Gå til innhold

KOMMENTAR: Ikke kjøp deg smarttelefon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Alt for mange kjøper en smarttelefon de ikke har bruk for. De sitter igjen med en mobil som er dyr, treg og vanskelig å bruke.

 

Les mer

7089274[/snapback]

 

En bra artikkel.

:)

Nå er vel smart telefon markedet på 2% av verdens markedet, men det vokser veldig.

Nokia er vel den som er mest aggresiv mht markedsføringen av smart mobiler pr idag.

 

På et punkt arresterer jeg artikkelen, den trekker frem to ting som er de viktigste "fordelene" med smart telefoner.

Men den ene, å kunne kjøre flere ulike applikasjoner på en gang, den fungerer også på "dumme" mobiler, som f.eks K800 som det var referert til i teksten.

 

:)

Lenke til kommentar

Amen. Jeg har hatt både en SX1, som jeg kjøpte ny, og en P900, som jeg kjøpte brukt da SX1-en døde i vinter, men etter at jeg tok i bruk en MC60 – noe jeg gjorde fordi SX1-en fikk følge av P900-en etter en knapp måned – har jeg merket hvor lite bruk jeg hadde for smarttelefonfunksjonene.

Lenke til kommentar

Og grunnen til den bastante tittelen er?

 

Har selv en N73, og eneste programmet jeg har installert senere er Worms og Yetisports. Og eneste multitaskinga er musikk mens man driver med andre ting, noe som man kan på de fleste nyere "dumme" telefoner.

 

Så hvorfor har jeg smarttelefon? Jo, jeg liker rett og slett menysystemet og den store skjermen. Har jeg gjort et bomkjøp? Ikke snakk om. Elsker denne og min forrige N70. Trykker dem hardt til mitt hjerte selv om jeg ikke bruker telefonen til det en smarttelefon skal brukes til.

Lenke til kommentar
Og grunnen til den bastante tittelen er?

 

Har selv en N73, og eneste programmet jeg har installert senere er Worms og Yetisports. Og eneste multitaskinga er musikk mens man driver med andre ting, noe som man kan på de fleste nyere "dumme" telefoner.

 

Så hvorfor har jeg smarttelefon? Jo, jeg liker rett og slett menysystemet og den store skjermen. Har jeg gjort et bomkjøp? Ikke snakk om. Elsker denne og min forrige N70. Trykker dem hardt til mitt hjerte selv om jeg ikke bruker telefonen til det en smarttelefon skal brukes til.

7089908[/snapback]

Jeg må si meg enig med Øystein. Poenget er vel ikke det at forbrukeren ikke vil være fornøyd med en smartphone, men heller det at veldig mange kjøper en alt for dyr og avansert telefon når de kunne klart seg med noe mye enklere og rimeligere.

 

Jeg regner i grunn meg selv for en rimelig proff bruker av mobiltelefon. Jeg jobber i bransjen og her gjort det i snart 10 år. Jeg har prøvd diverse smartphones, men faller som oftest tilbake på en mindre og "dummere" telefon. Som oftest av de samme årsaker som Øystein nevner. For meg er batterikapasitet og størelse viktigere til syvende og sist. Og til de mer avanserte funksjonene drasser jeg heller med meg en laptop med 3G-kort. Har både en N70 og en N90 liggende. Tror ikke de har vært brukt mer en maks en time tilsammen.

 

Min erfaring sier ogå det at de bedriftene som kjøper de mest avanserte telefonene av meg oftest hadde klart seg med noe mye enklere. Men jeg er stort sett fornøyd siden det som regel ender opp med at jeg får betalt for opplæring og support på telefonene som de absolutt skal bruke :)

Lenke til kommentar

Det kan godt hende dette gjelder for hovedparten av mobilbrukerene, men for meg er det andre ting som gjelder.

Jeg byttet nettopp fra en N70 til N73, jeg var innom en snarttur på en 6233 som er en såkalt "dum" telefon.

