Gå til innhold

Ultra Portabel til max 16K


wonko

Anbefalte innlegg

Nei, scrolle sidelengs har vel heller ikke jeg opplevd å måtte på dell'en min, er jo evt. bare å zoome ut. Og jeg kjøper den ikke for å se film på, skjønt det kan hende den tas fram når jeg tar toget tr.heim-oslo ca 2 ganger i året. (then again, simpsons er jo i 4:3 :)) Men jeg ser for meg at bredskjerm er et mer hensiktsmessig format for tekst-lesing. Igjen - er jo håpløst å vite noe om når jeg aldri har prøvd...

Kjøper nok et etui ja, kanskje også en sekk - har ikke helt tenkt så langt. Men uansett er jeg ganske klønete av meg og kan nok miste den i gulvet mens jeg sitter i sofaen...

Hvis fingeravtrykkleseren kun gjør så man skal slippe å huske passord blir den et unødvendig gizmo for meg. Hvis den kan virke til å låse PCen, så man dra fingeren for å starte den/ evt. lese et kryptert område av harddisken, og være tilnærmet hacker-sikker, kan det virke nyttig i tilfelle den blir stjålet og jeg har "sensitiv informasjon" på den.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Har x60s nå blitt billigere? Ser stretto.no har den til 15 000. Dette er modellen UK156NO da. Hva er forskjellen i forhold til UK15LNO?

edit: Kikka på lenovo.no, så det ut som eneste forskjellen var uk15lno kommer med ekstern dvd-brenner, uk156no uten. Stemmer det? I såfall vil det vel lønne seg å kjøpe 156 og en brenner utenom?

Hvordan er forresten Lenovo 3000 V Series? Er dette som en x60s bare widescreen?

Endret av wonko
Lenke til kommentar
Har x60s nå blitt billigere? Ser stretto.no har den til 15 000. Dette er modellen UK156NO da. Hva er forskjellen i forhold til UK15LNO?

edit: Kikka på lenovo.no, så det ut som eneste forskjellen var uk15lno kommer med ekstern dvd-brenner, uk156no uten. Stemmer det? I såfall vil det vel lønne seg å kjøpe 156 og en brenner utenom?

Hvordan er forresten Lenovo 3000 V Series? Er dette som en x60s bare widescreen?

6619610[/snapback]

 

Lenovo 3000er langt ifra en X60! Det er en MYE enklere maskin, som ikke på noen måte kan måle seg med en Thinkpad.

 

UK156NO kjenner jeg ikke dessverre, men kan sikkert sjekke den på jobb i morgen!

Lenke til kommentar

Ok, kikka litt mer på lenovo 3000 v100 og så ikke veldig aktuell ut. Relativt tung på 2kg og.

Tror ikke jeg trenger dockingstasjon. Ihvertfall ikke til 3000 kr...

Cyclops: De har tydeligvis satt ned prisen på mange av de bærbare jeg kikka på. Kanskje priskutt på prosessorer som noen snakka om tidligere? Ihvertfall er ikke prisene jeg satt opp lenger riktige da. Allikevel tror jeg asusen forkastes til fordel for enten lenovo x60s eller dell d240. Hadde ikke orka en pc med skinn på :/

edit: Ser den billigere versjonen er uten skinn, men fremdeles; betaler ikke mer for en tyngre pc med mindre skjerm. Selv om den nok yter litt bedre...

Endret av wonko
Lenke til kommentar

dale & co: Hvordan er det å skrive på Thinkpad X60s når den står i X6-docken? Blir den "slitsom" å skrive på pga høyden (dårlig håndleddsstøtte e.l.)?

 

wonko: Jeg tror jeg er i ca samme båt som deg -- på utkikk etter noe lett med god batteritid. Hold oss i tråden her oppdatert om du blir noe klokere da.

 

sabotage: Skriv en anmeldelse av din nye Dell D420 om du får tid, da. Du kan legge den her: https://www.diskusjon.no/?showforum=160

Lenke til kommentar

Hvordan var det; har thinkpad x60s blitt satt ned i pris, eller er det bare meg som blander UK156NO til 15 000 med UK15LNO til 18 000?

Er det sannsynlig at den blir satt ned i pris, sånn som alle de andre ultraportable jeg har sett på, i nær framtid? Hvis ikke kjøper jeg nok PC ila neste uke. Om jeg klarer å velge mellom dell d420 og x60s da...

Det står og faller på om jeg trenger widescreen eller ikke. Hadde vært kjekt med den ekstra plassen i bredden når jeg bruker sånt som eclipse("java-editor" - hva heter det? IDE eller no?) og bluefish (html-editor). Then again, har lyst til å lære meg emacs, og da kanskje jeg går over til å bruke det til slikt... Dessuten kommer jeg vel ikke til å sitte lenge om gangen og programmere uten ekstern skjerm/ stasjonær...

 

Hadde vært konge med en anmeldelse fra deg ja Sabotage. Er spesiellt interessert i byggekvaliteten. Ser jo ganske lovende ut her da. Har ikke dell noe liknende lenovo for å beskytte hd med låsing av skrivehoder e.l.?

