Gå til innhold

Ny Pentax med anti shake og ...


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
tettning for vann og støv.

Kanskje til en pris godt under 10k (ref. US pris på USD 919 veiledende).

 

 

http://www.steves-digicams.com/pr/pentax_0...pr.html?AType=0

 

Dette smaker fugl. Kanskje det blir et merkeskifte utover høsten?

6850946[/snapback]

 

 

Har vore diskutert på dpreview forumet ei stund. Såg jo ikkje dum ut den :dribble:

Jaja, k100D fikser biffen den og..

 

Ein del nye knappar på baksida i forhold til K100d, men det ser ut som det er funksjonar som er flytta ut frå menyar. MEN det er 10,2 MP, og værbestandig hus, samt muligheit for batterigrep, og pentaprisme søker

Lenke til kommentar

Heisann, der var siden fjernet igjen. Ser ut som at Steve's digicams postet nyheten før de egentlig hadde lov til det, og at de nå har trukket den tilbake :D

 

Kameraet ser bra ut det, og jeg tror muligheten for motorisert zoom vil trekke nye kundegrupper til Pentax. Særlig sånne kunder som er patetisk opptatt av hva proffene bruker, og som ender opp med å kjøpe billigmodellene til de merkene som de ser fotografer bruker på blant annet sportsstevner. Petter Solberg har tross alt bidratt til at mange har kjøpt Subaru, til tross for at de modellene de fleste ender opp med ikke har noe til felles med rallybilene. På samme måten trekker dyre Canon og Nikon kameraer folk til disse merkenes billigmodeller, noe som betyr at Pentax har hatt et handicap i markedet.

 

For min egen del ser jeg liten grunn til å oppdatere fra mitt K100D, men det blir spennende å se hvordan den endelige prisen blir.

Lenke til kommentar

Blir virkelig spennende å se hva Pentax lanserer. De har lange tradisjoner med brukervennlige modeller. Vi trenger solide aktører for å hindre at Canon og Nikon deler hele markedet mellom seg.

 

Lys søker, stabilisator og ekstra tetning for vann og støv er bra. Om det også kan ta flere bilder i serie enn K100D og har flere innstillinger som kan tas uten å måtte gå inn i menyene er det nydelig. Håper i så fall at prisen blir et sted mellom 400d og D80.

 

Den som venter får se...

Lenke til kommentar

Dette ser ut til å kunne bli ett knallkamera ja, 10Mp og Stabilisator har jeg, men værforselginger har jeg kjent ett behov for i blant, det hender ganske ofte jeg vil ut å ta bilder i regn, eller en ekstremt støvete tunnel, men velger å la være mtp utstyret. Jeg håper denne modellen og Pentax generellt havner i god medvind, konkuranse er supert for forbrukere.

Lenke til kommentar
tettning for vann og støv.

Kanskje til en pris godt under 10k (ref. US pris på USD 919 veiledende).

 

 

http://www.steves-digicams.com/pr/pentax_0...pr.html?AType=0

 

Dette smaker fugl. Kanskje det blir et merkeskifte utover høsten?

6850946[/snapback]

 

 

Har vore diskutert på dpreview forumet ei stund. Såg jo ikkje dum ut den :dribble:

Jaja, k100D fikser biffen den og..

 

Ein del nye knappar på baksida i forhold til K100d, men det ser ut som det er funksjonar som er flytta ut frå menyar. MEN det er 10,2 MP, og værbestandig hus, samt muligheit for batterigrep, og pentaprisme søker

6851138[/snapback]

 

Det var ikke mye om å gjøre før jeg gikk for K 100D nå, men jeg skal vente litt til. Det skulle da være merkelig hvis ikke "støvfjerning" følger med på lasset , var det noen indikasjoner på dette?

Lenke til kommentar

Dette er et kjempekamera til en meget god pris, $899 for huset og $999 med 18-55!

 

Dessverre er vi belemret med en grådig importør av Pentax i Norge, Fovi AS. Det er vel tvilsomt at prisene blir noe særlig under 10000,-, kanskje huset blir satt til 9999,-. Håper jeg tar feil. Scandinavian Photo har lagt ut de svenske prisene: SEK 8350,- for huset og SEK 9295,- m/18-55. Priser inkludert svensk moms. Dette tilsvarer NOK 7794,- og 8675,-. Det kan vel friste for endel å bestille fra Sverige med mindre Fovi AS bruker hodet..

 

OPPDATERING:

 

Ser nå at Fovi AS oppgir en prisantydning på 10000,- for kamerahuset i pressemeldingen. Hvis man ser på prislisten til Fovi(pentax.no) så ligger K100D hus på 5995,- og K100D m/18-55 på 6995,-. Fotovideo har utsalgspris for disse på hhv 5895,- og 6890,-, altså kun kr 100,- under prisantydningen. Da ser det ikke så lyst ut mht utsalgsprisen for K10D.....

Endret av Mauritz
Lenke til kommentar
Dette er et kjempekamera til en meget god pris, $899 for huset og $999 med 18-55!

 

Dessverre er vi belemret med en grådig importør av Pentax i Norge, Fovi AS. Det er vel tvilsomt at prisene blir noe særlig under 10000,-, kanskje huset blir satt til 9999,-. Håper jeg tar feil. Scandinavian Photo har lagt ut de svenske prisene: SEK 8350,- for huset og SEK 9295,- m/18-55. Priser inkludert svensk moms. Dette tilsvarer NOK 7794,- og 8675,-. Det kan vel friste for endel å bestille fra Sverige med mindre Fovi AS bruker hodet..

