Gå til innhold

Er det lurest å handle på nett?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Du får best pris om du kjøper mobil på internett. Men hvilke fordeler har det å handle i en mobilbutikk? Vi forteller deg hvor du bør handle.

 

Les mer

6757756[/snapback]

 

At butikker gir en fordel i service og muligheten for å kunne spør om ting og tang ved en telefon er ikke mye riktig. Mange selgere, spesielt i butikker som selger mer enn bare telefoner, er kunnskapen om produktene så elendige at det er bedre for en kunde å f.eks lese tester på nett og handle ut fra det. Å komme i en butikk og spørre ett enkelt spørsmål som "Er det Series40 eller 60 på denne?", og så få til svar at "Series hvafornoe?" er bare frustrerende. Dette var bare ett eksempel som jeg selv opplevde en gang jeg ville teste selgere i en butikk. Og selv i spesialiserte butikker som Telebutikken og Telekiosken som stort sett bare selger telefoner og telefontilbehør er kunnskapen skremmende lav.

 

Nei, les tester på nett, gå gjerne i en butikk for å holde telefonen i hånda, se gjennom menyer osv, men kjøp den på nett. Butikker som ikke prioriterer kundeservice høyere bør ikke få solgt en eneste telefon. På nett vet en at en ikke har mulighet for noe særlig service, men i en butikk forventer jeg at selgere vet hva de selger!

Lenke til kommentar
Dette er også den store ulempen. Du får nemlig ikke personlig service når du handler på nett, og de aller fleste vanlige butikker vil vegre seg for å hjelpe deg med en mobiltelefon kjøpt på nett.
Ikke bare vegre seg, men irritere seg grenseløst. Folk som kommer i butikken og trenger hjelp, men har kjøpt mobilen i en annen butikk langt unna eller på nettet noen hundrelapper billigere. Det samme gjelder folk som har abonnement fra Tele2 og andre, men ikke en gang klarer sett inn en SIM-kort.

 

Om du kommer hjem og finner ut at telefonen ikke var det du så etter, har du et problem om du har handlet i en vanlig butikk. Når du handler over disk, er det ingenting som heter angrerett eller bytterett.
Om esken er uåpnet er jeg åpen for at kunden kan bytte telefonen i en annen modell.

 

 

Fin artikkel forresten. :)

 

 

At butikker gir en fordel i service og muligheten for å kunne spør om ting og tang ved en telefon er ikke mye riktig. Mange selgere, spesielt i butikker som selger mer enn bare telefoner, er kunnskapen om produktene så elendige at det er bedre for en kunde å f.eks lese tester på nett og handle ut fra det. Å komme i en butikk og spørre ett enkelt spørsmål som "Er det Series40 eller 60 på denne?", og så få til svar at "Series hvafornoe?" er bare frustrerende. Dette var bare ett eksempel som jeg selv opplevde en gang jeg ville teste selgere i en butikk. Og selv i spesialiserte butikker som Telebutikken og Telekiosken som stort sett bare selger telefoner og telefontilbehør er kunnskapen skremmende lav.

6758010[/snapback]

Du har dessverre veldig rett. Mange selgere har dessverre ikke peiling. Der jeg jobber selger vi mye annet enn mobiltelefoner, men allikevel er det for dårlig at kun to-tre av sju har god peiling. Endret av Sigmund_Freud
Lenke til kommentar

En annen fordel med å kjøpe i butikk, foreksempel Lefdal, er at hvis det er noe bugg med telefonen kan du gå inn og få ny på dagen. Isteden for å skrive mail, sende telefonen tilbake og vente lenge. Det er en stor fordel. Kjøpte akkurat N73 og den første jeg fikk hadde en sowftware feil. Jeg kan ikke gå veldig lenge uten mobil og da var det greit å kunne få ny på dagen.

Lenke til kommentar

"Hvor du velger å handle telefonen din er først og fremst avhengig av hva du er opptatt av. Om du vil ha lavest mulig pris, får du i de fleste tilfeller dette på nett. Om du vil ha en handleopplevelse og personlig service, må du gå på mobilbutikken."

 

Må si at konklusjonen i denne artikkelen ikke kom som noen bombe akkurat. Nokså intetsigegende egentlig.

Lenke til kommentar

Et spørsmål, da jeg kjøpte min K750i i fjor fra GSM.no (Chess-subsidiert), var pakken forseglet, og så var det lagt ved en lapp som sto at jeg mistet angreretten ved å bryte forseglingen...

 

Er dette lov når det gjelder mobiltelefoner? Trodde det bare gjaldt software / filmer / musikk o.l.

 

Ser i denne artikkelen at det er nevnt at man har 14 dagers angrerett - har man ikke lov å prøve telefonen?

Lenke til kommentar

Må si at denne artikkelen ikke fortalte meg noe nytt, dette visste vel egentlig de fleste.

Det er ikke nødvendigvis ikke bedre service i butikker, kontra nettet. Ta f.eks hvis mobilen din er fucked, du må levere den i butikken din, men det kan ta minst like lang tid som å sende den inn til f.eks et av BenQ-Siemens sine reperasjonssteder.

