Og Ubuntu var på mange mange måter et ekstremt enkel distro å sette seg inn i og bruke. Men jeg liker ikke å bli dulla med, Ubuntu hindrer deg i noen ting som jeg vil gjøre som f.eks ville den ikke la meg fjerne et program med avhengigheter før jeg fjerna alle avhengighetene(kan godt være feil med pakkesystemet eller front-enden). Og dette med sudo likte jeg også dårlig i forhold til FC's su og dette med virtuel root... Det er litt pain å være en power user rett og slett i Ubuntu. Og selv om det er bare småting så er dem der... For å ikke snakke om at jeg MÅ ha det nyeste av det nyeste... og da MÅ jeg ha Fedora Core :) Og der har du vel egentlig Fedora Core's "store" fordel, det bruker det nyeste ;)

 

Også likte jeg ikke standard theme med ubuntu... jeg mener... brunt!? hehe. Nei som sagt så er det for det meste smak og behag, jeg synes begge distroene er veldig gode uten at den ene er bedre enn den andre, de har begge sine sterke og svake sider som veier opp :thumbup:

 

Btw, hvis du bare har prøvd Ubuntu til nå så anbefaler jeg at du setter av en liten partisjon til å teste andre distroer. Mandriva, FC, Opensuse, PCLinux... Knock yourself out, hvem vet? Kanskje finner du en Distro du liker bedre ;)

Endret av Skinney
Lenke til kommentar

Fedora har da LiveCD den. For ikke å si LiveDVD :D. Har den no lasta ned her jeg. Skal se om jeg finner link her. Hvis noen trenger link er de her:

 

 

32 bit versjon:

 

http://torrent.fedoraunity.org/unity/FC-6-...0061024.torrent

 

64 bit versjon:

 

http://torrent.fedoraunity.org/unity/FC-6-...0061024.torrent

 

 

Riktignok er det torrent da, men det har ingenting å si.

 

Lykke til da.

 

Legg no merke til at det er LiveDVD nå da :D

Lenke til kommentar
Fedora har da LiveCD den. For ikke å si LiveDVD :D. Har den no lasta ned her jeg. Skal se om jeg finner link her. Hvis noen trenger link er de her:

 

 

32 bit versjon:

 

http://torrent.fedoraunity.org/unity/FC-6-...0061024.torrent

 

64 bit versjon:

 

http://torrent.fedoraunity.org/unity/FC-6-...0061024.torrent

 

 

Riktignok er det torrent da, men det har ingenting å si.

 

Lykke til da.

 

Legg no merke til at det er LiveDVD nå da :D

7186773[/snapback]

 

Nydelig, satt faktisk å lette etter link selv. Mente å ha sett dette på fedoraforum en gang i tia! Takk wil! :w00t:

Lenke til kommentar

Det jeg nå sitter å gruer meg for er at jeg refresher imorra, ser at dem har lanser catalyst 6.10, og klikker meg frem til Linux changelog, og den ikke inneholder støtte for AIGLX. Jeg har ikke hørt noe om at det skal være AIGLX støtte, selv om mange regner med det, trur jeg ikke noe på det helt ennå, bare håper som en svett liten unge ;)

Lenke til kommentar
Også likte jeg ikke standard theme med ubuntu... jeg mener... brunt!? hehe. Nei som sagt så er det for det meste smak og behag, jeg synes begge distroene er veldig gode uten at den ene er bedre enn den andre, de har begge sine sterke og svake sider som veier opp :thumbup:

7186700[/snapback]

Det har du helt rett i, heldigvis har de gjort noe med den logoen som kommer når man booter opp, så den er i hvert fall mindre brun...

Lenke til kommentar
Også likte jeg ikke standard theme med ubuntu... jeg mener... brunt!? hehe. Nei som sagt så er det for det meste smak og behag, jeg synes begge distroene er veldig gode uten at den ene er bedre enn den andre, de har begge sine sterke og svake sider som veier opp :thumbup:

7186700[/snapback]

Det har du helt rett i, heldigvis har de gjort noe med den logoen som kommer når man booter opp, så den er i hvert fall mindre brun...

7186984[/snapback]

 

Haha, lysebrun dritt og brun dritt er fortsatt dritt :tease:

Lenke til kommentar
Også likte jeg ikke standard theme med ubuntu... jeg mener... brunt!? hehe. Nei som sagt så er det for det meste smak og behag, jeg synes begge distroene er veldig gode uten at den ene er bedre enn den andre, de har begge sine sterke og svake sider som veier opp :thumbup:

7186700[/snapback]

Det har du helt rett i, heldigvis har de gjort noe med den logoen som kommer når man booter opp, så den er i hvert fall mindre brun...

7186984[/snapback]

 

Haha, lysebrun dritt og brun dritt er fortsatt dritt :tease:

7187115[/snapback]

 

 

Ubuntu suger fordi bakgrunnen er brun (eller blå) :cry: :cry:

 

Saklig.

7188078[/snapback]

 

Det er der guiden for desktopmodding kommer inn og hjelper den uerfarne bruker å ta bort bæsjen. Farger er jo smak og behag.

 

*laste ned livecd til fedora*

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...