Gå til innhold

Ultra Portabel til max 16K


wonko

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg sitter egentlig og lurer på akkurat samme sak (bare at jeg helst vil langt under 16K i pris!).

 

Hadde egentlig bestemt meg for MacBook, fikk den i posten for et par dager siden. Men kommer nok til å sende den tilbake: Den føles så tung å bære rundt på at den ikke blir spesielt bærbar (etter mine begreper). Så jeg ser meg om etter noe annet. (ellers er forøvrig MacBooken en nydelig maskin  :cool: . Lengter etter dagen da Apple lager en ultraportabel!)

Det går vel noen rykter om en ny ultraportabel (se itavisen), men spørs om den kommer tidsnok til at jeg klarer å vente på den...
Jeg er en ganske enkel pc-bruker, det dreier seg bare om skriving og surfing og film/musikk. Derfor vil jeg ha noe som er så billig som mulig, men samtidig lett og solid.  Men det virker som det er vanskelig å komme under 10K...  :(

6385823[/snapback]

Var det jeg fant ut og, så tok meg en sommerjobb og tjener ca. 16K - derfor den spesifikke smertegrensa. Det går kanskje an å sjekke ut noe brukt? Skjønt det er vel kun ganske nylig kommet ordentlige ultraportable, og da er det vel tvilsomt om veldig mange vil selge sin allerede..?
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ser Toshiba har kommet med en ny 12", U200

6379909[/snapback]

Ser jo fryktelig fin ut, nok av krefter ihvertfall. Men vekten på 1,9 var litt i høyeste laget igjen...

 

dale: Er det sånn da at den leveres (fra f.eks. komplett) med ett av de tre batteriene? Eller alle? Regner med et må være ett av dem, høres unødvendig ut med 3 batterier. Men hvem leverer da med det letteste batteriet (så totalvekta blir 1,15)? Alle butikkene jeg finner oppgir "Starting at 1.22kg"? Og hva blir levetiden med dette?

6386847[/snapback]

 

 

IBM har laget forskjellige pakker, dvs utstyrs kombinasjoner.

 

Jeg kjøpte x60, 512 ram, 80gb disk + dock og multiburner, som en pakke "UK15LNO et eller annet tror jeg) dette var billigst uansett fordi jeg skal ha docking og brenner i dock'en, skulle jeg ha kjøpt 1024mb ram og 100GB HD inkludert, ville maskinen blitt litt dyrere enn hva jeg betalte pluss at docking koster 1500 og brenner 2000... en 1024 brikke koster noe over 1000...

 

kort sagt, ibm har laget mellom 5 og 10 varianter identifisert med et nummer, dette ser du veldig oversiktlig hos Scribona, her!

Jeg kjøpte UK15LNO og har bestilt meg 2x1024 MB, og er fortsatt sluppet billigere unna enn hvis jeg skulle tatt en av de andre modellene som ikke hadde dock inkludert. Jeg anbefaler også å ha 2 batterier, ett stort og et lite. Det store til den laaaange fly turen du en dag tar og et lite til når du bare skal surfe litt en søndag...

 

bruk HW prisguide flittig for å finne den beste prisen, du kan søke med IBM modellnummer (f.eks UK15LNO).

 

Angående batteri info er det veldig mye relevant info hos IBM. Her!

 

nå er det så sykt natta, sorry for evt skriveleif, texas på jobben fortiden...

Lenke til kommentar

Var det jeg fant ut og, så tok meg en sommerjobb og tjener ca. 16K - derfor den spesifikke smertegrensa. Det går kanskje an å sjekke ut noe brukt? Skjønt det er vel kun ganske nylig kommet ordentlige ultraportable, og da er det vel tvilsomt om veldig mange vil selge sin allerede..?

6386926[/snapback]

 

Har faktisk begynt å se meg om etter noe brukt nå.

Har vært enda hardere og ærligere mot meg selv, og funnet ut at det strengt bare er skriving og surfing jeg trenger en BÆRBAR til. Bedre å spare penger på den bærbare (så lenge jeg får noe som ikke veier for mye:), og heller legge mer penger på en bra media center-pc til hjemmebruk. Jeg tenker slik: Tyngre oppgaver kan jeg gjøre på jobben eller hjemme. Dessuten blir en bærbar fort spec-messig utdatert uansett, og kan ikke oppgraderes. Så jeg legger heller pengene på en bra hjemme-pc!

