Gå til innhold

Guide: Innstallering/Konfigurering, Fedore Core 6


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
prøv å fjerne eller kommentere linja som sier config.h og prøv igjen... config.h er nemmelig fjernet eller endret(navn) siden forige gang...

 

når det gjelder det andre så skal jeg svare med en gang jeg kommer hjem fra skolen (rundt 1). Ha en fin dag så lenge :)

7540181[/snapback]

Oprinnelig er ikke den linja der... jeg får den erroren med og uten den linja.. både som autoconf og config

 

 

Takk :)

Lenke til kommentar

vel, mente å huske til at jeg fikk det til hos Mixy men husker ikke hvordan... Får nesten sende en ny pm til mixy.

 

Når det kommer til hardisken din med /boot og /home så må disse ikke slettes! /home er hvor all konfigurasjon og personelige dokumenter lagres, se på det som Mine Dokumenter(Windows) og /boot er hvor oppstartsinformasjonen lagres, uten denne mappa vil du slite med å starte linux fra grub(hvis det ikke er her hvor grub er instalert, litt usikker).

 

For å partisjonere/formatere hardiskene dine så kan du benytte deg av Qtparted eller Qparted(litt usikker) som du kan instalere via yum: yum install qparted(som root).

 

Og for å få tilgang til hardiskene så får du nesten prøve å endre rettighetene som root. bruk chmod 775 -R /adresse/til/mappa/* (trur dette skal fungere hvis du gjør det som root). Før du gjør dette er det kanskje greit å se om Root har tilgang til denne mappa ved å skrive su etterfulgt av nautilus og så navigere til mappa hvor hardisken er mountet.

 

Håper dette hjelper!

Lenke til kommentar
vel, mente å huske til at jeg fikk det til hos Mixy men husker ikke hvordan... Får nesten sende en ny pm til mixy.

Og spør om hva da? er litt forvirret :S

 

Når det kommer til hardisken din med /boot og /home så må disse ikke slettes! /home er hvor all konfigurasjon og personelige dokumenter lagres, se på det som Mine Dokumenter(Windows) og /boot er hvor oppstartsinformasjonen lagres, uten denne mappa vil du slite med å starte linux fra grub(hvis det ikke er her hvor grub er instalert, litt usikker).

Det er ikke home mappen til fedora jeg snakker om... det er en annen HDD som jeg koblet til :)

Kom frem til at det var min tidligere ubuntu HDD :p

 

For å partisjonere/formatere hardiskene dine så kan du benytte deg av Qtparted eller Qparted(litt usikker) som du kan instalere via yum: yum install qparted(som root).

Done, QTparted btw... men når jeg formatere så kommer det opp et vindu som sier at 100% er ferdig, men det skjer ingenting

 

Og for å få tilgang til hardiskene så får du nesten prøve å endre rettighetene som root. bruk chmod 775 -R /adresse/til/mappa/* (trur dette skal fungere hvis du gjør det som root). Før du gjør dette er det kanskje greit å se om Root har tilgang til denne mappa ved å skrive su etterfulgt av nautilus og så navigere til mappa hvor hardisken er mountet.

Når jeg starter nautilus skjer det ikke en drtt :S

 

 

EDIT: tar litt fra en annen tråd og legger inn her :p

 

1) All musikken min gikk til %¤/&(!"#), så det jeg har ligger på ipod'en. Kan man overføre dette til Pc'en? vet det går i Windows, men hvordan er det med linux?

 

2) synes også det er merkelig at Grub ikke har funnet win2k og lagt den til... er det bare å gjøre det samme som i ubuntu?

 

3)Realtek driveren er til FC5, vil den funke på FC6?

 

4) Får ikke helt til å legge beryl-manager i oppstarten... den ligger ikke blant alle de andre programmene

 

5) Har et Asus MyCinema P7131 tv-kort som jeg gjerne skulle fått til i Linux Fedora. Hørt at dette kan bli komplisert, men jeg vil gjerne gi et forsøk på å få det til

 

 

 

Ble voldsomt mye det her...

Hvis noen kan svare på neo så quote det dere svarer på så jeg vet hva det er snakk om :blush:

Endret av pessimisten
Lenke til kommentar
vel, mente å huske til at jeg fikk det til hos Mixy men husker ikke hvordan... Får nesten sende en ny pm til mixy.

Og spør om hva da? er litt forvirret :S

 

 

...

3)Realtek driveren er til FC5, vil den funke på FC6?

 

Spør om hvordan han fikk kompilert drivern for FC6(med tanke på config.h feilen)

Feilen med FC5 driveren er nettopp at du ikke får kompilert pga config.h mangler, dette skjer pga endringer i kernel-devel og GCC.