 

Jeg sendte akkurat inn min telefon til elkjip (kjøpte den i butikk), jeg har ikke hørt en dritt fra folka, mobilen min har nå vært inne i over to uker. Er jo som sagt elkjip jeg var hos, så forventer egentlig ikke annet enn dritt service.

Lenke til kommentar
Et spørsmål, da jeg kjøpte min K750i i fjor fra GSM.no (Chess-subsidiert), var pakken forseglet, og så var det lagt ved en lapp som sto at jeg mistet angreretten ved å bryte forseglingen...

 

Er dette lov når det gjelder mobiltelefoner? Trodde det bare gjaldt software / filmer / musikk o.l.

 

Ser i denne artikkelen at det er nevnt at man har 14 dagers angrerett - har man ikke lov å prøve telefonen?

6760531[/snapback]

jeg har ikke lovverket i hodet, men tror poenget er slik: du kan fritt returnere produktet og få pengene tilbake, sålenge produktet du returnterer kan selges som ny av butikken. Altså: ikke ødelegge mobilen får du sender den inn :p

Så jeg vil tippe nei, det må være lov å bryte forseglingen.

 

Men vil nevne en ulempe ved å gå til butikk for å kjøpe mobil: faren er veldig stor for at man blir overtalt til å kjøpe en dyrere mobil enn hva man tenkte seg. Selgere er meget flinke til å selge de produktene butikken tjener mest på, istedenfor de produktene som passer best til kunden ;)

 

Og som allerede nevnt: lovverket/forbrukerrettighetene er jo faktisk enda bedre for de som kjøper over internett. Men ja, det er gjerne mer tungvindt å sende mobilen inn til en nettbutikk, istedenfor å tusle ned på "supern"...

 

Og tilslutt: jeg har opplevd at mobiler kjøpt over nett ikke har ferdig innstallert teite programmpakker fra telenor/netcom/tele2. (Ja, snakker om subsidierte telefoner.) En telefor kjøpt på elkjøp er gjerne ødelagt av alskens skit-programmer fra teleoperatøren, og de fleste software-feil på telefoner skyldes nettopp disse. Har selv sett forskjellen på to SE K750i med og uten netcom-programvare, og det er 2 helt forskjellige telefoner...

Lenke til kommentar

Jeg vil takke for at Amobil.no har valgt å rette litt fokus mot dette problemet, da det faktisk har blitt ett problem for oss som er forhandler. Hvis en kunde er avhengig av rask/god service, burde vedkommende også være villig til å betale litt for det.

 

Ofte har jeg opplevd at kunder har "brukt" min kompetanse, så for å handle produktet på nett. Min personlige mening er den: Kunden burde få de svarene de trenger der de har tenkt å handle. Eller hva?

 

Jeg hjelper kundene våre så godt jeg kan. Uansett hvor de har handlet produktet sitt. Det er i bunn og grunn der service ligger: Skulle jeg ikke hjulpet folk bare fordi de handlet en annen plass? Gjennom å være mest mulig servicevennlig, er det også større mulighet for at vedkommende velger "oss" fremfor nettbutikken neste gang.

Lenke til kommentar
Et spørsmål, da jeg kjøpte min K750i i fjor fra GSM.no (Chess-subsidiert), var pakken forseglet, og så var det lagt ved en lapp som sto at jeg mistet angreretten ved å bryte forseglingen...

 

Er dette lov når det gjelder mobiltelefoner? Trodde det bare gjaldt software / filmer / musikk o.l.

 

Ser i denne artikkelen at det er nevnt at man har 14 dagers angrerett - har man ikke lov å prøve telefonen?

6760531[/snapback]

Hvis denne skal leveres tilbake på angreretten så må den være 100% strøken!

Husk at mobiler selges så og si til innkjøpspris og hvis de da må selge det som en brukt b-vare synes jeg hvertfall du skal betale evt. kostnader for butikken som kan være 300-500 kr.

Hvordan skal man få bruke en telefon og brukt tilbehøret og greie å legge alt perfekt ned i esken igjen osv...? Bare å prøve det og hvis den da ser strøken ut har du angrerett... men vanskelig sak om man kan prøve den eller ei.

Lenke til kommentar
Og som allerede nevnt: lovverket/forbrukerrettighetene er jo faktisk enda bedre for de som kjøper over internett. Men ja, det er gjerne mer tungvindt å sende mobilen inn til en nettbutikk, istedenfor å tusle ned på "supern"...

 

 

Og jeg synes også,i snitt, at nettbutikker faktisk er flinkere til å forholde seg til loven, jeg har ved flere tilfeller måtte krangle meg fram til at forbrukerkjøpsloven er en ting de må forholde seg til, i "vanlige" butikker. På nett går det stort sett mer smertefritt.

