Gå til innhold

Bør tiggeforbudet oppheves?


Bør tiggerforbudet oppheves?  

69 stemmer

  1. 1. Bør tiggerforbudet oppheves?

    • Ja
      23
    • Nei
      43
    • Vet ikke/ingen formening
      3


Anbefalte innlegg

På 17. mai i år så jeg noe jeg aldri har sett lignende her i Trondheim. I folkemengden satt en tigger på gaten med koppen sin. Ikke bare er det et sjeldent syn å se tiggere (jeg har bare møtt et par jenter på kjøret tidligere), men denne tiggeren kunne passet inn i gatene i Addis Abeba slik han var kledd. I de siste dagene har jeg også sett flere slike.

 

Dette forundret meg litt. Men førstesideoppslaget i Adressa omhandlet akkurat dette ( http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article665441.ece ). Her påstår de akkurat det jeg har observert, og skriver at det er øst-europiske tiggere som kommer fordi forbudet mot tigging nå blir opphevet. Dette synes jeg høres latterlig ut. Hvorfor skal de oppheve noe slikt? Dette beviser jo at det ikke kommer noe godt ut av det. Ingen i Norge trenger å tigge.

 

Det forslåes også at dette er organisert med bakmenn som styrer det hele. Og derfor er Knut Storbergets forslag at man heller må ta disse bakmennene. Men jeg synes dette virker som en dårlig løsning, da jeg tviler på at de klarer å ta disse bakmennene uansett.

 

 

Så hva mener dere? Er det å fjerne tiggerforbudet en god ide?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ingen i Norge trenger å tigge.

6156910[/snapback]

 

Enkelte i Norge "trenger" å tigge.

 

:)

6157629[/snapback]

 

 

Selvfølgelig, men så lenge du ikke har store psykiske problemer eller lignende som har fått deg på kjøret er du mest sansynlig skyldig i det selv.

Lenke til kommentar

er det ikke nok med de vi har fra før av?

Trenger ikke flere tiggere fra utlandet, som bli rike i hjemlandet for de ikke gjør en dritt her, og bare sitter med koppen sin.

 

Og når jeg tenker meg om så har jeg faktisk i vår sett en tigger som sat i lillehammer, og det var et merkelig syn :p

Lenke til kommentar
Ingen i Norge trenger å tigge.

6156910[/snapback]

 

Enkelte i Norge "trenger" å tigge.

 

:)

6157629[/snapback]

 

 

Selvfølgelig, men så lenge du ikke har store psykiske problemer eller lignende som har fått deg på kjøret er du mest sansynlig skyldig i det selv.

6158189[/snapback]

 

Noen få tiggere velger å tigge selv fordi de ikke vil leve i det samfunnet vi lever i. De aller aller fleste velger et liv som narkoman/tigger/uteligger IKKE selv. Det er selvfølgelig mange årsaker til at de ender opp slik som de gjør. Den aller vanligste grunnen er en traumatisk barndom. Prøver du å si at de velger den barndommen selv?

Lenke til kommentar

Tiggerne har invandert ålesund, i starten syntes jeg synd på dem, men det var før jeg fikk se hva de brukte pengene på.

De står her og der, å spiller trekkspill, men av og til tar de pause, da dro de frem øl og drakk på åpen gate :S

De får ikke fem flate ører fra denne karen!

Lenke til kommentar
Ingen i Norge trenger å tigge.

6156910[/snapback]

 

Enkelte i Norge "trenger" å tigge.

 

:)

6157629[/snapback]

 

 

Selvfølgelig, men så lenge du ikke har store psykiske problemer eller lignende som har fått deg på kjøret er du mest sansynlig skyldig i det selv.

6158189[/snapback]

 

Noen få tiggere velger å tigge selv fordi de ikke vil leve i det samfunnet vi lever i. De aller aller fleste velger et liv som narkoman/tigger/uteligger IKKE selv. Det er selvfølgelig mange årsaker til at de ender opp slik som de gjør. Den aller vanligste grunnen er en traumatisk barndom. Prøver du å si at de velger den barndommen selv?

6160188[/snapback]

Ingen som velger noe selv...

