Gå til innhold

Ultimate U. P. laptop? SF6, IBM' X60s, Portege, X1


dale

Anbefalte innlegg

For mer vettug lesing scroll ned til kandidatene

 

Utviklingen

 

386-486-P160-PII 450-PIII600-P42,4-P43,2-Toshiba xxx

-Acer Ferrari 3200-Acer Ferrari 3400-XPS M170

 

Toshiba time

Min bærbare karriere startet med en Toshiba jeg fikk på skolen og har utviklet seg videre. Stor av begeistring kjøpte jeg en ferrari 3200 som jeg klarte å lure på min far etter 3 uker. Jeg byttet til 3400. Etter et halvt år var jeg lei varmeovnen. Og da den etter noen uker ble stjålet i Italia, var jo den saken grei. Maskinen hadde jeg hatt i 6-8 måneder. Til tross for glossy lakk var den fortsatt fin på overflaten. Min personlige mening om Ferrari 3400 ble at den hadde altfor dårlig byggekvalitet, at den ikke tålte å bli dratt rundt på og at fargevalget gjorde den til en døgnflue.

Maskinen ble mye brukt til spill og dvd titting. (førstegangstjeneste)

 

Kåtskapen

Kåtskapen klarte jeg ikke styre og en Dell XPS M170 ble kjøpt inn noe før nyttår 06. Jeg tror jeg(les vi) måtte blø godt over 20.000 eks mva. Jeg var hellig overbevist om at dette var det perfekte valget for meg og klarte å overbevise "finansene" om det samme. En solid maskin med rå kraft, som jeg har hatt mye morro med. Maskinen er like stiv og fin nå som den var når den var ny og den har vært mye brukt. Perfekt til sitt bruk.

 

Poenget?

Poenget er at jeg har innsett at til min bruk er den overdimensjonert! Jeg trenger ikke meget kraftig CPU og GPU. Jeg er dritt lei av å ha dårlig batterikapasitet og gidder rett og slett ikke bære med meg maskinen lenger. Spill? Det har jeg så å si sluttet med. De få gangene jeg spiller spill er det gamle spill, gjerne flere år gamle, jeg mimrer meg gjennom commandos II...(høyeste oppløsning er noe sånn som 800x640).

 

Poenget..? ehh.. nja Konklusjon!

Jeg har så å si sluttet med spill og til høsten blir det studier. Jeg sitter til knæerne med eksterne disker, gadgets og utstyr. PC sekken min har vært så full med utstyr at jeg har vært redd for at den skal ryke... Jeg gidder ikke bære med meg en stor sekk, 2 plastposer og et tastatur under armen! Det må forenkles!

 

Tiden går med til jobb, surfing og annen dulling. Jeg trenger noe jeg kan ta i en hånd, hive i bilen og rase av gårde med. En reisekamerat ikke et reisefølge!

 

Ultra Portabel Laptop

Jeg har kommet til den konklusjonen at jeg trenger en Ultra Portabel Laptop. Jeg skal ha en snop liten sak i en sexy reiseveske som jeg nesten kan ha i baklommen. Så hva vil jeg ha?

 

Lav vekt

Nå er det slutt på sekk, jeg skal kunne bære den i en hånd og den skal ikke måtte ha egen bag.

 

Batteri

Lang levetid på batteriet er veldig viktig. Opsjon for forskjellige størrelser er ideelt. Minimum 4-5 timer effektiv kapasitet ved lett kontor arbeid.

 

Tastatur

Tastatur er drit viktig! Studier krever mye skriving og jeg er helt avhengig av et godt tastatur, som en flittig touch bruker må tastene være gode å trykke på. Jeg bør egentlig prøvetaste maskinen jeg velger å kjøpe før jeg bestemmer meg. Et kjipt tastatur er lite gøy.

 

Ytelse

Behovet er primært for multi-tasking, en low voltage duo core (1,66Ghz) gjør jobben, integrert grafikk holder lenge. Jeg skal ikke spille eller gjøre tyngre grafiskarbeid.

 

Skjerm

Alle som har sett en XPS M170 med "High Glossy" 17" 1920x1200 skjønner at det er en bra skjerm. Skjermen min er nydelig. Den beste jeg har sett på en laptop.

Jeg får masse masse info på skjermen, og med Opera sin 200% forstørrelse innstilling klarer jeg lese hw uten å få grå stær.

Men jeg skal innrømme at jeg periodevis sliter med øynene mine etter lengre perioder, jeg har et oppsett med ekstern tastatur/mus og maskinen står ganske langt fra meg. Dette gjør det vanskelig å lese liten tekst og selv om det kan endres på i Windows er det ikke alt jeg har giddet å justere og heller ikke alt jeg kan justere.

