Gå til innhold

Guide: Innstallering/Konfigurering, Fedore Core 6


Anbefalte innlegg

Dessuten har jeg lagt merke til at Skinney er innom her svært ofte, og hjelper folk som trenger videre assisanse :) Så sant han ikke sover eller er på skolen kommer svarene ofte innen 10-15 min.

 

Bare lurte :)

7440320[/snapback]

 

Offtopic: Takk for at du peker ut at jeg ikke har et liv utenfor skolen fredrick :p

 

Ontopic: Moderatorene fant ut at det var altfor mange sticky'er i GNU/Linux forumet generelt og mente at hvis denne tråden virkelig var hjelpsom for mange så ville den holde seg øverst på listen uten å være en sticky. Denne tråden har jeg jo også linket i min post i "hvilken linuxdistro passer for deg ?" tråden så det har kanskje hjulpet til at moderatorene fikk rett, tråden har holdt seg oppe på toppen og vært ganske aktuel lenge, uten å være sticky.

 

EDIT: glemte å skrive Ontopic delen :p

Endret av Skinney
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette hørtes rart ut i mine øye, denne guiden begynte akkurat på sni 3 side med innlegg nå, noe som gaktiskt gjør at den ikke holder seg så høyt oppe.

 

Det er fra før 5 stickyer i GNU/Linux kategorien, og jeg er enig i at det kan virke litt rotete og ha fler. Men allikevel, "Den frie kafe" som er en av de stickyene, det er bare en tråd om simple problemer, der alle bidrar. Det er ikke trådstarter sin intensjon å hjelpe alle på GNU/Linux forumet. Dessuten har den tråden 331 innlegg, noe som gjør at den hele tiden hadde vært med i toppen.

 

Andre stickyer som "Hvilken linuxdistro passer for deg?" (kan noen please fikse emnetittelen på denne, blir gal av at det ikke er brukt store bokstaver der dette skal være.), ofte stilte Linux spørsmål er bra stickyer, som hjelper flesteparten av folk som kommer til forumet her for hjelp.

 

Den store spilltråden kan også hjelpe folk til å finne linux spill, og dette er ett spørsmål som kunne ha gått igjen hvis ikke det var en sticky, så den er nok kjekk å ha. "Guide - Hvordan lage en annerledes desktop " er også en bra guide, men den er skrevet for Ubuntu brukere. Nå kan man jo få mange av de samme programmene til å fungere på andre distroer, men personlig strever jeg litt med dette :(

 

Så kan man jo da si at denne tråden kun er skrevet for fedora brukere, men det er jo ganske feil :p Den er tydeligvis skrevet for folk som er nysjerrig på Linux. Og denne tråden kan brukes til å komme igang.

 

 

PS. Ingen vonde tanker eller noe om de andre som har bidratt til at denne kategorien er så bra som den er, det er bare prioriteringer her :)

Lenke til kommentar

eh, jeg som alltid har vært en "windows fan", tenkte jeg skulle prøve Fedora. har prøvd Linux EN gang før(suse linux eller no) men det ga meg veldig dårlig første intrykk osv..

 

Leste litt i guiden din og må si at jeg ble imponert, får allt til og virke så jæ**** lett :) men det er et par ting jeg lurer på:

 

hørte at fedora bruker Gnome(husker ikke helt hva det het) som UI program eller hva det er, men er det mulig og bruke KDE? synes KDE har så fint "look" :p

 

Ossen er det med installering av drivere? er det som windows, bare klikke på exe fila og trykke "next, next" eller er det litt mer komplisert?

 

mvh linux noob =/

Lenke til kommentar
eh, jeg som alltid har vært en "windows fan", tenkte jeg skulle prøve Fedora. har prøvd Linux EN gang før(suse linux eller no) men det ga meg veldig dårlig første intrykk osv..

 

Leste litt i guiden din og må si at jeg ble imponert, får allt til og virke så jæ**** lett :)    men det er et par ting jeg lurer på:

 

hørte at fedora bruker Gnome(husker ikke helt hva det het) som UI program eller hva det er, men er det mulig og bruke KDE? synes KDE har så fint "look" :p 

 

Ossen er det med installering av drivere? er det som windows, bare klikke på exe fila og trykke "next, next" eller er det litt mer komplisert?

 

mvh linux noob  =/

7465000[/snapback]

 

Ekke noe stress detta noob. Bruk Yum ;) hvis du leser yum seksjonen min så ser du kanskje at ATI/Nvidia driverne er nevnt der. Det er ikke noe mer stress enn å velge det i Yumex og "process que", så blir vel lettere enn i Windows ;) Når det kommer til andre drivere som ikke finnes på repoet så prøv å få tak i det som .rpm fil, da skal det bare være å dobbelklikke på dette, skrive inn root passord og trykke på ok et par ganger (like lett som Windows). Men bortsett fra skjermkort drivere(ATI/Nvidia) så trenger du heldigvis ikke å installere så mange drivere ettersom de aller fleste følger med Kernel... Med mindre du har trådløst nettverk, da kan du slite litt(les madwifi seksjonen min).

