Gå til innhold

Kan en PDA erstatte laptoppen?


benjamin84

Anbefalte innlegg

Heisann, er rimelig grønn når det gjelder hva en PDA kan og ikke kan gjøre, derfor denne posten:

 

Laptoppen min er i ferd med å dø, men jeg har innsett at jeg egentlig bare bruker den til surfing og chatting rundt omkring i huset på WiFi'en. I samme slengen så er jeg også på jakt etter ny mobiltelefon (Har en K750i hvor joysticken omtrent har gitt opp).

 

Finnes det en PDA som kan fungere som surfemaskin på trådløsen (god nok oppløsning til å lese nettsider som finn.no / hardware.no), telefon med bluetooth og PDA med tilhørende kalender funksjoner?

 

Bør helst ha:

God oppløsning

Godt tastatur av noe slag

WiFi

Bluetooth

GPS

 

Kan noen anbefale noen PDA'er som oppfyller disse kravene? Har sett på HTC sin nye GPS PDA men den har desverre ikke tastatur så msn-chattingen kan bli vanskelig kanskje?

 

Ser frem til forslag :)

 

-benjamin-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan gjøre det meste med en PDA idag, og HTC har mange gode modeller, men de stanser vel på 320x240 i oppløsing. Selv har jeg en HP iPAQ med 640x480 (uten GSM) som jeg er dritfornyød med.

 

Problemet er input og til en viss grad oppløsning. 640x480 er litt lite for surfing og touchscreen og minitastaturer/skjermtastatur er ingen god erstating for skikkelig mus og tastatur. Skal putte mye tekst/data inn så blir det fort krøkkete. Du kan jo evt. kjøpe bluetooth keyboard, men da kan du vel likegreit kjøpe en vanlig lapop i stedet.

Lenke til kommentar

Problemet med input løses elegant med HTC TyTN (evt. Qtek 9100). Tastaturet er glimrende til å skrive med, iallfall synes jeg det. Skal jeg på dagsturer (f.eks. i møter el.l) så drar jeg ikke på laptop lenger, det er like enkelt å skrive videre på rapporter eller svare på epost på TyTN og så slipper man lettere gjennom den plagsomme sikkerhetskontrollen.

 

Til "langvarig" bruk har jeg gått til anskaffelse av en Bluetooth mus, som gjør styring på skjerm mye enklere.

 

Jeg er utrolig godt fornøyd med den løsningen. :)

 

 

EDIT: GPS har jeg løst med en Holux GR-236 bluetooth GPS som jeg alltid har i jakkelommen.

Endret av moskus
Lenke til kommentar

Noen som husker PSION som lagde PDA/UMPCer før? Den "form-factor"en hadde vært tilnærmet perfekt... men TyTN ser ikke værst ut heller :) Oppløsningen tror jeg kan bli et problem ved surfing desverre, er dette tilfellet i hverdagen?

 

Har også sett litt på Thinkpad X60s og andre PCer i den kategorien, men de er egentlig litt for store og for kraftige for det jeg trenger.

Lenke til kommentar

Har testet Hp Ipaq hx4700 med bluetooth tastatur tidligere. Riktig nok gammel nå, men hadde en flott skjerm og touchpad. Lignende utgave (med 4" skjerm) m/tastatur hadde hjulpet. Finnes dette?

Stor skjerm synes jeg er viktig samt wifi. 3G er ikke interessant, men radio kunne den hatt. Spekulerer..... :hmm:

Lenke til kommentar
Oppløsningen tror jeg kan bli et problem ved surfing desverre, er dette tilfellet i hverdagen?

 

Det kommer ann på hva slags surfing man gjør. Det går fint å surfe/lese/skrive på forum og slikt (hvis man benytter et skin som utnytter hele bredden, og man surfer jo selvfølgelig i landscape modus), men jeg gidder ikke laste inn forsiden på VG for å si det sånn (men de har jo sider for både wap og pda så det er ikke noe problem)...

Lenke til kommentar

Fant denne: Fujitsu Simens n560

 

Ser den har god oppløsning, GPS, wi-fi og stort sett alt jeg trenger, utenom tastatur og telefon funksjonalitet da... Men med tanke på hvor rimelig den er så kan den fungere bra som chatte/surfe-maskin samt å holde orden på hvor jeg skal i møter i løpet av dagen :)

 

Noen som har noe erfaring med denne? Beste hadde vært en TyTN med 640x480 oppløsning men det finnes desverre ikke av en eller annen grunn...