 

En god skjerm er viktig, men ikke avgjørende. Det er akseptabelt med 1024x768 på en 12" skjerm. Jeg er ikke interessert i å nistirre ned i Windows verden til tårene triller.

 

Gadgets

Det er ikke til å komme unna, jeg er en liten gadget idiot, fingeravtrykk leser, UMTS, støtsikker hd, modul systemer med cd-rom/hd/osv og minnekort leser er noe av det jeg setter som fine pluss.

 

Lagring

Lagring er alltid viktig, men med et godt assortert utvalg av eksterne harddisker har jeg ikke behov for mer enn 60GB+ plass på maskinen. 80-100 er selvsagt å foretrekke.

 

Design

Selvfølgelig en faktor. Men kanskje det minst viktige. Så lenge jeg slipper unna "høy glans" alla ferrari er jeg happy. Designet bør være safe, ikke HOT. For er det HOT, så blir det fort NOT.

 

KANDIDATENE

Jeg har brukt min lille fritid de siste dagene til å surfe litt rundt å lete etter info, å finne seriøse tester kan være vanskelig og det er relativt lite brukererfaringer på noen av maskinene jeg har sett meg ut.

 

 

 

Asus S6F - Snerten liten sak

Maskinen virker godt konstruert og har fått god tilbakemelding på konstruksjon og stivhet. Den er definitivt sexy og det medfølger fin bæreveske!

Mange av dere har sikkert lest testen her på hw(trykk på navnet over for test.)

Maskinen er relativt lett, har meget bra batteri(3,6,9), god ytelse(core duo,1gb minne og stor disk), bra skjerm, ok med gadgets, og bra harddisk.

 

Jeg er svært redd for at vi her snakker om et HOT/NOT produkt. Noen kommer til å elske det som snorreh elsker sin ferrari og noen vil hate den. Jeg elsker den i dag, men frykter jeg vil hate den i november...

 

Det eneste jeg savner på maskinen er fingeravtrykkleser og UMTS. Pluss at maskinen er såpass ny at den ikke har blitt brukt i lengre tid. Barnesykdommer?

 

IBM X60s - Solid legende?

 

IBM(lenuvo) har hos meg alltid stått høyt. Jeg har aldri eid en IBM, men alltid hatt respekt for deres renome.. De har hatt flere legendariske(om ikke det blir å ta i) modeller som har tålt mye juling.

Det var med stor begeistring jeg satt meg inn i denne maskinen og med en Core Duo low voltage på 1,6Ghz, 1024mb ram, 100gb disk og integrert vga har den nok med krefter.

Maskinen er ikke utstyrt med touchpad, noe som helt klart blir en tilvenning, men det blir sikkert ikke noe problem. Skjermen er av god gammel VGA type med 1024x768. Normalt ville jeg skreket høyt, men på en 12" tror jeg det vil fungere helt fint.

I velkjent IBM stil er den meget godt bygget og skjermen/chassis er stivt og fint.

Maskinen skal tåle fall fra 1 meter! (3 feet) og er konstruert for å tåle ett veltende cola glass på flyet. Det er faktisk drenering fra tastaturet slik at vesken skal renne bort(!).

Designet på maskinen er typisk IBM og helt greit. Til tross for sin noe kjipe stil tror jeg man blir glad i thinkpad'en sin. Verken hot eller not...

 

Meget bra batteri (ca 10 timer med det store) og fingeravtrykkleser er store pluss.

 

Det eneste som trekker denne maskinen ned er mangel på optisk drev. Men det har IBM løst vedhjelp av en X6 dock. X6 er en liten dock med alle mulige tilkoblinger og optisk drev. Ganske hendig liten sak, perfekt å ha hjemme og på jobben. En USB stick vil løse de fleste behov for data transfer.

 

Såvidt jeg kan se leveres X60s med EDGE eller UMTS, men kun i usa...typisk.

 

Toshiba Portege 200 - En god nr 3?

Møtte Toshiba’en hos en leverandør hvor en av de ansatte har en r200, Mitt første møte med en ultra portabel. Og jeg må si det er en flott maskin. Lekkert design, god byggekvalitet og ok komponenter. Mangel på CPU styrke og dårlig/rare knapper(ved touchpad’en) blir for meg store mangler. Heller ikke her er det optisk drev og docking er heller ikke å skaffe.

 

En meget flott maskin, med en overflate som blir slitt og det ser ikke pent ut. Maskinen jeg så var godt brukt. Helt ok komponenter og en ok skjerm gir en ok maskin. Det er primært mangelen på duo core og optiskdrev/docking som blir drepende for denne.