 

OPPDATERING:

 

Ser nå at Fovi AS oppgir en prisantydning på 10000,- for kamerahuset i pressemeldingen. Hvis man ser på prislisten til Fovi(pentax.no) så ligger K100D hus på 5995,- og K100D m/18-55 på 6995,-. Fotovideo har utsalgspris for disse på hhv 5895,- og 6890,-, altså kun kr 100,- under prisantydningen. Da ser det ikke så lyst ut mht utsalgsprisen for K10D.....

6861629[/snapback]

Kanskje det lønner seg å ta det litt rolig? Akkurat nå i begynnelsen er det litt høy temperatur tror jeg. Uten at jeg har greie på dette,så kom den tanken at det kanskje gikk an å organisere kjøp utafor "den grådige norske"? på en eller annen måte? Helt sikkert noen som er smartere enn meg.....

Endret av allanalda
Lenke til kommentar

Dette så ut som snop. Vanen tro googlet jeg litt rundt for å høre andres forventninger, håpe på sample-bilde-lekkasjer, og mest interessant: om noen hadde noe malurt til begeret.

 

Ikkeno.

 

Klarte bare å finne godord og hype. Selv i japanske diskusjonsfora var det eneste tegnet jeg skjønte til gjengjeld veldig vanlig, nemlig :). Så Pentax har tydeligvis truffet blink med annonseringen i det minste.

 

Samtidig: 22 bits dybde? Det ville vært interessant hvis det var i digitaliseringen problemet lå. Men såvidt jeg kan se og sånn jeg skjønner teknologien, ligger støynivået i dagens sensorer - altså i de analoge signalene - langt, langt over feilmarginen i trinnene i 12bits fargegjengivelse.

 

Hvis de ikke har gjort sensoren tilsvarende mye bedre blir jo bare støyen mer nøyaktig gjengitt; bildet i seg selv vil være akkurat like belemret med støy. Jeg tror de ville reklamert mer for et sånt kvantesprang i sensorteknologi hvis de kunne tilby noe som holder følge med digitaliseringen - men det er bare A/D-converteren som nevnes. Det eneste dette tilføyer er større kapasitet for etterbehandling og støyfjerning, feks. Det kan jo monne noe. Men 22 bits minner mer om fjongt salgflesk enn om noe som skulle gi radikalt mye bedre farge-, tone- eller skyggegjengivelse.

 

Men uansett... Tillater meg å glede meg litt, siden det er halve gleden (og siden det å la være å glede seg for å dempe skuffelsen er verdens teiteste og mest fåfengte strategi). Rått!

Endret av Onkel
Lenke til kommentar
Kameraet støtter ISO-verdier opp til 1600, og du kan ta seriebilder med 3 bilder i sekundet så lenge det er plass på minnebrikken (gitt at du har en rask nok minnebrikke) i JPEG. I RAW rommer bufferet opp til 10 bilder, eller 6 bilder i RAW+JPEG.

 

K100D klarer kun 3 bilder i RAW og 5 JPEG i serie, det har heller ikkje RAW+JPG. Det ser og ut som K10D har langt fleire valg av ISO verdiar, og at skalaen begynner på 100 mens K100D begynner på 200.

 

Litt rart at Pentax ikkje har lagt seg på 5 b/s med tanke på kamera i samme prisklasse det skal konkurere med.

Lenke til kommentar

Ser ut som et interessant kamera. Veldig bra for Pentax brukere, og de som skal vurdere et nytt kamera. Syns kanskje ikke magnesium chassiet virket så solid som på Nikon D200, det så ut som delene var skrudd sammen i stor grad.

Prisen reflekterer kanskje en viss nedskalering fra Nikon, og lav hastighet begrenser brukeregenskapene for proffbruk. Det vil utvilsomt kunne konkurrere godt med D80 om kjøpernes gunst, spesielt ved røff bruk, men tror ikke det er noen grunn til å ergre seg for de som har satset på det kameraet.

Lenke til kommentar
Litt rart at Pentax ikkje har lagt seg på 5 b/s med tanke på kamera i samme prisklasse det skal konkurere med.

6867285[/snapback]

 

Kun et prisspørsmål. Sony sensoren har en datarate på maks 3,3 b/s. Sensoren med rate på 5b/s er sannsynligvis dyrere. I tillegg krever det dyrere mekanikk å øke hastigheten. For min del er det greit med 3b/s. En stor buffer på 12 raw eller ubegrenset jpg er mye viktigere for meg.

Lenke til kommentar
Kun et prisspørsmål. Sony sensoren har en datarate på maks 3,3 b/s. Sensoren med rate på 5b/s er sannsynligvis dyrere. I tillegg krever det dyrere mekanikk å øke hastigheten. For min del er det greit med 3b/s. En stor buffer på 12 raw eller ubegrenset jpg er mye viktigere for meg.

6871744[/snapback]

Det er ikke sikkert at valg av sensor har bare med pris å gjøre.

 

Noen forståsegpåere hevder at denne sensoren har mindre støyproblemer enn den som er brukt i Nikon D200. Hvis det stemmer ser det ut som om Nikon har prioritert hastighet, mens Pentax har prioritert billedkvalitet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...