Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

vannkraftverk med bildynamo


Anbefalte innlegg

Hei

 

 

 

Jeg og fetteren min "komfirmanten" har et kraftverkprosjekt. Siden vi bruker en bildynamo, og bilbatteri; synes jeg at dette spm. passer under bil og motor. Delebilen vi har tat dynamo og bilbatteri fra, er en Audi 80. på dynamoen, er det tre ledninger (gul, blå, og en som er så skitten at jeg ikke ser hvilken farge det er. I tilleg er det en litt større ledning.

 

Jeg lurer på om det er realistisk å kunne få en bildynamo til å gå fortnok til å lage strøm ved hjelp av vann. Jeg lurer også på hvordan jeg skal koble dynamoen til bateriet for å kunne lade det opp... går det an å lade batteriet sammtidig som eg bruker strøm direkte på lamper osv.

 

Mvh

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei

 

 

 

Jeg og fetteren min "komfirmanten" har et kraftverkprosjekt. Siden vi bruker en bildynamo, og bilbatteri; synes jeg at dette spm. passer under bil og motor. Delebilen vi har tat dynamo og bilbatteri fra, er en Audi 80. på dynamoen, er det tre ledninger (gul, blå, og en som er så skitten at jeg ikke ser hvilken farge det er. I tilleg er det en litt større ledning.

 

Jeg lurer på om det er realistisk å kunne få en bildynamo til å gå fortnok til å lage strøm ved hjelp av vann. Jeg lurer også på hvordan jeg skal koble dynamoen til bateriet for å kunne lade det opp... går det an å lade batteriet sammtidig som eg bruker strøm direkte på lamper osv.

 

Mvh

6588344[/snapback]

 

 

Jeg tror dere bare kan skrinlegge prosjektet.

 

En bildynamo må (hvis jeg husker rett) ha en omdreiningshastighet på minst 2000 o/min.

For å få til det, skal du ha rimelig stort vanntrykk og høy oppgearing av dynamoen.

 

Hvis du f.eks. ser på store vindmøller, så går de relativt langsomt rundt. Men de har permanent magnitiserte magneter.

Det har ikke bildynamoene, som trenger strøm til magnetisering (en dynamo vil altså IKKE lade batteriet hvis den kobles til et helt utladet batteri).

Lenke til kommentar

Kult prosjekt, har alltid hatt lyst til å gjøre noe slikt selv, ikke hør på Autofil!

Han har imidlertid rett i at den trenger et relativt høyt turtall, samt strøm til feltviklingen, så det stiller endel krav til ressursene dere har tilgjengelig, samt til minimum vannføring for å komme i pluss med ladestrømmen.

Kjenner ikke Audigeneratorenes kobling, men de vanlige trenger bare to ledninger pluss jord. En tykk (rød) til pluss og en tynn som kobles til pluss via en liten lampe.

Denne lampen vil slukke når generatoren går fort nok til at den lader.

 

Autofil: store vindmøller (MegaWatt) har da vitterlig oppgearing, men har definitivt ikke permanentmagneter, det er det kun små hyttevindmøller (på noen hundre W) som har!

Lenke til kommentar

post-79688-1154425426_thumb.jpgTakk for støtte...

 

legger ved ett bilde på hvordan dynamoen ser ut... fint om noen kan fortelle hvordan vi skal koble... hva vi skal koble hvor osv. dere kan gjerne vere litt kreative å lage ett bilde i paint der dere prøver å kopiere dynamo, og legger til ett batteri og to lyspærer i pararell (men jeg skal nok klare det siste selv hvis jeg får til det andre...)

Endret av r2d290
Lenke til kommentar

Det skal være en BLÅ, to RØD og en SORT ledning der.

Den blå ledningen går til dashbordet, Den store rød går

til + den Sorte går til Jord (-) den lille røde går også til +

 

På 3pins kontakten til venstre

 

RØD + Går til + polen på batteriet (via "spleisepunkt 30")

SORT - Går til jord

BLÅ + til ladeindikator (går til multipluggen bak instrumentpanelet)

 

På 1 pins kontaken til høyre

RØD + går også til + polen på batteriet (via "spleisepunkt 30")

Lenke til kommentar

 

Autofil: store vindmøller (MegaWatt) har da vitterlig oppgearing, men har definitivt ikke permanentmagneter, det er det kun små hyttevindmøller (på noen hundre W) som har!

6590858[/snapback]

 

Her kan du lese om et EU-støttet prosjekt med vindmøller på 3 MW.

Og der nevnes det da ihvertfall at de skal bruke permanentmagneter...

 

 

http://66.249.93.104/search?q=cache:soLVE-...r+vindgenerator

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Autofil: Det har du jaggu helt rett i, jeg har ikke fulgt med i timen..

De har altså videreført måten smågeneratorer fungerer på..

Det virker som dette er et nytt konsept i slike store generatorer..

Utrolig å bygge sammen håndterbare magneter til slike effekter..

Og så skal det hele styres.. Det var noe å tenke på..