Også har jo hardware endelig rota seg til å lage en test av x60s. Men den sa vel egentlig ikke så mye annet enn hva dale og GA allerede har skrevet (Til dere: TAKK forresten, hvis jeg ikke har sagt det enda, og alle andre med gode råd :)).

Hardware skriver forresten at den bare har én minnemodul. Er dette sant, og betyr det at 512mb er lodda fast? Er fremdeles 2gig max? Hva mener de med at innebygd støtte for 3G vil komme? Kommer den med en chip som snart vil fungere i Norge, eller vil den først seinere selges med 3G støtte innebygd?

Har forresten oppdatert litt priser på oversikten min, bare for å minske litt forvirring...

Endret av wonko
Lenke til kommentar

Du blander nok typebetegnelser.

 

Billigste UK15LNO er her! Ca 17.500.

 

Maskinen har 2 minneslots hvor begge kan byttes, men det står bare 512 i slot 1. Jeg har byttet til 2x 1GB, dvs 2GB :)

 

3G modulen tror jeg festes på skjermen, men kan nok ikke ettermonteres så enkelt, kanskje IBM kan gjøre noe med det. Jeg har noen deksler på skjermen der jeg mener å ha sett 3G modulen på nettet et sted.

 

edit, Her er den med 3G:

x60s_p1_04.jpg

 

Jeg blir bare mer og mer fornøyd med min, den ser fortsatt kliss ny ut og jeg drasser den med meg hele tiden, jobben, venner, byggeplasser, senga, badet (!) og ja i det hele tatt overalt. Den innebygde programvaren fra IBM er helt suveren, bios, backup, oppdateringer, tips, hjelp, ja alt du trenger ligger og venter. Har bestilt 8 cellers batteri og gjør meg klar til studier!

 

Anbefaler deg en ekstra PSU du har i dock'en hvis den er stasjonær, da kjøper du den store typen (ca 90W) mens du har den lille (65) med deg rundt.

 

Widescreen og design alla 2006 klarer jeg meg uten. En annen ting som skal nevnes IBM's funksjon for kontroll av skjermen. Du lager egne profiler hvor du bestemmer oppløsninger, skrivebords innstillinger mm som du enkelt skifter mellom. I tillegg har du med connection managern mulighet for å få aktivert trådløst inet før du logger deg på slik at du kan jobbe trådløst mot domenet.

 

Jeg kan ikke tenke meg en grunn til at du ikke blir fornøyd med en x60s.

 

harddisk kan oppgraderes senere hvis den blir for liten for deg, jeg planlegger en 160, evt en 200GB, men de er fortsatt ganske dyre. 200 vet jeg ikke om er i salg enda heller...

 

Hvis man tenker langsiktig er en prisforskjell på 2-3000 (20-30%) uvesentlig hvis du blir mer fornøyd og maskinen holder lenger. Men dette er selvfølgelig vanskelig å vite...

x602_umts.bmp

Endret av dale
Lenke til kommentar

IBM X60s frister veldig, men det er litt kjipt at deler av prisen skal forsvares med så mye bra tilleggsprogramvare og nyttige verktøy som i hovedsak er laget for MS Windows dersom man har planer om å kjøre et annet operativsystem. Litt meningsløst å betale mye for software-funksjoner man ikke skal/får benytte, selv om hardware'n lokker veldig.

Lenke til kommentar
IBM X60s frister veldig, men det er litt kjipt at deler av prisen skal forsvares med så mye bra tilleggsprogramvare og nyttige verktøy som i hovedsak er laget for MS Windows dersom man har planer om å kjøre et annet operativsystem. Litt meningsløst å betale mye for software-funksjoner man ikke skal/får benytte, selv om hardware'n lokker veldig.

6675096[/snapback]

Veldig enig. Men GA mente ibm og lenovo skulle være bra med å gi støtte for linux, og det virker jo som prisen kan forsvares allikevel. Og "Rescue and Recovery" høres kanskje ut som noe som kan virke selv om en legger inn linux (selv om det antakelig da blir unødvendig siden linux ikke "tryner" :p)?

Men bør ikke også lenovo sette ned prisene litt etter prosessorene falt i pris? (regner med det var grunnen til at "alle andre" satt ned prisen?)

Lenke til kommentar
Dell satte ned prisen litt på d420 her om dagen hvis du ikke har fått det med deg.

Fikk min med dual core for 12093,- ferdig lev inkl mva.

 

edit: leif

6629148[/snapback]

 

Bestilte du pr telefon eller på websidene til Dell?

6669012[/snapback]

 

Bestilte faktisk på nettet. Ringte først og forhørte meg. Ut fra erfaringer herfra virket det ut som det var lurt. Forventet nesten å få et bedre tilbud da jeg ringte. Men fikk ikke noe særlig billigere enn hva jeg hadde kommet fram på nettet. Kanskje en sommerhjelp som ikke hadde adgang til å gjøre slikt, vet ikke jeg =)

Lenke til kommentar
Dell satte ned prisen litt på d420 her om dagen hvis du ikke har fått det med deg.