 

Når det gjelder KDE så skal dette også bare være å laste ned KDE fra yum også velge en KDE sesjon på login-skjermen neste gang du logger inn til Fedora desktoppet ditt(btw, det er et skrivebordsmiljø og ikke UI ;))

 

Håper dette hjelper :)

Lenke til kommentar

Tusen takk får kjempe nyttig informasjon skinney!

 

gleder meg som en unge nå, må bare vente på at jeg blir ferdig med og laste ned .Iso fila... ca 8timer igjen... æsj :p

 

viss jeg støter på noen problemer, så skal jeg nok holde deg opptatt :p hehe

Endret av Freak627
Lenke til kommentar

Ja, da har jeg fått instalert Linux, MEN(!!) har et lite greit problem nå:

 

: jeg har XP installert

: jeg har vista RC2 installert(installerte etter Xp)

 

: når jeg instalerte Linux, så sletta jeg den partisjonen som Vista lå på fordi jeg ikke bruker vista no mer og instalerte linux oppe den(formaterte partisjonen seff)

 

når jeg starter opp dataen så kommer fortsatt vista boot manageren opp der jeg kan velge mellom "older version of windows"(xp) og "win vista"(som er sletta)

 

jeg går i BIOS for og sette at den hardisken med linux instalert skal bootes MEN det kommer bare "error with boot" =S

 

hva kan være galt? er helt kake etter og ha tenkt og fiksert i timesvis... håper kanskje at ekspert hjelp kan hjelpe meg. ;)

 

Btw: skal ikke egentlig Linux boot vinduet komme istedet får Vista boot vinduet? ble litt mye knaking i skallen når jeg så den kom.

Mvh Kim

Endret av Freak627
Lenke til kommentar
Uhm, moderatorere, kan jeg spørre om en ting?

 

Hvorfor har ikke denne blitt gjort til sticky ennå? Dette er en kjempepost som forklarer steg for steg hvordan man kan innstalere en av de mest populære distroene til Linux. Det er også lagt til mange små tips om hvordan man kan gjøre den mest mulig lik Windows.

 

Denne guiden hjelper jo mange noobs (som meg selv), til å begyne med Linux. Skinney tok meg igjennom dette, og jeg kan ikke snu nå :p Med en slik guide blir det flere som støtter seg til Linux, med flere tilhengere blir Linux satt mer i fokus.

 

Linux er jo også gratis, så det er lett å prøve. Og siden det er gratis, vil det jo være ett svært bra alternativ til Windows, som enten koster mye penger, eller som mange laster ulovlig ned.

 

Dessuten har jeg lagt merke til at Skinney er innom her svært ofte, og hjelper folk som trenger videre assisanse :) Så sant han ikke sover eller er på skolen kommer svarene ofte innen 10-15 min.

 

Bare lurte :)

7440320[/snapback]

 

 

Ok..nå er ikke jeg moderator da, men jeg kan tenke meg at de blir meid ned med spørsmål om andre distroer også hvis denne tråden blir sticky. Du sier at dette er en av de mest populære, det vil også bety at man "må" ha andre distroguides i sticky, som vil sees ned på ettersom man allerede har et hav av stickys i denne delen av forumet. Jeg er enigi at FC er en av de mest populære men det er også (k,x)ubuntu, slack, open suse, arch og mange mange fler. Du vil snart ikke få plass til vanlige tråder, men bare stickyer.

 

Jeg ser at skinny har vært veldig grundig og konsekvens med denne guiden og det er helt utrolig mye informasjon om FC for nybegynnere og kanskje mer erfarne brukere, men skal det rettferdigjøre sticky? Kommet forslag om tidligere å slå sammen alle/fleste dagens stickyer til en "Nyttige tråder i sammenheng med Gnu/linux" uten at det fikk særlig gjennomslag.

Lenke til kommentar

@marsan: man kan jo selvølgelig argumentere at Linux er Linux og Gnome er Gnome. Mange seksjoner av guiden min gjøres helt likt på andre distroer som benytter seg av Gnome grensesnittet. Stort sett det eneste som er Fedora spesefikt er installasjonen... Eller, er jo noen ting til selvfølgelig, men ikke de aller største tinga...