 

r2d290: generatoren vil virke uansett hvilken vei den går, men den får litt dårligere kjøling den ene veien. Men det spiller ingen rolle ved lave strømuttak.

Lenke til kommentar

nei det blir nok ikke det største problemet... det jeg ser verst på er omdreiningshastigheten som kreves...

 

så i en bok: praktisk bilteknisk... en gammel bok pappa brukte i militæret

 

der står det om vekselsstrømsdynamoer at jorda (-) kommer ut i skruefestet (der man fester dynamoen fast i bilen.

 

de tre pluggene som står for seg selv er noen ledninger som går til en spenningsregulattor (jeg fant ikke denne regulatoren i bilen) fra regulatoren går det èn ledning til en ladelampe, vidre til en tenningsbryter, vidre til startmotoren og så til + pol på batteriet.

 

 

 

 

 

 

den andre pluggen som er for seg selv har en ledning som er skravert (dvs. at det er ladestrøm.) den ledningen går til samme skruefeste på startmotoren som ledningen fra spenningsregulatoren gikk... vidre gikk den til +polen på batteriet... - polen på batteriet gikk til panseret (som da går bort til - på batteriet

 

 

det jeg lurer på er hvor jeg finner denne spenningsregulatoren (om denne eventuelt er innebygd)

 

 

fortsatt fint med litt mer generell informasjon ang. prosjektet vårt...

Lenke til kommentar
Den er innebygget i selve dynamoen under plastkåpa Den gamle boka til faren din er rimelig utdater da spenningsregulatorene har vært innebygget i dynamoen på de fleste biler siden tidlig på 70 tallet.

6730596[/snapback]

 

 

 

høres bra ut :)

 

 

vet du også om minus polen er en av pinnene eller om det er i skruefestet? i følge boka er det i skruefestet, men er det slik fortsatt?

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Satser på at det går bra å fyre på mer selv om tråden er så gammel at den burde være dau:

 

Vel uansett, jeg har en dynamo som ser noe forskjellig ut fra den som trådstarter har. Bilder følger:

IMG_0623.jpg

IMG_0624.jpg

Som dere sikkert ser så er det to tykke røde ledninger pluss en tynn blå. Og jeg lurer på det samme som trådstarter: Hvordan koble opp?

 

Det jeg stusser på er at begge ledningene er røde. Er det sånn fordi dynamoen vil fungere uavhengig av polaritet på batteri?

 

Vil dynamoen fungere selv om den blå ledninga ikke er koblet til?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Heisann!

 

 

Hvordan går det med proskeket r2d290 og geir__hk?

 

 

Har tenkt på å lage meg et slikt lite kraftverk på hytta selv!

Tenker å bruke en vekselvender for å få 230V også.. Så kan jeg bruke lysstoffrør (som bruker lite strøm), tv og radio som går på 230V osv..

 

 

Jeg har lurt litt på hva slags turbin eller skovle det lønner seg å bruke.. Det beste hadde jo vært å bruke en peltonturbin for jeg har ikke tilgang på mye vann, men fall er det nok av. Peltonturbinen er tilpassa akkurat det. Lite vann men stort trykk.. Men så er det jo sikkert himla dyrt å fa tak i en sånn en. Så jeg har tenkt litt på å bruke en vanlig sentrefugalpumpe og bruke den som turbin. Men jeg aner ikke hvor jeg kan få tak i det..

 

Hva har dere brukt?

 

Har også lurt på ved hvilket turtall dynamoen gir ut mest strøm eller mest strøm/tilført kraft dvs. når den har best virkningsgrad..

 

 

Mvh. Øystein

Lenke til kommentar

Har ikke fått til en fullstendig test.

 

Jeg manglet følgende:

- En ordentlig testbenk så jeg kan spenne fast dynamoen på.

- driv-Reim som passer til dynamoen.

- En annen motor som har reimhjul påmontert.

 

Men jeg har testet med følgende oppsett:

- Testbenk: Treplate, 100 x 25 x 1,5 cm hvor dynamoen far festet med tau i mangel av noe bedre.

- Driv-reim: Brukte 5 strikk type vanlig over hverandre.

- Vaskemaskin-motor type seriemotor som yter svært høyt turtall, spesielt hvis man mater den med 100V DC (trafo + likeretter). Denne motoren var ikke utstyrt med reim-hjul. Men det "løste" jeg ved å ta ut et reimhjul fra en defekt vhs-spiller som bare tok opp plass. Borret hull så det passet på motoren og trådde på. Nb: svært spinkel i forhold til reimhjulet på bildynamoen. Latterlig spinkelt.

- Batteri: Et vanlig 9v batteri. Det skal funke med så lav spenning har jeg hørt.

 

Kan vel si at det gikk som det måtte. Det gikk noen sekunder og så røk strikkene. Voltmeteret var under hele seansen koblet på batteriet som var koblet på dynamoen. Ingen endring i spenninga ble målt, selv om turtallet på dynamoen kanskje ble så høyt at den burde ladde.

 

Så alt i alt et misslykket forsøk pga mangel på bedre utstyr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...