Gå til innhold

Bro mellom Microsoft og Yahoo


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Bra.Viktig med samarbeid blant selskapa som har lynmeldingsprogram.

6485278[/snapback]

 

Joda, det er vel på en måte et fremskritt.

Men det beste og enkleste etter min mening er jo at det kun eksisterte én standard for instant messaging som ikke eies av ett firma.

Her tror jeg open source og åpne standarder igjen er en god løsning, f.eks. jabber.

Lenke til kommentar
Du kan registrere en HVILKEN som helst e-post adresse til å være din MS Passport konto. Hva er problemet med det?

6485425[/snapback]

Problemet med MSN er at det er en lukket tjenste som må reverse-engineeres for at andre klienter skal kunne kommunisere med den (med mindre man har en spesialavtale med MS som Yahoo nå tydeligvis har inngått). En åpen standard er sånn sett å foretrekke :)

Lenke til kommentar

Hvorfpr ikke gjøre seg kompatibelt med GoogleTalk og Jabber mens de holder på? De har alt det de trenger sluppet i fanget sitt for å gjøre det, den eneste grunnen til at MS holder seg lukket er fordi de har så store markedsandeler på IM og vet at ved å integrere MSN i Windows så kommer flere og flere til å benytte seg av det. Dette ser ut som et forrsøk på å få Jabber/GoogleTalk til å virke mindre bare, hvis det hadde vært for å forenkle ting hadde nok ting blitt gjort vesentlig anderledes. Eies deler av Yahoo av MS forresten? Irriterende med store selskaper som sitter og ruger på protokoller!

Lenke til kommentar

Synes egentlig hele IM markedet er fullstendig fucka! Derfor bruker jeg Jabber som er åpent og man kan prate på kryss og tvers av de som har lyst til å legge til funksjonen. Det er bare idiotisk og irriterende at man ikke har kunnet prate på kryss og tvers av ICQ, MSN, Yahoo, Google, osv. så jeg velger å bruke en protokoll som faktisk gjør noe med det!

Lenke til kommentar
Hva? Jo, det gjør det. Trillian er et alternativ, og jeg skjønner ikke en grunn til hvorfor ikke det går an å bruke Passport ID på en Linux-chatteklient. Kan du utdype?

6485570[/snapback]

Det går an å gjøre det, takket være nevnte reverse-engineering, og jeg sitter faktisk her og chatter med en på MSN akkurat nå i linux vha. Kopete. Men en åpen standard hadde vært å foretrekke, og er også tryggere. For et par år siden bestemte f.eks. MS seg for at de ville stenge ute tredjepartsklienter, og endret protokollen. Da tok det litt tid før andre klienter igjen fikk implementert støtte for MSN :thumbdown:

 

Alle slike problemer hadde man sluppet hvis alle f.eks brukte Jabber, som er helt åpen.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
Hva? Jo, det gjør det. Trillian er et alternativ, og jeg skjønner ikke en grunn til hvorfor ikke det går an å bruke Passport ID på en Linux-chatteklient. Kan du utdype?

6485570[/snapback]

Hvorfor skal jeg gidde å ha en passport konto når jeg allerede har en Gmail konto som jeg kan bruke til chatting? Vil bare ha en konto med alle vennene mine i! Ikke en for de som bruker Yahoo, en for de som bruker MSN også videre!

Lenke til kommentar
Hva? Jo, det gjør det. Trillian er et alternativ, og jeg skjønner ikke en grunn til hvorfor ikke det går an å bruke Passport ID på en Linux-chatteklient. Kan du utdype?

6485570[/snapback]

Hvorfor skal jeg gidde å ha en passport konto når jeg allerede har en Gmail konto som jeg kan bruke til chatting? Vil bare ha en konto med alle vennene mine i! Ikke en for de som bruker Yahoo, en for de som bruker MSN også videre!

6485615[/snapback]

Fordi du da kan chatte med alle vennene dine som har en hotmail-adresse eller en hvilken som helst annen epostadresse?

Endret av Dell_9200
Lenke til kommentar
Hva? Jo, det gjør det. Trillian er et alternativ, og jeg skjønner ikke en grunn til hvorfor ikke det går an å bruke Passport ID på en Linux-chatteklient. Kan du utdype?

6485570[/snapback]

Hvorfor skal jeg gidde å ha en passport konto når jeg allerede har en Gmail konto som jeg kan bruke til chatting? Vil bare ha en konto med alle vennene mine i! Ikke en for de som bruker Yahoo, en for de som bruker MSN også videre!

6485615[/snapback]

Fordi du da kan chatte med alle vennene dine som har en hotmail-adresse eller en hvilken som annen adresse?

6485628[/snapback]

Skjønner du ikke hva jeg skal frem til eller? iChat til OSX, Google Talk og et HAV av andre klienter benytter seg av Jabber, disse kan man prate med om hverandre! Trenger ikke å ha mer enn en gmail.com account for å prate med noen som har en account på jabber.no eller ursine.cu. Det finnes heller ingen offesiell klient til Jabber og hvem som helst kan lage og legge ut klienter, slik som f.eks google og apple har gjort. En addresse og en klient burde være nok får å kunne chatte med alle.

Endret av tuxerator
Lenke til kommentar
Bra.Viktig med samarbeid blant selskapa som har lynmeldingsprogram.

6485278[/snapback]

Joda, det er vel på en måte et fremskritt. Men det beste og enkleste etter min mening er jo at det kun eksisterte én standard for instant messaging som ikke eies av ett firma.

Her tror jeg open source og åpne standarder igjen er en god løsning, f.eks. jabber.

6485349[/snapback]

Tja.. Jeg vet ikke om jeg vil kalle det et fremskritt. Samarbeidet vil stille de lukkede standardene sterkere i forhold til de åpne. Åpenhet er den eneste fornuftige veien å gå. Lukkede standarder kan både undergrave rettighetene våre (overvåkning), og hindrer fri konkurranse og dermed hindrer en sunn utvikling med et sunt mangfold.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...