Det som er genialt med systemet til Symbian / S60 er oppbygningen av menyene, hvor genialt enkelt de er, og hvor godt man kan tilpasse de til sin bruk.

Er svært skjelden jeg legger inn andre programmer, eller noe sånnt...

Batteritiden er ei heller viktig, lader telefonen hver 4. dag, og idag er de aller fleste innom en stikkkontakt uansett.. er bare å ha laderen liggende i sekken.

 

Så for min del faller de fleste argumentene i fisk her....!

Lenke til kommentar

Som nevnt i andre tråder, så representerer ikke Amobils forumbrukere et snitt av den mobilbrukende befolkningen. Redaktøren har helt rett i det han skriver, det er mange som ikke trenger smartphones. Mange av de som trenger de funksjonene en smartphone tilbyr burde også holde seg unna, rett og slett fordi de ikke klarer å bruke den.

 

Hvis artikkelen er rettet mot forumets brukere, slår den nok ganske feil ut. Hvis den derimot er rettet mot "folk flest" så er den midt i blinken!

 

Selv selger jeg også ganske ofte "ned" og jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg veileder kunder over fra Nokia N* til SonyEricsson K800 eller tilsvarende "dum" telefon.

 

Edit: Forøvrig er signaturen min en ganske grei kort-versjon av redaktørens artikkel...

 

-snubbel

Endret av snubbel
Lenke til kommentar

Er delvis enig med artikkelen.. Feks venner, 4-5 kompiser av meg har kjøpt n73 eller n80.. Har sagt til dem at det er ikke noe for dem siden de kommer til å bruke 3g, sms og ringe.. Ikke noe mer, mens jeg bruker den til internett, mail, spill, se på film, 3g, sms, leke litt med mobilen, osv..

 

Men like vel er jeg litt uenig, for noen som feks mixel er smarttelefon interessant.. DEt spørs egentlig hvem, hvordan de bruker den og deres forhold til mobil

Lenke til kommentar

Stig-Arne: Høres fornuftig ut, det du sier. Men så har du 5887 innlegg i Hardware.no-forumet, og er kanskje ganske teknisk av deg ;)

 

I en smarttelefon er det flere funksjoner du må sette seg inn i, dersom du ikke bare forstår det med det samme (Mozart så et piano, og kunne spille på det ;)). Dersom du ikke setter seg inn i ting gjør det en smarttelefon vanskelig å bruke.

 

For eksempel har jeg opplevd folk som har en gjørmetreg 6630 eller 6680 fordi de bruker legg på-knappen til å "lukke" programmene, og dermed ligger de i bakgrunnen og bruker all hurtigminne.

 

I tillegg fører det til vanskeligheter når brukeren blar seg inn på tekstmeldinger, og finner den tekstmeldingen han sist sendte istedenfor å komme til den vanlige menyen. Den omtalte personen er nok mer fornøyd med en billigere telefon, rett og slett.

 

Det er noe med at enkelte liker "trykk der, og det skjer", mens andre kan gjerne få til "trykk der, det skjer dersom ..., hvis og bare hvis..., men ikke dersom... ;)

Lenke til kommentar

Denne artikkelen skulle faren min ha lest. Bruker en SE P990i og kan knapt bruke den.

 

Men at du ikke trenger en smarttelefon for å få mange funksjoner, det er jeg ikke enig i. Hvis du har en superbra PC, kan du gjøre mye med Windows 3.1? Neppe. Og på samme måte mener jeg at uansett om skjermen har megapikseloppløsning eg hundrevis av GB med diskplass kreves det et operativsystem som Windows Mobile, Symbian eller Palm OS for å utnytte det ordentlig. Hvis man sammenlikner K800is funskjoner med Serise 60 eller UIQ tar det ikke så lang tid å finne ut at K800i blir nærmere en steinalder mobiltelefon. Den har bra kamera og grei skjerm, men hvor er office pakken, hvor er en god e-post klien som kan mer enn å vise ren tekst og simple ting? Og hva skjer hvis en Symbian telefon mangler funksjoner? Du installerer dem! Og da er ikke java det beste alternativet. Så å si at en SE K800i er veldig avansert og mer eller mindre mene den er på linje med en Symbian eller WM telefon, det er jeg overhode ikke enig i! ;)