 

EDIT: Hva med Nokia communicator modellene? Ser de har 640x200 skjerm, tastatur, Wi-Fi osv osv... Forvirrende mengde med enheter der ute men virker ikke som det finnes en som gjør alt!

Endret av benjamin84
Lenke til kommentar
Beste hadde vært en TyTN med 640x480 oppløsning men det finnes dessverre ikke av en eller annen grunn...

7153097[/snapback]

Antakeligvis fordi som en telefon skal du ha den med deg over alt, og i den forbindelse vet vi at "size does matter". ;)

 

Men kunne jeg fått en skjerm på 640x480 uten at den ble større, så hadde jeg ikke sagt "nei takk".

 

n560 så jo greit ut, men å skrive på denne er ikke plagsomt enkelt. Har selv hatt noen PDAer uten hardware-tastatur og jeg synes ikke det er veldig praktisk. Det er nok en grunn til at jeg er så glad i HTC TyTN (og Qtek 9100).

 

Men alle har ikke like preferanser. :)

Lenke til kommentar
Beste hadde vært en TyTN med 640x480 oppløsning men det finnes dessverre ikke av en eller annen grunn...

7153097[/snapback]

Antakeligvis fordi som en telefon skal du ha den med deg over alt, og i den forbindelse vet vi at "size does matter". ;)

 

Men kunne jeg fått en skjerm på 640x480 uten at den ble større, så hadde jeg ikke sagt "nei takk".

 

n560 så jo greit ut, men å skrive på denne er ikke plagsomt enkelt. Har selv hatt noen PDAer uten hardware-tastatur og jeg synes ikke det er veldig praktisk. Det er nok en grunn til at jeg er så glad i HTC TyTN (og Qtek 9100).

 

Men alle har ikke like preferanser. :)

7153227[/snapback]

Sant sant :) Tanken var en HTC TyTN med samme størrelse skjerm bare med høyere oppløsning... men men, får se hva jeg verdsetter mest, oppløsning/tastatur!

Lenke til kommentar
hmm, om en ser bort fra mangelen på tastatur og det at kalender er tredjeparts programvare så vil jeg foreslå nokia 770 siden den var bygget nettopp for surfing.

 

forresten så tror jeg HP eller lignende har ett lignende produkt på vei, men basert på windows (nokia 770 bruker linux).

7154104[/snapback]

 

770 så veldig bra ut, synd at det var raportert en del hakking ved tunge websider.. men dette regner jeg med er tilfellet også med en PDA som TyTN eller FS Loox n560?

Lenke til kommentar

Har vært igjennom hele range'n av Qtek's og har nå en 9000. Med TomTom Mobile 5 og en ekstern bluetooth GPS har denne alt som er nevnt av ønsker:

- 640*480 skjerm

- GSM telefon

- stereo høytalere (om enn noe små....)

- WLAN

- tastatur som er behagelig stort/lite

- MSN/Mail/Exchange-sync/

- Minnekort SD/MMC

- foto

- video

- osv... osv....

 

sjekk her.

http://www.idedata.no/p.asp?ID=2436

Lenke til kommentar
Har vært igjennom hele range'n av Qtek's og har nå en 9000. Med TomTom Mobile 5 og en ekstern bluetooth GPS har denne alt som er nevnt av ønsker:

- 640*480 skjerm

- GSM telefon

- stereo høytalere (om enn noe små....)

- WLAN

- tastatur som er behagelig stort/lite

- MSN/Mail/Exchange-sync/

- Minnekort SD/MMC

- foto

- video

- osv... osv....

 

sjekk her.

http://www.idedata.no/p.asp?ID=2436

7154563[/snapback]

 

Å se på den du! nå snakker vi... ikke like elegant som TyTN men den har faktisk alt jeg kunne ønske meg av funksjoner... noe dyr, men det koster å være kar som de sier :)

 

Har faktisk sett den før men trodde den var 320x240! Er ikke dette en modell som har vært med en stund? Fortsatt kurant eller på vei til å bli erstattet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...