Fikk min med dual core for 12093,- ferdig lev inkl mva.

 

edit: leif

6629148[/snapback]

 

Bestilte du pr telefon eller på websidene til Dell?

6669012[/snapback]

 

Bestilte faktisk på nettet. Ringte først og forhørte meg. Ut fra erfaringer herfra virket det ut som det var lurt. Forventet nesten å få et bedre tilbud da jeg ringte. Men fikk ikke noe særlig billigere enn hva jeg hadde kommet fram på nettet. Kanskje en sommerhjelp som ikke hadde adgang til å gjøre slikt, vet ikke jeg =)

6675741[/snapback]

 

snakket med en i Dell som sa at rabbatt givingen hadde løpt løpsk og at det var blit strammet inn, men det er selvfølgelig ikke grunn til at vi ikke skal prute!

 

Men forvent ikke noe særlig på rimelige systemer.

Lenke til kommentar
IBM X60s frister veldig, men det er litt kjipt at deler av prisen skal forsvares med så mye bra tilleggsprogramvare og nyttige verktøy som i hovedsak er laget for MS Windows dersom man har planer om å kjøre et annet operativsystem. Litt meningsløst å betale mye for software-funksjoner man ikke skal/får benytte, selv om hardware'n lokker veldig.

6675096[/snapback]

Veldig enig. Men GA mente ibm og lenovo skulle være bra med å gi støtte for linux, og det virker jo som prisen kan forsvares allikevel. Og "Rescue and Recovery" høres kanskje ut som noe som kan virke selv om en legger inn linux (selv om det antakelig da blir unødvendig siden linux ikke "tryner" :p)?

Men bør ikke også lenovo sette ned prisene litt etter prosessorene falt i pris? (regner med det var grunnen til at "alle andre" satt ned prisen?)

6675291[/snapback]

 

Beklager langt fravær her! Mye å gjøre på jobb for tiden...

 

"Rescue and Recovery" funkerer absolutt med linux installert, og kan være veldig nyttig om det tryner også(jada, linux kan også gå på en smell)!

 

Når det gjelder prisnedgang pga cpu priser, så har det allerede vært små kostjusteringer, men de har foreløpig ikke vist seg så godt mot sluttbrukere :hmm:

 

Skal prøve å følge med litt bedre her nå jeg, om det er noe mer du/dere lurer på.

 

Edit: Wonko? Hvor i landet bor du? Kan eventuelt sende meg det på PM, kanskje jeg kan fikse så du får sett maskinene du vurderer... ;)

Endret av GA
Lenke til kommentar

Da har jeg bestilt thinkpad x60s! (UK156NO) Bestilte fra Amentio.no siden de var de billigste akkurat nå, og det kanskje kan være en fordel at de holder til i Trondheim. Må ventei 2-3 uker før jeg får den da, siden det var bestillingsvare.

Hvilket batteri får jeg med, og hvor mye koster det største?

Er det noe merke minne som anbefales spesielt til denne maskinen?

Grunnen til at valget falt på tp var hovedsakelig det solide chassiet og den smarte løsningen med drenering på tastatur og gyro-funksjonen. Men også at jeg vet jeg hadde irritert meg litt om jeg hadde valgt den noe tregere dell'en og visst at jeg kunne fått noe kjappere, selv om jeg ikke i utgangspunktet har behov for en kjapp pc. Dessuten så jeg ikke når jeg kom til å få bruk for widescreen. Har prøvd emacs og kommer nok til å bruke dette mye til programmering og hjemmesider.

Lenke til kommentar

ThinkPad X60s Duo L2400 LV(1.6Ghz), 512MB, Int Media Accelerator 950 up 128MB, 80GB/5400rpm SATA, 12.1" XGA TFT, Secure Chip, Modem, Gigabit, Centrino Duo 11a/b/g, Bluetooth, 4 cell battery, FPR, WXP Pro

 

Min anbefalning, 2gb minne og 8 cellers batteri. Batterier ligger vel på ca 1500...

 

Minne må du gjøre noe med asap, fikk også min levert med bare 512, det var en lite fin opplevelse. 2-3 IE vinduer, litt word og itunes var nok til å "trege" den ned...

 

Gled deg til den kommer!

Lenke til kommentar

Nå har det skjedd mye! Har kjøpt leilighet og er bankerott for øyeblikket. Så pc'en måtte avbestilles til jeg får kontroll over formuen igjen.. :/

Avbestillinga gikk heldigvis helt problemfritt da - positivt overraska over amentio :)

Men jeg skal bestille den igjen når jeg har kjøpt alt av skolebøker og fått neste lønning.. Og gleder meg veldig til den da endelig kommer ja! Nesten mer enn til å flytte inn i ny leillighet :D

Lenke til kommentar

litt offtopic,

 

Generelt sett er mitt inntrykk at det er få thikpads i norge. Dell, HP og de andre store dominerer. Men etter å ha vært en tur i London, hvor jeg tilbragte mye tid på Starbucks med wlan må jeg si at jeg nesten ikke så annet enn thinkpad's og mac's. pussig greier, men det er jo bra at de over dammen har skjønt det :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...