Gå til innhold

Ultra Portabel til max 16K


wonko

Anbefalte innlegg

Er på utkikk etter en ultraportabel til skolebruk og trenger litt hjelp og erfaringer.

Mine krav:

Maxpris: 16 000 inkl.mva.

Maxvekt: Helst under 1,5 kg.

Egentlig ikke så mange andre spesifikke krav, men bør være stille (skal kunne bruke den under forelesninger), ha grei batterikapasitet, solid konstruksjon og kanskje bluetooth...?

Bruk:

Det jeg skal bruke den til er stort sett "kontorarbeid"; tekstskriving, programmering (java m eclipse), 3D-animasjon (begynner med kurs i OpenGL til høsten) o.l. IKKE spilling.

edit: i ettertanke tror jeg jeg dropper å bruke den bærbare til 3D-animasjon.

Jeg vil antakelig legge inn linux (kubuntu) med apache, mysql og php for å kunne jobbe med utvikling av web-side uten å tukle med den som ligger ute. Drar dette mye ressurser? Vil også gjerne kunne bruke glx og compiz til fancy effekter på skrivebordet og trenger vel da et 3d kort - holder intels brikker til dette?

Altså mye det samme som denne karen, men litt mindre maxpris.

 

Dette er de jeg har sett på hittil:

Dell Latitude X1[test]

Pris: 13 000 (gammel: 13 500)

Vekt: 1,14

+ Vekten, Prisen, Vifteløs, WXGA

- Ytelse(ikke dual core)

Lenovo/IBM Thinkpad x60s[test]

Pris: 15 000 (gammel: 17 000)

Vekt: 1,14 (1,4 m vanlig batteri)

+ Vekten, Dual Core

- Lite minne og harddisk til den prisen, ikke widescreen, dyr

Toshiba Portégé R200

Pris: 10 600 (gammel: 13 000)

Vekt: 1,3

+ Pris

- Ytelse(ikke dual core)

LG TX Express

Pris: 14 000 (gammel: 16 000)

Vekt: 1kg

+ nvidia skjermkort(god støtte i linux), WXGA, mye minne

- ikke dual core, LG usikkert som bærbar-pc-merke?

FSC LifeBook S2110[test]

Pris: 11 500 (gammel: 14 000)

Vekt: 1,6

+ Pris, 64bits Athlon, Litt større skjerm (13,3"), mye minne og stor harddisk, ATI Radeon Xpress 200M (bedre enn intel, men ikke så bra som nvidia?)

- vekt, ikke dualcore (men 64-bits), ikke widescreen

FSC Amilo Si1520[test]

Pris: 10 000 (gammel: 13 000)

Vekt: 1,7

+ pris, dual-core, mye minne og stor harddisk

- vekt

MacBook

Pris: 9000

Vekt:2,36 Gjør egentlig denne uaktuell

+ Stor skjerm(13,3"), WXGA, pris, OSX

- vekt!

Asus S6F[test]

Pris: 14 500 (gammel: 20 000)

Vekt: 1,4

+ Ytelse!

- Pris! Skinn (WTF??) edit: den billigere mod. er uten skinn

Komplett Notebook S270

Pris: 9200

Vekt: 2

+ Pris, 64bits athlon (har kommet s271 m x2 pros) , wxga, Radeon Xpress 200M

- Vekt

Dell XPS m1210

Pris: 10 300 (gammel: 15 000)

Vekt: 1,98

+ Ytelse! GeForce T 7400, WXGA, DualCore, Masse minne og stor harddisk

- Vekt!

Acer 3012

Pris: 12 300 (gammel: 12 600)

Vekt: 1,5 kg

+ Pris, ytelse, wxga, DualCore, Masse minne og stor harddisk (på den dyreste)

- veier litt mer enn de letteste

Dell D420[test]

Pris: 11 500 (gammel: 14 100)

Vekt: 1,36kg

+ Pris, wxga, DualCore, smart plassering av batteri

- Ikke lenger vifteløs...

 

 

Heller veldig mot LG sin, men finner ingen erfaringer/tester om denne, og er litt usikker på TG som merke mot mere etablerte merker som Fujitsu Siemens.

Det jeg ønsker er andre tips, erfaringer om noen av disse og andre kommentarer :)

Også om noen har hørt rykter om ultraportable som skal komme snart - kan godt vente til over sommeren med å kjøpe. Som f.eks. ny ultraportabel fra apple, skjønt den kommer vel ikke før evt. til vinteren igjen og blir sikkert for dyr... :(

 

edit: -Oppdaterte litt priser - de fleste har sunket ila sommeren.