 

Så var det bare å finne noe bra brukt da.. :hmm:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Ikke så lenge igjen av sommeren nå, og jeg lengter veldig etter å leke med ny bærbar!

Valget står egentlig mellom Dell's X1 og Lenovo's x60s. Spørsmålet er om jeg trenger kraften til en dual-core prosessor eller ikke. Ellers peker mye mot X1 - helt lydløs, widescreen og prisen. Men skulle gjerne klådd litt på en selv før jeg kjøpte. Kan vel bli vanskelig med Dell, men vet noen om en butikk som selger x60s, hvor jeg kan gå og tafse og prøve litt?

Funnet noe brukbart brukt japsenpapsen?

Endret av wonko
Lenke til kommentar

Personlig er det ikke noe spørsmål om hva jeg ville valgt :)

 

Byggekvaliteten til X60s er mye høyere enn det de to X1'ene jeg har testet. Det blir litt som å kjøpe en Mercedes... Bruktsalgs verdien på X60s'en vil holde seg mye bedre enn Dell'en, spesielt siden den har bedre CPU og ram.

Lenke til kommentar
Personlig er det ikke noe spørsmål om hva jeg ville valgt :)

 

Byggekvaliteten til X60s er mye høyere enn det de to X1'ene jeg har testet. Det blir litt som å kjøpe en Mercedes... Bruktsalgs verdien på X60s'en vil holde seg mye bedre enn Dell'en, spesielt siden den har bedre CPU og ram.

6502277[/snapback]

Skjønner hva du mener - har sett litt på x40'en til en kamerat :dribble:

Og at den er solid er jo veldig viktig når jeg skal ta den med i sekken til skolen o.l. Men jeg regner med å uansett ha PCen til den stryker med, så bruktsalgs-verdi er ikke et tungt argument for meg. Er nok og litt skeptisk til å kjøpe en pc helt uten utvidelsesmuligheter i form av pc-card e.l. (x1)

Noen som vet om x60s lager mye lyd (vifter, tastatur, museknapper)?

En liten for/mot liste for til to det nå står om:

x60s:

+ byggekvalitet, ytelse, styrepinne (digger jeg faktisk :)

- ikke widescreen, pris

x1

+ widescreen, musestille, pris

- ytelse, byggekvalitet?, ikke pc-card

Lenke til kommentar
Har du sett på Acer sine :yes:

Jeg vurderer selv denne Acer 3012

6517059[/snapback]

Denne så jo knallbra ut! Kan fort hende jeg har fått meg en ny favoritt :D

Noen tester? Hva med støy? Batteritid? Byggekvalitet?

Noen som vet om det er vanskelig å sette inn minne selv, og om dette bryter garantien?

Endret av wonko
Lenke til kommentar

Nå begynner det å skje ting! Dell har kommet med en oppfølger til X1: D420. Og den ser jo helt konge ut! Litt tyngre er den blitt, og er ikke lenger vifteløs, men testen til hardware ser allikevel veldig lovende ut. Ikke minst at den skal være mer solid enn sin forgjenger. Men det dukker visst stadig opp nye kandidater, så kan ikke si jeg har bestemt meg enda. Vanskelig å velge blant så mange bra muligheter.

 

Dell D420

Pris: 14 100

Vekt: 1,36kg

+ Pris, wxga, DualCore

- Ikke lenger vifteløs...

Lenke til kommentar

Eneste minuset med d420 i mine øyne kontra x60s er at den kjører dual core på 1,2Ghz og det er maks 1,5GB minne. Hvorav 512 er integrert, altså kun 1 slot. Kan hende en 1,66 lager for mye varme?

 

Men nå er det kanskje ikke noe problem for en vanlig ultra portabel bruker.

 

Det enorme plusset med integrert UMTS kort er desverre ikke tilgjengelig i norge enda så skulle jeg kjøpt en d420 ville jeg ventet. Noe kjappere Dual Core og UMTS er verdt å vente på hvis du har bruk for det!

 

For de fleste er den nok mer sexy enn en x60s og :)

Endret av dale
Lenke til kommentar

Jeg ville absolutt gjort som Dale sa å kjøpt UK15LNO om jeg var deg.

 

Har testet flere stk av X1, D420, X60 og Acer 3012. Jeg ville utelukket Acer'en med en gang, grunnet for dårlig byggekvalitet. Når det gjelder X1 så tror jeg den er for svak for den bruken du beskriver så da står du igjen med 2 valg. Personlig er jeg ikke i tvil om hvilken jeg ville valgt. X60'en er soleklar favoritt etter mye testing! Grunnen er den utrolig gode bvyggekvaliteten, bra medfølgende programvare(Access Connections, rescue and recovery osv) og mye smarte finesser. Skrevet en lengre "avhandling om maskina HER!

