Gå til innhold

KOMMENTAR: Ikke kjøp deg smarttelefon


Anbefalte innlegg

en god artikkel, samtidig synes jeg den var litt vel drøy. En smarttelefon er jo trossalt mer enn bare å kunne installere programvare og bytte mellom prosesser. Jeg liker feks kontrollen man har med min smarttelefon (Qtek 8500). Det at jeg kan skreddersy de fleste aspekter ved den. I tillegg har den fantastisk synkronisering med outlook (som alle Windows Mobile telefoner har), men en kalender som har erstattet den gamle lekseboken min for lengst!.

 

Greit nok å si at de fleste ikke trenger en smartmobil, men det betyr ikke at de er en dårlig investering!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Javist, men du kulle vel også laget en artikkel som heter: Ikke kjøp deg 3G telefon.

 

Den største forskjelle for folk flest er vel at de må lade oftere? Har f.eks. enda ikke sett en som benytter videotelefoni. Så edge er vel bedre for 99% av befolkningen.

 

Smarte telefoner er da ikke noe galt selvom de er håpløst tungvinte å bruke enda. Problemet er at de vil gøre litt for mye på en gang og ofte blir "jack of all trades, master of none".

Lenke til kommentar

Har selv ikke behov for smart telefon. Bruker til vanlig en Nokia 6230i og til og med den har mange funksjoner jeg ikke trenger. Hva skal man f.eks. med kamera? Kvaliteten er jo så dårlig at det er latterlig. Har kanskje noe med at jeg har vent meg til dSLR men allikevel... Talekvalitet er først og fremst det viktigste, og det er Nokia veldig gode på.

Lenke til kommentar

Har selv en Qtek 8310 og bruker ekstrafunksjonene den har mye. Stor er den heller ikke og lader den sjeldent mer enn 2 ganger i uka. Menyene syns jeg er en drøm å bruke.

 

Men selvsagt er ikke dette en telefon for bestefar. Så å si i en artikkel at jeg ikke skal kjøpe meg en Smarttelefon syns jeg er rimelig på trynet. Blir som å si at folk ikke skal kjøpe tabletmaskin da de aller færreste har behov for de ekstrafunksjonene den har.

 

Ser veldig mange kjører rundt i SUV biler, men tviler på at mer enbn 1% av de som har de bruker de på annet enn asfalt og grus.

Lenke til kommentar
verstingen selv, Windows Mobile, kan skremme vekk selv en erfaren mobilbruker.

7092452[/snapback]

 

Ser ikke helt hva som gjør Windows mobile til verstingen blant OS'ene til smartphones. Greit at folk generelt har mye i mot Microsoft, men WM5 f.eks. er jo helt ypperlig til smartphones/PDA..

 

Forøvrig en bra artikkel

Lenke til kommentar

Ikke kjøp = smarttelefon

Kjøp = dumtelefon? :p

 

SKal det rettes på noe her, mener jeg at butikkene kanskje kunne opplyse litt mer om at avanserte telefoner kan være vansklig i bruk. Denne artikkelen hjelper mye også, da.

 

Men de som kjøpr avanserte telefoner de ikke kan bruke kjøper de vel ofte på firmaets regnig fordi de kan velge hvilken telefon de vil innenfor rimelighetens grenser? Og da frister det selvfølgelig med det beste. For jeg tror ikke så mange som ikke har peiling på mobiltelefoner kjøper en mobiltelefon til 5000 + fordi den høres avansert ut ;)

Lenke til kommentar
ja!

 

Bruker MSN messenger hver dag!

7092064[/snapback]

Vel, det kan du gjøre med nær sagt alle vanlige mobiltelefoner òg. Det samme gjelder nettsurfing og IRC. Jeg vet derimot ikke om det fins ikke-smarttelefoner som lar deg kjøre flere Java-programmer samtidig; hvis ikke, så har jo smarttelefoner et overtak der.

Lenke til kommentar
verstingen selv, Windows Mobile, kan skremme vekk selv en erfaren mobilbruker.

7092452[/snapback]

 

Ser ikke helt hva som gjør Windows mobile til verstingen blant OS'ene til smartphones. Greit at folk generelt har mye i mot Microsoft, men WM5 f.eks. er jo helt ypperlig til smartphones/PDA..

 

Forøvrig en bra artikkel

7092526[/snapback]

 

Skjønner heller ikke hva som er galt med Windows Mobile 5! Hvis man først trenger seriøs synkronisering med Windows, er det ikke noe bedre alternativ. Som nevnt er det ikke en telefon for besteforeldre nei, men alle telefoner kan ikke appelere til alle, så å si "Ikke kjøp deg smarttelefon fordi den er avansert" er som å si "ikke kjøp 3G telefon fordi du ikke vil bruke videotelefoni", eller "ikke kjøp WiFi telefoner fordi man bruker det sjeldent." De appellerer til forskjellige folk, med forskjellige behov. Det vil alltid være de "grønne" mobilkjøperne som blir "lurt" til å kjøpe noe dyrt de ikke behøver, men det finner vi igjen over alt! PC-kjøp, maskinvare-kjøp, vaskemaskin, kaffemaskin, fotbad, you name it!

Lenke til kommentar

Flott artikkel!

 

Bare for å ta et eksempel så kjøpte sjefen seg en smarttelefon i den tro at han var så teknisk anlagt og krevende bruker at han trengte det. Etter en dag med knoting og lesing i en manual om vanvittig mange funksjoner han aldri kom til å trenge så fant han ut at den var for avansert for han og var missfornøyd med kjøpet.