Ingen som vet hvor de er om f.eks 10 år.

Nesten hvemsomhelst her kan være tigger da... selv om det ser ut til noe annet nå.

Lenke til kommentar

citric: Gatemusikanter, kanskje spesielt slike med trekkspill, er et kriterium for at jeg skal få en ordentlig fin byopplevelse. Jeg ser ikke på dem som tiggere. De gir meg tilfredsstillelse, og jeg gir dem penger tilbake. Hvis de lar seg tilfredsstille av en flaske øl, så bryr ikke det meg om mine penger går til det.

 

De som er så flott med gatemusikanter er at de, i motsetning til tiggere, gjør noe godt. Hvis du derimot ikke føler at du får nok godt ut av musikken, så står du helt fri til å bare gå forbi, hver bidige gang du ser dem.

 

For ett års tid siden var det omtrent bare gatemusikanter i Kristiansand i helgene. Nå er de på gaten hver dag, og siden jeg er i byen nesten hver dag, føler jeg at det har blitt mye finere å traske rundt i gatene.

Lenke til kommentar
citric: Gatemusikanter, kanskje spesielt slike med trekkspill, er et kriterium for at jeg skal få en ordentlig fin byopplevelse. Jeg ser ikke på dem som tiggere. De gir meg tilfredsstillelse, og jeg gir dem penger tilbake. Hvis de lar seg tilfredsstille av en flaske øl, så bryr ikke det meg om mine penger går til det.

 

De som er så flott med gatemusikanter er at de, i motsetning til tiggere, gjør noe godt. Hvis du derimot ikke føler at du får nok godt ut av musikken, så står du helt fri til å bare gå forbi, hver bidige gang du ser dem.

 

For ett års tid siden var det omtrent bare gatemusikanter i Kristiansand i helgene. Nå er de på gaten hver dag, og siden jeg er i byen nesten hver dag, føler jeg at det har blitt mye finere å traske rundt i gatene.

6160229[/snapback]

 

Kunne ikke vært mer enig.

Nå vet ikke jeg hvordan det er i Kristiansand, men her i Oslo her det mange tiggere som får utlevert et trekkspill og så dæljer de løs på det og håper det høres fint ut. Og nei, det høres ikke fint. Derimot er det en hel del andre som spiller trekkspill, som faktisk kan spille. Og de vil vi ha flere av.

Det lyser opp bybildet med alle gatemusikantene, gjøglerne og artistene.

 

Men de som står og rister og ber om penger, synes jeg synd på. Det meste av pengene de tjener inn går til bakmenn. Så hvorfor skal jeg finansiere disse gangsterne? Gir heller penger til en saksofonist på Karl Johan ja...

Lenke til kommentar
Forbudet mot tigging er opphevet! Det er jo derfor at det er lov med tigging.... Hvis du vil bli kvitt tigging (eller prøve på det) så må du innføre (eller re-innføre) et forbud mot tigging...  :thumbup:

6163929[/snapback]

Nei. Det blir opphevet 1. juli

 

Fra 1. juli oppheves forbudet i løsgjengerloven mot tigging eller betleri
Lenke til kommentar

Lover er allerede vedtatt, og i teorien blir den ikke innført før 1. juni. Men i praksis har den i de siste månedene vært gjeldene (etter min subjektive mening).

 

Det betyr at den ikke kan stoppes nå. Hvis den skal oppheves må loven opp til ny behandling i systemet (Stortinget, odelstinget osv).

Så hvis du ønsker den gamle loven tilbake, så må den "re-innføres", for den er allerede innført, bare ikke offisielt effektuert. ;)

Lenke til kommentar
Jeg er for legalisering av tigging. Det er ikke noe uetisk, eller galt ved å tigge.

6165070[/snapback]

Det er "uetisk" å stappe en kopp opp i trynet på forbipasserende og plage dem med spørsmål om penger. Ingen i Norge trenger å tigge for å overleve økonomisk.

6165665[/snapback]

 

Selv om enkelte partier ser ut til å jobbe hardt for at det utsagnet der skal invalideres så fort som mulig...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...