 

Når det gjelder D420 så er den helt klart MER solid enn X1, men har fortsatt noen "lysår" opp til X60. Den bråker også littegrann mer, men begge er i prinsipp omtrent lydløse. Bare så du vet det, så har X60 blitt enda mer solid enn X40'en du har fått se på...

 

Nå må jeg fortsette å jobbe(sitter å tester en ny Lenovo PC her nå faktisk), ellers blir sikkert ikke sjefen så blid... :p Sjekker innom eterpå om du lurer på noe

Lenke til kommentar

Hmm... høres ut som en ålreit jobb du har :)

Fryktelig lyst på x60'en enda ja, bare ikke sikker på hva jeg vil ofre for den bedre byggekvalitet. Alternativet blir nok d420 og denne er billigere og har wxga. Veit jo ikke hvor viktig det er med widescreen siden jeg ikke har noen erfaring med det, men høres jo ut som det er en fordel når man jobber med dokumenter og tekst.. (og selvfølgelig filmer, men det blir bare en bi-ting for min del)

Sitter på en gammel dell nå med 1024x768 og må si jeg synes det er godt å bruke min stasjonære med 1280x1024 etterpå.

Noen som veit om støtten i linux er bra for x60s? Veit kameraten min hadde problemer med å få gyrosensor-beskyttelsen til å funke bl.a. under linux.

Lenke til kommentar
Hmm... høres ut som en ålreit jobb du har :)

Fryktelig lyst på x60'en enda ja, bare ikke sikker på hva jeg vil ofre for den bedre byggekvalitet. Alternativet blir nok d420 og denne er billigere og har wxga. Veit jo ikke hvor viktig det er med widescreen siden jeg ikke har noen erfaring med det, men høres jo ut som det er en fordel når man jobber med dokumenter og tekst.. (og selvfølgelig filmer, men det blir bare en bi-ting for min del)

Sitter på en gammel dell nå med 1024x768 og må si jeg synes det er godt å bruke min stasjonære med 1280x1024 etterpå.

Noen som veit om støtten i linux er bra for x60s? Veit kameraten min hadde problemer med å få gyrosensor-beskyttelsen til å funke bl.a. under linux.

6550886[/snapback]

 

Ja, jeg har en meget ålreit jobb faktisk! :cool: Hehe.

 

Hva er det egentlig du må ofre?

Widescreen, bittelitt ytelse og litt ekstra penger selvfølgelig...

 

Og hva får du? Den mest solide 12" på markedet, masse smarte finesser, verden beste serviceapparat og meget god batterilevetid.

 

Etter min mening et enkelt valg!

 

Et viktig poeng er at Lenovo har en gjenkjøpsprosent på nesten 90%(og den er utrolig nok enda høyere for de som har hatt problemer med PCen, pga den gode servicen), ingen andre merker jeg vet om som har klart å komme seg i nærheten av 50% engang.(Må utelukke Dell, da jeg ikke har tilgang på tall for dem).

 

Når det gjelder oppløsning på skjermen. Har du testet en 12" før? Hvor stor skjerm har du på Dell'en din? På over 12" synes jeg 1024*768 er for lite, men på 12" er det tilnærmet perfekt spør du meg. Det er også bra for batterilevetiden.

 

Dell D420 er en meget god maskin, som jeg heller ikke ville hatt noen betenkligheter med å kjøpe, bare så det er klinkende klart. Men jeg mener at X60s er et mye bedre kjøp allikevel. Widescreen er litt oppskrytt på bærbar spør du meg. Hvertfall i den størrelsen. Fra 14,1" og oppover derimot er jeg meget glad i det!

 

Støtten for Linux er meget bra på X60s. IBM har lenge vært forkjempere for Linux, og Lenovo har fortsatt denne trenden! Gyrosensoren fungerer i linux, da den er HW basert, men det er ikke sikkert du klarer å "lese av" statusen på den derimot.

Lenke til kommentar

Det jeg må ofre er vel widescreen og 3500 kr (14 100 for d240 og 17 600 for x60s). Ytelsen er vel heller litt bedre på x60s? (U2500 for d240 og L2400 for x60s)

3 500 (+evt. mer minne) er jo litt, men jeg har da og råd til det. Og at lenovo gir bra linux-støtte er et kjempe-pluss, veit du hvordan dell er på det området (funker jo på min inspiron 2500, men den er GAMMEL...)?