-Har etterhvert peila inn på thinkpaden eller dell d420

Endret av wonko
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å finne mer info om LG TX Express kan du prøve å lese litt på forumet til notebookreview.com o.l.. TX Express går under navnet Xnote TX i Øst-Asia, tror jeg, så det vil kanskje hjelpe deg med å finne mer informasjon. (Vær obs på at det kan finnes Xnote-varianter med andre maskinvarespesifikasjoner enn TX Express'en).

 

Uten å ha personlig erfaring med LG-maskiner, så har jeg inntrykk av at LG-eiere synes kvaliteten er absolutt kurant.

Lenke til kommentar
Jeg ser at du ikke liker vekten på den FSC si1520  modellen - er du klar over hvor mye 200gr er? Tror nok ikke du kommer til å angre - mye verdi for penga.

 

Men til openGL så burde du vel kanskje hatt et dedikert skjermkort?

6335053[/snapback]

200g er jo ikke så mye nei, men sammenliknet med de letteste, x1, x60s, tx express, blir jo forskjellen på over 1/2 kg - da begynner det nok å merkes.

 

Om et skjermkort med dedikert minne er et must om jeg skal drive med openGL begrenser jo dette mulighetene veldig. Nesten alle ultraportable nå har jo intel-grafikk. Det står visst da mellom TX express og FSC LifeBook S2110. Hvordan er skjermkortet på den siste (ATI Radeon Xpress 200M)? Duger det, eller er nvidia Go 7300 mye bedre? Den virker jo ellers som en skikkelig kraftplugg...

 

Venter nok til over sommeren, ja. Så kanskje prisene faller litt, og kanskje også det slippes noen nye aktuelle... Er sony vaio mulig å få tak i i Norge? Er det noe å vurdere?

Lenke til kommentar

Sony Vaio selges etter det jeg kjenner til kun på Gardermoen. Sony Norge har over lengre tid opplyst at det nå er like før de begynner å selge Vaio i Norge. Men hittil har det ikke skjedd noe.

 

Antar uansett at de modellene som passer deg beste ligger over ditt budsjett. Tiltrer dessuten bemerkningene om at du kan komme til å trenge en bedre skjermløsning enn GMA 900. Påpeker også at GMA 900 neppe vil støtte de høyeste grafikkinnstillingene i Vista. Da må du ha GMA 950 eller bedre.

Lenke til kommentar

Hva med Dell XPS1210? litt usikker på vekten, men du får dual core, så mye ram du vil, 256MB NVIDIA®GeForce™ Go 7400 (dedikert)

 

litt tykk pc, men veldig grei sak!

 

har en kompis som har LG LW20, en maskin jeg finner usedvanlig tiltrekkende. utrolig stille, mange instillingsmuligheter og et pent utseende... LG ligger lite tilbake kontra andre produsenter (byggekvaliten er meget bra...)

 

samlet pris på mitt Dell valg (XPS M1210)

Intel ® Core™ Duo Processor T2400 (1.83 GHz, 2 MB L2 cache, 667 MHz FSB)

1024MB 667MHz DDR2 SDRAM (2x512)

100GB (5,400 rpm) Hard Drive

2 x 9-cell 80WHr Li-Ion Battary

256MB NVIDIA®GeForce™ Go 7400 TurboCache

 

Samlet pris: 15,861,-

Endret av gEnEsis_AiX
Lenke til kommentar
Hva med Dell XPS1210? litt usikker på vekten, men du får dual core, så mye ram du vil, 256MB NVIDIA®GeForce™ Go 7400 (dedikert)

 

litt tykk pc, men veldig grei sak!

 

har en kompis som har LG LW20, en maskin jeg finner usedvanlig tiltrekkende. utrolig stille, mange instillingsmuligheter og et pent utseende... LG ligger lite tilbake kontra andre produsenter (byggekvaliten er meget bra...)

 

samlet pris på mitt Dell valg (XPS M1210)

Intel ® Core™ Duo Processor T2400 (1.83 GHz, 2 MB L2 cache, 667 MHz FSB)

1024MB 667MHz DDR2 SDRAM (2x512)

100GB (5,400 rpm) Hard Drive

2 x 9-cell 80WHr Li-Ion Battary

256MB NVIDIA®GeForce™ Go 7400 TurboCache

 

Samlet pris: 15,861,-

6337053[/snapback]

 

 

Dell'en veier fra 1,98 og kan utifra min personlig mening ikke defineres som en ultra portabel. Men herregud, du får mye stæsj for pengene.

Lenke til kommentar
Hva med Dell XPS1210?

