Gå til innhold

Priskutt fra Intel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Priskuttet skal henge sammen med et ønske om å ta tilbake markedsandeler fra AMD.

Det spørs hvor vellykket det blir. AMD driver visst også å setter ned prisene for tiden.

Bare de siste dagene har flere prosessorer i Athlon64-serien stupt med flere hundre kroner her på berget.

 

Fra prisguiden: (priser for AM2 i parantes)

Athlon64 3000+ s939: 795,- (-)

Athlon64 3200+ s939: 846,- (864,-)

Athlon64 3500+ s939: 948,- (966,-)

Athlon64 3800+ s939: 1200,- (1224,-)

Lenke til kommentar

intel < 3

alldri hatt problemer med cpu derfra.. men amd derimot.. :(

amd er spille pc cpu..

intel er skrivebord og server cpu..

 

har hatt en del amd i det siste og må si det er oppskrytt av spille nerdene

intel > amd

 

kjøper aksjer i intel før amd bare så det er sagt :p:D

Lenke til kommentar
Dette tyder bra... jo billigere, jo bedre... :p

 

Men når vil dette ramme nettbutikkene her til lands? Like før jul?

6273929[/snapback]

Nettbutikkene er vel rimelig kjappe.

 

Jeg tror vel man sånt generelt pga priskutt fra både AMD og Intel kan gjøre ett skikkelig kupp på "middle-range" PCer og oppgraderinger. Disse nyere P4 CPUene er ikke like dårlige som mange her inne innbiller seg, Intel CPUer med Intel Brikkesett er etter min erfaring en ganske idiotsikker kombinasjon med få fallgruver.

Endret av kindings
Lenke til kommentar

Liker at det er litt liv i CPU-segmentet, en stund virket det jo som hele dataverdenen skulle nesten stagnere, men nå er det litt mer liv i leieren, am2 og conroe osv (selv om AM2 ikke akkurat er noen revulosjon), er vel en kombinasjon av at conroe kommer og AMD sin framgang i det siste som ligger bak disse kuttene ville jeg tippe.

 

AtW

Lenke til kommentar
Priskuttet skal henge sammen med et ønske om å ta tilbake markedsandeler fra AMD.

Det spørs hvor vellykket det blir.

6273819[/snapback]

Helt enig. Spørs også hvor sant det er.

 

Intel har et stort lager av et produkt som er (mer eller mindre objektivt) teknisk dårligere enn konkurrenten og de har en lansering av et produkt som sannsynligvis er bedre. Så ønsker de altså å ta tilbake markedsandeler ved å gå til priskrig med det førstnevnte produktet. Det høres vel ut som et forsøk på å bortforklare den faktiske situasjonen. Intel ønsker at kundene skal tenke "aha priskrig gode tilbud, løp og kjøp" ikke "overskuddssalg av utdaterte varer". Dagens P4 er jo 65nm og hele pakka så det kan jo høres litt overdrevent ut å kalle de utdaterte, men når Conroe kommer på banen så kan vel neppe P4 bli mer utdatert om foreløpige testdata er rimelig riktige.

 

Taktikken er vel å kvitte seg med P4 uten å tape noe og sammtidig ta mye andeler i de billigere segmentene for så å ta markedsandeler høyere opp med det mer konkurransedyktig produktet Conroe.

Lenke til kommentar
Priskuttet skal henge sammen med et ønske om å ta tilbake markedsandeler fra AMD.

Det spørs hvor vellykket det blir. AMD driver visst også å setter ned prisene for tiden.

Bare de siste dagene har flere prosessorer i Athlon64-serien stupt med flere hundre kroner her på berget.

 

Fra prisguiden: (priser for AM2 i parantes)

Athlon64 3000+ s939: 795,- (-)

Athlon64 3200+ s939: 846,- (864,-)

Athlon64 3500+ s939: 948,- (966,-)

Athlon64 3800+ s939: 1200,- (1224,-)

6273819[/snapback]

Det der er veldig gode priser.

 

Forresten, Komplett har Athlon 64 3000+ på lager.

Lenke til kommentar
Og 2006 blir, i følge estimat fra Intel, det første året hvor de selger færre prosessorer enn det foregående året.

6273871[/snapback]

interessant påstand, hvor kommer denne fra?

6274094[/snapback]

Har nok litt sammenheng med at de fleste trenger ikke kraftigere prosessorer og at mange venter med å kjøpe ny pc til Vista kommer.

2007 derimot tror jeg blir et knall år for datamarkedet.

Endret av JonT
Lenke til kommentar
amd er spille pc cpu..

intel er skrivebord og server cpu..

6273899[/snapback]

 

Jaha?

AMD er vel ganske overlegen på servere til dags dato med Opteron

6273924[/snapback]

 

 

har mange praktiske eksempler på at det er feil.. hvertfall på de serverne vi har... enkelte oppgaver er opteron bedre på men de oppgavene passer ikke for en kommune og dens behov. selvom det er ørsmå forskjeller kan de merkes! tro meg jeg har testet opteron servere her og har de fremdeles men intel maskinene holder jeg enda en knapp på. til en spill server er sikkert opteron bedre men vi spiller ikke så mye i kommunen her da.. :cool:

blant annet på terminal server siden der vi kjører tunge regne operasjoner har jeg og økonomisystem har jeg hatt begge cpu merkene med tilsvarende maskiner og det viser seg at intel maskinen klarte å levere merkbar når det kom til å håndtere utregningene og alle brukerne.. merket dette på brukere som sa det gikk fortere å søke i økonomisystemene blant annet.

 

jeg bygger heller mine erfaringer og meninger på konkrete tester jeg selv har gjort og ikke på hva et anyliserings program får frem på grafer... praksis som teller vettu ;)

Lenke til kommentar
amd er spille pc cpu..

intel er skrivebord og server cpu..

6273899[/snapback]

 

Jaha?

AMD er vel ganske overlegen på servere til dags dato med Opteron

6273924[/snapback]

 

 

har mange praktiske eksempler på at det er feil.. hvertfall på de serverne vi har... enkelte oppgaver er opteron bedre på men de oppgavene passer ikke for en kommune og dens behov. selvom det er ørsmå forskjeller kan de merkes! tro meg jeg har testet opteron servere her og har de fremdeles men intel maskinene holder jeg enda en knapp på. til en spill server er sikkert opteron bedre men vi spiller ikke så mye i kommunen her da.. :cool:

blant annet på terminal server siden der vi kjører tunge regne operasjoner har jeg og økonomisystem har jeg hatt begge cpu merkene med tilsvarende maskiner og det viser seg at intel maskinen klarte å levere merkbar når det kom til å håndtere utregningene og alle brukerne.. merket dette på brukere som sa det gikk fortere å søke i økonomisystemene blant annet.

 

jeg bygger heller mine erfaringer og meninger på konkrete tester jeg selv har gjort og ikke på hva et anyliserings program får frem på grafer... praksis som teller vettu ;)

6274409[/snapback]

 

Det er greit nok at en av CPUene egner seg bedre til en konkret oppgave, og en annen til en annen konkret oppgave, men det var ikke det du sa, du sa "amd er en spille-CPU og intel en server-CPU", om du baserer den konklusjonen på en oppgave, så er det litt tynt.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...