Det det står og faller på blir vel da widescreen. Og, nei, jeg har ikke prøvd noen 12" (dell'en har 14"), bare såvidt sett på et par. Om jeg bare kunne fått tafse litt på dem. Men det er vel ingen butikker som selger noen av dem, så da måtte jeg evt. benytta angre-muligheten.

Hvor viktig er forresten fingeravtrykk-leser? Kan få det på d240 for 1000 kr ekstra. Er det umulig å cracke en sånn for en evt. tyv?

(Om gjenkjøp tror jeg apple/mac stiller med ganske gode tall, uten at jeg har noe konkret...)

Endret av wonko
Lenke til kommentar
lang batteritid og godt tastatur, en ekte "IBM" om det sier deg noe.

6368862[/snapback]

Har absolutt hørt om IBM-kvalitet ja! Om folk som står på, kjører over og mister pcen sin fra overkøya og den fremdeles funker. Det hadde kommet godt med når jeg skal slenge rundt på den i skolesekken... Men man må jommen betale for det og :(

Ser jeg har bomma litt på prisen og billigste var 16 800, ikke 16 000...

6369288[/snapback]

Ja, har du planer om å slenge den rundt i sekken så ville jeg vurdert et etui å legge den i. Jeg har selv et Crumpler "The Gimp" etui til min Dell X1. De får du kjøpt hos ucarry.no f.eks. Du sørger for at pcen tåler en del mer "røff" behandling i sekken.

 

Både Dell og IBM lager bra bærbare og du betaler stort sett for det du får. Widescreen på bærbare er ikke oppskytt slik det nevnes i tidligere innlegg her. Det er utrolig deilig å slippe å måtte scrolle sidelengs hver gang du skal lese ett PDF/Word dokument. Det er mye enklere å bare scrolle nedover. Du har også en oppløsning som gjør seg mye bedre til film. Hva tror du ser best ut, film i 4:3 eller film i 16:10 ??

Ja IBM sin pc er ok den og, men har litt lav oppløsning. Noen trives sikkert med 4:3 og 1024X768. Men det er langt fra alle som syns dette er greit til lang tids bruk.

Lenke til kommentar
Det jeg må ofre er vel widescreen og 3500 kr ( (14 100 for d240 og 17 600 for x60s). Ytelsen er vel heller litt bedre på x60s? (U2500 for d240 og L2400 for x60s)

3 500 (+evt. mer minne) er jo litt, men jeg har da og råd til det. Og at lenovo gir bra linux-støtte er et kjempe-pluss, veit du hvordan dell er på det området (funker jo på min inspiron 2500, men den er GAMMEL...)?

Det det står og faller på blir vel da widescreen. Og, nei, jeg har ikke prøvd noen 12" (dell'en har 14"), bare såvidt sett på et par. Om jeg bare kunne fått tafse litt på dem. Men det er vel ingen butikker som selger noen av dem, så da måtte jeg evt. benytta angre-muligheten.

Hvor viktig er forresten fingeravtrykk-leser? Kan få det på d240 for 1000 kr ekstra. Er det umulig å cracke en sånn for en evt. tyv?

(Om gjenkjøp tror jeg apple/mac stiller med ganske gode tall, uten at jeg har noe konkret...)

6555994[/snapback]

 

Jeg vet dessverre ikke hvordan Dell er på det området, så det vil jeg ikke uttale meg om! Funker sikkert... :)

 

Å få tafset på PCene blir dessverre vrient om du ikke kjenner noen som kjenner noen... :whistle:

 

Fingeravtrykksleser er ingen nødvendighet nei, men det er veldig deilig! På Dell fungerer den som en passord "husker" egentlig, og er like enkel å hacke som et vanlig passord.(om ikke de har endret noe på de nye modellene). På Lenovo kan du velge dette, eller du kan velge "sikker" modus. Da aktiveres en chip på hovedkortet og alt blir kryptert. Det er faktisk så sikkert at det ikke engang funker å klippe av deg fingeren, den måler nemlig blodgjennomstrømning osv(007?). Denne teknologien er den eneste som er godkjent av det amerikanske forsvaret...

 

Når det gjelder gjenkjøp på apple/mac er det noe jeg ikke har tilgang på tall på, så skal ikke si noe der heller.