 

Har nettopp byttet over til Opensuse 10.2 som jeg finner som et utmerket distro og vurderer om jeg skal skrive en guide for å innstalere/konfigurere denne distroen, har også tenkt å kraftig oppdatere min egen FC6 guide så den blir mer brukervennlig. Så til syvende og sist vurderer jeg på å starte en ny tråd som inneholder en guide til både Suse og Fedora og en liten sammenligning/omtale av disse, trur dette ville gi mye mer nytte til nybegynnere. Da kommer jeg selvfølgelig til å benytte meg av KDE i Opensuse så nye brukere også kanskje får sett forskjellen mellom disse to skrivebordsmiljøene...

 

Håper å få gjort ferdig disse guidene før jul.

Lenke til kommentar
Hadde vært sjekt viss du hadde tatt får deg instalasjonen av bootloader osv detaljert i Den nye guiden din :) men uansett, lykke til

7486623[/snapback]

 

Med dette mener du at jeg skal vise brukeren hvordan man skal instalere Grub på nytt hvis den blir overskrevet av Windows sin bootloader eller bare å presisere at det er viktig å erstatte Windows bootloaderen med Grub ved å instalere det til MBR?

Lenke til kommentar

:!: ja f.eks sliter med akkurat det selv, og når du/vi er inne på det så har jeg et problem angående det:

 

 

har instalert Fedora 6 utallige ganger nå, og vær gang jeg har installert det på nytt så sier jeg at den skal installere GRUB på MBR, MEN selv om jeg gjør det, så er fortsatt Vista bootloader der?!?! har prøvd med gjenoppretnings console (FixMBR og fixboot) og med vistabootloaderPRO men problemet er der enda, får rett og slett ikke fjerna vista boot loaderen... virker nesten som om at Pc'n min ikke vil ha linux i hele tatt :thumbdown:

Lenke til kommentar

Får ikke til å installere madwifi...

får denne erroren når jeg gjør det:

error: Failed dependencies:

        kernel-i686 = 2.6.18-1.2868.fc6 is needed by kmod-madwifi-0.9.2.1-1.2.6.18_1.2868.fc6.i686

 

Fikk lagt det inn med yum, men finner fortsatt ikke kortet mitt, har gjort alt som står i guiden :S

Har linksys WMP54G

 

EDIT: var vist ikke støtte på den allikevel :( noe man kan gjøre med det?

 

en ting til:

får ikke til å legge til HDD'ene mine, er 3 extra HDD'er 2 HDD på ext og en med ext og NTFS partisjon...

vet ikke helt hva jeg skal legge til :)

Endret av pessimisten
Lenke til kommentar

Hei, jeg har samme kortet som deg, og det skal gå greit å innstalere det, som du nevner støttes det ikke av madwifi.

 

Prøv å compile og mekke til denne :) Hadde litt kluss med dependencies og sånn men mekka det til slutt her. Den er vel heller egentlig ikke lagt for FC6, men funker.

 

Når det gjelder harddiskene dine, så må du legge til linjer i fstab som Skinney nevner. Hvordan dine linjer blir, må du finne ut selv :p Tips: System>Administrasjon>håndtering av logiske volum

 

Der henter du ut de "navnene" du må mounte i fstab. Hvis du har problemer med å skjønne dette, send meg en PM :)

Endret av Mixy
Lenke til kommentar
Hei, jeg har samme kortet som deg, og det skal gå greit å innstalere det, som du nevner støttes det ikke av madwifi.

 

Prøv å compile og mekke til denne :) Hadde litt kluss med dependencies og sånn men mekka det til slutt her. Den er vel heller egentlig ikke lagt for FC6, men funker.

 

Når det gjelder harddiskene dine, så må du legge til linjer i fstab som Skinney nevner. Hvordan dine linjer blir, må du finne ut selv :p Tips: System>Administrasjon>håndtering av logiske volum

 

Der henter du ut de "navnene" du må mounte i fstab. Hvis du har problemer med å skjønne dette, send meg en PM :)

7538408[/snapback]

takker... sendt

 

Sliter med at 2 av HDD'ene ikke har noe filsystem... hvordan kan jeg formatere dem til ext3?

og nå har jeg fått kobla opp den ene partisjonen(ext3) men inni den ligger det home folder og boot folder osv... kan jeg slette dette? En annen ulempe er at denne mappen har en hengelås på mappen... hvordan låser jeg den opp?

 

 

Har fått inn NTFS partisjonen og, men den har både et kryss(uleselig) og en hengelås(låst)... hva gjør jeg med det?

Endret av pessimisten
Lenke til kommentar

Jeg testet denne guiden:

http://forum.fedoraforum.org/forum/showthr...ighlight=wmp54g

 

men når jeg kommer til "make" så får jeg denne erroren:

make: *** /lib/modules/2.6.18-1.2868.fc6/build: Ingen slik fil eller filkatalog.  Stop.

rt2500.ko failed to build!

make: *** [module] Error 1

 

Jeg har egentlig ikke linux/config.h i den filen jeg skal endre... så jeg la til den, men jeg får fortsatt denne erroren :S

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...