 

Uansett, flott artikkel. Er nok en tankevekker for mange. Jeg bruker iallefall telefonen mye da. Er riktignok et hav av funksjoner jeg ikke bruker, men jeg bruker såpass mange andre funksjoner at jeg ville ha følt meg litt mobilfunksjonshemmet hvis jeg hadde byttet fra Symbian UIQ til OSE, S40 eller liknende ;)

Lenke til kommentar

Jeg er helt enig med deg Jornan, jeg bruker n93, jeg kjøpte meg den pga kamera video og symbian, jeg synes symbian er enkelt og raskt bruke, viss det er noe jeg savner f,eks en ordentlig video framviser, så tar jeg er raskt søk på nettet, finner et prgramm som heter divx mobile og voila så kan jeg se på avi på mobilen min, mens på en k800i, hmm jeg savner en en ordentlig video framviser men det er jo ikke mulighet til og instalere en, hmm for bare konvertere den til mp4 jeg da sukk

Lenke til kommentar
Stig-Arne: Høres fornuftig ut, det du sier. Men så har du 5887 innlegg i Hardware.no-forumet, og er kanskje ganske teknisk av deg ;)

 

I en smarttelefon er det flere funksjoner du må sette seg inn i, dersom du ikke bare forstår det med det samme (Mozart så et piano, og kunne spille på det ;)). Dersom du ikke setter seg inn i ting gjør det en smarttelefon vanskelig å bruke.

 

For eksempel har jeg opplevd folk som har en gjørmetreg 6630 eller 6680 fordi de bruker legg på-knappen til å "lukke" programmene, og dermed ligger de i bakgrunnen og bruker all hurtigminne.

 

I tillegg fører det til vanskeligheter når brukeren blar seg inn på tekstmeldinger, og finner den tekstmeldingen han sist sendte istedenfor å komme til den vanlige menyen. Den omtalte personen er nok mer fornøyd med en billigere telefon, rett og slett.

 

Det er noe med at enkelte liker "trykk der, og det skjer", mens andre kan gjerne få til "trykk der, det skjer dersom ..., hvis og bare hvis..., men ikke dersom... ;)

7091259[/snapback]

 

Joda.. liker tekniske duppeditter.

Men når jeg ser på mitt behov, så hadde jeg lett kunne klart meg med en mye simplere og billigere telefon.

 

Bare syns denne artikkelen ga en litt feil vinkling. At, er man ikke proff bruker har man heller ikke behov for en telefon med S60 system

Lenke til kommentar

Flott leder. :)

 

 

Jeg opplever så alt for ofte at kunder kommer med en Symbian-telefon og klager og at de ikke klarer å bruke telefonen. Det folk ønsker er ikke en smarttelefon, men en telefon med mange funksjoner som er enkel i bruken.

 

K800i er et flott eksempel på en slik telefon. Den har multitasking av javaprogrammer, MP3-spiller og nye meldinger for å nevne noe. Den har også en klipp/lim-funksjon som tidligere har vært forbeholdt smartelefoner. Og ikke minst, den er veldig responsiv.

Lenke til kommentar

Alt for mange folk som kjøper mobiler de absolutt ikke kan bruke. Når man ser andelen av tekniske artikler bare her i forumet antyder det at en stor del av befolkningen ikke klarer enkle mobiler engang. Skal jeg ikke si at alle sakene er enkle, men det er mye som går igjen som kan løses bare feks ved å lese manualen.

I mitt yrke opplever jeg at alt for mange kjøper telefoner de ikke har peil på, og Qtek/HTC topper statestikken. Mannen i gata skal ha "fancy" telefon og får ikke MMS/WAP til å fungere engang..stemmer for å lage ett ja/nei skjema ved kjøp av telefon jeg, for å bestemme klassen du kan håndtere ;)

 

//Hit

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...