 

lang batteritid og godt tastatur, en ekte "IBM" om det sier deg noe.

6368862[/snapback]

Har absolutt hørt om IBM-kvalitet ja! Om folk som står på, kjører over og mister pcen sin fra overkøya og den fremdeles funker. Det hadde kommet godt med når jeg skal slenge rundt på den i skolesekken... Men man må jommen betale for det og :(

Ser jeg har bomma litt på prisen og billigste var 16 800, ikke 16 000...

6369288[/snapback]

Ja, har du planer om å slenge den rundt i sekken så ville jeg vurdert et etui å legge den i. Jeg har selv et Crumpler "The Gimp" etui til min Dell X1. De får du kjøpt hos ucarry.no f.eks. Du sørger for at pcen tåler en del mer "røff" behandling i sekken.

 

Både Dell og IBM lager bra bærbare og du betaler stort sett for det du får. Widescreen på bærbare er ikke oppskytt slik det nevnes i tidligere innlegg her. Det er utrolig deilig å slippe å måtte scrolle sidelengs hver gang du skal lese ett PDF/Word dokument. Det er mye enklere å bare scrolle nedover. Du har også en oppløsning som gjør seg mye bedre til film. Hva tror du ser best ut, film i 4:3 eller film i 16:10 ??

Ja IBM sin pc er ok den og, men har litt lav oppløsning. Noen trives sikkert med 4:3 og 1024X768. Men det er langt fra alle som syns dette er greit til lang tids bruk.

6556263[/snapback]

 

At Lenovo koster mer er jeg fullstendig klar over, men jeg mener det er verdt pengene for veldig mange. Spesielt folk som reiser mye.

 

Man får selvfølgelig mange vesker ol som hjelper mye, og har ikke sagt at dell ikke lager gode PCer. Det med at widescreen er oppskrytt står jeg derimot for. Scrolling sidelengs i word/pdf? Opplever jeg nesten aldri. Film er selvfølgelig bedre i wide, men såvidt jeg kan se så ber han ikke om PC til film, og da mener jeg 4:3 ikke er noen som helst ulempe.

 

Jeg vil bare gjøre det helt klart at dette er min personlige mening, og ikke noe annet. So feal free to disagree. Har begynt å få mye spørsmål på PM om jeg jobber for Lenovo, og det kan jeg bare informere med en gang at jeg IKKE gjør...

Lenke til kommentar
Har testet flere stk av X1, D420, X60 og Acer 3012. Jeg ville utelukket Acer'en med en gang, grunnet for dårlig byggekvalitet.

 

GA;

Hva legger du i "dårlig byggekvalitet" for Acer 3012?

Tenker du da i forhold til "proffbruk" eller helt generellt?

 

Jeg spør fordi jeg tenker seriøst på Acer 3012, den har alt jeg trenger for en laptop.

Dette er da til Open Office, surfing, mail, bilder når man er på tur...osv.

Jeg er vel det du kan kalle en enkel bruker, og denne (3012) er langt over det jeg egentlig har behov for, hvis jeg er ærlig med meg selv.

Så er det bare det at jeg liker utseendet på den også, selv om dette er et håpløst kriterie for kjøp av pc :whistle:

 

 

Beklager hvis dette er Off Topic :blush:

Lenke til kommentar
Har testet flere stk av X1, D420, X60 og Acer 3012. Jeg ville utelukket Acer'en med en gang, grunnet for dårlig byggekvalitet.

 

GA;

Hva legger du i "dårlig byggekvalitet" for Acer 3012?

Tenker du da i forhold til "proffbruk" eller helt generellt?

 

Jeg spør fordi jeg tenker seriøst på Acer 3012, den har alt jeg trenger for en laptop.

Dette er da til Open Office, surfing, mail, bilder når man er på tur...osv.

Jeg er vel det du kan kalle en enkel bruker, og denne (3012) er langt over det jeg egentlig har behov for, hvis jeg er ærlig med meg selv.

Så er det bare det at jeg liker utseendet på den også, selv om dette er et håpløst kriterie for kjøp av pc :whistle:

 

 

Beklager hvis dette er Off Topic :blush:

6560011[/snapback]

 

Får vel ta litt selvkritikk på den uttalelsen. Jeg mente i forhold til de andre modellene. Acer'en er en helt kurrant maskin, som antakelig vil passe dine behov ganske bra!

 

Ville også tatt en titt på Toshiba U200-128 om jeg var deg eventuelt U200-121 hvis du vil ha litt mer "krutt" :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...