 

AtW

Lenke til kommentar
Og som allerede nevnt: lovverket/forbrukerrettighetene er jo faktisk enda bedre for de som kjøper over internett. Men ja, det er gjerne mer tungvindt å sende mobilen inn til en nettbutikk, istedenfor å tusle ned på "supern"...

 

 

Og jeg synes også,i snitt, at nettbutikker faktisk er flinkere til å forholde seg til loven, jeg har ved flere tilfeller måtte krangle meg fram til at forbrukerkjøpsloven er en ting de må forholde seg til, i "vanlige" butikker. På nett går det stort sett mer smertefritt.

 

AtW

6762746[/snapback]

Det er jo sørgelig, men jeg skal se om jeg kan finne det... for mener å huske at det er et smutthull utenom my telefon eller heving etter 3. gangs samme feil... at swap kan brukes, men før dere tar meg helt alvorlig skal jeg se om jeg finner dette. ;)

Lenke til kommentar
Har et lite dilemma. Telefonen jeg skal kjøpe koster 1950 + 95 i porto, mens den koster ~2500-2600 i butikk. Er de 500 kr verdt ventetiden og mindre service og tilgjengelighet?

6759423[/snapback]

Nå antar jeg at du klarer deg selv så hvorfor ikke? De fleste feil kan fikses ganske kjapt så om du bor i en av de store byene kan du selv levere den til service på feks Easytel (tidligere Mobilfikser'n) eller TKP. Det tar da ca en dag eller om du betaler 150-200 kr én time, mot om du kjøper i butikk en-to uker.

 

Selv kjøper jeg alltid mobil i butikk, men det skyldes at jeg selv også jobber i butikk og dermed får helt andre priser. :)

Lenke til kommentar
Takk for bra artikkel.

Har et lite dilemma. Telefonen jeg skal kjøpe koster 1950 + 95 i porto, mens den koster ~2500-2600 i butikk. Er de 500 kr verdt ventetiden og mindre service og tilgjengelighet?

6759423[/snapback]

Hvilken telefon er det snakk om?

6762719[/snapback]

M600. Valgte til slutt butikk selv om de var utsolgt, og jeg likevel må vente noen dager. Har gode erfaringer med butikken fra før av.

Nå antar jeg at du klarer deg selv så hvorfor ikke? De fleste feil kan fikses ganske kjapt så om du bor i en av de store byene kan du selv levere den til service på feks Easytel (tidligere Mobilfikser'n) eller TKP
Bor ikke i noen av "storbyene" men har likevel to mobilverksteder her (bl.a i den butikken jeg kjøpte telefonen) så jeg regner med det ordner seg. Prisforskjellen ble til slutt 400 kr
Lenke til kommentar

Når du må sende inn telefonen til service så lønner det seg å sjekke om mobilprodusenten har egne servicesenter i nærheten. Jeg leverte inn min Nokia 6280 (problemmobil) på ett av nokias servicesenter i Trondheim. De reparerer lokalt og slepper da postgang til Drammen som de store kjedene har sitt verksted i. Telefonen var klar to dager etterpå...!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Det kan være lurt å handle på nettet.

Mange webshops har kjempestor peiling på mobiltelefoner. Sender du en mail har dem mulighet til å finne ut av problemet, uten at du som kjøper står å venter på svar face 2 face. Av dette kan du også få en mye bedre forklaring på evt problemer med mobiltelefonen din.

Du kan sende dem en mail om problemet,eller om du er usikker på f.eks angrerett ved uforseglet vare

Endret av slempike
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Skal du være trygg på at du kjøper den riktige mobilen, bør du handle på en ren mobilbutikk. Her er selgerne veldig gode på å avdekke hva du har behov for, og hvilke funksjoner som da er viktig. Deretter kan han/hun finne DIN telefon. Dette er kanskje ikke relevant for mobileksperten, men for mannen i gata er det et stort pluss. Dette gjør at du kan føle deg tryggere på at du har valgt riktig mobil. Mobiltester på nettet er mangfoldige, og det er ikke sikkert de svake sidene i testen er av betydning i forhold til hva kunden synes er viktig... :)

 

Jeg tror det er en myte at mobilselgeres primæroppgave er å selge deg så dyr telefon som mulig. Det er nok viktigere for butikken at du blir 100% fornøyd med kjøpet og unngår dårlig magefølelse av for høy pris... Mobiltelefoner er noe mange bytter ut temmelig ofte. Derfor vil jo veldig gjerne butikken at du kommer tilbake igjen flere ganger! ;) Det handler om å få et godt omdømme. Dette sier jeg av erfaring da jeg nettopp har fått opplæring i en ren mobilbutikk.

 

Hvis du lurer på noe med mobilen i etterkant, er sjansen stor for at de som jobber der kan hjelpe deg med en gang. Dessuten har du en større trygghet i forhold til service ved reklamasjon, da den foregår "face to face". Det går også raskere fordi du sparer frakttid frem og tilbake til nettbutikken. Butikken sender den jo videre uansett. I tillegg slipper du å styre med skriftlig klagebrev, frakt og porto... :thumbup:

Endret av Berntzen
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...