Lenke til kommentar
ja!

 

Bruker MSN messenger hver dag!

7092064[/snapback]

Vel, det kan du gjøre med nær sagt alle vanlige mobiltelefoner òg. Det samme gjelder nettsurfing og IRC. Jeg vet derimot ikke om det fins ikke-smarttelefoner som lar deg kjøre flere Java-programmer samtidig; hvis ikke, så har jo smarttelefoner et overtak der.

7092645[/snapback]

 

Må bare kommentere det du sier om at alle vanlige mobiltelefoner kan kjøre MSN Messenger. Det vanlige mobiltelefoner kan er å kjøre javabaserte messenger klienter som er kjipe i bruk, sender ofte med seg en liten reklamesnutt i meldingen, og rett og slett ikke er i nærheten av å fungere like bra som den microsoft lager selv for mobiltelefoner. Nå kommer det visstnok (skal prøve å finne link) ny versjon av MSN messenger for windows mobile, hvor du kan sende filer, også hørte jeg noe om å bruke mobilkameraet som "webcam" (mulig det bare var spekulasjoner)

 

Poenget er, at man kan ikke benekte at en smartmobil gjør enkelte ting bedre enn en "vanlig" telefon så vidt du har teknisk kompetanse nok til å bruke det! Dette gjelder ikke alle, men det gjelder noen, og derfor er det et litt feil budskap artikkelen sender, synes jeg!

Endret av Earth657
Lenke til kommentar

En kjempegod artikkel!

 

For folk flest som bare ringer, sender SMS, MMS og bruker litt WAP så er en smarttelefon total overkill. Smarttelefonene er også ofte meget trege til å boote, samt generell bruk.

 

Ta en K610 som et eksempel. Det er en telefon som har 3G, godt batteri, enkel til å sende SMS/MMS med, og den kan grunnleggende multitasking (MP3 eller Radio mens du skriver SMS, eller kjøre messenger eller annet Java program i bakgrunnen).

 

Jeg har selv en P990, og bruker den aktivt på internett med WLAN, og bruker IMAP funksjonalitet, og Office applikasjoner, men dette er ikke noe folk flest bruker. Fordelen med P990 etter min mening er den trykkfølsome skjermen, det gjør at brukervenneligheten blir litt bedre. Har selv prøvd å forklare Series60 (kaller dette et halv-dum telefon :p ) til folk som ikke har noe særlig teknisk kunnskap, og det er ikke alltid så greit.

 

Blir derfor ganske oppgitt når jeg ser at det ofte blir brukt som ett minus på telefoner som K800 at de "ikke har Symbian" for over 90% av mobilbrukerene er dette kun et pluss.

Lenke til kommentar

Nå kommer det visstnok (skal prøve å finne link) ny versjon av MSN messenger for windows mobile, hvor du kan sende filer, også hørte jeg noe om å bruke mobilkameraet som "webcam" (mulig det bare var spekulasjoner)

 

 

7092683[/snapback]

 

 

Det flyter en beta av Live messenger for windows mobile på nettet... sikkert den som kommer etterhvert.

Lenke til kommentar

Ja ja, jeg er vel en av de få som faktisk synes min Qtek er helt genial. Jobber i en bransje med utstrakte forhandlinger over landegrensene og tidssonene. Da er det flott med en mobil som jeg kan sjekke email og lese vedlegg i word, excel og pdf. Jeg har ofte behov for å være på nett om kvelden når USA er våken, og da er det fint å ikke være avhengig av en PC. Dessuten er syncing med outlook en glimrende ting. Eneste minus er at batterikapasiteten ikke er all verden.

Lenke til kommentar
Ja ja, jeg er vel en av de få som faktisk synes min Qtek er helt genial...

7093257[/snapback]

 

Helt enig med deg. For de som trenger en forlengelse av PC'en så er Windows Mobile-baserte telefoner eller PDA'er glimrende. Hvorfor redaktøren i et "stort" norsk mobilnettsted skriver at Windows Mobile er versting, er uforståelig for meg. Det fungerer helt flott, men selvsagt er det ikke ment for Ola Dum...

 

-snubbel

Lenke til kommentar

Bruker p990, og den fungerer glimrende. Ser ingen ulemper annet en batterilevetiden som er latterlig kort.

Jeg har brukt PDA i noen år, og må si at telefonen faktisk dekker de viktigste bruksområdene.

 

Men,hvorfor går folk til frisøren når de kan klippe seg selv? Hvorfor kjøper vi dyrere klær en det vi trenger for å holde varmen?

Biler til 500 000 når vi kunne kommet oss frem med en til 20?

 

Bottom line,

Fordi de identifiserer oss og gir innpass i/tilhørighet til de gruppene vi ønsker å identifisere oss med.

Lenke til kommentar

Synes artikkelen overdriver krafig. Menyoppsettet i S60 har ikke endret seg siden 7650. Men hvorfor i all verden skulle det det? Det er jo et helt genialt system som fungerer utrolig godt, og ligner de fleste dumbphones menyene på en prikk. Sammenlig en N73 og en 6233. Det er neimen ikke store forskjellene! Og hvorfor endre noe som virker så flott fra før?

 

Jeg gikk fra verdens enkeste telefon, nemlig 3210, til verdens mest avanserte telefon, 6600 (da den var ny selvsagt). Etter en dag kunne jeg telefonen utenat. At folk ikke "klarer" å bruke smarttelefoner er for meg helt uforstålig. Faktisk er det mange dumbphones som har langt mindre logiske menyer.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...