 

 

Dell X1 - Gammelt favoritt merke

 

Tja, hva skal jeg si? XPS’en min har vært en drøm. Og fra starten av var jeg stor fan av denne maskinen. Jeg fikk trykke på maskinen i går hos en venn, men mangelen på core duo, cd stasjon og docking(sistnevnte nødvendig pga cdstasjon) har fått meg til å ekskludere denne.

 

Fujitsu Siemens Q2010

 

Kanskje verdens råeste Ultra Portable Laptop. Prisen taler for seg. 30.000. Uaktuelt.

Bortsett fra det har mange fortalt meg at Fujitsu lager meget gode maskiner, men jeg har absolutt ingen kjennskap til deres modeller.

 

Fujitsu Siemens S7110

14,1", 1,7 kg. Antageligvis ikke et alternativ. Maskinen blir for stor. Vekten er ikke problemet her, men jeg tror jeg skal legge meg på en mindre maskin.

 

 

Siste ord

Det kommer nok ikke som en bombe at min nåværende favoritt er X60S. Sett bortifra UMTS har den alt jeg vil ha. 1024x768 kan jeg leve med. Optisk Drev i docking hjemme på rommet kan jeg også leve med. Traust design ser jeg nesten som et pluss. Men jeg er absolutt ikke sikker. Det er veldig mange gode maskiner der ute og det er vanskelig å finne en som tilfredstiller alle mine behov og ikke minst ønsker.

 

Ingen trenger en fingeravtrykk leser, men det er uhyre praktisk når en har en del passord og brukernavn en må huskepå.

 

Dette ble den lengste posten jeg har skevet i mitt liv, og til alle dere som ikke gidder å lese posten skjønner jeg dere meget godt. Men jeg er utrolig usikker på hva jeg skal kjøpe. Iogmed at jeg nå snart går inn i studie tilværelsen har jeg heller ikke samme mulighet til å skifte utstyrt så ofte. Dette må bli riktig og jeg søker erfaringer fra dere alle.

 

 

Så hvis noen har erfaringer eller tips til andre maskiner nøl ikke med å rope ut.

Jeg er åpen for alt!

 

Jeg har forsøkt å plassere mine krav og ønsker i rekkefølge.

Maks pris, ca 20 eks mva.

 

Lav vekt

Batteri

Tastatur

Ytelse

Skjerm

Gadgets

Lagring

Design

 

 

- Det blir bokstavelig talt en stor stein mindre i sekken når XPS'en går ut av huset!

 

 

På forhånd takk for all hjelp!

Endret av dale
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Forstår ikke at nye pcer kommer med 1024x768...burde jo klare 1400x1050 for noen få kroner mer...

6321543[/snapback]

 

heidu, det er vel en balansegang, 1024*768 på en 15" er svært dårlig spør du meg, men når skjermen blir 12" så er det jo en annen sak.

 

p7120 - Skal sjekke den ut :)

Lenke til kommentar

Har hatt 3 forskjellige Thinkpad'er, riktignok er alle fra IBM, og ingen i X-serien, men det har vært både rimelige og dyre modeller. Jeg kan nesten garantere deg at du ikke blir skuffet over X60s'en. Det er solide maskiner, tastaturene deres er akkurat som et tastatur skal være, knotten som mus er bare en tilvenningssak (synes selv den er mye, mye bedre enn touchpad), de har gode skjermer osv, og du får thinkvantage. Jeg har riktignok ikke erfaring med Asus S6F selv, så dette er ikke en "Thinkpad'en er best"-post, men mer en "Thinkpad'en er ihvertfall bra"-post. :-)

Lenke til kommentar

sf-R, ditt intrykk tror jeg ikke du er alene om, får inntrykk av at IBM sine maskiner er av meget god kvalitet. Når X60s'en itillegg til mitt bruk er top spec'et går jeg for den.

 

Med følgende spec;

 

1,66GHz Ultra low voltage

1024 MB (1 slot)

80 GB SATA

X6 Dock' med multi leser/brenner

4 cells ultra slim +8 celler.

 

Tror jeg blir veldig fornøyd, har vel maskinen i hende om noen dager, kommer tilbake med "første inntrykk."...

 

Jeg ble riktig nok litt usikker da dell har en D420 pågang som virkelig frister. Men jeg tror nok IBM med sitt 1992 design har vunnet min interesse. Får mer info om Dell's D420 i morgen så får vi se.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Da er en IBM X60s bestilt med docking, gleder meg som en unge til den dukker opp! Kommer tibake med førsteinntrykk, får den i morgen.

6344965[/snapback]

 

Hva synes du om maskinen din Dale?