 

Når det kommer til hardisken din med /boot og /home så må disse ikke slettes! /home er hvor all konfigurasjon og personelige dokumenter lagres, se på det som Mine Dokumenter(Windows) og /boot er hvor oppstartsinformasjonen lagres, uten denne mappa vil du slite med å starte linux fra grub(hvis det ikke er her hvor grub er instalert, litt usikker).

Det er ikke home mappen til fedora jeg snakker om... det er en annen HDD som jeg koblet til :)

Kom frem til at det var min tidligere ubuntu HDD :p

 

Da skal det ikke være noe problem i å slette driten ;)

 

Og for å få tilgang til hardiskene så får du nesten prøve å endre rettighetene som root. bruk chmod 775 -R /adresse/til/mappa/* (trur dette skal fungere hvis du gjør det som root). Før du gjør dette er det kanskje greit å se om Root har tilgang til denne mappa ved å skrive su etterfulgt av nautilus og så navigere til mappa hvor hardisken er mountet.

Når jeg starter nautilus skjer det ikke en drtt :S

 

bruker du gnome eller kde? skriv inn konqueror hvis du bruker KDE... rart at nautilus ikke skal fungere...

 

1) All musikken min gikk til %¤/&(!"#), så det jeg har ligger på ipod'en. Kan man overføre dette til Pc'en? vet det går i Windows, men hvordan er det med linux?

 

Ipod er et lite special case pga drivere. Søk etter ipod med yumex og se hva du finner. Mener å huske at Amarok og Banshee skal kunne få tilgang til Ipod ved hjelp av ekstern modul som du finner i yum. Om du kan kopiere musikken din til hardisken er jeg usikker på... har ikke ipod selv så aner ikke.

 

2) synes også det er merkelig at Grub ikke har funnet win2k og lagt den til... er det bare å gjøre det samme som i ubuntu?

 

Dette skal gjøres ved installasjon, fungerer hvertfall med XP. Skal gå ann å bruke de samme kommandoene som du har brukt i ubuntu.

 

4) Får ikke helt til å legge beryl-manager i oppstarten... den ligger ikke blant alle de andre programmene

 

Hvis du bruker gnome så er det bare å følge guiden min når det gjelder å få programmer til å starte ved oppstart. istedenfor å velge fra en liste skriver du bare inn beryl-manager... hvis du bruker kde så må du legge til en link(snarvei) i /home/username/.kde/Autostart/ mappa di.

 

5) Har et Asus MyCinema P7131 tv-kort som jeg gjerne skulle fått til i Linux Fedora. Hørt at dette kan bli komplisert, men jeg vil gjerne gi et forsøk på å få det til

 

skal gå fint det hvis du finner linux kompitable drivere for dette kortet... søk litt rundt.

Lenke til kommentar
Da skal det ikke være noe problem i å slette driten wink.gif

Må først på tilgang :)

 

bruker du gnome eller kde? skriv inn konqueror hvis du bruker KDE... rart at nautilus ikke skal fungere...

Bruker Gnome :S

 

Ipod er et lite special case pga drivere. Søk etter ipod med yumex og se hva du finner. Mener å huske at Amarok og Banshee skal kunne få tilgang til Ipod ved hjelp av ekstern modul som du finner i yum. Om du kan kopiere musikken din til hardisken er jeg usikker på... har ikke ipod selv så aner ikke.

skal se på det, hvis ikek kan jeg jo legge det inn i windows 200 og så dra det over ti llinux. Men da må jeg først mount NTFS og få win2k inn i GRUB :)

 

Dette skal gjøres ved installasjon, fungerer hvertfall med XP. Skal gå ann å bruke de samme kommandoene som du har brukt i ubuntu.

Bra, tester det :)

 

Hvis du bruker gnome så er det bare å følge guiden min når det gjelder å få programmer til å starte ved oppstart. istedenfor å velge fra en liste skriver du bare inn beryl-manager... hvis du bruker kde så må du legge til en link(snarvei) i /home/username/.kde/Autostart/ mappa di.

Ikke no problem :)

Skal gå fint det hvis du finner linux kompitable drivere for dette kortet... søk litt rundt.

ok :)

kan denne være no?

Endret av pessimisten
Lenke til kommentar

# Modified by YaST2. Last modification on søn des 10 23:08:20 CET 2006

default 0

timeout 2

##YaST - generic_mbr

gfxmenu (hd0,1)/message

##YaST - activate

 

###Don't change this comment - YaST2 identifier: Original name: linux###

title openSUSE 10.2

root (hd0,1)

kernel /vmlinuz-2.6.18.2-34-default root=/dev/sda6 vga=0x31a resume=/dev/sda5 splash=silent showopts elevator=

initrd /initrd-2.6.18.2-34-default

 

###Don't change this comment - YaST2 identifier: Original name: windows###

title Windows XP

rootnoverify (hd0,0)

chainloader (hd0,0)+1

 

sånn her ser min menu.lst ut (du finner den i /boot/grub/). Dette er fra Opensuse 10.2 da men grub er grub ;)

Lenke til kommentar

Takker... tror jeg får det til nå :)

 

Hvis du har tid må du gjerne se på spm over og :)

 

Når det gjeler wlan kortet så får jeg dette:

make: *** /lib/modules/2.6.18-1.2868.fc6/build: Ingen slik fil eller filkatalog.  Stop.

rt2500.ko failed to build!

make: *** [module] Error 1

dette får jeg når jeg skriver "make" i step 5... vet ikke helt hva jeg skal gjøre :S

Lenke til kommentar
ser ut som du ikke har instalert kernel-devel... gjør dette med yum.