6337053[/snapback]

La den til i lista, men tror jeg skal tenke meg godt om før jeg kjøper en såpass tung pc. Blir fort til at jeg ikke gidder drasse den med til skolen, og da er jo hele poenget borte. Men det er vel det kraftigste alternativet da, og allikevel ikke det dyreste... Hvordan er forresten denne på lyd (vifter o.l.)? Endret av wonko
Lenke til kommentar

Ser nå at det er mange fine jeg må stryke fra lista om jeg må ha dedikert skjermkort. Når jeg tenker etter har jeg jo tilgang på stasjonære PCer på skolen, som jeg antakelig uansett vil sitte ved når jeg arbeider med 3D-bilder. Det vil vel kanskje være litt slitsomt å sitte på en 12-tommer med sånt arbeid...

Da står jeg igjen med spørsmålet om jeg trenger dual-core-prosessor. Bruken vil jo nå begrense seg til mest surfing og tekstbehandling, fortrinnsvis i linux (vista er uaktuellt), samt å ha apache, mysql og php kjørende. Evt. hvis jeg finner et gratis web-hotell med støtte for php5 (har allerede en mysql-database) og ssh-forbindelse kan jeg droppe dette og - noen som vet om et?

Men jeg har jo hørt fra mange at "om man skal kjøpe en bærbar i dag bør man gå for dual-core". Hvorfor det? Er det en voldsom ytelses-forbedring? Trenger jeg det når jeg ikke skal bruke spill eller store, tunge applikasjoner? Finnes vifteløse dual-core-bærbare? Eller evt. så stillegående at det ikke merkes?

Lenke til kommentar

fikk min x60s her forleden og jeg må si at den er helt nydelig, utrolig godt sammenskrudd, fingerprint reader er super smart, kjapp maskin men 1024 mb minne er et must vil jeg si, jeg har ikke fått de nye minne brikkene enda og hvis jeg fyrer opp outlook har bruker jeg 450 av 512mb! Så det blir godt når 2x1024 dukker opp!

 

lang batteritid og godt tastatur, en ekte "IBM" om det sier deg noe. Den er itilegg mindre enn Portege'en til Toshiba i lengde og bredde, ca 1 tomme, mens den er litt tykkere.

Lenke til kommentar
lang batteritid og godt tastatur, en ekte "IBM" om det sier deg noe.

6368862[/snapback]

Har absolutt hørt om IBM-kvalitet ja! Om folk som står på, kjører over og mister pcen sin fra overkøya og den fremdeles funker. Det hadde kommet godt med når jeg skal slenge rundt på den i skolesekken... Men man må jommen betale for det og :(

Ser jeg har bomma litt på prisen og billigste var 16 800, ikke 16 000...

Endret av wonko
Lenke til kommentar
Hvor mye veier egentlig x60s? På hardware's sider står det 1,15 men komplett sier 1,32. Er 1,15 uten batteri? Er det vanlig å oppgi vekt uten batteri?

6374840[/snapback]

 

Da den leveres med 3 batterier som er "ultra slil" "normal" "svært". Så da har nok ibm oppgitt laveste, hw oppgitt standard og ibm oppgitt det svære når de skal skryte av batteritid!

Lenke til kommentar

Hei,

jeg sitter egentlig og lurer på akkurat samme sak (bare at jeg helst vil langt under 16K i pris!).

 

Hadde egentlig bestemt meg for MacBook, fikk den i posten for et par dager siden. Men kommer nok til å sende den tilbake: Den føles så tung å bære rundt på at den ikke blir spesielt bærbar (etter mine begreper). Så jeg ser meg om etter noe annet. (ellers er forøvrig MacBooken en nydelig maskin :cool: . Lengter etter dagen da Apple lager en ultraportabel!)

 

Jeg er en ganske enkel pc-bruker, det dreier seg bare om skriving og surfing og film/musikk. Derfor vil jeg ha noe som er så billig som mulig, men samtidig lett og solid. Men det virker som det er vanskelig å komme under 10K... :(

Lenke til kommentar
Ser Toshiba har kommet med en ny 12", U200

6379909[/snapback]

Ser jo fryktelig fin ut, nok av krefter ihvertfall. Men vekten på 1,9 var litt i høyeste laget igjen...

 

dale: Er det sånn da at den leveres (fra f.eks. komplett) med ett av de tre batteriene? Eller alle? Regner med et må være ett av dem, høres unødvendig ut med 3 batterier. Men hvem leverer da med det letteste batteriet (så totalvekta blir 1,15)? Alle butikkene jeg finner oppgir "Starting at 1.22kg"? Og hva blir levetiden med dette?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...