 

Har selv hatt denne X60s'en i 3 dager, og er stor fornøyd. Mye bedre en min gamle X40. Harddisken er en STOR oppgradering. (går fra 1.8" 4200rpm til 2.5" 5400 rpm.) Valgte ikke 7200 disk pga redsel for støy...

 

Har veldig lyst på extended life batteriet som vil føre batteritiden opp i 11 timer, men jeg vet ikke hvor tykk maskinen blir. Har 8 cellers batteriet som er en del større enn X40 8cell batteriet.

 

Andre ting jeg liker:

Firewire 4pin kontakt

3 usb2 kontakter (en mer enn X40)

Innebygget Blåtann som min gamle X40 ikke hadde.

Fingerprint leser for å lagre passord.

Fysisk bryter for å slå av trådløse nettverk (wlan og blåtann)

ThinkLight lyser er endret fra gult til hvit og gjennskinn fra skjermen er eliminert.

Ved bruk av UltraBase X6 docking kan man nå bruke de innebygde USB kontaktene (var ikke mulig på X40 - UltraBase X4)

 

Oppgradering av en del ThinkVantage programvare bl.a. søker programmet opp trådløst nett ved oppstart av Windows.

 

Ting jeg ikke liker så bra er de små windows tastene. Hadde linket høyre ctrl til å emulere windows tast på min gamle X40. Knappene er ganske små.

Høyre hånleddstøtte blir forholdsvis varm ved bruk av trådløst nett.

 

Alt i alt er det en god oppgradering.

 

At maskinen "bare" har 1024x768 oppløsning på 12,1" skjermen gjør ingen ting. Har testet Dell Latitude X1 - 1280 x 800 blir for "flat" i mine øyne.

 

Eneste jeg savner er DVI kontakt på basestasjonen...

Lenke til kommentar

Jeg kunne ikke vært mer enig. Stor fornøyd med nesten alt.

 

Merker at fingeravtrykklesern (software prob) ikke takler alle web baserte login tjenester. Samt at jeg er litt skuffet over batteriet. Nå kjører jeg riktignok bare med std. 4 cell og skal bestille meg en 8 cell så får vi se.

 

Var en periode litt "deppa" pga mangel på integrert 3G, men går knirkefritt via blåtann på SE T800 og Samsung Z150.

 

Kan ikke annet enn å anbefale X60s til alle som er på utkikk etter en UP laptop, selvom Dell sin nye 420 er en god konkurrent, mangelen på core duo gjorde sistnevnte uaktuell å vente på for meg.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Har kjøpt meg en x60s og har hatt den i godt og vel to uker nå. Lagt inn Ubuntu Edgy og kost meg litt. Men lurer på å oppgradere med mer minne fra 1 GB (2x512) til 2GB. Er det noen som har noen er faringer med dette? Merkbar forskjell, eller bør jeg bare vente litt? Tenkte å legge inn Vista etter hvert for å se hvordan det fungerer, samt at jeg bruker den til litt Photoshop o.l. redigeringsprogram.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg har hatt en x41 i snart 2 år, og er virkelig storfornøyd. Og for de av dere som synes IBM ser "gammeldagse og kjipe" ut, dere har misforstått! Disse maskinene er bygget for å vare (hvilket er helt utrolig i denne bransjen) og vil se knallbra ut om 5 år også! De er faktisk de eneste maskinene på markedet som har et konsekvent designprogram, selv apple ser utdatert ut når neste modell kommer på markedet!

 

Er X60'en også bygget med gummiert finish? X41'en min begynner å få noen søte, små lovebites og det er deilig å se hvordan først litt gummifinish dras av på hjørnene, deretter litt svart lakk og så til slutt ned på umiskjennelig, sexy "gunmetal-gray" magnesium på alle ytterskall! Hvilken materialbruk... Jeg går i knestående.

 

Ellers, av andre erfaringer. Jeg tømte en bolle suppe i tastaturet på min maskin. Det rant deilig ut på undersiden gjennom "drainports'ene". Så nydelig gjennomtenkt! Lukter litt grønnsakssuppe, da... OG tastaturet fungerer akurrat like bra etterpå, i tillegg til å være et av de beste tastaturene jeg har tastet på til å begynne med.

 

Men som allerede påpekt har jo x60'en fått 2,5" hd... MISUNNELIG :dontgetit: Kommer sikkert til å fly på en av disse solidstate diskene når de kommer under "arm and a leg"-kostnadsnivået (Sandisk SSD 32GB på Engadget.com).

 

IBM (lenovo) produserer nok noen av de aller beste gadgetene på markedet, ihvertfall etter mine standarder!

 

Har synset litt om IBM's ultraportable her også:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...dpost&p=8090113

BRA VALG, folkens!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...