 

EDIT: angående TV kortet ditt så får du bare prøve deg fram. sorry at jeg ikke kan være mer til hjelp her.

7545819[/snapback]

Ok, takk

 

har installert kernel-devel... :hmm:

 

EDIT: sliter også med å få formatert de to siste diskene i qtparted og å få tilgang til NTFS og EXT3 som jeg har mounta

 

tror den guiden jeg linka til litt lengere oppe skal duge... men den er litt for komplisert for meg :blush:

 

EDIT2: Når jeg skal bruke "make" for å installere xglsnow plugin til beryl, så får jeg samme beskjed... da er det vel noe annet som mangler?

Endret av pessimisten
Lenke til kommentar
title Windows 2000

    rootnoverify (hd0,0)

    chainloader (hd0,0)+1

 

sånn her ser min menu.lst ut (du finner den i /boot/grub/). Dette er fra Opensuse 10.2 da men grub er grub ;)

7545744[/snapback]

La til dette i bunnen av min menu.lst og prøvd meg frem (hd1,1-hd2,1-hd3,1-hd4,1)

men ingen av de funker...

Jeg kan ikke bruke sdd1?

 

EDIT: Jeg har nå mounta resten av HDD'ene... jeg har ikke skrive/endre tilgang på noen av de og jeg kan ikke lese NTFS partisjonen

Endret av pessimisten
Lenke til kommentar

hmm... du får som sagt bare prøve deg fra, sdd1 kan fungere, eller ikke. Jeg vet ærlig talt ikke ettersom jeg bare har Windows XP å rute med, du får prøve lykken på google eller Fedoraforum.

 

Når det kommer til tilgang til harddiskene dine så har du prøvd chmod kommandoen jeg ga deg?

 

Dette hadde vært mye lettere hvis jeg fortsatt satt på Fedora og ikke Opensuse...

 

P.S: jeg tar nå juleferie så kan hende jeg ikke svarer igjen før helga, men si ifra hvordan det går og om du støter på noen nye problemer så skal jeg prøve å hjelpe deg etter beste evne :) God Jul :)

Lenke til kommentar
hmm... du får som sagt bare prøve deg fra, sdd1 kan fungere, eller ikke. Jeg vet ærlig talt ikke ettersom jeg bare har Windows XP å rute med, du får prøve lykken på google eller Fedoraforum.

 

Når det kommer til tilgang til harddiskene dine så har du prøvd chmod kommandoen jeg ga deg?

 

Dette hadde vært mye lettere hvis jeg fortsatt satt på Fedora og ikke Opensuse...

 

P.S: jeg tar nå juleferie så kan hende jeg ikke svarer igjen før helga, men si ifra hvordan det går og om du støter på noen nye problemer så skal jeg prøve å hjelpe deg etter beste evne :) God Jul :)

7549101[/snapback]

nope... chmod funker ikke... når jeg kjører så vanlig bruker har jeg ikke tilgang til å endre og når ejg kjører som root... da skjer det ingenting... muliig den endrer rettighetene til root, men det hjelper lite :)

 

Har allerede vært rundt på fedora forumet ++... Det meste jeg finner innebærer at jeg må inni win2k og endre ting der. Det går jo ikke + at jeg syns det er rart iom at det burde holde å endre GRUB

 

God Jul :)

Lenke til kommentar

Kan godt hende det er problemer med win2k bootloadern som forhindrer en del... noe som betyr at du må re-installere win2k bootloaderen, gjøre de nødvendige endringene og så re-installere grub igjen... hvordan dette gjøres finner du på google ;) har ikke tid til å skrive ned framgangsmåten nå, sorry

Lenke til kommentar
Kan godt hende det er problemer med win2k bootloadern som forhindrer en del... noe som betyr at du må re-installere win2k bootloaderen, gjøre de nødvendige endringene og så re-installere grub igjen... hvordan dette gjøres finner du på google ;) har ikke tid til å skrive ned framgangsmåten nå, sorry

7549216[/snapback]

NP... kunne vel egentlig ha skifta hDD rekkefølge i BIOS... med når jeg gjør det så får jeg GRUB error 15 når jeg skal starte win2k... men jeg googler og ser

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...